Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Selviämättä jääneet katoamistapaukset
Post Reply
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by skoune »

Eks-EkstroVertti wrote: Sun Dec 30, 2018 11:54 am Oliko siinä Piian yhteydessä Turkuun tai muualle joskus mainittu jokin uusi miespuolinenkin ihastus, oliko jokin B:llä alkava ja liittyykö mitenkään opettajiin tms.? Turkuun mentiin ja uusiin ympyröihin. Mistä haki "hyvää ruokaa", sieltä (OscarM)? Pizzaa voisi teini arvostaa jne.? Noihin aikoihin alkoi pizza-vallankumous. Anteeks nyt, en kahlaa, kun teiltä saa tiedon nopeammin. :oops:
Queenille: en ehdi nyt tsekkaamaan oliko kyseessä sama opettaja...mutta tuosta kirjastosta olemme keskustelleet täällä ennenkin ja uskoisin, että ryhmätyötä tehtiin koulunnomassa kirjastossa siinä Anikaistenmäellä, josta on vain harppaus Piikkiöön lähteviin linja-autoihin. - Ja minä en ymmärrä mitä merkitystä sillä olisi ollut oliko Piialla pankkikortti vai -kirja? Tilejä ei oltu käytetty ainakaan niitten tietojen mukaan , joita meillä on. Mutta mitä, jos Piialla oli isänsä pankkikortti käytössä, ja sen tunnukset? Olisi ollut käytännöllistä, sillä luultavasti tyttö teki perheen ruokaostokset ja ehkä myös pikkuveljen vaate jne -ostokset?
OscarM:lle: en ole missään nähnyt tietoa siitä, että Piia olisi "hakenut hyvää ruokaa" jostain. Joku ystävänsä oli kertonut, että Piialla oli paljon rahaa käytössä.

Eks-Elle: Tämä B-tuttavuus tavattiin Piikkiön koulun luokkaretkellä Ahvenanmaalla. - Ja jotenkin kotitalouslinjan oppilas "haki hyvää ruokaa" mistään Turussa. Hehän tekivät itse ruokia koulussa ja koulun ruokalakin oli varmasti tasokasta ruokaa tarjoava.

Yleisesti: minulle on jotenkin jäänyt häiritsemään tuo, että Heikki kuin kateelliseen sävyyn mainitsi tuosta opettajasta. Mitäpä, jos Piia oli uskoutunut opettajalleen taustoistaan eli jehistaustasta ja siitä mitä se ehkä toi mukanaan..sekä siitä, että tytöllä oli liian suuri vastuu äidittömän perheen "äitinä" olemisesta. Mitäpä, jos opettaja olikin ottanut yhteyttä "joihinkin tahoihin" saadakseen Piialle apua?
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Eks-EkstroVertti »

^No sitäpä sitä itsekin tuossa aiemmin kelailin ( lainauksesi loppuu kesken lauseen). Mutta sitten luin vielä maininnan hyvästä ruuasta ja valpastuin. Pitääkin lähteä syömään. :)
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
OscarM
Posts: 97
Joined: Sun Mar 06, 2016 9:55 pm

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by OscarM »

Millainen Piia sitten oli? Paimiolainen läheinen ystävä kuvaili Piiaa poliisille. Puhuttelusta on kirjattu seuraava kuvaus.
”Isäänsä sietää, mutta ei veljeään, joka on 14-vuotias. Höpöttäjä, häärää ja juttelee. Hakee aina hyvää ruokaa.
Tuossa "hyvät ruuat". Itse kuvittelin tuon lukiessani, että hakisi niitä jostain ostarin tms kaupasta tai ravintolasta.

lähde: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/eri ... gs._qKFXhc

Samassa haastattelussa:
Piikkiöläisen yläastekaverin mukaan Piialla oli aina rahaa. Pankkitilillä hänellä oli katoamishetkellä 2600 markkaa.
”Käytti rahaa melkoisesti yhdessä ollessaan.”
Katoamista tutkineet poliisit kysyivät mielipidettä myös Piian uusilta ammattikoulukavereilta. Eräs kavereista kuvaili Piiaa hiljaiseksi.
”Vaikutti toisinaan hiljaiselta, mutta kylläkin suuttui jos joku sanoi sellaista mikä ei ollut aivan hänen mielensä mukaista.”
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Queen »

Skounelle:
Ajattelin, että jos todella uskottaisiin Piian lähteneen omaehtoisesti kotoa suuttuneena perin juurin isäänsä ja hänellä olisi ollut pankkikirja yleisesti käytössään, hän sen mukaansa ihan tarkoituksella ottaneen, niin silloinhan Piia ei olisi ajatellut tulla takaisin viikonlopun aikana, koska pankkikirjalla hän ei viikonloppuna tehnyt mitään, kun pankit olivat kiinni.

