Aihepiiri

Onnettomuudet ja niihin johtaneet syyt
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Aihepiiri

Post by will »

Tähän foorumiin liitetään ketjuja vanhoista teknisistä ja luonnononnettomuuksista Suomessa ja ulkomailla, kuten esim. Kuru (1929), Kuurila (1957 ), Koivulahti(1961), Konginkangas(2004 ), Estonia(1994 ), Titanic (1912 ), Oulun Typpi(1963) ja suuret nälkävuodet(1866-1868 ).

Johdantolinkkinä Jukka Ukkolan kirjoitus Suomen Kuvalehdessä:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... at-muistot
User avatar
Uutisvastaava
Posts: 234
Joined: Wed Dec 14, 2011 1:03 pm

Re: Aihepiiri

Post by Uutisvastaava »

Luettelo kuuluisista onnettomuuksista
Klassisen ajan onnettomuudet
■Vesuviuksen vulkaaninen purkaus, Italia
■Aleksandrian maanjäristys, joka tuhosi Aleksandrian majakan
■Rodoksen maanjäristys, joka tuhosi Rodoksen kolossin
■Sodoma ja Gomorra, jotka tuhoutuivat määrittelemättömässä raamatullisessa onnettomuudessa. (Kaupunkien historiallista olemassaoloa ei ole todistettu.)

Nykyajan onnettomuudet
■Kiinan Tangshanin maanjäristys 1976
■Bamin maanjäristys, Iran (26. joulukuuta, 2003), kuolleita noin 42 000.
■Vedenalainen maanjäristys Sumatran länsirannikolla, 26. joulukuuta 2004, kuolleita yli 200 000.
■Vuoden 2010 maanjäristys Haitissa, kuolleita noin 200 000.

Ympäristöonnettomuudet
■Torrey Canyonin öljyvuoto Englannin kanaalissa (18. maaliskuuta, 1967)
■Love Canal, Niagara Falls, New York (1970-luku)
■Seveson onnettomuus, Italia, 1976
■Bhopalin onnettomuus, Bhopal, Intia (3. joulukuuta 1984)
■Exxon Valdezin öljyvuoto, Prince William Sound (24. maaliskuuta 1989)
■Prestigen öljyvuoto Espanjan rannikolla, (13. marraskuuta, 2002)

Ydinonnettomuudet
■Three Mile Island, Pennsylvania (28. maaliskuuta 1979)
■Tšernobylin ydinvoimalan onnettomuus Ukrainassa (26. huhtikuuta, 1986)
■Katso myös Luettelo ydinonnettomuuksista

Lento-onnettomuudet
■Ilmalaiva Hindenburgin onnettomuus (6. toukokuuta 1937)
■Teneriffan lento-onnettomuus, törmäys KLM:n ja Pan Amin Boeing 747-koneiden välillä (27. maaliskuuta 1977)
■Challenger-avaruussukkulan räjähdys (28. tammikuuta 1986)
■Avaruussukkula Columbian onnettomuus (1. helmikuuta 2003)
■Luettelo Suomen ilmavoimien lento-onnettomuuksista, esimerkiksi:■Puolustusvoimien DC-3 syöksyi järveen lähellä Rissalan kenttää. 15 kuolonuhria. (1978)

■Luettelo Suomen siviili-ilmailun lento-onnettomuuksista, esimerkiksi:■DC-3 -vuorokone syöksyi maahan Koivulahdessa lähellä Vaasaa. 25 ihmistä kuoli. (1961)
■DC-3-lentokone syöksyi maahan Maarianhaminassa. 19 kuollutta. (1963)
■Ahveniston helikopterionnettomuudessa kuoli 5 ihmistä. 6. toukokuuta 1984
■Copterlinen Sikorsky S-76C+ -helikopteri putosi mereen Suomenlahdella Viron edustalla. 14 kuoli. (Katso myös Copterlinen onnettomuus 2005)


