Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... w5XpPSDDet

Will on varmaan oikeassa teleobjeltiivin suhteen edellisen sivun kuvan kanssa.
Yllä Arvo Kyyrölän linkittämä The Seus kuva ilmasta , jossa on merkattu suohaudan paikka.
Kuvasta voi todeta , että aivan lähellä hautaa , ei Veertin vajaa näy.
Tele on ilmeisesti IS:n kuvassa vääristänyt etäisyyksiä.
Jos ko. kuvan rakennus on se Veertin kalamaja , on sen ja telttapaikan ja laiturin väli mennyt " kasaan ".

Ihmettelen muuten , ettei , vaikka paikalla oli tuolloin koko joukko toimittajia ja kuvaajia , ei alueen kokonaisuuden ilmaisevia kuvia ole silloin tuoreeltaan julkaistu.
Niitä on saatettu kyllä ottaa , mutta lehdet eivät ole niitä julkaisseet.
Ehkä , jos niitä olisi otettu , ovat ne voitu tulkita " maisemakuviksi " eri lehtien julkaisusta vastaavien toimesta ?
Mahdolliset , tarkoittamani kaltaiset kuvat, eivät ehkä olisi olleet raflaavia ?
Tänä päivänähän senkaltaista kuvaa ei enää voi ottaa , koska alue on ryteikköä pääosin.
Alueen kuvallinen dokumentointi auttaisi näin jälkikäteen , kun tapausta arvioidaan.

Ehkä jossain varastossa on vielä tarkoittamani kaltaisia negatiiveja pölyttymässä ? :shock:
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Kuten will kertoikin, tyttöjen pyörät olivat ylempänä mäenrinteessä, koska Ruuskanen oli kertonut, että he tuohenhakumatkalla ottivat Einen kanssa hatut päähänsä pyörien päältä. Pelkonen oli kysynyt, että mistä he hatut saivat. Ruuskasen vastatessa, että "tuolta pyöriltä", oli Pelkonen käsittänyt, että tyttöjen pyörät olivat siis ylhäällä rinteessä.

Etp:ssä on myös kerrottu, että lähimmät asumukset ovat Lyytikäinen, Suosola ja Karvinen, joihin on suorinta tietä noin 500 m, mutta välissä metsäinen mäki.
Veneet: Lahden leirinpuoleisella rannalla oli muutama lukittu vene ja leirilaiturin vieressä lukitsematon, airoton vene, jonka kunto sellainen, että sillä tuskin olisi vesille voinut mennä. Tässä yhteydessä ei kuitenkaan mainita Koikkalaisen venettä! Siinähän ei airoja ollut, mutta kyllä se vesikelpoinen varmaan oli, kun hän sillä kalastikin.

Paikka, josta tyttöjen retkeilyvarusteet löytyivät (95 m haudasta etelään) oli suojaisa iso kivenkolo. Tähän oli pystytetty kaksi kuusentainta merkiksi. Näreet oli puukolla katkaistu. Taimien tyvet otettiin kyllä talteen, mutta puhuttiinko näiden kohdalla erikseen veistojäljistä mitään? En nyt asiaa tutkinut etp:stä. Olisihan ollut mielenkiintoista nähdä, oliko ne samalla puukolla/saman ihmisen kätkemät kuin tyttöjen haudalle näreet veistäneen.

Tyttöjen laukuissa oli puukko tuppeineen. Murhaaja ei ottanut sitä itselleen. Kahdet alushousutkin olisi ollut sekä 2 uimapukua. Jos Runar oli asialla, miksi hän tällaiset arvotavarat jätti ottamatta, kun muutoin varasteli naisten alkkareita naruilta (jos huhu paikkansa pitää :D)?
Myöhemmin löytyi se teroitettu pöytäveitsi suohon upotettuna.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Onko jollakulla muistissa suoralta kädeltä , mitkä olivat tarkalleen Linnea Kauhasen sanat , kun hän kuvasi tyttöjä seurannutta mopomiestä ?
" Jotain kuin. Sydäntä kylmäsi kun näin mopomiehen seuraavan tyttöjä alueelle. "

Oliko mopedimiestä tuossa vaiheessa olleenkaan ??