Totta on, kuten taisin kirjoittaakin, ettei pankkitiliä käytetty, joten sikäli asia on yhdentekevä. Mutta hänen mahdollisen suunnitelmansa kannalta se ei ole yhdentekevä.
Piiallahan oli pankkitilillään rahaa jonkun verran (tarkan summan olen jo unohtanut, mutta olikohan noin 2000-3000 mk). Isä lopetti tilin vasta vuosikymmenten jälkeen.

Olin juuri kirjoittamassa, että minäkin olen lukenut jostain, että Piia oli hakenut hyvää ruokaa jostakin sekä että hän käytti ihmeen paljon rahaa ottaen huomioon, että hänen kuitenkin kerrottiin pukeutuneen melko vaatimattomasti. No, edellä tuo lainaus onkin.
Ehkä isä ei halunnut, että rahoja käytettiin "ulkoiseen kaunistautumiseen".
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Eks-EkstroVertti »

^Eikös sustakin Queen just tuon hienosti esille ottamasi pankkiasioinnin takia tunnu välillä myös siltä, että vähän pitemmälle, esim. Turkuseen on voinut olla tytön pyrkimys. Ne, joihin Piia siellä olisi mahdollisesti ottanut yhteyttä irtioton merkeissä ovat varmaankin peratut, vai. Mun mielestä se kirje voi hyvinkin olla nimenomaan yritys viedä tutkinta väärille raiteille. Pitäis kai luoda silmäys henkilökuntiin esim. sijaisiin, avustajiin tms. Olikohan tytöillä jokin ns. kantapaikka siinä.
Jos sanoihin takerrun (ja mähän takerrun, koska ne ovat merkityksiä!) niin "hakeminen" kaverin suusta kuulostaa oudolta, kun sitä miettii harhaisena edelleen.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by skoune »

Queen wrote: Sun Dec 30, 2018 4:50 pm Skounelle:
Ajattelin, että jos todella uskottaisiin Piian lähteneen omaehtoisesti kotoa suuttuneena perin juurin isäänsä ja hänellä olisi ollut pankkikirja yleisesti käytössään, hän sen mukaansa ihan tarkoituksella ottaneen, niin silloinhan Piia ei olisi ajatellut tulla takaisin viikonlopun aikana, koska pankkikirjalla hän ei viikonloppuna tehnyt mitään, kun pankit olivat kiinni.

...
Anteeksi, että takerrun tuohon pankkikirja-asiaan jne

Ainakin minä kuljin pankkikirja ja pankkikortti mukanani pikkukäsilaukussani/ lompakossani aina. Eli en ottanut niitä mukaan vain silloin kun tiesin tarvitsevani niitä eli kuten sanottuna ne oli mukanani "aina valmiina" tyyliin.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by skoune »

Eks-EkstroVertti wrote: Sun Dec 30, 2018 8:23 pm ...
Jos sanoihin takerrun (ja mähän takerrun, koska ne ovat merkityksiä!) niin "hakeminen" kaverin suusta kuulostaa oudolta, kun sitä miettii harhaisena edelleen.
E-E, napsautit varmaan tuon linkin auki, jossa se "ruoan hakeminen" on kirjattu. Se on Piian ystävättären "puhuttelusta" ja puhuttajan tekemä merkintä, mikä sitten on lainattu irrallisena nuohon juttuun...Minä en todellakaan keskittyisi tuon sanomisen tutkiskeluun niin tarkkaan. Ko jutussa on aika paljon muutakin "tietoa", mikä on sitten esitetty erilaisena muualla.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Eks-EkstroVertti »

^No sinä :) Mutta kun minä oon minä. Kyllä mua vaan kiinnostaa, mitä sillä ruuan hakemisella tarkoitettiin. Mistä Piia sitä haki. Voisi sitä kai joku kysäistä uudelleen, että mitä tarkoitti.

