Piispa Henrikin surma

Post Reply
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Piispa Henrikin surma

Post by -Uta- »

https://intrigoori.blogspot.fi/2015/12/ ... -auki.html
18.12.2015
Piispa Henrikin surma avattava!

Image

Suomalainen rikostutkinta yhdistettynä oikeuslaitoksen suoraviivaisen tehokkaisiin ja säästeliäisiin menettelytapoihin tai jotain sinne päin, on niittänyt viime vuosina paljon mainetta, mutta vähemmän kunniaa. 

Nyt kaivattaisiin todellisia urotekoja. Mahdollisuus pieneen sellaiseen tulisi pureutumalla sinnikäästi vanhimpaan tunnettuun suomalaiseen verityöhön eli piispa Henrikin murhaan, tiettävästi noin vuodelta 1156.

Henrikin listimisestä Köyliönjärven jäällä on kansanperinteen mukaan syytä epäillä bonde Lallia. Kyseinen talonpoika on saattanut asustaa tilallaan lähellä Köyliönjärveä.

Uhri piispa Henrik olisi kansantarun mukaan poikennut Lallin (Nimi on ikivanha kiertoilmaus karhulle, jonka nimeä ei kansan uskomusten takia sopinut sanoa suoraan.) talolla vaatimassa tai pyytämässä kestitystä Kerttu (Gertrud?) emännältä.

Piispan väitetään maksaneen itsensä ja ainakin ajomiehen kestityksestä, sekä rekihevosen heinistä peräti kultarahalla, mikä ei kyllä kuulosta uskottavalta. Maksuvälineinä on voinut olla hopeaa tai muita sen ajan kolikoita.

***
Pahanilkinen emäntä Kerttu ei piispasta pitänyt, maksoipa tuo eväistään tai ei. Kerttu kanteli ukolleen eli karskille karhunkaataja Lallille, jotta piispa otti uunin päältä leipäkyrsän ja muuta arvokasta apetta omin lupinensa. Kerttu siis yllytti ikiaikaisilla naisellisilla noitavoimillaan metsältä palanneen Lallin pahoilla silmin Köyliönjärven jäälle Henrikin perään.

Lalli oli wanhan ajan rankka metsämies, ankara hirvenhiihtäjä, eikä hänelle lie tuottanut vaikeuksia, (ehkä renkiensä kera), tavoittaa piispan painavaa rekeä jäällä hangessa kiskovaa hevosta. Lallin sanotaan taruissa tappaneen piispan siihen, kirveellä tai jollain muulla julmalla astalolla.

Ehkäpä kuuluisan nykyaikaisen rikostutkimuksen menetelmin Henrikin murha olisi jotenkin selvitettävissä? Jos ei siitä muuta selviäisi, niin ehkä se keskeinen kysymys, ovatko tarinat sepitteitä vai voivatko ne olla osa varhaista historiaamme. Jotain totta tarinoissa luulisi olevan taustalla.

Lisäys: Vatikaanin arkistojakin on päästy tutkimaan, ainakin osaa niistä. Tiemmä Vatikaanin arkistossa on kuin onkin merkintä Lallin tekemästä piispa Henrikin murhasta! Vatikaanissa ei noihin aikoihin liene tuhlattu arkiston musteita tai kalliita papereita ja pergamentteja joutavien huhupuheiden takia?  Linkki Ylen juttuun. (< Avautuu intrigöörilinkissä.)

***
Mahdollisten uudempien paikallisten tutkimusten apuna pitäisi käyttää huolellisia arkeologian ja muita edistyneen tutkimuksen keinoja. On niistä Egyptinkin haudoista ja muumioista selvitetty vaikka mitä. Todella vanhoja ja arvokkaita muinaislöytöjä, jotka ovat samalla arkeologisen salapoliisityön helmiä, on saatu esiin myös Suomen kanssa samoilta karuilta korkeuksilta Venäjältä.