Junaonnettomuudet

Suomi

Suuronnettomuudet
■Hikiän junaturma 19. - 20. heinäkuuta 1918; 3 kuollutta, 7 loukkaantunutta.
■Pasilan junaturma 13. lokakuuta 1936: 4 kuollutta, 31 loukkaantunutta.
■Rauhan junaturma 6. lokakuuta 1938: 15 kuollutta, 13 loukkaantunutta
■Iittalan junaturma 5. maaliskuuta 1940: 31 kuollutta
■Turengin junaturma 12. maaliskuuta 1940: 39 kuollutta, yli 60 loukkaantunutta: sota-ajan ja Suomen historian pahin junaturma.
■Ähtärin junaturma 5. elokuuta 1942: 30 kuollutta, saksalaisia sotilaita.
■Kuurilassa yöpikajuna ja moottorijuna törmäsivät. Kuolleita 26. (15. maaliskuuta 1957)
■Korian junaturma. Kuolleita 4, loukkaantuneita 39. (16. maaliskuuta 1965).
■Linnunlaulun junaturma. Kuolleita 1. (17. huhtikuuta 1970).
■Mommilan junaturma. Kuolleita 1, loukkaantuneita 20. (5. huhtikuuta 1977).
■Kempeleen junaturma. Kuolleita 2, loukkaantuneita 69. (5. toukokuuta 1977).
■Jokelan junaturma. Kuolleita 4. (21. huhtikuuta 1996)
■Jyväskylän junaturma. Kuolleita 10. (6. maaliskuuta 1998)

Muut vakavat junaonnettomuudet
■Sievin junaturma. Ei kuolonuhreja. (21. marraskuuta 1975)
■Erikoispikajuna 57 Lapponia suistui raiteilta Lapualla. Ei kuolonuhreja. (6. joulukuuta 1986)
■Sarankulman junaturma. Ei kuolonuhreja. (1. kesäkuuta 1989)
■Riihimäen junaturma. Ei kuolonuhreja. (30. elokuuta 1989)
■Tavarajunan törmääminen Helsingin asemaan. Ei kuolonuhreja. (5. lokakuuta 1990)
■Kausalan junaturma 13. tammikuuta 1995. Ei kuolonuhreja.
■Suonenjoen junaturma. Ei kuolonuhreja. (12. elokuuta 1998)
■Pikajuna 974 suistui raiteilta Iin pohjoispuolella. Ei kuolonuhreja. (9. helmikuuta 2000)

Vesiliikenneonnettomuudet
■RMS Titanicin uppoaminen (15. huhtikuuta 1912)
■RMS Empress of Irelandin uppoaminen 29. toukokuuta 1914, mm. 70 suomalaista kuoli.
■Höyrylaiva Kuru kaatui ja upposi Näsijärvellä Tampereen edustalla. 138 ihmistä hukkui. (7. syyskuuta 1929)
■Saksalaisia pakolaisia (siviilejä) kuljettanut Wilhelm Gustloff torpedoitiin Itämerellä tammikuussa 1945. Kuolonuhreja liki 10 000.
■Moottoriveneet törmäsivät Pielisellä Paalasmaalla. 15 henkeä kuoli. (5. lokakuuta 1959)
■Puolustusvoimien kuljetusvene K-8 ja hinaaja Rauma II törmäsivät Raumalla 8. joulukuuta 1964, jolloin 28 ihmistä hukkui.
■Ruoppaaja Nostaja kaatui ja upposi Pietarsaaren edustalla. 16 ihmistä hukkui. (1972)
■Viikinki-moottorivene upposi Hangon edustalla, 10 ihmistä hukkui. (1978)
■Lastimoottorialus Malmi upposi Itämerellä. 14 ihmistä hukkui. (1979)
■Puskuproomu Finn-Baltic kaatui Hangon edustalla. 8 ihmistä hukkui. (1990)
■M/S Estonia upposi 28. syyskuuta 1994 Suomen valtion alueella. Kuolleita 852, joista Suomen kansalaisia 10.