Todistus voitaisiin kyseenalaistaa , koska saman henkilön tyttöjen poistumista alueelta antavaa todistusta voidaan pitää vääränä.
Myös se ,että Aili Kauhasen seurassa ollut toinen nuori nainen oli myöhemmin perunut lausuntonsa , koskien seuraavan päivän uimassakäyntiä.
Miksi ?

Miten suuri vaikutus mopedilla seuraamisesta kaikenkaikkiaan oli ?
Joka tapauksessa ko. todistuksella saatiin siirrettyä epäilyksiä toisaalle.

https://www.murha.info/phpbb2/viewtopic ... start=1245

Re: Tulilahti
ViestiKirjoittaja Anyone » Su Loka 25, 2009 2:20 pm

Kiitos MEG ja Ravadas vastauksistanne. Valaisi vielä lisää TK:n identitettiä.

Asun sen verran pitkällä Suomesta jotta minun on melko mahdottomus saada kirjaa käsiini. Netistä ehkä voisi löytyä mutta jos siinä ei sen enenpää ole kirjoitettu Tulilahden murhista niin ehkä ei sitten kannata vaivautua sitä hankkimaan.

Minulla on ollut sekavat ajatukset tästä TK:sta. Olin elänyt lapsuuteni siinä uskossa että hän oli kuollut jo kauan sitten. Elin siinä ukossa että hän oli kuollut jo sodassa ja lepäsi sankarihautausmaalla ja että hänen vaimonsa eli sotaleskenä kahden lapsensa kanssa. En ymmärrä miten olisin välttynyt kuulemasta hänestä jotain, tapaamasta häntä. Minulla ei ole minkäänlaista kuvaa koko miehestä. Kuitenkin tunsin ja olin tavannut hänen vaimonsa ja heidän kaksi aikuista lastaan. Netissä kerrotaan että TK olisi toiminut palopäällikkönä vuoteen 1948 saakka. Kuoliko hän silloin ja siitä olisi minulle jäänyt kuva että hän oli kuollut vai mitenkä lienee. Minulla on muistikuva että olisin nähnyt hänen hautansakkin sankarihautausmaalla.

Tähän kyllä löytyy toinenkin selitys. Tämä koskee juuri sitä minun epäilyä että palstalla TK:n identiteetti on väärä. Hän ei ole se henkilö joksi hänet luulette, näin minä käsitän tämän vieläkin. Tulilahdessa asui aikuinen mieshenkilö joka tunnettiin UK:na. Hänen täydellinen nimensä on aivan hyvin voinut olla TUK. Tämä UK on hyvinkin voinut olla kirvesmies, mitä nyt kirvesmies nimitys tarkoittaakaan. Teki yhtä sun toista. Hän muutti pois Heinävedeltä ja kuoli jo reilut 30 vuotta sitten.
Hän oli suurinpiirtein samaa ikäluokkaa kuin L:n nuoret miehet. Hyvinkin ovat voineet ryypätä yhdessä.


Ravadas kirjoitti:
Aake Jermo mainitsee kirjassaan nimen Teuvo Kauhanen, joskin hän kerran - ilmeisesti vahingossa - mainitsee hänen nimekseen myös Tauno Kauhanen. Toista etunimeä en muista, vaikka se kirjassa kyllä mainitaan. Mutta käsittääkseni Jermon mainitseman miehen kutsumanimi alkoi nimenomaan T:llä eikä U:lla. Juuri hän oli kolmen L:n veljeksen, haudankaivajan ja tuokkospoikien ohella se seitsemäs paikkakuntalainen, jota kuulusteltiin tapauksesta.

