Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by will »

Arvo Kyyrölä wrote: Wed Oct 02, 2019 11:58 pm
Tulilahdesta:Image
Luin tuon postikortin ensin niin, että kirjoittaja olisi ollut Tulilahdessa 21 päivänä (elokuuta), jolloin ruumiit löytyivät, ja päiväyksessä kirjoittaja olisi käyttänyt erilaista ykköstä. Ehkä siis tarkoitti 27.7.

Jos kuitenkin 21.8., hänellä varmaan olisi ollut jotain asiallista asiaa niille nurkille, kuten metsätöitä tai kalastelua omista vesistä, joten luuhailu siellä olisi mennyt luonnollisten syiden piikkiin.

Mieliteorioita kun on esitetty, niin omani on lähellä ajatusta, että tekijä(perhe) olisi tullut kirkastusjuhlille kajuutalla varustetulla veneellä, yöpynyt siinä, ja kun poislähteissä olisi käyty tarkistamassa paikkakunnalla olleita metsä- tai vesitiluksia, olisi sattunut tutkittava kaksinkertainen henkirikos Tulilahdessa.

Murhailtana nähty moottorivene ei ollut paikallinen, tai ainakaan sitä ei tunnistettu sellaiseksi. Tulilahti on Heinäveden kirkolta Kuopion suuntaan, vaikka sivussa, mutta Savonlinnan suunnassa väylän varrella on maatiloja, joilla oli silloin vesioikeuksia ja yhä on maaomistusta Kermajärvellä ja ympäristössä.

Ajatellaan, että kysymys olisi savonlinnalaisesta miehestä, joka olisi ollut töissä alueen metallialan yrityksissä, esim. Laitaatsillan telakalla Savonlinnassa tai Valtionrautateiden konepajalla Pieksämäellä. Metallialan työpaikkoja oli myös Varkaudessa, mistä pääsi sekä veneellä että junalla Heinävedelle. Kuten lehtiartikkelissa kuvataan, mies olisi saattanut ilmoittaa toisen kirjoituspaikan Savonlinnan asemesta, kohtuullisella mielikuvituksella Hämeenlinnan.

Kirjeen olisi saanut kätevästi postivaunuun junamatkalla Savonlinnasta Kuopion tai Mikkelin suuntaan Huutokoski-Pieksämäki välillä, minkä Joensuuhun matkaava tai sieltä tullut postivaunu 13 oli liitettynä samaan junaan. Näin Savonlinna olisi jäänyt sivuun tunnustuksesta. Vainio pohti, että tekijä oli älykäs ja saattoi harkita vastavetoja. Kirjeen kieliasu ja muotoilu ei kerro erityisestä älykkyydestä, muttei se mitään todista, etenkään, jos on ollut tarkoitus hämätä.

Ehkä mies matkasi samassa junassa työpaikkakunnaltaan Heinävedelle. Päiväyksen aikoihin oli lähellä muikun- ja siiankutu, minkä veneenomistajat mielihyvin hyödynsivät kotitarvekalastukseen.

Päiväyksen ja postituksen välissä oli pyhäinpäivän viikonloppu. Mies on saattanut olla käymässä sukunsa haudoilla. Vaunujen tai veturin vekslausta oli Huutokoskella, Pieksämäellä ja Kouvolassa.

Kun nyt katselin postivaunun kulkureittiä Heinävedellä, juolahti mieleen, että se on liikkunut samoissa maisemissa, mistä shortsitytöt saapuivat Heinäveden kirkolle ja ikäänkuin jo tiesivät, että Tulilahdessa olisi uusi leirintäalue. Olisiko vinkki saatu Kermajärven itäpäästä? Sieltä olisi päässyt veneellä Tulilahteen tyttöjä tapaamaan, ja välttänyt myöhemmät KRP:n lähivenetarkastelut. Jos näin, tulella olisi mies leikkinyt. Mikä tahansa uusi jälki saattaisi johtaa häneen. Kiinnostava nähdä, mitä aikanaan saadaan tietää poliisin kuulustelunuottauksen kohteista ja tuloksista.