Tieliikenneonnettomuudet
■Linja-auto syöksyi mereen Turun Kakskerrassa 25. toukokuuta 1940. 17 ihmistä kuoli.
■Pirttikylän siltaturmassa 16. kesäkuuta 1946 riippusilta petti kuorma-auton alla ja 7 lavalla ollutta matkustajaa hukkui.
■Peltosalmen bussiturmassa jäätie petti linja-auton alla 2. tammikuuta 1951, jolloin 9 matkustajaa hukkui.
■Kivisalmen bussiturmassa 28. heinäkuuta 1956 linja-auto syöksyi Konneveteen lossin puomien läpi, 15 hukkunutta.
■Pernajan bussiturmassa kaksi linja-autoa törmäsi yhteen 4. maaliskuuta 1968, 4 kuolonuhria.
■Kannonkosken tasoristeysturmassa 22. helmikuuta 1971 pikkubussi jäi ratakuorma-auton alle, jolloin 6 koululaista kuoli.
■Luumäen bussiturmassa 17. marraskuuta 1973 turistibussi törmäsi kuorma-autoon, 8 kuolonuhria.
■Laukaan bussiturmassa 5. heinäkuuta 1974 alankomaalainen turistibussi törmäsi kuorma-autoon, jolloin 12 ihmistä kuoli.
■Kostamuksen bussiturma 20. maaliskuuta 1980, 10 kuolonuhria.
■Konginkankaan linja-autoturma 19. maaliskuuta 2004, 23 kuollutta.
■Benalmádenan linja-autoturma 19. huhtikuuta 2008, yhdeksän kuollutta.

Räjähdysonnettomuudet
■Halifaxin räjähdysonnettomuudessa 6. joulukuuta 1917 menehtyi 1 635 ihmistä, ja suuri osa Halifaxin kaupunkia tuhoutui.
■Suomenlinnan Vallisaaren räjähdyksessä (9. heinäkuuta 1937) ammusvarikko paloi ja räjähti. 12 ihmistä kuoli.
■Tornion räjähdysonnettomuudessa tuhoutui 8 ammusvaunua 22. heinäkuuta 1945. Onnettomuudessa kuoli 16 sotilasta.
■Rauman räjähdysonnettomuudessa 5. marraskuuta 1947 räjähtäneestä kloorisäiliöstä vapautunut kloori aiheutti 19 ihmisen kuoleman.
■Typpi Oy:n tehtailla Oulussa 9. tammikuuta 1963 tapahtuneessa salpietarivaraston räjähdyksessä kuoli 10 ihmistä
■Puolustusvoimain Uusikylän ammusvarikon räjähdys elokuussa 1965. Aineelliset vahingot olivat suuret, mutta henkilöuhreja tuli vain vähän.
■Rikkihappo Oy:n Vihtavuoren dynamiittitehtaan sekoitusosastolla räjähti 11. marraskuuta 1966 1 000 kiloa dynamiittia. Onnettomuudessa menehtyi 4 ihmistä.
■Lapuan Patruunatehtaan räjähdyksessä kuoli 40 ihmistä (13. huhtikuuta 1976) Lapuan keskustassa.
■Durham Woodsin kaasuräjähdyksessä maanalainen kaasuputki räjähti New Jerseyssä 23. maaliskuuta 1994 asutusalueen välittömässä läheisyydessä. Onnettomuudella oli yksi uhri.
■Enschedessä 13. toukokuuta 2000 ilotulitevaraston räjähdys Euroviisujen loppukilpailun äänestyksen aikana aiheutti suurta aineellista tuhoa kaupungissa. 22 ihmistä kuoli ja 947 loukkaantui.
■Espoon Friisilän räjähdysonnettomuudessa 24. huhtikuuta 2006 räjähti noin 30 kiloa dynamiittia. Turmassa loukkaantui 10 henkilöä.
■Mikkelin panttivankidraaman traaginen päätös loppui räjähdykseen Mikkelin torin laidalla 9.elokuuta vuonna 1986.

Tulipalot
■Elokuvateatteri Imatran tulipalossa Tampereella 23. lokakuuta 1927 kuoli 21 ihmistä.
■Köyliön varavankilan puisen sellirakennuksen palossa 1. heinäkuuta 1959 kuoli 16 vankia.
■Lapinlahden vanhainkodin mielisairasosaston palossa 22. huhtikuuta 1966 kuoli 31 ihmistä.
■Virroilla vanhainkodin palossa 23.1.1979 menehtyi 27 ihmistä.
■Maaningalla vanhainkodin tulipalossa (4.12.1999.) kuoli 5 vanhusta

Tuossahan noita olisi, ei muuta kuin avauksia tekemään ja tietoa kaivamaan, jos onnettomuudet kiinnostaa. 8-)
"On täysin luonnollista, että näinkin moniulotteinen ja monimutkainen todellisuus ennemmin tai myöhemmin vastaa täydellisesti sepitettyä vastinettaan."
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Aihepiiri

Post by Vulvados »

