Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Poliisin etsimät kadonneet henkilöt
Post Reply
User avatar
itäviitta
Posts: 579
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by itäviitta »

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... k-trm-uuti

MH370: Amerikkalaiskone saanut voimakkaita tutkakosketuksia etsintäalueella


Yhdysvaltain laivaston P-8 Poseidon -meritiedustelukone on saanut merkittäviä tutkakosketuksia alueella, jonne kadonneen MH370-koneen etsinnät on keskitetty.

Julkaistu: 20.3.2014 8:53, päivitetty: 20.3.2014 9:56

Amerikkalainen meritiedustelukone on saanut voimakkaita tutkakosketuksia alueella, jossa satelliittikuvissa on havaittu suuria kohteita.
Yhdysvaltain laivaston P-8 Poseidon -meritiedustelukone on saanut voimakkaita tutkakosketuksia eteläisellä Intian valtamerellä alueella, jolta Australian satelliittitiedustelun asiantuntijat löysivät kaupallisen satelliitin kuvista useita suuria kohteita.
Sydney Morning Herald -lehden mukaan suurin satelliittikuvissa näkyneistä kohteista oli pituudeltaan 24 metriä.

Poseidonin etsintälennolle osallistuva amerikkalaisen ABC News -uutiskanavan toimittaja Jon Williams on kertonut twitter-viestissään Poseidonin miehistön saaneen merkittäviä tutkakaikuja alueelta, josta MH370-konetta etsitään.
Voimakkaat tutkakaiut saattavat merkitä sitä, että heti merenpinnan alla on suurikokoisia esineitä.

- Pinnalla saattaa olla hylkytavaraa, mutta valtaosa koneesta makaisi kyllä meren pohjassa, muistuttaa Länsi-Australian yliopiston valtameritieteen professori Chari Pattiaratchi Sydney Morning Heraldin verkkosivuilla.
- Merensyvyys alueella on noin viisi kilometriä, Pattiaratchi arvioi.
Jorma Lindfors
Kierrä minut rannan puolelta
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä »

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119488 ... esta+.html


Norjalaisalus perillä kappaleiden luona: Ovatko satelliittikuvan osat kadonneesta koneesta?

Ulkomaat | 20.3.2014 | 14:49 | Päivitetty 15:004

Norjalaisalus on uutistoimisto AFP:n mukaan päässyt perille Intian valtamerellä siihen kohtaan, mistä satelliitti löysi mahdollisesti kadonneesta malesialaiskoneesta peräisin olevat kaksi kappaletta.
- Alus on saapunut paikalle ottaakseen osaa etsintään, norjalaisen Hoegh Autolinersin edustaja Cecilie Moe kertoo.
St. Petersburg -niminen alus on kierrellyt ympäriinsä etsintätehtävissä kahden viikon ajan.
Australian viranomaiset julkistivat torstaina satelliittikuvia Intian valtamereltä löydetyistä kappaleista, joiden epäillään olevan peräisin kadonneesta Malesian Airlinesin koneesta MH370-lennolta.
Kuvat ovat peräisin kaupallisesta satelliitista. Kuvissa on näkyvissä kaksi esinettä kellumassa eteläisellä Intian valtamerellä.
Kyseessä ovat tähän asti mitä ilmeisimmin luotettavimmat havainnot. Toinen esineistä on arviolta lähes 25 metriä pitkä. Kadonneen Malaysian Airlinesin Boeing 777-200 -koneen siiven pituus on 27 metriä.
Toinen kappaleista on pienempi.
Kuvat ovat epäselviä, eikä niistä pysty
sanomaan vielä mitään tarkasti.
EPA/DIGITALGLOBE / AMSA

Aika epäselvä kuva on. Jos esineen pituus on 24 m , niin se ei oikein voisi olla siipi.
Leveyttäkin vaikuttaisi olevan aika paljon. Olisi siis liian leveä siiveksi.
Silti osat voivat olla hyvinkin tuosta koneesta.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

Inmarsatilta on mennyt runsaasti aikaa kadonneen koneen satelliittietäisyyksien analysointiin. Ilmeisesti tällaiseen ei ole varauduttu:

http://online.wsj.com/news/articles/SB1 ... 0167673144
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä »

