Puumala - Venäläisoligarkin Kotasaari

Rikos- ja aiheeseen sopivat uutisoinnit.
Forum rules
Merkittävän tuntuisille uutisille on suotavaa luoda oma ketju.
Post Reply
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Puumala - Venäläisoligarkin Kotasaari

Post by -Uta- »

Venäläisoligarkin ostaman Kotasaaren kätköissä on maavalleilla suojattu helikopterikenttä
- IL kuvasi ilmasta saaren, josta puolustusministeriö huolestui
Iltalehti kuvasi ilmasta ja vesiltä venäläisomistuksessa olevan Kotasaaren,
jonka käyttötarkoituksista Suomen puolustusministeriö on huolestunut.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7 ... e10d019a3d
Lauri Nurmi
lauantai 09.10.2021 klo 16:35


Image
Kun rantakaavan poikkeamislupaa käsiteltiin toukokuussa 2020 Puumalan teknisessä lautakunnassa,
asemapiirroksessa ei näkynyt lainkaan helikopterikenttää. ASEMAPIIRROS, HENRI KÄRKKÄINEN


Puumalassa sijaitsevan Kotasaaren omistaa FSB-yhteyksistään tunnettu ja asekauppaan liitetty oligarkki Igor Kesaev.

Kotasaaresta on rakennuttajan kunnalle kertoman mukaan tulossa lomakylä.

lltalehti tavoitti saaren omistavan yhtiön hallituksen jäsenen, joka sanoi, ettei asiaa kommentoida.

Puolustusministeriö vahvisti IL:lle viime viikolla, että se seuraa tarkasti, käytetäänkö Kotasaaren kiinteistöä Suomen turvallisuutta vaarantavaan toimintaan esimerkiksi majoittamalla sen tiloihin kansallista turvallisuutta uhkaavia henkilöitä.

Ilmasta suoritettu videokuvaus paljastaa, että saaren keskelle on kätketty korkeilla maavalleilla suojattu helikopterikenttä. Kenttää ei pysty havaitsemaan eikä tarkkailemaan maatasosta, eikä sille näe edes lintuperspektiivistä sivusuunnasta.

Helikopterikenttä on kaivettu metsäisen moreeniharjun kupeeseen painanteeseen, jossa maaston korkeuserot antavat kentälle hevosenkengän muotoisen suojan. Harjuun upotetulle kentälle kulkee kapea asvalttitie. Paksu ja korkea maavalli ympäröi kenttää joka ilmansuunnasta. Maavallin läpi on tehty tien pistokohtaan s-kirjaimen mallinen mutka.

Edes tien kohdalta ei siis ole näkyvyyttä helikopterikentälle. Ainoastaan suoraan kentän yläpuolelta on mahdollista havaita, ketkä saareen saapuvat ja millaista välineistöä sinne kuljetetaan tai ketkä saaresta lähtevät helikopterilla.

Kopterikenttä ei ollut asemapiirroksessa
Puumalan kunta myönsi 28. toukokuuta 2020 poikkeamisluvan voimassa ollutta rantakaavaa suurempien rakennuksien rakentamiselle. Kun poikkeamislupaa käsiteltiin Puumalan teknisessä lautakunnassa, uuden kaavan asemapiirroksessa ei näkynyt lainkaan helikopterikenttää.

Puumalan kunnanjohtaja Niina Kuuva, tekninen johtaja Kimmo Hagman ja kunnan rakennustarkastaja kertovat Iltalehdelle, että kun poikkeamislupaa käsiteltiin, kunnan päätöksentekijöillä ei ollut tietoa omistajan aikomuksesta louhia saaren keskelle iso helikopterikenttä. – Näin on eli asemapiirroksessa ei näy helikopterikenttää, Kuuva kertoo kolmikon yhteisessä vastauksessa tietopyyntöön.

Erikoisen asiasta tekee se, että asemapiirros on muilta osin erittäin yksityiskohtainen. Siinä esimerkiksi kerrotaan metrilleen pienten laitureiden pituudet ja sijainnit.

Puumalan virkamiehillä ja asukkailla tai Suomen muilla viranomaisilla ei ole tietopyyntövastauksen perusteella ollut tietoa Kotasaaren rakennushankkeen ja käytön koko luonteesta siinä vaiheessa, kun poikkeamislupa on ollut kunnassa vireillä.

Ilmailulaissa säädetään, että lentopaikan rakentamisluvan myöntää Liikenne- ja viestintävirasto. Kunnanjohtaja Kuuva kertoo olleensa yhteydessä Traficomiin.
– Lentotoiminta on ilmeisesti tuolla hyvin vähäistä, tilapäistä ja yksityiskäyttöä palvelevaa, Kuuva kirjoittaa.