Anyone jatkaa.


Minä en enää muistanut että kuinka monta paikkakuntalaista miestä kuulusteltiin epäiltyinä. Heitä oli siis seitsemän ja nyt luulen että tiedän jokaisen henkilöllisyyden. Salaparinkin nimet tiedän. Tuokkospoikien nimet ovat tuttuja ja luulen että tiedän että missä he asuivat mutta muuten en heistä muista sen kummenpaa.

Tulilahdessa on asunut kaksi Teuvo Kauhasta. Teuvo S ja Teuvo U. Minulla ei ole mitään muuta muistikuvaa Tevo S:stä kuin että hän olisi jo kuollut sodassa tai heti sen jälkeen. Elin siinä luulossa. Outoa etten olisi ikinä häneen törmännyt jos oli ollut elossa. Luulen että minun muistikuvani hänestä perustuu siihen mitä ohimennen olin kuullut joskus aikuisten maininneen puheissaan. Teuvo S olisi ollut melko iäkäs murhien aikaan jos hän eli. Teuvo U, häntä nimitettiin kylällä vain U:ksi. Nähtävästi syystä että haluttiin tehdä ero henkilöiden välillä. Hän oli murhien aikaan noin 25-30 vuotias poikamies joka asui äitinsä luona. U oli samaa ikäluokkaa suurinpiirtein kuin L.n veljekset ja Veerti oli ehkä pari vuotta vanhempi. Ei mikään ihme jos nuo viisi ryppäsiävt ja saunoivat keskenään. Minulle on jäänyt erityisesti mieleen kertomus että Veerti vietiin saunaan ja juotettiin humallaan ja sitten yritettiin saada hänet tunnustaman murhat. En muista että ketkä juottivat mutta lähinnä on tullut mieleen nämä lähimmät naapurin nuoret ja naimattomat miehet.

U:n tapasin viimeksi muutama viikko murhien jälkeen. Olin yksin kotona ja hän vaan yhtäkkiä tulla tupsahti sisään. Siihen aikan ei päiväsaikaan lukittu ulko-ovia vaikka taisihan se äiti käskeä murhien jälkeen lukitsemaan. Tuossa vaiheessa ei kai vielä jäljet johtaneet Tulilahteen. U ei meillä käynyt sisällä yleensä kai koskaan joten hämmäsrtyin siksikin. Ei hän käynyt istumaan eikä kysynyt mitään tai ketään. Hän otti taskustaan paketin partakoneenteriä ja sanoi että uskotko että minä pystyn syömään partakoneenteriä. Sanoin etten usko. Mutta niinpä hän näytti että pystyi. Minä seisoin vain puoli metriä hänestä ja se todellakin näytti siltä että hän nieli paloiksi pannut partakoneenterät. Järkytyin ja ehkä siksi muistan tuon tapauksen niin elävästi vieläkin. Sitten hän lähti siltä seisomalta menemään jonnekkin muualle.


Yllä nikki Anyonen kirjoituksia minfoon 10 vuotta sitten. Muistaakseni myös Ravadas oli paikallisia , koska hön jossain vaiheessa kertoi minfossa availleensa portteja Tulilahden suunnalla.
Anyone ei noita ajatuksia Hejaciin laittanut , vaikka muuten tänne postasikin.

Tulkitsen Anyonen tarkoittavan isää ja poikaa. Luultavasti ?
Arkiston puolella voisi olla tätä olettamaa vahvistavaa asiaa. ( Ei Etp:ssä )

Laitoin tähän yhteyteen , koska Kauhasen lausumaa on edellä puitu.
Tämä ei tarkoita , että pitäisin mainitun tahon osallisena olemista tapahtumiin varmana.
Mahdollisia tekijöitä voi olla myös etp:n mainitsemattomissa henkilöissä.