Aussien 5 konetta ovat etsineet kohdetta. Ei löytöä.
Norjalaisalus edelleen paikalla ja useita muita vesseleitä lähestyy.
Kohde on niin kaukana , ettei koneille jää paljon aikaa. Syvyyttä on noin 5 km.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Ocean.html

Linkissä paljon kuvia etsinnästä.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

Pyhiinvaellukseltaan lennolla palaamassa ollut musliminainen kertoi nähneensä lentokoneen vedessä Andamaanien läheisyydessä MH370-lennon katoamista seuranneena päivänä. Hän ilmoitti asiasta lennon henkilökunnalle, joka ei uskonut häntä, ja laskeuduttuaan poliisille, joka teki asiasta raportin. Vasta laskeuduttuaan hän kuuli omaisiltaan, että MH370 oli kateissa. Kiinnostus hänen havaintoonsa on lisääntynyt, koska konetta ei ole löydetty. Havainto ei kuitenkaan ole viimeiseltä ping-kaarelta, vaan lähempää satelliittia.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... eared.html

Lentoyhtiön mukaan koneen rahtina on ollut matkapuhelimiin ja kannettaviin tietokoneisiin sopivia, vaikka lentokuljetuksissa palovaarallisia litiumakkuja. Tämä tukee esitettyä käsitystä konepalosta onnettomuuden syynä.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... cargo.html

Artikkelissa on mm. kuva onnettomuuskoneesta edellisellä lennollaan.

Lennonjohdon ja lentäjien keskustelut lennon alkuvaiheesta on julkistettu:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... MH370.html
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä »

http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... MH370.html

linkissä viimeinen keskustelu koneen ja lennonjohdon välillä.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

Iso pelastuslautta?

Image

https://twitter.com/money_china/status/ ... 8454843392

Alle linkitetyssä viestissä kerrotaan, että satelliitin kellon avulla voidaan saada suora etäisyys lentokoneeseen n. puolen metrin tarkkuudella. Kuitenkaan suorasta etäisyydestä ei ole mahdollista erottaa onko kone vaakasuunnassa lähellä satelliittia matalalla lentotasolla vai kauempana satelliitista korkeammalla lentotasolla. Satelliitin paikka tunnetaan tarkasti, joten siitä ja etäisyydestä voidaan johtaa koneen mahdollisia paikkoja (kaaria) eri lentotasoilla. Järjestelmä mahdollisesti säilyttää yksityiskohdat vain viimeisestä tiedustelusta, joten koneen reittiä ei ehkä ole ollut mahdollista laskea pingeistä.

http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8393194

Inmarsatin McLaughlinin haastattelun mukaan MH370 oli edennyt jatkuvasti länteen katoamispisteestään, eikä itään, vastaten kontaktikyselyyn kerran tunnissa. Inmarsat käytti näitä vastauksia kulkusuunnan arvioimiseen. Seitsemän tuntia katoamisesta vastaukset loppuivat, todennäköisesti, koska koneesta on täytynyt loppua polttoaine. McLaughlin ei kerro, että reittiä olisi määritetty muuten, kuin jatkuvana liikkeenä länteen päin.

http://foxnewsinsider.com/2014/03/20/in ... s-location

McLaughlin itse ei sano koneen etenemissuunnasta mitään, vaan viittaa yhtiön teknisen henkilökunnan esittämään käsitykseen mahdollisesta katoamisalueesta. Haastattelija kertoo tämän käsityksen. Ongelmanratkaisun arvioimiseksi olisi kiinnostavaa saada tietoa muiden kyselyiden aikaviiveistä.

Edit: Lentoyhtiön tiedote etsinnöistä lauantaina 22.3.2014:
http://www.malaysiaairlines.com/my/en/s ... -site.html

Tiedotteen mukaan koneessa ei olisi ollut onnettomuusaltista rahtia. Tämän kanssa ristiriitaisen mediatiedon vuoksi jää pohtimaan, oliko ruumassa litiumakkuja vai ei.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä »

