SS Waratah

Selviämättä jääneet katoamistapaukset
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

SS Waratah

Post by härkä »

http://fi.wikipedia.org/wiki/SS_Waratah

SS Waratah oli brittiläisen Blue Anchor Line -varustamon vuonna 1908 rakennettu höyrylaiva, joka katosi jäljettömiin Etelä-Afrikan itäisellä rannikolla heinäkuussa 1909 Durbanin ja Kapkaupungin välisellä merialuella Afrikan eteläkärjen itäpuolella. Aluksen mukana katosivat sen koko miehistö sekä 211 matkustajaa. Waratahin katoaminen on edelleen yksi merenkulun suurista mysteereistä.

SS Waratah valmistui skotlantilaiselta Barclay, Curle & Co:n telakalta ja luovutettiin Blue Anchor Linelle 23. lokakuuta 1908. Alus läpäisi tarkastukset sekä merikokeet vaivatta. Lloyd'sin merivakuutusyhtiö antoi laivalle korkeimman mahdollisen turvallisuusluokituksen (100 A1). Aluksen ensimmäinen päällikkö oli Joshua E. Ilbery, joka yleisen mielipiteen mukaan oli yhtiön parhaita päälliköitä.

Ensimmäisen matkan aikana aluksen vakautta kyseenalaistettiin. Muutamaan otteeseen alus oli merenkäynnin voimasta kallistunut huomattavasti jommallekummalle kyljelleen, josta se oli oiennut pystysuoraan silminnäkijäkuvauksien mukaan "erittäin hitaasti". Tähän osasyynä arveltiin olevan aluksen yläpainoisuus: tila jossa painoa on enemmän massapainopisteen yläpuolella.

Waratah lähti Englannista 5. marraskuuta 1908 kohti Australiaa, mukanaan 689 kolmannen luokan siirtolaismatkustajaa sekä 67 ensimmäisen luokan matkustajaa. Matka Adelaideeen, Melbourneen ja Sydneyyn oli yleisen käsityksen normaali.

27. huhtikuuta 1909 Waratah lähti Australiasta kohti Etelä-Afrikan rannikkoa, suuntanaan Durban ja Kapkaupunki, josta aluksen oli määrä jatkaa kohti Lontoota. Matka sujui tasaisesti ja ilman välikohtauksia, ja alus saapuikin Durbanin satamaan 24. heinäkuuta.

Durbanissa Lontooseen matkalla ollut Claude Sawyer poistui laivasta, kieltäytyen jatkamaan matkaa. Hänen mielestään Waratah oli kiikkerä, ja hänellä oli aavistus että laivalle tapahtuisi onnettomuus.

Waratah lähti Durbanista kohti Kapkaupunkia illalla 26. heinäkuuta. Seuraavana aamuna alus nähtiin rahtilaiva Clan MacIntyreltä, kun Waratah nopeampana ohitti hitaan rahtilaivan. Tavan mukaan alukset vaihtoivat viestejä optisin viestintäkeinoin, ja Waratah jatkoi matkaansa. Tämä oli viimeinen varma havainto Waratahista.

Puoli kymmenen aikaan illalla 27. heinäkuuta Union Castle Linesin alus SS Guelph, joka oli matkalla Kapkaupungista Durbaniin, kohtasi rannikkoa etelään purjehtivan höyryaluksen. Morselampuilla toteutettu viestinvaihto jäi hieman keskeneräiseksi, sillä Guelphin perämies näki vastauksesta vain aluksen nimen kolme viimeistä kirjainta: "...T-A-H".

Kun alusta ei kuulunut Kapkaupungin satamaan, otaksuttiin aluksen olevan myöhässä kovan tuulen ja merenkäynnin vuoksi. Kun Waratah oli myöhässä kolme päivää, kaikkia aluksia ja maa-asemia kehotettiin tarkkailemaan alusta sekä kaikkea epäilyttävää. Hinaajat lähetettiin Kapkaupungista etsimään alusta. Waratah oli kadonnut jäljettömiin.