Linnea Kauhasen todistuksissa on lisäksi ristiriitaa.
Mopomiehen seuraamisen näkeminen viittaa veritekoon Tulilahdessa.
Tyttöjen poistumisen näkeminen taas siirtää tekoa pois Tulilahdesta.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by will »

Voisiko tarina olla sellainen, että mopomies seurasi tyttöjä Tulilahteen, mutta hänen poistumistaan ei havaittu. Tytöt polkivat aamulla kohti Varkautta poikkeamatta virvokkeelle, ja jossain välissä vaihtoivat pyörät bussikyytiin.

Onko varma, ettei ole nähty kahta muuta neitoa? Tietenkin on voitu kertoa puutaheinää, joko luovasti tai jotta syntyy alibeja.

Kunhan kyselen. Aikalaisena jäin siihen uskoon, ettei Runar kuitenkaan ollsi ollut tekijä, vaikka syytteeseen pantiinkin.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Härkä kirjoitti tästä nimimerkki Anyonesta. En mitenkään halua väheksyä hänen muistelmiaan Tulilahdesta, mutta Anyonenin kertomassa aikataulussa on selkeä ristiriita kaikkien muiden kertomaan.
Hän kertoi nähneensä tytöt ja Runarin klo 18.30-18.45 kioskin luona. Lisäksi Anyone kirjoittaa Minfossa näin: " Meidän olisi äidin kanssa pitänyt nähdä niin Holmström kuin tytötkin matkalla Tuliniemeen jos he olivat siellä menossa vasta noin kello 20."
Nämä hänen aikataulunsa ei voi pitää paikkaansa. Apteekkikin olisi ollut auki, mikäli tytöt olisivat jo silloin asioineet siellä. Se meni kiinni klo 19 ja tytöt joutuivat sen vuoksi soittamaan kelloa.

Reino Lyytikäinen, s.1930, ei muistanut nähneensä mopomiestä 27.7. ajaessaan kirkolta kotiinsa. Hän kyllä näki Ruuskasen ja Pelkosen ja oli ajanut retkeilijätyttöjen ohi kiinnittämättä näihin sen enempää huomiota. Illalla hänen luonaan oli ollut kylässä Ake Asikainen vaimonsa kanssa. Nämä olivat lähteneet noin klo 22.
Reinon veljet Lauri ja Martti olivat myös olleet illan kotona. Martti nukkui äitinsä kanssa kamarissa ja Lauri aitassa.
Reino on siis sama mies, joka yöpyi tuvassa koiran kanssa.
Heinä-elokuun vaihteessa Reino veljineen olisi tarvinnut vasta kadonnutta lapiota.

Ruuskanen ja Pelkonen sen sijaan olivat nähneet tämän Lyytikäisen sekä mopomiehen ja tietysti tytöt!
Linnea Kauhanen taas ei kertonut nähneensä Ruuskasta ja Pelkosta, kylläkin mopomiehen sekä tytöt!
Aili Kauhanen oli ollut kotona ko. aikana äitinsä ja veljensä kanssa ja nähnyt tytöt ja näiden jäljessä mopomiehen, jolla baskeri.

Sylvi Pellikainen oli ollut käymässä Kauhasen talossa noin 10 minuuttia 27.7. klo 18.20 (tarkka aika tiedettiin linja-auton kulkemisesta). Uolevi Kauhanen oli käskenyt Sylviä ottamaan tätinsä pyörän. Sylvi oli ottanut ja ajanut sillä kotiinsa.
Noin puolen tunnin kuluttua Sylvin tytär Ritva oli saapunut kotiin ja lähtenyt sitten pyörällä ompelija Lappalaisen luokse.
Klo 20.10 jälkeen, Sylvi oli mennyt kasvimaalle kitkemään. Hän oli nähnyt baskeripäisen moottoripyörä- tai mopomiehen sekä perässä tulevat tytöt. Mopomies oli ollut pysäyksissä. Sylvi oli nähnyt myös Reino Lyytikäisen! Sylvi arvioi kellon olleen tuolloin 21.30. (Siis kovin myöhään, mikä ei oikein tunnu pitävän paikkaansa, liekö tarkoittanut 20.30)
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