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119488 ... ajiin.html

Missä on lento MH370? The Telegraph: Tutkinta keskittyy nyt lentäjiin

Aamulehti
Malaysia Airlines -lentoyhtiön kadonnutta MH370-lentoa tutkivat viranomaiset ovat kertoneet The Telegraphin mukaan, että tutkimuslinjat kohdistuvat tällä hetkellä koneen kahteen lentäjään.
Lehden saamien tietojen mukaan tutkijat pitävät hyvin mahdollisena, että katoaminen liittyy jollain tavalla tahalliseen tekoon, johon liittyy yksi tai useampi henkilö lennolta.
Kone on ollut kadoksissa kaksi viikkoa. Tutkijat ovat rajanneet ulkopuolelle lähes kokonaan sen mahdollisuuden, että koneessa olisi syttynyt tulipalo ja lentäjät olisivat menehtyneet. Tutkijat eivät usko lehden mukaan myöskään siihen, että joku matkustajista olisi kaapannut koneen. Tämän hetkisen tiedon mukaan ulkopuolisella tekijällä olisi ollut vain kaksi minuuttia aikaa kaapata kone.
Tutkijat ovat lukeneet ja kuunnelleet tarkkaan viestiliikennettä koneen ja lennonjohdon välillä. Tutkinta keskittyy 14 minuuttiin, kello 1.07 ja 1.21 välille. Kaksi minuuttia viimeisen viestin jälkeen, lentokoneen lähetin kytkettiin tai se kytkeytyi pois päältä. Viimeinen viesti koneesta oli 27-vuotiaalta lentäjältä. Hän sanoi "kaikki hyvin, hyvää yötä". Ennen kuin kone katosi kaikista monitoreista, se käänsi lentosuuntaansa voimakkaasti länteen


Laajennetun itsemurhan teko noin monimutkaisesti tuntuisi oudolta.
Onko kone tietoisesti hukattu niin , ettei sitä kukaan löydä ?
Vai onko se viety tai yritetty viedä johonkin , ehkä sen tilaajataholle ?

http://matka-agentit.fi/malesian-grand-prix-30-3-2014/

Viikon päästä on Malesian GP Sepangin radalla.
Yllä tietoa , mikäli joku haluaa nauttia vauhdin hurmasta etsintöjen lomassa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

Kiinan television mukaan tutkijat ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että lentäjät ovat ilmoittaneet Malesian lennonjohdolle saman lentokorkeuden kahdesti, vain kuuden minuutin välein. Tämä olisi tarpeetonta ja epätavallista. Malesian ja Vietnamin lennonjohtojen välillä lentoreitillä olisi 2 lentominuutin mittainen aukko, missä koneen olisi voinut kääntää länteen siviililennonjohtojen sitä havaitsematta.

http://english.cntv.cn/program/newshour ... 2333.shtml

Tästä tulee vaikutelma ajatuksesta, että lentäjät olisivat nostaneet koneen 45 000 jalkaan heti viimeisen ilmoituksensa jälkeen, kääntäneet sen länteen korkealla ja tulleet matalalle lentokorkeudelle Malakan niemimaan ylityksen ajaksi. Jos näin, niin lennon ensimmäisen pingin pitäisi olla tullut Malakan itäpuolelta ja seuraavan sen länsipuolelta. Tietoa näistä pingeistä ei ole julkisuudessa. Toisaalta tulee mieleen mahdollisuus, että lentäjät ovat omasta aloitteestaan, kokemuksesta tai jostain muusta syystä halunneet kertoa eetteriin lennonjohtojen välistä pimeää kaistaa lähestyessään, että hei me ollaan tulossa ylitykseen 35 000 jalan tasolla.