Waratahia etsittiin useiden viikkojen ajan alueelta, joka rajoittui Durbaniin, St. Paulin saareen sekä Crozetin saareen. Arveltiin, että alus olisi kärsinyt konerikon, ja ajelehti nyt kaakkoon Agulhasinvirrassa.

Kolmen kuukauden etsintöjen jälkeen jälkeäkään Waratahista ei kuitenkaan löydetty. Alus oli kadonnut jäljettömiin matkustajineen ja miehistöineen, jättämättä jälkeensä edes öljyläikkää tai rojulauttaa.

Waratahin katoamisesta on esitetty lukuisia teorioita, olemassa on myös muutamia todennäköisiä silminnäkijähavaintoja. Xora-joen rannalla tarkkailupaikallaan ollut brittisotilas oli kertomansa mukaan nähnyt ulapalla suuren höyrylaivan, jonka valtava hyökyaalto olisi kaatanut ja upottanut.

Myös Durbanissa laivalta poistunut Sawyer näki unen, jossa alus kaatui ja upposi muutamassa hetkessä. Sawyer oli nähnyt unen Waratahin lähdön jälkeistä yötä seuraavan yönä, ennen kuin laivan olisi pitänyt saapua Kapkaupunkiin.

Myös eräs lentäjä on vuosia haaksirikon jälkeen kertonut nähneensä merenpohjassa suuren höyrylaivan, mutta tämän havainnon hän oli tehnyt vain kerran, eikä ollut kyennyt paikallistamaan hylkyä myöhemmin.

Yleisesti hyväksytty teoria on, että Waratah olisi ollut yläpainoinen. Kovassa merenkäynnissä alus olisi saattanut kallistua niin paljon, että alus ei enää kyennyt oikaisemaan itseään. Tämän vuoksi alus olisi kaatunut kyljelleen ja nopeasti pyörähtänyt ylösalaisin, jolloin matkustajat ja miehistö olisivat jääneet loukkuun aluksen rungon sisään.

Teorioita vakuutuspetoksista esitettiin myös, mutta todellisuudessa Blue Anchor Line luotti alukseensa niin paljon, että se oli tosiasiassa alivakuutettu.


Koska will on kuvannut Rabaul Queen nimisen laivan kohtaloa onnettomuuksissa , joka huomattavan ylilastin vuoksi koki haverin hiljattain , ajattelin linkittää tästä tapauksesta tänne.
Tätä tapausta pidetään edelleenkin yhtenä merenkulun suurimmista mysteereistä.
Tapausta sivuttiin aikoinaan minfossa Vulvadosin kanssa. En muista kumpi kysyi ? :mrgreen:
Aiheesta on netissä englanniksi paljon kerrontaa.

Clan Mc Intyre rahtilaiva ja SS Guelph olivat havainneet Waratahin. SS Guelph varauksella.
Alueella oli voimakasta merenkäyntiä , mutta kyseiset laivat eivät ole sitä korostaneet.
Oliko kyseessä ns " Killer tai Rogue wave , pyörremyrsky vai joku muu syy ?
Aavalla merellä nuo isot aallot voivat kohdistua ainoastaan tiettyyn kohtaan ?
Waratah saattoi olla kiikkerä , koska tuo Claude Sawyer oli poistunut laivalta Durhamissa.
Ne kuvat , joita laivasta on , tukevat mielestäni kiikkeryysteoriaa.
Nykypäivän teknologialla olisi Waratahin kohtalo voitu selvittää ehkä nopeallakin tahdilla.
Nyt se kohtalo on meren syvyyksissä , eikä mitään ole saatu selville.

http://covers.booktopia.com.au/big/9780 ... 451572.jpg
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: SS Waratah