Siispä ehkä jo ensi kesänä ehkä retkue matkaan tutkimaan Köyliönjärven maisemia, mm. Kirkkokaria ja Nousiaisten kappelin historiaa. Löytyisikö jopa mahdollisen Lallin talon kivijalan jäänteitä? Kansanperinteen kaikki koukerot, sekä koko tiedetty kirjallinen aineisto vanhoista lähimaiden luostareistakin olisi syytä käydä läpi tiheällä kammalla. 

Kirjoitettu historia oli tuolloin vajaat tuhat vuotta sitten vähäistä, se oli silloin vähien pappien ja munkkien tekemien, osin kadonneiden merkintöjen varassa, mutta jotain on säilynyt. 

Piispa Henrik lienee ollut todellinen kirkonmies ja myös Lallin voi olettaa olleen ehta kansanmies, jopa suurtalonpoika. Kansan suussa tositarinat ja sadut ovat aina kulkeneet aikojen yli, jopa tuhansia vuosia, niin meillä kuin kaikkialla muuallakin maailmassa. Parhaiden kansantarinoiden seassa ja taustalla on usein ainakin tujaus totta.

Kovaa menoa Köyliönjärvellä. Linkki Tampereen seurakuntien sivustolle. (< Avautuu intrigöörilinkissä.)

Onko piispa Henrik totta vai tarua?  (< Linkki, mutta se ei avaudu)

Uusin tulkinta: Tappoiko Lalli (tai joku talonpoika) Köyliönjärvellä saksalaisen lähetyssaarnaaja Heinrichin eli kansan suussa Heinärikin, eikä piispaa? Linkki juttuun. (< Avautuu intrigöörilinkissä.)

***

Vieläkin vanhempi rötöstutkimus voitaisiin tehdä Sammon ryöstöstä, heh. Ei näistä nykyajan finanssiurhojen mittelöistä, vaan seppä Ilmarisen, velho Väinämöisen ja karmeaksi kuvatun Pohjan akan ilmeisestä kolmiodraamasta lähtien. Oikeasti Pohjan akka on voinut olla viehko oman aikakautensa lumoojatar. Sellaista tutkimusta lienee kyllä kohtuutonta vaatia varsinkin, koska Sampo on yhä hukassa, eikä noiden sattumusten ajankohta ei ole likikään selvillä.

Tapahtumat ja/tai kansantaru sijoittunevat johonkin nykyisen Suomen ja Luoteis-Venäjän alueelle? Kalevalainen perinne on laaja, mutta se on samalla koko alueen kansojen ja heimojen yhteistä perintöä. 

Lallista ja Henrikistä on aikaa vasta vajaa vuosituhat, mutta Sammon rosvouksesta ja kalevalaisista sankaritaruista on voinut kulua jo monta tuhatta vuotta. Suomen aluetta ja Jäämeren rantaseutuja on asutettu pitkätaloissakin, kivijalkojen päällä jo pian viimeisen jääkauden jälkeen, ehkä joskus 9000 ennen ajanlaskumme alkua. 

Mielikuvitusolentojen palvontamenot ovat olleet esihistoriallisen Suomen alueella yleisiä, siitä kertovat ainakin Jatulintarhojen universaaliset spiraalit. Shamanismi on elävää elämää maailmassa vieläkin, eikä pelkästään harvaan asutuilla syrjäseuduilla.

***

Lähettänyt intrigööri klo 18.12.15
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Piispa Henrikin surma

Post by -Uta- »

Lallin kirves löytyi Köyliöstä – poliisi käynnistää tutkimukset Suomen historian kuuluisimmasta murhasta
https://www.ts.fi/uutiset/5609275
JARI HEINO / Turun Sanomat
01.04. 06:30


Image

Bodom-järven surmatyöt eivät suinkaan ole vanhin henkirikos, jota Suomen poliisi on viime vuosina penkonut. Nimettömänä pysyttelevä köyliöläinen pilkkijä pyydysti alkuvuodesta kirveen, jonka museotutkijat uskovat olevan peräisiin noin vuodelta 1156. Niinpä kyseessä saattaa hyvinkin olla ase, jolla Lalliksi, Laurentiukseksi, Lauriksi tai Lalloiksi kutsuttu köyliöläinen talonpoika surmasi Henricuksen eli Pyhänä Henrikinä tunnetun piispan.

