Rikosaiheinen kysymysketju

Post Reply
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Queen »

Monoliitti: En tarkoittanut yleisesti lentokonetta, vaan tätä nimenomaista konetta, joka teki pakkolaskun Hudson-jokeen. En ole tarkistanut, minä vuonna se on tehty, mutta uudempi on. :D

Tiesin, että tuomaroinnistani tulee sanomista, koska hyväksyin monoliitin vastauksen jo tuosta Edgar Allan Poesta.
On kuitenkin niin, että EAP oli tunnettu henkilö, kun taas itse uhri ei ollut (rauha hänen muistolleen). Jos en olisi näin tuomaroinut, olisi joku sitten maininnut Mary Rogersin nimen, koska olisi sen Poen perusteella löytänyt. Ei sekään olisi ollut oikein.
Päätin jo kysymystä tehdessäni, että hyväksyn sen, joka ehdottaa EAP:ta.
Toinen syy tuomaroinnille oli se, että halusin kysymyksen pian päätökseen, koska minulla on ollut nettiongelmia ja ajattelin, että tässä voi käydä vielä hullusti. Tänä aamuna esim. olen puoli seitsemästä saakka yrittänyt saada nettiä toimimaan. No nyt pääsin.
Olen pahoillani, jos pahoitin Ekstron mielen nyt. Minulla ei ollut pelkoa mielensäpahoittamisesta, sillä silloinhan olisin jättänyt kysymyksen tuomaroimatta, jotta esim. Ekstrolle ei olisi tullut paha mieli.
Suo siellä, vetelä täällä!
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

^Seli seli. Et voi olla varma, ettei kukaan muu tiennyt jo aiemmin ko. henkilön olleen juurikin Poe ja etsivän paráikaa kuumeisesti häneen kytköksissä olevaa henkirikosta.
Kyseessä lienee sabotaasi, jolla romutettiin unelmani 10 peräkkäisestä voitosta. Edellisen kerran tosin teit sen hyväksytyin keinoin 10. kysymyksen kohdalla, nyt en juonittelusi takia yltänyt edes tupla-triplaan ja jäi vielä kuulemma paha mielikin... Tästä lähtien lasken voittoputkiini varmuuden vuoksi myös itse asettamani kyssärit sillä tiedänhän niidenkin oikeat vastaukset jo ennen muita. Mikäli lasken mukaan myös tietämäni vinkit (kuten tämä ennakkotapaus antaa ymmärtää olevan asiallista tehdä), saatan korottaa tavoitettani sataan peräkkäin voitettuun kyssäriin

Rikoskysymyksellinen ketju on kuitenkin takiasi ajautunut kriisiin ja ehdotankin bannia kaikille, myös itselleni. Vetäydyn joka tapauksessa korpeen toipumaan mieleni pahastumisesta ja kanssakilpailijoiden osoittamasta epäurheilijamaisuudesta.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by -Uta- »

Näin hassusti käy välillä, mutta tuomarin päätökset täytyy vaan hyväksyä :) Minä kun en kuitenkaan viitsi valittaa asiasta Hovioikeuteen, se olisi liian suuri rumba. Kirjailija Poe olisi ehkä tullut mieleen, tai sitten ei. Tosin nyt minulla on jonkinmoinen muistikuva siitä, että tästä sikarikauppiastytöstä on ollut puhetta aiemminkin. Se olisi voinut juolahtaa mieleen, tai sitten ei. Jokatapauksessa Queenin kyssäri oli hyvä, kiitos siitä, joten Verttikin voi tulla pois sieltä korvesta.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by -Uta- »

Heti perään tällainen (luultavasti) helpohko pikakyssäri, toivottavasti ratkojia vielä löytyy.

Mitkä kaksi henkirikosta kyseessä?

1. vinkki: Epäiltyjä oli alunperin kolme mutta vain yksi tuomittiin vankeuteen.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

Ihan vain sen takia, että se olet juuri sinä, Uta, ken kysymyksen esittää, tulen vieläkin raskasmielisenä poik metsästä ja esitän ykkösarvauksena, että kyseessä on Poikmetsän kaksoismurha Lammilla vuodelta 1958.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by -Uta- »

^ Kyseessä ei ole Poikmetsän tapaus, joten hyvä kun tulit sieltä poik. :)


Mitkä kaksi henkirikosta kyseessä?

1. vinkki: Epäiltyjä oli alunperin kolme mutta vain yksi tuomittiin vankeuteen.
2. vinkki: Uhrit tapettiin erittäin väkivaltaisesti, motiivina kait uhrien ryöstö.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Queen »

Nyt olen kyllä todella pahoillani Ekstron puolesta, sillä en ole seurannut tilastoa ollenkaan. Pyydän anteeksi.
Oletko todella 9 kertaa peräkkäin jo tiennyt oikean vastauksen? Se on jo jotakin. Hienoa!
Minä teen yhden lupauksen:
Vannon kautta kiven ja kannon,
että en enää avaa ollenkaan näitä rikoskysymysketjuja,
en tee kysymyksiä, enkä yritä arvata niitä.
Usein en ole tiennytkään, mutta jos sattumalta osuisin, niin mahdollisuutesi Ekstro parantuvat sitäkin kautta. En ole hoksannut, että kysymysketjuissa yritetään saada jotain perättäisiä ennätyksiä. Pidin tätä vain hauskana ajanvietteenä.
Jos sanani syön,
mörökölli minut vieköön.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

^ Ihan tosissani en ollut ja nyt on jo parempi mielikin. En epäile sinunkaan pahoittaneen mieltäsi mutta Aku Louhimiestä mukaellen, en toki kiistä kokemustasi, jos oikeasti pahoitit.