Minä pohdiskelen tällä hetkellä niiden haettujen ruokien yhteyttä Tampereelle, siihen toiseen katoamiseen asti. Ihan hurjaa, muttei vissiinkään kiellettyä.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Queen »

skoune wrote: Sun Dec 30, 2018 11:03 pm
Queen wrote: Sun Dec 30, 2018 4:50 pm Skounelle:
Ajattelin, että jos todella uskottaisiin Piian lähteneen omaehtoisesti kotoa suuttuneena perin juurin isäänsä ja hänellä olisi ollut pankkikirja yleisesti käytössään, hän sen mukaansa ihan tarkoituksella ottaneen, niin silloinhan Piia ei olisi ajatellut tulla takaisin viikonlopun aikana, koska pankkikirjalla hän ei viikonloppuna tehnyt mitään, kun pankit olivat kiinni.

...
Anteeksi, että takerrun tuohon pankkikirja-asiaan jne

Ainakin minä kuljin pankkikirja ja pankkikortti mukanani pikkukäsilaukussani/ lompakossani aina. Eli en ottanut niitä mukaan vain silloin kun tiesin tarvitsevani niitä eli kuten sanottuna ne oli mukanani "aina valmiina" tyyliin.
Arvelinkin edeltä käsin, että tuota tarkoittamaani asiaa ei varmaan ymmärretä, koska se on vaikea selittää. Jos otetaan (kuvitteellisen) esimerkin avulla:

Piialla on ollut koulussa reppu, ei pieni olkalaukku. Repussa on ollut lompakko, pankkikirja tai -kortti, koska hän on saattanut tarvita rahaa esim. ruuan ostoon ja hänelläkin on saattanut olla ajatus, että nämä ovat "aina valmiina" mukana.
Piia on tullut kotiin. Viskannut repun huoneeseensa.
Veljen kanssa tuli riitaa. Hän nappasi laukun mukaansa.
Missä vaiheessa lompakko, pankkikirja/-kortti siirtyi repusta sinne laukkuun?
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Queen »

Eks-EkstroVertti wrote: Sun Dec 30, 2018 8:23 pm ^Eikös sustakin Queen just tuon hienosti esille ottamasi pankkiasioinnin takia tunnu välillä myös siltä, että vähän pitemmälle, esim. Turkuseen on voinut olla tytön pyrkimys. Ne, joihin Piia siellä olisi mahdollisesti ottanut yhteyttä irtioton merkeissä ovat varmaankin peratut, vai. Mun mielestä se kirje voi hyvinkin olla nimenomaan yritys viedä tutkinta väärille raiteille. Pitäis kai luoda silmäys henkilökuntiin esim. sijaisiin, avustajiin tms. Olikohan tytöillä jokin ns. kantapaikka siinä.
Jos sanoihin takerrun (ja mähän takerrun, koska ne ovat merkityksiä!) niin "hakeminen" kaverin suusta kuulostaa oudolta, kun sitä miettii harhaisena edelleen.
Totta. Turun suuntaa olen itsekin ajatellut siinä suhteessa, että jos todella ajatellaan asiaa siltä kannalta, ettei lähtö kotoa ollutkaan mikään hetken ajatus.
Lisäys:
Tutkailin tuota opettaja-asiaa, josta aiemmin oli puhe. Henkilö, joka luuli nähneensä Piian bussissa oli hänen entinen opettajansa. Eikös tämä Piian ihailema opettaja ollut tästä uudesta koulusta?

Eks-EkstroVertti kertoi tästä mielikuvastaan, mihin Piia olisi voitu haudata:
"Minulla itselläni on päähänpinttymä jonkin halkovaraston tai ladon takana metsässä olevasta lammikon tapaisesta ja liejusta, mutta sekään ei pohjaudu mihinkään systemaattiseen ajatteluun."

Sauvostahan ruumista etsittiin vihjeen perusteella puuliiteristä, mutta katsoiko kukaan liiterin taakse? :mrgreen:
Kangerrellen lähti käyntiin koko vihjeen tutkinta, sytytys ns. pätki kuin Runarin mopossa. Jospa jo parinkymmenen vuoden jälkeen katsottaisiin sinne liiterin taaksekin.
Itsellenikin on eräästä toisesta tapauksesta tullut samanlailla mielikuva, jolle ei ole järjellistä perustetta, mutta se vain pysyy aina mielessä.
Ja onpa noita ruumiita löydetty teollisuushallin edustalta, sontatunkiolta, surmaajan omaisten maatilalta yms. Yleensä näihin tällaisiin paikkoihin on surmaajalla joku yhteys. Paha vaan, ettei me tiedetä sitä surmaajaa.
Post Reply