Murhamiestä ei mainita nimeltä 1200-luvulta peräisin olevassa Pyhän Henrikin legendassa. Sen mukaan Henrik olisi kirkollisella kurilla ojentanut erästä murhamiestä, joka asiasta suivaantuneena olisi riistänyt piispan hengen.

Kun Piispa Henrikin surmavirsi merkittiin muistiin 1600-luvulla, historian lähteisiin ilmestyi mies nimeltä Lalli, joka surmasi suutuspäissään "Hämeen Heinrikin". Piispa olisi hankkinut apetta hevoselle sekä itselleen ja "Eirikki kuninkaalle" ja maksanut penningit Kerttu-emännälle. Kerttu kuitenkin "keitti kieltä kelvotonta" ja sepitti miehelleen Lallille, että rahan sijaista olisi "saatu santoa". Moisesta kimmastuneena Lalli olisi sännännyt takaa-ajoon ja surmannut huijarina pitämänsä Henrikin. Myöhemmin Lallille olisi kuitenkin käynyt kalpaten, kun "pispan raukan raatelijan tuli kosto korkialta".

Lallin maallinen vaellus olisi siis päättynyt lyhyeen. Siitä huolimatta Lounais-Suomen poliisi ja keskusrikospoliisi ovat avanneet kirveen avulla veriteon tutkimukset. Syyksi kerrotaan voimakas kansallinen ja historiallinen intressi. Poliisi ei suostu antamaan julkisia kommentteja. Tietoja tutkimuksista on kuitenkin vuodettu Turun Sanomille vuolaasti.

Surmavirressä mainitaan keihäs, mutta poliisi pitää itsestään selvänä, että Lallin tykötarpeisiin lukeutui myös kirves. Kirveen varresta on löytynyt siihen tiukasti junttaantunutta ihokudosta, joka lienee peräisin kahdesta eri henkilöstä. Rikostutkinnassa deoksiribonukleiinihappoa eli dna:ta löytyy usein ihokudoksesta tai siemennesteestä. Jälkimmäisestä ei ole Turun Sanomien tietojen mukaan havaintoja.

Poliisin tutkimusten uskotaan tuovan selvyyttä siihen, mitä Köyliönjärven jäällä todella tapahtui. Oliko uhri piispa Henrik vai mahdollisesti saksalainen pappismunkki Heinrich? Siten englantilaisen piispan sijasta kirves olisi katkaissut elämän teutonien jälkeläiseltä.

Jospa Henrikin mahdollisesta pyhäinjäännöksestä olisi apua? Turun tuomiokirkon reliikkikokoelmasta löytyy 1100-luvun pääkallo. Jos siitä irtoaisi dna:ta, voisi samanlaista tavaraa löytyä myös köyliöläisen pilkkijän onkimasta kirveestä. Moinen sattuma todistaisi sekä kirveen että kallon aitouden.

Entä sitten itse rikostutkimuksen kohde eli veriteon tekijä? Lallin historiallinen olemassaolo ja teko ovat asioita, joiden kiistäminen synnyttää närää sekä Köyliössä että rintamailla. Lallia verrattiin esimerkiksi Suomen EU-kansanäänestyksen alla MTK:n aluevastaavaan, joka kansallishenkisesti uhmaa EU-komissaari Henrikiä.

Vuonna 2020 tehdyssä gallupissa 71 prosenttia suomalaisista piti Lallia ja Henrikiä historiallisina henkilöinä. Lalli olisi siis Natoakin uskottavampi. Toisaalta surmatyön saattoi viimeistellä myös jompi kumpi Lallin veljistä: Pentti tai Olavi.

