HKI Kaivoksela Lapsen surma 29.4.20

Ratkaisemattomat henkirikokset vuodesta 2010 alkaen
Forum rules
Uusien ketjujen nimissä tulisi mainita vähintäänkin tapahtumapaikka ja vuosi.
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

HKI Kaivoksela Lapsen surma 29.4.20

Post by härkä »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006491631.html
Poliisilta uutta tietoa henkirikoksesta Vantaalla – uhriksi joutunut lapsi oli noin kaksivuotias, äitiä epäillään murhasta
Julkaistu: 20:39
Itä-Uudenmaan poliisi on kertonut lisätietoa Vantaalla keskiviikkona tapahtuneesta henkirikoksesta.

IS kertoi aiemmin, että äitiä epäillään alle 5-vuotiaan lapsen murhasta. Nyt poliisi kertoi, että uhri on noin kaksivuotias lapsi.
Teosta epäillään äitiä, jonka poliisi otti kiinni tehtävän yhteydessä yksityisasunnosta Kaivokselan kaupunginosasta. Uhri löytyi poliisin mukaan asunnosta.

– Teko on tapahtunut samassa yksityisasunnossa, jonne poliisi meni hälytystehtävälle. Asiaan ei liity ulkopuolisia henkilöitä eikä päihteitä, kertoo tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Mikko Minkkinen.
Epäiltyä esitetään vangittavaksi torstaina. Poliisi on luvannut tiedottaa tapauksesta lisää torstaina iltapäivällä, aikaisintaan kello 15.


Ikävä tapaus. Mitä lie taustalla ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: HKI Kaivoksela Lapsen surma 29.4.20

Post by -Uta- »

Vantaan Kaivokselassa 29.4. tapahtuneen henkirikoksen tutkinta etenee
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisist ... enee_89842
30.04.2020 klo 15.16
Itä-Uusimaa

Vantaan Kaivokselassa keskiviikkona 29.4. yksityisasunnossa tapahtuneen henkirikoksen tutkinta etenee Itä-Uudenmaan poliisissa. Tapausta tutkitaan rikosnimikkeellä murha.

Teosta epäillään uhrin äitiä ja poliisi otti hänet kiinni jo eilen tehtävän yhteydessä. Tapahtuma tuli poliisin tietoon äidin soittaessa tapauksesta hätäkeskukseen.

Epäilty on ollut kuulustelussa yhteistyökykyinen ja tapauksesta ei epäillä muita henkilöitä.

Epäilty, vuonna - 98 syntynyt nainen on tänään vangittu Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa todennäköisin syin epäiltynä kyseiseen henkirikokseen.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: HKI Kaivoksela Lapsen surma 29.4.20

Post by -Uta- »

Näin Kaivokselan lapsenmurhasta syytetty äiti kertoi teostaan: "Halusin vain, että se tapahtuu nopeasti"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nai ... #gs.tpw1hz
JULKAISTU 19 TUNTIA SITTEN

Image

Kaivokselan lapsenmurhasta syytetty parikymppinen nainen ei osannut kertoa poliisin kuulusteluissa syytä sille, miksi hän tappoi alle 2-vuotiaan poikalapsensa.

Poliisi ja muut viranomaiset saivat tiedon henkirikoksesta, kun 29. huhtikuuta viime vuonna kello 6.11 hätäkeskukseen soitti nainen, joka kertoi useaan kertaan tappaneensa lapsensa. Alle 2-vuotias lapsi löydettiin pinnasängystä kuolleena. Asunnosta löytyi myös musta ryppyinen sangallinen muovipussi, jonka sisällä oli hieman vereksi epäiltyä ainetta.

Pian vahvistui käsitys, että nainen oli ollut aamulla kaksin pienen poikansa kanssa ja tukehduttanut tämän kuoliaaksi. Paikalla ollut ensihoitaja kuvaili naista "hirveän rauhallisen oloiseksi", mutta myös poissaolevaksi. Naisen katsetta ensihoitaja kuvaili tyhjäksi. Toinen arveli, että tämä saattoi olla shokissa.