will wrote: Sun Apr 28, 2019 9:12 pm Voisiko tarina olla sellainen, että mopomies seurasi tyttöjä Tulilahteen, mutta hänen poistumistaan ei havaittu. Tytöt polkivat aamulla kohti Varkautta poikkeamatta virvokkeelle, ja jossain välissä vaihtoivat pyörät bussikyytiin.

Onko varma, ettei ole nähty kahta muuta neitoa? Tietenkin on voitu kertoa puutaheinää, joko luovasti tai jotta syntyy alibeja.

Kunhan kyselen. Aikalaisena jäin siihen uskoon, ettei Runar kuitenkaan ollsi ollut tekijä, vaikka syytteeseen pantiinkin.
Tämä willin kirjoittama minua on aina ihmetyttänyt, että miksi tämän mopomiehen poistumista leiristä ei havainnut kukaan. Kovasti on ihmiset olleet innokkaita kertomaan hänen näkemisestään ennen murhia, mutta mihin hän joutui niiden jälkeen? Milloin hän lähti leiristä, kun edes rouva Kauhanen ei ole onnistunut häntä näkemään? Vasta seuraavana aamuna klo 10 (muistaakseni) mopoilija Varkauden korjaamolla korjautti menopeliään.

Olisi periaatteessa mahdollista, että nuo neitoset ovat olleet joitakin muita. Eivät he kuitenkaan koskaan ole ilmoittautuneet. Missä he olisivat olleet yötä, jos heistä ei ole erikseen silminnäkijähavaintoja?

Haluaisin tietää, oliko rouva Kauhasella tai hänen perheellään jokin suhde näihin muihin todistajiin, jotka siis olivat nähneet tyttöjen leiristä poistumisen?
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by will »

Tulilahteen olisi tultu venekyydillä pimeän aikaan ja vene poistunut. Ehkä aamulla sitten oli "piukat paikat", minkä vuoksi tekijöiden piti poistua tietä pitkin naisten pyörillä ja vaatteissa jäämättä juttusille kahviloissa. Bussissa näkeminen kuitenkin olisi jo melkein liikaa, olkoonkin, ettei ollut valvontakameroita, joista totuus olisi näkynyt. Elokuvissahan tällaista vain tapahtuu. Mutta periaatteessa pyörät olisi voitu piilottaa metsään pysäkin läheisyyteen, kunnes vaivihkaa palautettiin ja upotettiin Tulilahteen esim. veneellä, kuitenkin tuoden rantaan yhden, myöhemmin metallinetsimellä löydetyn venttiilin suuntaa osoittamaan. Hatut ja muu rekvisiitta olisi viety tienvarteen löydettäväksi vasta kevättalvella. Saattaa tässä olla takana joku vähän erikoisempi kuvio, joka ylittää normaalin savolaisen kekseliäisyyden, vaikka toki omia paikallisiakin on vain voitu onnistuneesti suojella kertomalla mitä sattuu.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Sylvi Pellikainen oli ollut käymässä Kauhasen talossa noin 10 minuuttia 27.7. klo 18.20 (tarkka aika tiedettiin linja-auton kulkemisesta). Uolevi Kauhanen oli käskenyt Sylviä ottamaan tätinsä pyörän. Sylvi oli ottanut ja ajanut sillä kotiinsa.
Noin puolen tunnin kuluttua Sylvin tytär Ritva oli saapunut kotiin ja lähtenyt sitten pyörällä ompelija Lappalaisen luokse.
Klo 20.10 jälkeen, Sylvi oli mennyt kasvimaalle kitkemään. Hän oli nähnyt baskeripäisen moottoripyörä- tai mopomiehen sekä perässä tulevat tytöt. Mopomies oli ollut pysäyksissä. Sylvi oli nähnyt myös Reino Lyytikäisen! Sylvi arvioi kellon olleen tuolloin 21.30. (Siis kovin myöhään, mikä ei oikein tunnu pitävän paikkaansa, liekö tarkoittanut 20.30)

Queenin postauksesta.