Poliisin tutkimuksia helpottaa se, että satakuntalaisten on tapana jämähtää asumaan kotitanhuvilleen. Todennäköisesti Lallin, Pentin tai Olavin jälkeläisiä asustaa yhä Köyliössä. Siten kirveestä löytynyttä dna:ta voi verrata nykyisten köyliöläisten perimään. Kävisi selville, että tappaja olisi ainakin köyliöläistä perua. Todennäköisten jälkeläisten sukuhistoriaa voitaisiin selvittää niin pitkälle historian aamuhämärään kuin se suinkin on mahdollista.

Seuraavaksi dna-näytteitä otetaan kaikilta Köyliön nykyasukkailta. Turun Sanomien tietojen mukaansa Köyliöstä pois muuttanut oppositiojohtaja Petteri Orpo (kok) olisi ainakin vielä selvitysten ulkopuolella.

Sellaista pelkoa ei tiettävästi ole, että ketään murhamiehen todennäköisistä jälkeläistä syytettäisiin esi-isänsä hirmuteosta. Seurauksiksi riittävät köyliöläisten suosio ja muun Suomen paheksunta.


PS. Lieköhän tämä uutinen aprillipila?
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Piispa Henrikin surma

Post by -Uta- »

Piispa Henrik
https://fi.wikipedia.org/wiki/Piispa_Henrik

Image
Isonkyrön kirkon keskiaikainen puuveistos Piispa Henrikistä ja talonpoika Lallista.
Kuva Suomen postilaitoksen merkissä vuodelta 1955, jolloin katsottiin kuluneen 800 vuotta kristinuskon tulosta Suomeen


Piispa Henrik tai pyhä Henrik (lat. Henricus) oli keskiajalta periytyvän käsityksen mukaan Suomen kristillistäjä ja ensimmäinen piispa. Pyhän Henrikin legenda kertoo hänen olleen syntyisin Englannista. Hän oli koko Suomen katolisen keskiajan ainoa paikallinen pyhimys. Henrik on murhaajansa Lallin ohella Suomen historian tunnetuimpia hahmoja.

Piispa Henrikin kuolinajasta on useita tulkintoja. Kansanperinteen mukaan hän kuoli 20. tammikuuta 1156. 1600-luvun historiankirjoittaja Johannes Messeniuksen mukaan hän kuoli vuonna 1151. Johannes Peringskiöldin 1700-luvulla julkaisemassa Messeniuksen Scondia Illustratassa kuolinvuodeksi ilmoitetaan ristiriitaisesti 1155.

Kaikki tiedot piispa Henrikistä ovat yli sata vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Häntä ei mainita missään 1100-luvun lähteessä. Varhaisimmat tiedot Henrikistä ovat 1200-luvun lopulta, minkä takia Henrikin historiallisuutta ei ole voitu sitovasti osoittaa.

---

Lalli
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lalli

Image
Lalli (myös ”Lallin patsas”) on talonpoika Lallia esittävä Aimo Tukiaisen veistos entisen Köyliön kunnan keskustaajamassa Kepolassa.
Vuonna 1989 paljastetun patsaan pystytti Köyliön Säästöpankki 100-vuotisjuhliensa yhteydessä. Se sijaitsee pankin vanhan liikerakennuksen vieressä Köyliöntien ja Kirkkosaarentien risteyksessä


Lalli (mahdollisesti Laurentius, Lauri tai Lalloi) on otaksuttavasti 1100-luvulla elänyt köyliöläinen talonpoika, joka kansanperinteen mukaan surmasi piispa Henrikin Köyliönjärven jäällä 20. tammikuuta noin vuonna 1156.

