Natascha Kampusch

Ratkaistut rikokset, rikoksentekijän kuolemaan päättyneet tapaukset, kadonneiden ja löytyneiden ketjut, aiheettomiksi osoittautuneet jutut, vuodesta 2010 alkaen siirrettyinä muista uusista
Post Reply
monoliitti
Posts: 1372
Joined: Tue May 30, 2017 5:04 pm

Natascha Kampusch

Post by monoliitti »

"Elämä käännekohdassa" teema ma 1830 ja Areena.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Natascha Kampusch

Post by -Uta- »

Tänään tv:ssä: Natascha Kampusch siepattiin 10-vuotiaana koulumatkalla – onnistui karkaamaan vasta 8 vuoden kuluttua
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a ... 4d6d77dab8
Eilen klo 7:03

Elämä käännekohdassa -sarjan kuudennen kauden avausjaksossa kuullaan itävaltalaisen Natascha Kampuschin tarina.

Image
Vuonna 2010 Natascha Kampusch julkaisi kirjan tapahtumien pohjalta. AOP

– Minusta tuntui siltä, että olen kuollut.

Näin kuvaa lapsuudessaan vallinnutta tunnetilaa Natascha Kampusch, joka siepattiin 10-vuotiaana. Tänään alkavan ohjelman kuudennella tuotantokaudella toimittaja Anja Kontor kohtaa jälleen ihmisiä, jotka ovat selviytyneet poikkeuksellisen vaikeista elämäntilanteista.

Avausjaksossa vuonna 1998 koulumatkalla siepattu Kampusch palaa takaisin kipeisiin muistoihinsa ja kertoo, millaista lapsuutta oli elää jatkuvan pelon vallassa. Kampusch eli lopulta yli kahdeksan vuotta sieppaajan vankina, syvälle maan alle rakennetussa kellarissa. Tilaa hänellä oli kellarikodissaan vain viiden neliömetrin verran.

Sieppaaja valvoi lasta jatkuvasti, ja sääteli valveillaoloaikaa ajastimella. Välillä häntä hakattiin rajusti. Kun Kampusch saavutti täysi-ikäisyyden, sieppaaja pakotti hänet sänkyynsä, ja sitoi kaksikon yhteen ranteista.

Vuonna 2006 Kampusch onnistui lopulta pakenemaan sieppaajan kodista.
– Ajattelin, että toivottavasti hän ei saa minua kiinni. Tiesin, että hän hakkaisi minua, eikä ehkä enää ikinä päästäisi minua tyrmästäni, tai jopa tappaisi minut, Kampusch kertoo.

Hän muistaa myös pelänneensä sieppaajan naapureiden puolesta, sillä uskoi tämän luulevan, että naapurit olisivat avustaneet paossa. Paon jälkeen Kampusch luuli saavuttaneensa vapauden, mutta kaikki halusivat nähdä vilauksen kauan kadoksissa olleesta kellarilapsesta.

Ensikohtaaminen äidin kanssa on jäänyt mieleen ristiriitaisena.
– Olin niin iloinen, mutta samalla järkytyin, koska äidistäni näkyi, miten hän oli kärsinyt. Siksi minusta tuntui myös hyvin pahalta, Kampusch muistelee ohjelmassa.


ENNI KANKAANPÄÄ /IL
User avatar
PinkCatz
Posts: 90
Joined: Wed Nov 30, 2011 11:00 pm
Location: Desperation

Re: Natascha Kampusch

Post by PinkCatz »

Tämä Nataschan tapaus on kiehtonut minua aina valtavasti.
Katsoin juuri tämän jakson ja täytyy sanoa että arvostan, kunnioitan ja hämmästelen kovasti hänen sinnikkyyttään ja vahvuuttaan. Todella vahva nainen.
Minulla itsellä on tuo Nataschan kirja hyllyssä ja odottaa vuoroaan kunhan ensin saan luetuksi tuon Amber Freyn kirjoittaman kirjan suhteestaan Scott Petersoniin.
"Tits are for fucking, not for breastfeeding" -Rose West-
monoliitti
Posts: 1372
Joined: Tue May 30, 2017 5:04 pm

Re: Natascha Kampusch

Post by monoliitti »

Muistan tämän tapauksen synnyttämässä kohussa, merkillisen riitely ja ilkeily kampanjan M.infossa ja osin lehtienkin netti keskusteluissa. Nataschan vankeus kiistettiin ja leimattiin rahastus huijaukseksi. Keskustelu osapuolistui kiivaaksi ,kuin konsanaan Bodom ja Ulvila keskusteluissa.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Natascha Kampusch

Post by Queen »

Olen lukenut tämän kirjan ja se oli mielestäni hyvä.
Itsekin ihmettelin (kuten PinkCatzkin kirjoittaa), miten ihminen voi selviytyä tuollaisesta ja järjestää elämänsä vielä kokemuksen jälkeen. Pääseekö tuollaisesta ikinä irti, tuleeko koskaan sellaista päivää, ettei ajattelisi tapahtunutta?
Sitä ihmeteltiin julkisuudessa, miten Natascha oli sieppaajaansa niin kiintynyt. Mikäs ihme se oli, mieshän oli ainoa ihminen, joka hänellä noina vuosina oli ja tyttö sai pelätä, että mies kuolisi tai joutuisi sairaalaan tms., jolloin kukaan ei löytäisi häntä koskaan.
Post Reply