Post by Vulvados »

härkä wrote: Clan Mc Intyre rahtilaiva ja SS Guelph olivat havainneet Waratahin. SS Guelph varauksella.
Alueella oli voimakasta merenkäyntiä , mutta kyseiset laivat eivät ole sitä korostaneet.
Oliko kyseessä ns " Killer tai Rogue wave , pyörremyrsky vai joku muu syy ?
Aavalla merellä nuo isot aallot voivat kohdistua ainoastaan tiettyyn kohtaan ?
Waratah saattoi olla kiikkerä , koska tuo Claude Sawyer oli poistunut laivalta Durhamissa.
Ne kuvat , joita laivasta on , tukevat mielestäni kiikkeryysteoriaa.
Nykypäivän teknologialla olisi Waratahin kohtalo voitu selvittää ehkä nopeallakin tahdilla.
Nyt se kohtalo on meren syvyyksissä , eikä mitään ole saatu selville.
Juu, eipä taida tällekään mysteerille vielä ihan pian vastausta löytyvän. Erään kiinnostavan näkemyksen on esittänyt muuan Patrick Waterson jo viime helmikuussa Clive Cusslerin NUMA-sivustolla:

Patrick Waterson says:
February 5, 2012 at 5:13 pm

Waratah hunters may be looking in the wrong place. Consider the report of the Harlow:

“The same evening, a ship called the Harlow saw a large steamer coming up astern of her, working hard in the heavy seas and making a great deal of smoke, enough to make her captain wonder if the steamer was on fire. When darkness fell, the crew of the Harlow could see the steamer’s running lights approaching, but still 10–12 miles behind them, when there were suddenly two bright flashes from the vicinity of the steamer and the lights vanished. The mate of the Harlow thought the flashes were brush fires on the shore (a common phenomenon in the area at that time of year). The captain agreed and did not even enter the events in the log – only when he learnt of the disappearance of the Waratah did he think the events significant. Reportedly the Harlow was 180 miles from Durban.” (source: Wikipedia)

Hypothesis: a double boiler explosion (the Waratah had two engines and five boilers) which disabled propulsion may have caused the ship to be blown by the gale in a north-easterly direction (up the Mozambique channel) before sinking.

Implication: the findspot may be near the Comoros Islands, or at least significantly north of what might be expected.


En tiedä, onko tuo Harlowin perämiehen havainto kuinka luotettava ja sehän näyttäisi olevan jossain määrin ristiriidassa joidenkin rannalta tehtyjen havaintojen kanssa, mutta sinänsä tuo voisi olla ihan mahdollinen skenaario ja selittäisi sen, miksei hylkyä varsin intensiivisistä etsinnöistä huolimatta ole löydetty. Tosin siinä on se ongelma, että tuon kulmakunnan voimakkain merivirta eli Mosambikin virta ja sen jatke Agulhasin virta virtaavat pitkin kaakkoisen Afrikan rannikkoa etelään, ei pohjoiseen, joten ohjailukyvyttömän aluksen pitäisi ajautua pikemminkin etelään ja poispäin rannikolta. Tosin ainakin joidenkin karttojen mukaan ko. virroilla on lähempänä Madagaskarin rannikkoa myös pohjoiseen virtaava vastavirta, mutta se näyttäisi vaikuttavan vasta varsin lähellä Madagaskaria eli varsin kaukana Etelä-Afrikan rannikosta, jossa Waratah puski etelään. Myös tuo pelastusveneiden ja muun kelluvan irtaimen puute tuntuisi sotivan hidasta ajelehtimista ja uppoamista vastaan ja suosivan nopeaa ja yhtäkkistä uppoamista, mihin tietysti aluksen epävakaa rakenne ja kova myrsky antaisivat perusteet. Tosin tässä tapauksessa luulisi, että hylky olisi jo löydetty, mutta voihan kyse olla vain huonosta tuurista.
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: SS Waratah

Post by Vulvados »

Hieman lapsekkaasta kansikuvastaan huolimatta ainakin arvostelujen perusteella kiintoisa opus Waratahin kohtalosta parin vuoden takaa. Täytyypä lukaista jossain vaiheessa.