Vanhin maininta Lallista piispa Henrikin surmaajana on Hemminki Maskulaisen virrestä vuodelta 1616. Lallista kertoo lisäksi muun muassa Johannes Messenius 1620–1630-luvuilla kirjoittamassaan Scondia illustrata -teoksessa. Piispa Henrikin surman puolestaan mainitsee ainakin Uppsalan arkkipiispa Jakob Ulfsson vuonna 1478. Kirjallisia lähteitä pidetään nykyään kuitenkin epämääräisinä, ja koska varhaisimmatkin niistä on kirjoitettu kauan oletettujen tapahtumien jälkeen, monet historiantutkijat epäilevät Henrikin ja siten myös Lallin olemassaolon todenperäisyyttä. Ennen useat tutkijat, kuten esimerkiksi Jalmari Jaakkola 1930-luvulla, sen sijaan pitivät Lallia historiallisena henkilönä. Heidän käsitystensä mukaan tämä oli paikallinen suurtalonpoika, joka oli jopa ylhäistä syntyperää.

Mikäli Lallin oletetaan olevan historiallinen henkilö, hän olisi ensimmäinen suomalainen, joka tunnetaan historiassa nimeltä.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Piispa Henrikin surma

Post by skoune »

-Uta- wrote: Mon Apr 18, 2022 6:23 pm Lallin kirves löytyi Köyliöstä – poliisi käynnistää tutkimukset Suomen historian kuuluisimmasta murhasta
https://www.ts.fi/uutiset/5609275
JARI HEINO / Turun Sanomat
01.04. 06:30


Image

Bodom-järven surmatyöt eivät suinkaan ole vanhin henkirikos, jota Suomen poliisi on viime vuosina penkonut. Nimettömänä pysyttelevä köyliöläinen pilkkijä pyydysti alkuvuodesta kirveen, jonka museotutkijat uskovat olevan peräisiin noin vuodelta 1156. Niinpä kyseessä saattaa hyvinkin olla ase, jolla Lalliksi, Laurentiukseksi, Lauriksi tai Lalloiksi kutsuttu köyliöläinen talonpoika surmasi Henricuksen eli Pyhänä Henrikinä tunnetun piispan.

Murhamiestä ei mainita nimeltä 1200-luvulta peräisin olevassa Pyhän Henrikin legendassa. Sen mukaan Henrik olisi kirkollisella kurilla ojentanut erästä murhamiestä, joka asiasta suivaantuneena olisi riistänyt piispan hengen.

Kun Piispa Henrikin surmavirsi merkittiin muistiin 1600-luvulla, historian lähteisiin ilmestyi mies nimeltä Lalli, joka surmasi suutuspäissään "Hämeen Heinrikin". Piispa olisi hankkinut apetta hevoselle sekä itselleen ja "Eirikki kuninkaalle" ja maksanut penningit Kerttu-emännälle. Kerttu kuitenkin "keitti kieltä kelvotonta" ja sepitti miehelleen Lallille, että rahan sijaista olisi "saatu santoa". Moisesta kimmastuneena Lalli olisi sännännyt takaa-ajoon ja surmannut huijarina pitämänsä Henrikin. Myöhemmin Lallille olisi kuitenkin käynyt kalpaten, kun "pispan raukan raatelijan tuli kosto korkialta".

Lallin maallinen vaellus olisi siis päättynyt lyhyeen. Siitä huolimatta Lounais-Suomen poliisi ja keskusrikospoliisi ovat avanneet kirveen avulla veriteon tutkimukset. Syyksi kerrotaan voimakas kansallinen ja historiallinen intressi. Poliisi ei suostu antamaan julkisia kommentteja. Tietoja tutkimuksista on kuitenkin vuodettu Turun Sanomille vuolaasti.

Surmavirressä mainitaan keihäs, mutta poliisi pitää itsestään selvänä, että Lallin tykötarpeisiin lukeutui myös kirves. Kirveen varresta on löytynyt siihen tiukasti junttaantunutta ihokudosta, joka lienee peräisin kahdesta eri henkilöstä. Rikostutkinnassa deoksiribonukleiinihappoa eli dna:ta löytyy usein ihokudoksesta tai siemennesteestä. Jälkimmäisestä ei ole Turun Sanomien tietojen mukaan havaintoja.