Edit: Neitosten fillaroimia Heinäveden kyliä, joista pääsi isolla veneellä Tulilahteen, ja joissa postijuna pysähtyi olivat Vihtari, Sappu ja Kerma. Sieltä hakemaan tuolloista seppää, hitsaria tai koneistajaa, jolla oli vene, omaisia Heinäveden kirkkomaalla ja kaupunkiasunto muualla.
Last edited by will on Tue Oct 08, 2019 12:03 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Tämä kirjehän oli tällä palstalla jo ensimmäisellä sivulla Doctorin postaamana. Keskustelu vielä näkyy, mutta kirjettä ei ole (tai sitten silmäni brakaavat todella). Selkokieltä siihen ei ollut ja itse silloin tulkitsin myös, että päivämäärä on 21. päivä. Kirje oli epäselvemmässä muodossa kuin tämä ja arvuuttelimme sen sisältöä. Se oli Urkki-lehdestä kuvattu.
Jää jotenkin hämärän peittoon, mikä kirjeen tarkoitus on ollut, mikäli tämä metallimies ihan tosissaan on ollut. Hän siis haluaa tunnustaa, mutta ei kerro nimeään ja epäilee, että poliisit häntä hakkaisivat. Eli hän ei halua kantaa vastuuta tästä teosta. Mikä siis on pointti?
Minusta kirje vaikuttaa yhdeltä näistä, joita taitaa tulla yhden jos toisenkin henkirikoksen jälkeen. Tai toinen vaihtoehto on, että joku on halunnut viedä tutkintaa väärään suuntaan.
Tekstissä on hieman lavastukseen viittaavia virheitä:
"Nimismies heinäveten" eli d-kirjain on korvattu t-kirjaimella.
"erelleenkin" -sanassa d-kirjain onkin korvattu r-kirjaimella.
"katun" -sanassa d-kirjain on jälleen t-kirjaimella korjattu.
Lisäys: Kun aloituksessa oli tuo heinäveten, niin poikittain kirjoitettuna lukeekin "Heinävesin kirkonkylä".
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by will »

^Lie kalakaverit kirjoittaneet yhdessä. Toinen ensin leipätekstin tullessaan pyhäinpäivän viettoon, ja toinen osoitteen. Toinen metallimies, toinen ojuri, kukaties veljeksiä?

Miksi ojuri? Mielestäni hauta oli suo-oja, ei ruumishauta. Maita oli viety pois veneellä ettei muodostu hautakumpua, ehkä juuri tuon sinisen teltanpohjan päällä, jota ei ole vieläkään löydetty.

Mitä metalliteollisuutta Hämeenlinnassa oli ennen Rautaruukin tehdasta 1970-luvulla? On siellä täytynyt olla hyvät pohjat.

No juu, miekkoja on tehty tai ainakin kannettu viikinkiajalla ja vastaavia sepäntöitä vähintäänkin siitä lähtien, mutta mikä oli tilanne 1950-luvulla, jolloin kirjeen kirjoittaja oli 20-30 vuotias?

Edit: Hämeenlinnassa oli toki myös kulta- ja kelloalan osaamista. Kello ja kamera jäivät kateisiin murhattujen tavaroista.
Last edited by will on Tue Oct 08, 2019 2:28 pm, edited 1 time in total.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

^
Olisi hyvä tietää , mistä tuo Seiskan jutun nainen on kotoisin ?
Vahva väittämä sinänsä , eikä ehkä aikaviiveen takia suoranainen isäpuolen syyllistäminenkään.
Miksei kertonut aiemmin ?

^^
Hämeelinnassa oli ainakin tämä.
https://www.hamewiki.fi/wiki/Vanajan_autotehdas
Alunperin tosin Vanajan kunnassa , mistä nimikin.
Nykyään Patria on samoilla sannoilla. Ja Sisu-akselistot.
Metallimiehiä saattoi olla muuallakin , pienenmissä firmoissa.

En itse tosin uskoisi tähän kirjemieheen. Joskaan varma ei voi olla.
Kallistuisin tutkinnan häirintään ja sen ohjaamiseen toisaalle. Pois tekopaikkakunnalta.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Tässä Hillan postaamassa jutussa nainen kertoo:
– Kuvat olivat mustavalkoisia, ja ne oli otettu rannalla. Kuvissa oli vain yksi tyttö kerrallaan, nainen kertoi tuolloin kuulustelijalle.
Tuokkospojat kertoivat, että he olivat ottaneet tytöistä kuvia leiripaikalla. Uskoisin, että kun tytöt ovat saaneet ulkopuolisen kuvaajan, olisivat he varmasti otattaneet yhteiskuvankin.
Minusta naisen kertomus on liiaksi sovitettu raameihin, mutta vaikea tietysti tyrmätäkään sitä. Nainen ei valitettavasti muutoin kerro tästä isäpuolestaan, että millainen henkilö hän oli kotioloissa jne.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by will »

^ Hyvä pointti. Toisistaan he ovat saaneet kuvia pitkin matkaa. Filmin loppuun olisi sopinut yhteiskuva Tulilahdelta.

Poliisin huomio oli, että nainen lopulta epäili isäpuoltaan legendaaristen murhien laajemmastakin kirjosta. Siinä vaiheessa olisi uskottavuus romahtanut.

^^Eikö ole metallimiestä lainkaan vai onko hän atraappi?