Image

Kirjoittajalla Andrew Van Rensburgilla on myös samanniminen blogi, johon hän on postaillut muutaman viime vuoden aikana jo satoja Waratahia koskevia kirjoituksia ja kommentaareja. Parhaillaankin niitä tulee yksi päivässä. Tuntuu olevan vahvasti aiheeseen hurahtanut hemmo! :D

- http://waratahrevisited.blogspot.fi/
- https://plus.google.com/+andrewvanrensburgwaratah

Toivotaan, että paatti vielä löytyy ja tapaus tosiaan selviää, kuten oheisessa lehtileikkeessä aikoinaan jo hiukan ennenaikaisesti arveltiin...

Image

Image
Last edited by Vulvados on Sun Jan 01, 2017 1:40 pm, edited 1 time in total.
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: SS Waratah

Post by skoune »

Vulvados wrote:
härkä wrote: ...Tosin siinä on se ongelma, että tuon kulmakunnan voimakkain merivirta eli Mosambikin virta ja sen jatke Agulhasin virta virtaavat pitkin kaakkoisen Afrikan rannikkoa etelään, ei pohjoiseen, joten ohjailukyvyttömän aluksen pitäisi ajautua pikemminkin etelään ja poispäin rannikolta. Tosin ainakin joidenkin karttojen mukaan ko. virroilla on lähempänä Madagaskarin rannikkoa myös pohjoiseen virtaava vastavirta, mutta se näyttäisi vaikuttavan vasta varsin lähellä Madagaskaria eli varsin kaukana Etelä-Afrikan rannikosta, jossa Waratah puski etelään. Myös tuo pelastusveneiden ja muun kelluvan irtaimen puute tuntuisi sotivan hidasta ajelehtimista ja uppoamista vastaan ja suosivan nopeaa ja yhtäkkistä uppoamista, mihin tietysti aluksen epävakaa rakenne ja kova myrsky antaisivat perusteet. Tosin tässä tapauksessa luulisi, että hylky olisi jo löydetty, mutta voihan kyse olla vain huonosta tuurista.
Onkohan alueella kummonen nousu-/laskuvesi vaihtelu? Siellä päin asuneen tuttavani valokuvista päättelisin, että olisi melko kova vaihtelu...
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: SS Waratah

Post by Vulvados »

skoune wrote: Onkohan alueella kummonen nousu-/laskuvesi vaihtelu? Siellä päin asuneen tuttavani valokuvista päättelisin, että olisi melko kova vaihtelu...
Näyttäisi olevan jotain reilun parin metrin luokkaa tuo suurin vaihteluväli noilla kulmilla. Myrskyjähän siellä kyllä on varsinkin talviaikaan, jolloin Waratahkin oli liikkeellä (heinäkuuhan on eteläisellä pallonpuoliskolla keskitalvea). Ilmeisesti merivirtojen kohtaaminen ja muutkin ilmasto-olosuhteet saavat ko. alueella aikaan erityisen runsaasti äkillisiä ja voimakkaita myrskyjä. Onnettomuuksia on sattunut paljon ja rannikko on tunnettu monista hylyistään. Ilmeisesti rannikon nimi Wild Coast viittaakin paitsi asutuksen suhteelliseen harvuuteen ja koskemattomaan luontoon niin myös mainittuihin sääoloihin ja merenkulun vaaroihin.

Image

- http://www.sanho.co.za/tides/Forward%202017.pdf
- http://www.southafrica.net/za/en/articl ... icas-coast

Toisaalta on siellä sitten ymmärrettävästi myös hyviä surfausmahdollisuuksia...! :D

Image

- http://www.wannasurf.com/spot/Africa/So ... ild_Coast/
- http://www.theinertia.com/surf/26-image ... ?pid=24596

Delfiinitkin ymmärtävät hyvän päälle...! :D

Image
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
Post Reply