Palkintokysymysketju

Post Reply
Kissaihminen
Posts: 374
Joined: Sat Jan 07, 2012 6:07 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Kissaihminen »

monoliitti wrote: Onnittelut ratkaisusta! Kysymys jäi nyt mahdolliselle laajemmalle lukijakunnalle selviämättä.
Erittäin hyvä kommentti monoliitti, sillä oikea ratkaisu jäi täysin paljastamatta. Huoh!
Kun tuon 5x5 -palapelin ratkaisee, saa kuvan uhrista.

Image

Hän on Raija Muukkonen, joka surmattiin Espoossa vuonna 1987. Murha pysyi kauan selvittämättömänä, mutta 20 vuotta myöhemmin syyllinen selvisi.
Kissaihminen
Posts: 374
Joined: Sat Jan 07, 2012 6:07 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Kissaihminen »

Queen wrote:Kiitos sekä suloiselle arpojalle, että hänen isännälleen kivasta kysymyksestä.
Viis tuosta isännästä. Suloinen arpoja haluaa kiittää ja lähettää teille kaikille itsestään ihailijakuvan:

Image
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Palkintokysymysketju

Post by skoune »

Kissaihminen wrote: Fri Apr 05, 2019 8:11 pm
Queen wrote:Kiitos sekä suloiselle arpojalle, että hänen isännälleen kivasta kysymyksestä.
Viis tuosta isännästä. Suloinen arpoja haluaa kiittää ja lähettää teille kaikille itsestään ihailijakuvan:

Image

Tosi paljon kiitoksia kyssärin asettajalle, arpojalle ja arpaonnisen onnittelijoille !
Jos tuleva lottovoitto on mojova, niin lupaan avustaa hejacia täällä nettiviidakossa..
Kissaihminen
Posts: 374
Joined: Sat Jan 07, 2012 6:07 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Kissaihminen »

Moniaiheinen pähkinä kesäiltojen ratoksi.

Kuten kaikki tiedätte, rikosaiheisen mysteerin vinkkeihin liittyy usein musiikkia, historiaa, taidetta, kirjallisuutta, maantietoa, loogista päättelyä, yms. Tämän palkintokysymyksen ratkaisuun tarvitaan paljon muutakin. Osan vinkeistä olen röyhkeästi kopioinut geokätkentä-jutuista, osan keksinyt itse, osa vinkeistä on helppoja ja osa vaikeita.

Tähän pähkinään kuuluu kolme osaa, joiden nimet ovat:
Ensimmäinen osa: Kaikenlaista
Toinen osa: Murhatut
Kolmas osa: Kysymys ja palkinto

Ensimmäinen osa: Kaikenlaista

Musiikki
Laske, kuinka monta kertaa alla olevassa Tapio Rautavaaran laulussa "Vain merimies voi tietää" esiintyy sana merimies.
https://www.youtube.com/watch?v=8KM68hX0WuY

Matematiikka
omena, banaani ja appelsiini painavat yhteensä 280 g.
kaksi appelsiinia ja kaksi banaania painavat yhteensä 360 g.
omena ja banaani painavat yhteensä 130 g.
Kuinka paljon omena painaa?

Fysiikka
Tyhmä-Liisa ajaa skootterilla 400 metrin kierroksen urheilukentällä keskinopeudella 36 km/h.
Kuinka monta sekuntia kierros kestää?

Taide
Selvitä alla olevan maalauksen valmistumisvuosi.
Image

Kirjallisuus
Tämä suomalaisen kirjailijan teos on käännetty yli 20 eri kielelle ja siitä on tehty elokuva ainakin Suomessa ja Ranskassa. Kirja alkaa sanoilla Kaksi ahdistunutta miestä istui autossa. Laskeva aurinko häiritsi heidän silmiään pölyisen tuulilasin lävitse.
Mikä on teoksen ilmestymisvuosi?

Sarjakuva
Eräässä tunnetussa suomalaisessa sarjakuvassa sanotaan mm.
- soitinpa vain, kun tulit juuri mieleen
- mistä tiesit?
Mikä numero on sarjakuvassa?

Maantieto
Alla olevaan ruudukkoon on kätketty kymmenen valtion nimet. Ne voivat olla pystyyn, vaakaan, vinottain tai jopa takaperin. Aina kun löydät jonkun maan nimen, viivaa sen aakkoset yli. Joidenkin aakkosten yli tulee monta viivaa, mutta älä välitä siitä.

Image
Kuinka monen aakkosen yli ei tullut yhtään viivaa?

Historia
Eräänä vuonna mainittiin sana Kekkonen-Kekkonen-Kekkonen hyvin ratkaisevasti 151 kertaa.
Mikä oli vuosi?

Kemia
Kun lasket yhteen seuraaviin alkuaineisiin liittyvät luvut, summa hipoo sataa.
rauta+happi+sinkki+kupari+hiili
Laita numero muistiin.

Urheilu
Eniten olympiamitaleja voittaneen suomalaisen syntymävuosi.