Vallesmannin konstaapeleineen vahdittua Heinäveden maanteitä, on pohdittu mahdollista mustan pörssin, alkoholin tms pimeää kauppaa, jonka rahtiliikenne olisi tapahtunut keskusvesistöä, Kermajärveä pitkin ja tavara otettu maihin sopivissa paikoissa, kuten Tulilahden yhteislaiturissa.

Postijunapysäkeistä Sappu näyttäisi soveltuneen tavaran tuontiin rautatievaunussa sivuraiteelle ja kärräämistä siitä Kermajärven Sappulanlahden rantaan. Karttaan merkittyä erillistä kärrytien pätkää raiteen ja rannan välillä on voitu käyttää rautatievaunujen tyhjentämiseen venekuljetusta varten, joskin myös halkojen tuomiseen rannasta laanille, vaikka laituria ei olekaan kärrytien rannanpuoleisessa päässä. Sivuraide on pitkän halkolaanin vieressä, mistä tummaksi paahtuneet työmiehet ovat kesäisin lastanneet metrin halkoja avovaunuihin toimitettavaksi asutuskeskuksiin talven varalle. Samalle raiteelle olisi mahtunut myös tyhjennettävä sekatavaravaunu, olkoonkin, että maantien varren pistoraiteen päässä on ollut VR:n makasiini autokuljetuksia varten.

Kirjeen olisi voinut laittaa postivaunuun tavaraa noutanut venemies,tai halkoja lastannut sekatyömies, mutta on se voitu laittaa muuallakin matkan varrella, jopa junassa matkustaneen toimesta sopivan pysähdyksen aikana. Heikkohan tuo yhteys on, mutta Sapussa juna- ja vesiliikenne paiskaavat kättä ikäänkuin vaivihkaa. Kermassa ja Vihtarissa tapahtumat ovat olleet enemmän framilla. Tämä yhdistetyn vene- ja kirjeteorian kannalta katsottuna.


Postivaunun 13 matka Helsingistä Joensuuhun on käynyt ensin Riihimäen risteysaseman kautta Kouvolan risteysasemalle, missä junan kulkusuunta muuttui. Helsingissä postivaunu oli vaunujonon ensimmäisenä heti veturin jälkeen ja Joensuun vaunu toisena, Kouvolan jälkeen postivaunu oli letkan hännillä. Pieksämäen risteysasemalla juna katkaistiin ja Helsingistä lähtenyt vaunujonon alkuperäinen loppupää jatkoi kohti Kuopiota. Joensuun matkustajavaunun ja Postivaunun 13 eteen peruutti paikallisjunaveturi, junan perään puskettiin Parikkalan ja Savonlinnan vaunut sekä postivaunu 23. Postivaunut vaihtoivat säkkejä kärryillä pitkin asemalaituria ja Savonlinnan suuntaan matkaavat siirtyivät jalan Joensuun vaunusta junan loppupäähän. Näin muodostettu yhdistetty paikallisjuna nykäistiin Huutokosken risteysasemalle, missä se katkaistiin, keulapään postivaunu 13:n kera jatkaessa kohti Varkautta, Viinijärveä ja Joensuuta. Heinävedellä postisäkkejä olisi tarpeen mukaan siirretty ulos ja sisään junasta lukuisilla laitureilla. Joka pysähdyksellä postivaunun luukusta olisi voinut pudottaa kirjeen junan matkaan. Katkaistun jälkipään eteen peruutti toinen postijunaveturi. Vaunujonon rytkähtämisestä matkustajat tiesivät, että kohta taas päästään liikkeelle.


Edellinen kappale perustuu lapsuudenmuistoihini ajalta, jolloin maantieyhteydet pääkaupungista Itä-Savoon olivat huonot, ja matkat tehtiin junalla. Helsingin rautatieasemalla oli oltava tarkkana, ettei vahingossa mennyt Kuopion vaunuihin. Myös vekslaustauot jäivät mieleen. Lapselle alleviivattiin, että Pieksämäellä piti siirtyä toiseen vaunuun. Huutokoskella oli tavallisesti Joensuun suunnalta saapuneita matkustajia odottamassa Savonlinnaan menevää junan osaa. Posti purettiin tästä junasta kahdesti päivässä sen rataosan asemille, kerran kumpaankin suuntaan ajettaessa. Edit: vähän justeerausta tarvittiin, että muistojen sirpaleet asettuivat kohdalleen.

En silloin ajanut Huutokosken - Viinijärven väliä junalla, mutta vanhalta kartalta voi yhä paikantaa Joensuun junan käyttämät asemat, vaihteet ja seisakkeet nimineen päivineen, sekä kulkuyhteydet raiteiden luota edelleen.

Metallimies tai kirjeen postittaja olisi voinut olla matkalla Heinävedeltä johonkin lähikaupunkiin tai palata Riihimäen kautta Hämeenlinnaan, mikäli asui siellä. Kirje on voinut myös olla kiusantekoa vallesmannille, joka olisi puuttunut jonkun kirjeosallisen tekemisiin aiemmin.