Tähän ajanvietteeseen melkein ehdotan Messukylän kaksoismurhaa vuodelta 1924. Selinit tapettiin pirssiin, Lintupää lähti lusimaan. Ryöstömielessä sopisi paremmin Toijalan kaksoismurha vuodelta 1945 mutta senpä tekijä ei koskaan paljastunut. Väkivaltaisimpana kaksoisryöstömurhana voitaneen pitää Nekalan tapausta vuodelta 2007 mutta siitä tuomittiin useampi kuin yksi ehdottomaan vankeusrangaistukseen.

Parhaiten vinkkeihin sopii Keravan kaksoissurma ja ryöstö vuonna 2001. Tero Penna joutui taloon mutta serkkupoikansa ja tämän tyttöystävä ei.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by -Uta- »

Näköjään olin oikeassa, että tämä pikakyssärini oli helpohko, ainakin Eks-EkstroVertille, koska hän lateli oikean vastauksen näin pian. Siispä...

EkstroVertille Parhaimmat Onnitteluni !
Image


Keravan vanhussurmat

https://fi.wikipedia.org/wiki/Keravan_vanhussurmat

Keravan vanhussurmat tapahtuivat Keravalla kesäkuun alussa 2001, kun nuorisojoukko tappoi erittäin väkivaltaisesti kaksi vanhahkoa miestä ja pahoinpiteli vakavasti yhden iäkkään naisen. Teossa oli mukana 17-vuotias poika, hänen 15-vuotias tyttöystävänsä sekä hänen 14-vuotias serkkunsa. Nuoret olivat käyttäneet muun muassa alkoholia ja butaania. Oikeuden mukaan uhrit tapettiin hakkaamalla.

Ensimmäinen henkirikos tapahtui Keravan keskustan tuntumassa aamuyöstä 3. kesäkuuta, kun 17- ja 14-vuotiaat serkkupojat olivat luvanneet opastaa 57-vuotiaan miehen johonkin baariin, mutta todellisuudessa tarkoituksena olikin ryöstää mies. Miestä oli lyöty, kaadettu maahan ja potkittu useita kertoja. 17-vuotias poika oli myös polkaissut uhria kaulaan. Vakaviin vammoihin kuolleelta uhrilta oli ryöstetty takki ja lompakko, jossa oli ollut runsaat 50 markkaa käteistä.

Toinen henkirikos tapahtui aamulla 5. kesäkuuta, jolloin rikoksessa mukana oli kahden edellisen lisäksi myös 15-vuotias tyttö. Uhriksi joutui 65-vuotias kalastajamies. Aluksi nuoret haastoivat miehen kanssa riitaa, minkä jälkeen he löivät ja potkivat uhrin kuoliaaksi. Tekovälineinään he käyttivät muun muassa puukkoa ja olutpulloja. Myös tämän teon tarkoituksena on epäilty ryöstöä. Vähän ennen kalastajan surmaa nuoret olivat pysäyttäneet pyöräilevän 75-vuotiaan naisen, minkä jälkeen he löivät ja potkivat naista niin ikään ryöstötarkoituksessa. Nuoret myös heittivät uhrin polkupyörän tämän päälle. Nainen joutui vuorokaudeksi sairaalaan, mutta hän selvisi vammoistaan.

Juttu käsiteltiin avoimin ovin, vaikka syytetyt olivat alaikäisiä. Oikeuskäsittelyn julkisuutta perusteltiin rikosten törkeydellä. Tuusulan käräjäoikeus tuomitsi 17-vuotiaan Tero Juhani Pennan 12 vuodeksi vankeuteen nuorena henkilönä tehdystä murhasta, taposta, törkeästä ryöstöstä ja törkeän ryöstön yrityksestä. Penna määrättiin lisäksi maksamaan korvauksia henkiin jääneelle uhrille ja kuolleiden omaisille. Hovioikeus korotti puukarahkoilla ja puukolla murhatun 64-vuotiaan miehen vaimolle maksettavaa kärsimyskorvausta 8 500 eurosta 14 000 euroon korkoineen. 15-vuotiaalle tytölle oli vaadittu rangaistusta avunannosta murhaan, sillä hän oli jälkimmäisen henkirikoksen tapahtuessa antanut puukon 17-vuotiaalle poikaystävälleen.14-vuotias poika ei ikänsä puolesta ollut rikosoikeudellisessa vastuussa teostaan, mutta hänet oli otettu huostaan.

by Queen » Fri Sep 18, 2020 9:00 am
Jos sanani syön,
mörökölli minut vieköön.
Queenille sanon, että toivottavasti syöt sanasi silleen ettei mörökölli huomaa.
Se on käsittääkseni ihan mahdollista, koska en ole nähnyt häntä täällä Hejacissa ollenkaan. :)
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Arvo Kyyrölä »

Kiitän Utaa mielenkiintoisesta ja hyvästä kysymyksestä, sekä Verttiä sen ongelmattomasta ja nopeasta ratkaisusta. Minulle pikakyssärin ratkaiseminen olisi ollut aivan tekemätön paikka :)

Henkilökohtaisesti toivon, että Queen harkitsisi vielä kerran sanomisiaan ja jopa suostuisi syömään sanansa.

Meillä kaikilla on erilaiset temperamentit, ne tulisi vaan hyväksyä.

Paavali- yksi ihmiskunnan suurimmista ajattelijoista: Olkaa keskenänne yksimielisiä, älkää pitäkö itseänne muita parempina..älkää olko omasta mielestänne viisaita.Jos on mahdollista, eläkää rauhassa kaikkien kanssa.

Hyvää viikonloppua kaikille mukaville hejacilaisille erimielisyyksistä huolimatta!
Post Reply