Ai niin. Sylvi Pellikainen näki myös tytöt. En muistanutkaan.
Jonkin sydäntä kylmäämislausunnon LK on kuitenkin muistaakseni antanut , jollaista hain.

Tuo Anyonen virhe ajan kanssa oli kyllä muistissani. Se jäi siihen omaan lainaukseeni.
Lainauksen varsinainen tarkoitus oli osoittaa Anyonen tulkinta Kauhasten nimiasiasta.
Eli Anyone arveli kyseessä olleen isän ja pojan nimiem keskenään sekoittuminen.

Toisen tyttöparin olemassaoloon Tulilahden alueella en usko.
Jos tälläinen tyttöpari olisi alueella todella ollut , olisi heillä ollut varsin mielenkiintoista seurattavaa yön ja aamun aikana.
Kauppiaat ovat toki voineet nähdä toisen tyttöparin.
Tässä kohtaa on huomioitava , että Eine ja Riitta tuskin olisivat lähteneet Tulilahdesta enää takaisin Heinäveden suuntaan. Vaan kohti Varkautta.
En tiedä tarkkaan ko. kauppojen sijaintia. Ihan lähellä ei niitä muistaakseni ollut. Asia on selvitettävissä ja kyselinkin kauppojen sijainnin perään muutamia vuosia sitten.

Tappajien saapuminen veneellä paikalle on varsin mahdollista. Se olisi helpottanut mm. pyörien upottamista.
Paikalla on voinut olla myös koostumus sinne eri tavoin tulleista henkilöistä.
Varmasti moni tiesi tyttöjen leiriytymisestä alueelle.

Image
Onko muuten kuinka moni syönyt mämmiä aidosta tuokkosesta ?
Itse olen lapsuudessa mainitun nautinnon saanut kokea. :D
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Jos ajattelee, että jotkut todella ajoivat tyttöjen pyörillä aamusella, on tässä vielä se ongelma, että rouva Kauhanen kertoi näillä tytöillä olleen samat matkatavarat kuin tullessaan. Nämä pyörälaukut kuitenkin löytyivät piilotettuina murhapaikalta. Eli tällöin asian pitäisi olla niin, että nämä laukutkin olisi pitänyt palauttaa rannalle!
Näin ajateltuna asia tuntuu melkoisen monimutkaiselta. Ja tosiaan, tuota bussissa näkemistä ei selitä enää yhtään mikään. :D

Muistan kyllä jotenkin itsekin tuon Härän kaipaaman "sydäntä kylmäämis" -lausunnon. Kyllä sen taisi antaa juuri Linnea Kauhanen. Tarkkaa sanamuotoa en äkkinäisellä haulla löytänyt.

Luulen, että tässä Kauhasen nimistössä on niin, että isän nimi on siis ollut Teuvo. Vanhimmalle pojalle on annettu nimeksi Teuvo Uolevi ja jotta hänet on arkikielessä erotettu isästään, on häntä kutsuttu Uoleviksi. Sylvikin puhui Uolevista.
Mutta kuka siis oli Sylvin mainitsema Uolevin täti, joka omisti pyörän? Hänen on oltava joko isä-Teuvon tai Linnean sisar, mutta kuka?