Kirje tai postikortti on siis päivätty Pyhäinpäivän aatonaattona Hämeenlinnassa ja postitettu Pyhäinpäivää seuranneena sunnuntaina postivaunun 13 kautta. Tähän sopisi hyvin, että kirjoittaja olisi matkannut Heinävedelle sukunsa luo Pyhäinpäivän aattona ja palannut asuinpaikkakunnalleen ennen arkea. Vaikea sanoa, mikä kaupunki olisi ollut kyseessä, koska reitin varteen sopii monta metalliteollisuuspaikkakuntaa, ainakin VR:n tarpeita ajatellen. Lähimmät olivat Varkaus, Joensuu, Savonlinna ja Pieksämäki.

Edelleen ottaisin esille sen, että hienomekaaniset esineet jäivät kateisiin. Mielestäni siinä on heikko vihje sen suuntaan, että metallialan osaaminen olisi voinut olla kello- ja kultaosaamista. Oman ammattialan tuotteita ei ehkä tule sillä lailla jätettyä säiden armoille, kuin jotain muuta, joka maastossa tai järvessä pahenee. Tekijä on saattanut olla tarkka ammattitöissään, kun katselee sitä huolellisuutta, jolla tavarat oli piilotettu. Koulutettu käsityöläinen, kultaseppä ehkä?

Kiitos Härälle Hämeenlinnan metalliteollisuuden linkistä ja Queenille muistutuksesta, että metallimiehen kirjettä on puitu jo Wanhassa Hejacissa, silloin aivan aluksi.

https://deski.yle.fi/2019-06-tulilahti/ ... ilahti.png
Linkin kuva (Yle): Tulilahti, Heinävesi
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Hyvä seloste p-vaunu 13:sta ja sen menemisistä williltä edellä.
http://vaunut.org/kuva/87295
Joka tapauksessa vaunun kyljessä on edelleen nähtävissä postiluukku, johon sai tipauttaa kirjeensä junan seisoessa koti-asemalla. Tämä oli ilmeisesti siis nk. Travelling Post Office, jossa lähetyksiä lajiteltiin junan tehdessä matkaa.
Ote linkistä.
Olisiko vastaava ?

Minä pitäisin hyvin mahdollisena useammankin henkilön osallistuneen suohaudan kaivuuseen ja tavaroiden kätkentään eri paikkoihin.
Miten sitten Hämeeninnassa asuva , ehkä entinen heinävetinen kuvaan sopisi ?
Toki metallurgi on saattanut olla käymäsillään kotseuulla. :)

Yleensä ottaen , kuten Holmströmminkin kohdalla , niin miksi kukaan muukaan ulkopaikkakuntalainen olisi moiseen vaivaan ja riskialttiiseen kätkentään ryhtynyt ?
Ja ketkä häntä olisivat suojelleet ja jos niin miksi ?
Ehkä , jos olisi ollut porukassa mukana.

Jos noin , olisi jonkinlainen lenkki , vaikkapa jonkinasteen laittomassa touhussa ??
Tai sitten ei.
Pitää miettiä.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Eks-EkstroVertti »

Mikä lie sepänsälli näki tarpeelliseksi toitottaa, jottei kavereita ollut apuna. Epäilen sen olevan totuus. Kyllähän minun mielestäni tuon kirjeen kirjoittaja on juuriltaan pohjalainen, joka on lukenut saksalaista Jerry Cottonia. Muistuttaa jossain määrin myöhempää tsodiakkimaista tekstiä viimeistä lausetta myöten.
Astaloksi esitän niin Tulilahdelle kuin Bodomillekin kaatorautaa eli vänkäriä, myös lyhyemmin vänkänä tunnettua. Niin lyhyesti sanoen kyseessä saattoi olla esim. Billnäsin kaupparatsu markkinoimassa tehtaan uutta tuotetta omintakeiseen tyyliin.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Pari huomiota metallimiehen kirjeestä.

Vaikka otsake , Nimismies Heinäveten on vinossa , on muu teksti suoraan kirjoitettu.
Alla on voinut olla apuviivasto ?
Kirje vaikuttaisi mustekynällä kirjoitetulta. ( Ei kuivamuste , vaan pullomuste. )
Koska voidaan havaita valumia paikkapaikoin.

Kynän jälki on terävää ja huolellisen oloista.
Huolimatta kieliasusta ja kirjoitusvirheistä.
Kuivamustekynäthän yleistyivät vasta 60-luvulla , jolloin vielä kouluissakin opetettiin kaunokirjoitusta pullomusteen avulla.
https://www.vahvike.fi/fi/kuvat/kuva/541

Lyijykynä ei mielestäni voi olla väline , koska on juuri noita valumia.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Post Reply