En tiedä oliko tämän ketjun tarkoitus vain toimia inspiraationa vai että sitä jatketaan eteenpäin, mutta tähänhän voisi koota aina ko. päivämäärälle sattuneita onnettomuuksia ja katsoa tosiaan miten tasaisesti tai epätasaisesti ne jakautuvat eri puolille vuotta. Tuolla toisaalla mainitsin 13.7.1990 tapahtuneen lumivyöryn Pik Leninalla, mutta jotten toistaisi itseäni niin otetaan tähän eräs lento-onnettomuus ajalta, jolloin lentämisessäkin oli riskejä ihan toisella tavalla kuin nykyään eli 13.7.1928, jolloin koelennolla ollut Imperial Airwaysin Vickers Vulcan putosi perunapellolle Purleyssa, Surreyssa, kolme mailia lähtöpaikaltaan eli Lontoon historialliselta Croydonin lentoasemalta. Koneen lentäjä kapteeni John Spafford selvisi hengissä, mutta viidestä mukana olleesta matkustajasta neljä sai surmansa törmäystä seuranneessa koneen palossa. Kyseessä ei ollut reittilento, vaan koelento, johon oli otettu mukaan yhtiön henkilökuntaa ja näiden ystäviä, ja niinpä onnettomuuden jälkeisten tutkimusten ja kuulemisten jälkeen Imperial Airways kielsikin huvimatkustajien ("joy riders") mukaan oton testilennoille.

Lisää aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/1928_Imper ... lcan_crash

Onnettomuuskone G-EBLB

Image

Tuo "Lentävä possu" sopii kyllä tosiaan hyvin koneen lempinimeksi. Ei ehkä ihme, ettei ko. konetyyppiä rakennettu kuin 9 (toisten tietojen mukaan 8) kappaletta... :mrgreen:

Tuon Vulcanin myöhempi kaima onkin sitten ulkonäöltään jo ihan toista maata! :D

Image
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Aihepiiri

Post by will »

Ehdotus on viisi vuotta vanha. Kysyn kuitenkin, miten, Vulvados, ajattelit strukturoida tämän päivittäisonnettomuuksien käsittelyn: Oma alifoorumi vai yksi ketju tälle foorumille vai jotain muuta?

Alunperin ajattelin, että siihen olisi kerätty näitä tunnettuja katastrofeja ja katsottu, mitä niistä on sittemmin opittu, vai opittiinko mitään. Wikistä toki löytyvät perusfaktat, ettei pelkästään niitä kannata tänne kerätä, ellei ole mitään persoonallista sanottavaa tapaukseen.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Aihepiiri

Post by Vulvados »

will wrote:Ehdotus on viisi vuotta vanha. Kysyn kuitenkin, miten, Vulvados, ajattelit strukturoida tämän päivittäisonnettomuuksien käsittelyn: Oma alifoorumi vai yksi ketju tälle foorumille vai jotain muuta?

Alunperin ajattelin, että siihen olisi kerätty näitä tunnettuja katastrofeja ja katsottu, mitä niistä on sittemmin opittu, vai opittiinko mitään. Wikistä toki löytyvät perusfaktat, ettei pelkästään niitä kannata tänne kerätä, ellei ole mitään persoonallista sanottavaa tapaukseen.
Ketjun ainakin toistaiseksi varsin vähäinen suosio osoittanee, ettei aihepiiri ehkä kovin laajasti tämän palstan lukijoita ja kirjoittajia kiinnosta. Voisikin ehkä tässä esittää avoimen kysymyksen, löytyykö väkeä, jota tällainen keskustelu kiinnostaisi ja jos, niin miten toteutettuna ja rajattuna. En oikein usko, että meidän kannattaa Willin kanssa käydä tätä vain kaksistaan, koska löydämme varmaan meitä kiinnostavat onnettomuustapaukset myös muidenkin kanavien kautta. Kyllähän sosiaalisen median käyttöön liittyy olennaisesti vastavuoroisuus ja aito keskustelu, ei pelkkä tietojen kokoaminen sieltä ja täältä.
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Aihepiiri

Post by Queen »