Suhtautuisin näihin Anyonen lausuntoihin varauksella. Ei hän varmaankaan tarkoituksella vääristele asioita, mutta on otettava huomioon, että hän on tuolloin ollut 10-vuotias ja noita kirjoittaessaan hän kertoi, että tapahtumasta oli jo silloin yli 50 v.
Hän ei kertomansa mukaan kertonut näkemästään äidilleen koskaan, eikä ole lukenut tuona yli 50 vuoden aikana ainoatakaan lehtijuttua tapauksesta.
Hän kirjoittaa aika monesta asiasta vastaan yleistä tietoa; hautapaikan sijainnista (hänestä tytöt oli haudattu lähelle telttapaikkaa), Koikkalaisen vajasta (hänestä se oli kyhätty muutamasta laudasta kasaan, eikä ollut lukittu, koko vaja taisi olla Kurki-nimisen talon vaja), lapion omistajaksi hän muisteli jotain Luostarista (oikea omistaja Lyytikäinen), jne.

Härän kyselyyn mämmin syönnistä: Olen syönyt ihka-aidosta tuokkosesta. Mummini oli haka tuohitöissä. Hän teki siitä virsuja, kukkaruukkujen suojuksia, seinäkoreja ja muitakin koreja, kontteja ym.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Etsiskelin tuota Kauhasen rouvan siunailua etp:stä, mutta ei vielä vastaan tullut. Poimin kuitenkin pari asiaa, joista on aiemmin keskusteltu.

Lyytikäisten lapio
Huomattavaa on, että Reino Lyytikäinen piti melkoisen mahdottomana, että joku tuntematon olisi sattumanvaraisesti heidän pihaansa löytänyt ja lapion vienyt. Sen sijaan hän kertoi, että monikin naapureista tiesi tuosta heidän rakennustyömaastaan ja siellä olleesta lapiosta, koska olivat kesän aikana usein heillä käyneet.
Hänen kertomansa mukaan (suora lainaus etp:stä) "heidän talonsa ei näkynyt varsinaiselta maantieltä, Tulilahden leirirantaan johtavalta tieltä, ellei erikoisesti osaa katsoa puiden välistä ja täytyykin sanotulta tieltä poiketa 150 m sivuun, jos hänen kotonaan aikoo käydä".

Koikkalaisen vaja
Koikkalainen tosiaan kertoi, että hänen vajansa oli lukittu riippulukolla. Hän säilytti siellä kalastustarpeitaan, veneen airoja sekä mm. lapiota. Koppi oli sillä maalla, jonka hän oli vuokrannut kunnalta. Hänen veneensä oli kopin vieressä.
(Lieneeköhän Anyone sekottanut Koikkalaisen varaston johonkin toiseen koppiin, koska kertoi siitä aivan toisella tavalla)

Kirsti Kinnusen (retkeilymajan hoitaja) antama todistus on mielenkiintoinen. Tarkkaa päivää hän ei tosin mennyt vannomaan, mutta kirkastusjuhlien aikaan havainto oli, illalla klo 20 maissa. Myöhemmin hän tarkensi päivän juuri 27.7.:ksi.
Hän oli nähnyt miehen ajavan sinisellä mopolla retkeilymajan ohi hitaasti katsoen sen kilpeä. Mies oli pysähtynyt kirkon portilla. Ilmeisesti mies oli miettinyt, mitä tehdä ja kääntänyt moponsa ja lähtenyt makasiinin tietä valtatielle.
Miehellä oli ollut yllään sinivihreä nahkapusero, siniharmaat suorat housut. Mies oli ollut avopäin ja vaaleatukkainen sekä alle 30-vuotias. Kinnunen oli katsonut miestä erityisen tarkkaan, koska hän oli ajatellut, josko tämä tulisi retkeilymajan asiakkaaksi.
Homströmin valokuvaa näytettäessä hän oli kuitenkin sanonut tämän sivukuvan muistuttavan hänen näkemäänsä miestä.
Homströmistä ei vaaleatukkaista saa kuin värjäämällä, eikä hän ollut alle kolmikymppinenkään, vaan tuolloin noin 35-v ja näytti vielä sitäkin vanhemmalta!
Post Reply