Laske saamasi numerot yhteen ja odota rauhassa. Toinen osa: Murhatut ilmestyy piakkoin.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Palkintokysymysketju

Post by skoune »

Kissaihminen wrote: Sun Jun 30, 2019 6:50 pm Moniaiheinen pähkinä kesäiltojen ratoksi.

Kuten kaikki tiedätte, rikosaiheisen mysteerin vinkkeihin liittyy usein musiikkia, historiaa, taidetta, kirjallisuutta, maantietoa, loogista päättelyä, yms. Tämän palkintokysymyksen ratkaisuun tarvitaan paljon muutakin. Osan vinkeistä olen röyhkeästi kopioinut geokätkentä-jutuista, osan keksinyt itse, osa vinkeistä on helppoja ja osa vaikeita.

...
Laske saamasi numerot yhteen ja odota rauhassa. Toinen osa: Murhatut ilmestyy piakkoin.
Koska on "piakkoin"?
Kissaihminen
Posts: 374
Joined: Sat Jan 07, 2012 6:07 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Kissaihminen »

skoune wrote:Koska on "piakkoin"?
Huomenna eli keskiviikkona ;)
Kissaihminen
Posts: 374
Joined: Sat Jan 07, 2012 6:07 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Kissaihminen »

Toinen osa: Murhatut

Kotimaiset tapaukset:


Suomalainen naiskirjailija
Tämä opettaja oli myös aikansa suosituimpia lastenkirjailijoita ja hänen kirjojaan on käännetty usealle eri kielelle. Niinpä hän voitti Topelius-palkintoja lasten- ja nuortenkirjallisuuden edistämisestä. Hänet murhattiin kotipihalleen. Mikä oli vuosi?

Nuori kauppakoululainen
Tämän tytön murha muistuttaa monilta osin Kyllikki Saaren surmaa. Molemmat tapahtuivat samalla vuosikymmenellä, molemmat ovat selvittämättä ja molemmissa uhri oli kotimatkalla. Mikä oli vuosi?

Toinen nuori kauppakoululainen
Image
Hänet surmattiin elokuussa ja murha on edelleen selvittämättä. Mikä oli vuosi?

Zorro kiitti
Image
Mikä oli vuosi?

Epäilty karkasi
Image
Hänen murhastaan epäilty karkasi oikeuden tupelluksen vuoksi Marokkoon. Mikä oli surmavuosi?

Ulkomaiset tapaukset:

Nuori tyttö
Image
Hän kuoli järkyttävissä olosuhteissa 16-vuotiaana. Tapauksesta on tehty elokuva, jossa murhattua esittää Ellen Page. Minä vuonna kyseessä oleva tyttö kuoli?

Muusikko
Hänen muistokseen New Yorkin Central Parkissa on puutarha, joka sisältää kasvin jokaisesta maailman maasta. Minä vuonna tämä erittäin tunnetttu muusikko murhattiin?

Tumma kukka
Image
Minä vuonna hänet murhattiin?

Sivustakatsojat
Bystander effect eli sivustakatsojaefekti on teoria, jonka mukaan mitä enemmän tapauksella on silminnäkijöitä, sen vähemmän yksilö tekee asian eteen. Teoria sai alkunsa erään naisen puukotuksesta ja murhasta.
Image
Mikä oli murhavuosi?

Telttamurha
Image
Bodominjärven telttamurha ei ole ainoa Pohjoismaissa tapahtunut selvittämätön henkirikos, jossa uhrit on surmattu telttaan. Mikä oli vuosi?

Laske löytämäsi murhavuodet yhteen.

Kolmas osa: Kysymys ja palkinto ilmestyy tänään.
Kissaihminen
Posts: 374
Joined: Sat Jan 07, 2012 6:07 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Kissaihminen »

Kolmas osa: Kysymys ja palkinto

Huh! Tämän pähkinän laatiminen helppoine ja vaikeine kysymyksineen vei yllättävän paljon aikaa. Toivottavasti myös vastauksia pohtineilla on puuhaa riittänyt ;)

Mikäli ratkaisit oikein kohdan "Ensimmäinen osa: Kaikenlaista" sait nelinumeroisen summan.
Mikäli ratkaisit oikein kohdan "Toinen osa: Murhatut" sait viisinumeroisen summan.

Laske luvut yhteen ja lähetä saamasi luku minulle yv-viestillä. Ensimmäinen oikein vastannut saa käyttää 12 €:n voittosumman haluamallaan tavalla.

En vastaa yv-viesteihin tyyliin oikein/väärin. Nopein oikein vastannut voittaa ja kerron voittajan aikanaan, jahka saan oikeita vastauksia. Kannattaa yrittää!
Kissaihminen
Posts: 374
Joined: Sat Jan 07, 2012 6:07 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Kissaihminen »

Hei kaikki ja kiitos vastauksista!

Nyt minun täytyy tarkistaa jopa omat laskelmani, sillä mielestäni olen saanut loppusumman, jota kukaan ei ole vielä ehdottanut :(

Image

Lasken varmuuden vuoksi kaikki uudelleen.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Palkintokysymysketju

Post by skoune »

pois
Post Reply