Vastaan tähän avoimeen kysymykseen. Minä olen ottanut tuolta listalta noita tapahtuneita onnettomuuksia ja tutkaillut sitten itsekseni niitä. Erityisesti nuo junaonnettomuudet ovat kiinnostaneet.
En esim. ole koskaan ennen kuullut Ähtärin junaturmasta.
Tässä listassa ei ollutkaan Vilppulassa sattunutta junaonnettomuutta, jossa juna ajautui radan varrella olleen omakotitalon pihaan. Junailija oli tehnyt jonkun virheen. Nyt en oikein muista tapauksen yksityiskohtia, enkä löytänyt siitä mitään faktaa. Se tapahtui ehkä 1980-90 -lukujen tienoilla. Veturinkuljettaja joutui suuriin korvauksiin ja hän surmasi myöhemmin itsensä.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Aihepiiri

Post by Vulvados »

Queen wrote:Vastaan tähän avoimeen kysymykseen. Minä olen ottanut tuolta listalta noita tapahtuneita onnettomuuksia ja tutkaillut sitten itsekseni niitä. Erityisesti nuo junaonnettomuudet ovat kiinnostaneet.
En esim. ole koskaan ennen kuullut Ähtärin junaturmasta.
Tässä listassa ei ollutkaan Vilppulassa sattunutta junaonnettomuutta, jossa juna ajautui radan varrella olleen omakotitalon pihaan. Junailija oli tehnyt jonkun virheen. Nyt en oikein muista tapauksen yksityiskohtia, enkä löytänyt siitä mitään faktaa. Se tapahtui ehkä 1980-90 -lukujen tienoilla. Veturinkuljettaja joutui suuriin korvauksiin ja hän surmasi myöhemmin itsensä.
Pikaisesti silmäillen en löytänyt tietoja tuosta Vilppulan onnettomuudesta. Vuodesta 1996 lähtien kaikenlaisista onnettomuuksista ja muista tilanteista, joista on tehty onnettomuustutkinta, löytyy aika kattavat tiedot tuolloin perustetun Onnettomuustutkintakeskuksen sivuilta.

http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/i ... innat.html
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Aihepiiri

Post by Queen »

Minä kysyin tätä Vilppulan turmaa eräältä tutulta. Ei hänkään sitä vuotta muistanut. Hän muisteli kuitenkin, että tuo junailija/veturinkuljettaja oli nukkunut kesken hommien ja se oli ollut syynä turmaan. Juna suistui raiteilta lähellä Vilppulankoskea. Tiedän tuon junailijan nimen, mutta en viitsi sitä tänne julkiselle palstalle laittaa, kun hän päätyi tuollaiseen ratkaisuun.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Aihepiiri

Post by will »

^Ilmeisesti ei tämä, eikä mikään siitä muokattu tarina:
Vilppulan taisteluiden loppuvaiheessa punaiset yrittivät maaliskuun 13. päivänä lähettää asemalle niin sanotun aavejunan. Kyseessä oli räjähdysaineilla varustettu juna, jonka toivottiin aikaansaavan tuhoa ja epäjärjestystä valkoisten joukkojen keskuudessa. Juna pääsi Vilppulankosken rautatiesillasta yli, mutta suistui sitten raiteilta. Sen jälkeen paikalle tulleiden rautatieläisten onnistui laskea veturissa ollut paine alas ja estää pelätty räjähdys.

http://www.manttavilppula.fi/taidekaupu ... atieasema/

Image
Asemaan liittyvä kuva: Mannerheim ja Serlachius Vilppulan asemalla 1938 (linkki edellä historiasivulle)

Muistelen itsekin lukeneeni Queenin kuvailemasta onnettomuudesta.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Aihepiiri

Post by Queen »

Ei ole tämä vanha juttu. Olen 100% varma, että tällainen junaturma on tapahtunut. Yhden tärkeän asian taisin edellä unohtaa sanoa, se juna oli tavarajuna ja kukaan ei loukkaantunut turmassa. Kuten edellä kerroin, tiedän junailijan nimen, tunsin hänet ja hänen perheensä. Tunsin myös tuon talon tyttäret, mihin pihaan juna ajautui.
Kysyin jälleen yhdeltä henkilöltä tästä junaturmasta, mutta hänkään ei vuotta muistanut. Tosin hän oli sitä mieltä, että se tapahtui kenties 70-80 -lukujen taitteessa jo. Joka tapauksessa hän oli sitä mieltä, että niin myöhään kuin 90-luvulla se ei ollut.

Willille yv:tä asiasta.
Post Reply