Yritti estää lasta tajuamasta
Poliisin kuulusteluissa nainen kertoi, että hänellä oli ollut tappamisajatuksia jo raskaana olosta lähtien, ja oli päättänyt lopulta teosta edellisenä iltana. – Seisoin oven kohdalla ja mietin, miten saan sen asian tehtyä ennen kun poika huomaisi, että hänen äitinsä tukehduttaa hänet, nainen kertoi poliisille tulkin välityksellä. – Halusin laittaa sen pussin lapsen päähän. Halusin laittaa sen niin, ettei lapsi näe minua. Halusin tukehduttaa hänet nopeasti, ettei hän kärsisi. Äiti oli lopettanut tukehduttamisen vasta pojan lopetettua rimpuilun. Poika alkoi kuitenkin haukkoa henkeä, jonka jälkeen nainen jatkoi tukehduttamista pojan kuolemaan saakka. Tämän jälkeen hän soitti hätänumeroon. – Menin kylpyhuoneeseen pesemään kasvoni ja harjasin hampaat. Sen jälkeen menin takaisin lapsen luokse ja otin pussin pois päästä. Vein sen pussin keittiöön ja soitin sitten poliisille, nainen kertoi.

"Hän oli ainoa, joka rakasti minua"
Esitutkinnan perusteella naisen toiminta tuli yllätyksenä kaikille, sillä naista pidettiin huolehtivana ja rakastavana vanhempana. Nainen ei osannut kertoa syytä sille, miksi oli halunnut tappanut oman lapsensa. – Sen verran tiedän, että en pystynyt enää kontrolloimaan omaa itseäni. Mietin ainoastaan, että miten saan lapsen tapettua, nainen sanoi kuulusteluissa. Kuulusteluissa hän kertoi häneen suvun puolelta kohdistuvasta vihamielisyydestä ja hengenvaarasta. Samalla hän korosti, että valinta ja vastuu henkirikoksesta on hänen. – Voi olla, että tähän liittyy joitain henkilöitä, mutta se ei ole ollut se syy. Minä olen äiti, ja minä olen tästä vastuussa. Ei kukaan äiti halua riistää lapseltaan henkeä, nainen sanoi.

– Olen koko elämäni ajan ollut pelossa, että milloin joku tulee ja tappaa minut. Mutta en tiedä miksi tapoin poikani. Vaikka hän oli ainoa, joka rakasti minua. Hän oli ainoa ihminen, jota minä rakastin. En tiedä miksi minä tapoin hänet.

Nainen oli kuulusteluissa kertonut miehensä pahoinpidelleen häntä. Tästä asiasta käynnistettiin oma poliisitutkintansa.

"Rakastan poikaani ja kaipaan häntä"
Naisen kertomukset tunteistaan lasta kohtaan olivat moninaiset. – Minun poikani oli minun heikko kohtani. Tapoin hänet, että tämä heikko kohta minussa lähtisi pois, nainen kuvaili kuulusteluissa. – Minun olisi pitänyt rakastaa lasta, mutta minulla ei ollut sitä tunnetta häntä kohtaan, hän sanoi toisessa yhteydessä.

Myöhemmin kuulusteluissa hän tarkensi viestiään. – En ole tarkoittanut, että en ole rakastanut häntä, vaan lähinnä, että en koe häntä jotenkin aidoksi ja oikeaksi. – Minä haluan vain sanoa, että rakastan poikaani ja kaipaan häntä.

Nainen määrättiin jo esitutkinnan aikana mielentilatutkimukseen. Itä-Uudenmaan käräjäoikeus antaa rangaistuksensa asiasta myöhemmin. Syyttäjä vaatii naiselle elinkautista vankeusrangaistusta murhasta.
Post Reply