Muutakin on voinut sattua, kuten onnettomuus. Jos siviililennonjohtojen väliin jää kahden minuutin katve, jonka lentäjät tietävät, niin katveessa on voinut tarkoituksella olla jokin toinen kone matkalla länteen. Koneet olisivat olleet samalla tasolla ja pimeänä idästä tullut tuntematon kone olisi väistänyt vasta aivan viime tingassa. MH370 olisi vahingoittunut lähiohituksessa, mutta lentänyt vielä jonkin aikaa autopilotin varassa. Tuntematon kone olisi väistääkseen vetänyt ylös, käynyt 45 000 jalassa ja tullut takaisin alas ylittääkseen Malakan matalalta. Malakan salmessa koneessa olisi ollut epäsäännöllisesti toiminut siviilitunnistus kytkettynä. Koneen siellä lähettämien tietojen tarkemmasta sisällöstä ei ole kerrottu. Se olisi edennyt kohti Intian sotilasilmavalvontaa, joka ei kuitenkaan ollut pitänyt Andamaanien tutkaansa päällä, eikä voinut sen vuoksi havaita mitään koneeseen liittyvää. Kone olisi joko laskeutunut, kääntynyt Intian valtameren tai Aasian mantereen suuntaan tai lentänyt Bengalin lahdelle, Intian valvomalle alueelle. Intia on ilmoittanut, ettei kone ole tullut sen valvonta-alueelle. Mediatietojen mukaan Malediiveilla oli kuitenkin havaittu tunnistamaton, iso kone sopivaan aikaan. Kone ei ole ollut siviililiikennettä. Malediivien poliisi tutkii havaintoja.

Lähin piste katoamispaikkaan nähden, missä MH370 voisi Inmarsatin mukaan olla vastaamansa viimeisen pingin perusteella, olisi Laosissa. Siellä se olisi Inmarsatin Tyynenmeren satelliitin kommunikaation reuna-alueella, jommalla kummalla puolella näkyvyysrajaa.

Lento Kuala Lumpurista Pekingiin voidaan tehdä Inmarsatin Intian valtameren satelliitin näköpiirissä. Vietnamin valvonta-alueelta alkaen kommunikaatio voisi tapahtua myös Tyynenmeren satelliitin kautta. Ei ole tietoa siitä, onko Tyynenmeren satelliitti yrittänyt kysellä MH370-lennolta sen halukkuutta tietojen välittämiseen, ts. tarpeesta vaihtaa tukiasemaa.

Edit:

Etäisyydenmittauksen geometriaa satelliitista koneeseen:
http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8395509

Etsinnän kovasta ytimestä:

Australian meriturvallisuusviranomaisen tiedotteet:
http://www.amsa.gov.au/media/index.asp

Kuvia, etsintäkarttoja, esitteitä ja videoita:
http://www.amsa.gov.au/media/incidents/mh370-search.asp

Tähän asti Perthin lounaispuolella haravoidut alueet:
https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com ... andout.pdf

Malesian lentoyhtiön lehdistötiedote:
http://www.malaysiaairlines.com/my/en/s ... -site.html

ACARS-järjestelmän viimeisessä viestissä koneen ohjelmoitu reitti oli yhä kohti Pekingiä.

Aikaisemmin on esitetty väite, että ko. viestin perusteella kone olisi ohjelmoitu kääntymään takaviistoon kohti Malakansalmea. Väite ei siis pidä paikkaansa.

----

Kaiken kaikkiaan: MH370 lennon kääntymistä takaviistoon ei ole havaittu tutkalla eikä konetta ole tunnistettu kääntyneeltä reitillä, koska sen ACARS-järjestelmä on mykistynyt kaksi minuuttia viimeisen kontaktin jälkeen. Julkisesti tiedossa on viimeisen pingin etäisyys satelliitista seitsemän tuntia myöhemmin, muttei mitään täsmällistä koneen reitistä katoamisesta pingin saapumiseen asti.

Teknistä tietoa SATCOM laitteistossa Boeing 777 koneessa:
Laitteisto on koneen takaosassa turistiluokan katolla ja toimii itsenäisesti oman paristonsa varassa. Se pystyy vastaamaan satelliitin tiedusteluihin vaikka kone olisi osittain vedessä. Uppoaminen lopettaisi vastaukset.

http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8396229

Kone ei sakkaa autopilotin ollessa päällä, vaan moottorien pysähdyttyä automaattiohjaus tuo sen alas loivassa kulmassa. Se voi myös laskeutua sakkaamatta trimmauksensa varassa.

http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8396449
http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8396490
http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8396504

Tuon perusteella koneen hylky voisi olla jossain Vietnamin rannikon kosteikoilla, suunnilleen lentoreitillä.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä »

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... hecks.html

Koneen pilotti olisi saanut " mysteerisoiton " vain muutama tunti ennen takeoffia.
Soittajana nainen , jolla prepaid.

Daily Mailin sivuilla myös ranskalaissatelliitin havainnoista.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Post Reply