Poliisin tutkimusten uskotaan tuovan selvyyttä siihen, mitä Köyliönjärven jäällä todella tapahtui. Oliko uhri piispa Henrik vai mahdollisesti saksalainen pappismunkki Heinrich? Siten englantilaisen piispan sijasta kirves olisi katkaissut elämän teutonien jälkeläiseltä.

Jospa Henrikin mahdollisesta pyhäinjäännöksestä olisi apua? Turun tuomiokirkon reliikkikokoelmasta löytyy 1100-luvun pääkallo. Jos siitä irtoaisi dna:ta, voisi samanlaista tavaraa löytyä myös köyliöläisen pilkkijän onkimasta kirveestä. Moinen sattuma todistaisi sekä kirveen että kallon aitouden.

Entä sitten itse rikostutkimuksen kohde eli veriteon tekijä? Lallin historiallinen olemassaolo ja teko ovat asioita, joiden kiistäminen synnyttää närää sekä Köyliössä että rintamailla. Lallia verrattiin esimerkiksi Suomen EU-kansanäänestyksen alla MTK:n aluevastaavaan, joka kansallishenkisesti uhmaa EU-komissaari Henrikiä.

Vuonna 2020 tehdyssä gallupissa 71 prosenttia suomalaisista piti Lallia ja Henrikiä historiallisina henkilöinä. Lalli olisi siis Natoakin uskottavampi. Toisaalta surmatyön saattoi viimeistellä myös jompi kumpi Lallin veljistä: Pentti tai Olavi.

Poliisin tutkimuksia helpottaa se, että satakuntalaisten on tapana jämähtää asumaan kotitanhuvilleen. Todennäköisesti Lallin, Pentin tai Olavin jälkeläisiä asustaa yhä Köyliössä. Siten kirveestä löytynyttä dna:ta voi verrata nykyisten köyliöläisten perimään. Kävisi selville, että tappaja olisi ainakin köyliöläistä perua. Todennäköisten jälkeläisten sukuhistoriaa voitaisiin selvittää niin pitkälle historian aamuhämärään kuin se suinkin on mahdollista.

Seuraavaksi dna-näytteitä otetaan kaikilta Köyliön nykyasukkailta. Turun Sanomien tietojen mukaansa Köyliöstä pois muuttanut oppositiojohtaja Petteri Orpo (kok) olisi ainakin vielä selvitysten ulkopuolella.

Sellaista pelkoa ei tiettävästi ole, että ketään murhamiehen todennäköisistä jälkeläistä syytettäisiin esi-isänsä hirmuteosta. Seurauksiksi riittävät köyliöläisten suosio ja muun Suomen paheksunta.


PS. Lieköhän tämä uutinen aprillipila?
Hmm, kyllä se todellakin oli aprillipila :D :D :D
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Piispa Henrikin surma

Post by -Uta- »

Niinpä, pilahan tuo taitaapi olla, vaan olisihan se melkoisen mielenkiintoista,
jos Piispa Henrikin surma ratkaistaisiin vuonna 2022. :)
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Piispa Henrikin surma

Post by Queen »

Tämä oli niin hauska juttu, että luin sen kahteen kertaan. Kiitos siitä!
Miettikääpä, jos tämä olisikin totta. Jotkut ulkomaalaiset poliisit kertoisivat ratkaisseensa kymmeniä vuosia sitten vanhan henkirikoksen. Suomen poliisi toteaisi: "Jaa, oli meilläkin tuossa yksi vähän vanhempi tapaus, noin tuhat vuottahan siitä ehti vierähtää, kun oli noita muita kiireitä välissä, mutta kyllä meillä Suomessa aina välillä, kun aikaa jää ratkotaan näitä vanhempiakin tapauksia".
Post Reply