Majoitustilaa arviolta sadalle hengelle
IL:n suorittaman ilmakuvauksen perusteella saaren rakennukset ovat valmiina. Majoitustiloja on arviolta sadalle hengelle. Alueella on 530 kerrosneliömetrin vierastalo. Päärakennuksen pinta-ala on 420 kerrosneliömetriä. Lisäksi syrjäiseen Kotasaareen, jonne pääsee autolla vain kapeaa maavallia pitkin, on rakennettu 150 neliön ”henkilökunnan talo” ja kaksi erillistä saunaa.

Kotasaaren suuret majoitusrakennukset on rakennettu yli 40 metrin päähän rantaviivasta puuston suojaan. Lasit ovat ulospäin heijastavia, eikä rakennusten sisään juuri näe. Saaressa on kattava tieverkosto, joka näkyy kuvissa.

Kuvissa on havaittavissa myös erilaisia tolppia, jotka mahdollisesti sisältävät elektroniikkaa.

Saareen pääsee veneellä, jonka syväys on 3–4 metriä. Vesi on Saimaalla tällä hetkellä matalalla, mutta 40 metriä pitkän kiinteän laiturin kärjen tuntumaan asti veden syvyys on kaikuluotaimen mukaan vähintään neljä metriä.

Omistajalla tiiviitä yhteyksiä FSB:hen
Kesaev on tunnettu yhteyksistään Venäjän turvallisuuspalvelu FSB:hen. Tätä asiaa painottavat IL:n haastattelemat turvallisuuspolitiikan lähteet. Yhteydestä FSB:hen löytyy myös julkista näyttöä.

Venäläislehti Novaja Gazetan mukaan Kesaev on johtanut vuodesta 2003 alkaen Monolit-nimistä säätiötä. Säätiö harjoittaa FSB:n nykyisten työntekijöiden ja eläkeläisten sekä heidän perheidensä ”taloudellisten, lääketieteellisten, sosiaalisten ja kulttuuristen tarpeiden” tukemista. Se myös avustaa kuolleiden FSB:n työntekijöiden leskiä. Lehtitietojen mukaan Kesaev on tehnyt kiinteistökauppoja FSB:n työntekijöiden kanssa.

Yhdysvaltalainen tiedusteluyhtiö Stratfor luokittelee Kesaevin ”kiinnostavaksi henkilöksi”, jolla yhtiön arvion mukaan on ollut tiiviit yhteydet FSB:hen. Stratforin mukaan Kesaevin Mercury-yhtymä on ollut mukana asekaupassa.

Igor Kesaevin kytkyistä on kertonut myös Ylen MOT-ohjelma.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/10/0 ... ikirjoitus

Sotilasasiantuntijat: Kuin erikoisjoukkojen tukikohta
Iltalehti on näyttänyt Kotasaaren kuva- ja videomateriaalin suomalaisille sotilasasiantuntijoille.

Sotilasasiantuntijat kertovat, että Kotasaari on sijainniltaan, maantieteeltään, kooltaan ja infrastruktuuriltaan sen kaltainen paikka, jollaisia Venäjän armeijan erikoisjoukot pyrkivät hankkimaan käyttöönsä mahdollista tarvetta varten. Tämän kaltaisia paikkoja voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön. Kotasaari-niminen tila on suuri, pinta-alaltaan yli 20 hehtaaria.

Sotilasasiantuntija sanoo, että helikopterikenttä ja sitä ympäröivä maavalli on rakennettu sotilasoppien mukaisesti.

Partalansaari, jonka lounaiskulmassa Kotasaari sijaitsee, on Saimaan sydämessä Sulkavan ja Puumalan kuntien alueella. Se on keskellä ”ei mitään”, mutta sen ohitse kulkee Suomen tärkein sisävesiväylä: Saimaan syväväylä. Toisen maailmansodan aikana Partalansaaren läpi kulki Salpalinja, Suomen puolustuksen viimeinen lukko.

Sarsuinmäen museotykkipatterit sijaitsevat viitisen kilometriä Kotasaaren itäpuolella.

Salpalinjan suunnittelussa hyödynnettiin Saimaan vesistöä siten, että hyökkääjä olisi pysäytetty vesistön itärannalle.

Strategisesti Kotasaari on kuin sillanpääasema luonnollisen puolustuslinjan länsirannalla eli puolustajan selustassa, sanoo sotilasasiantuntija.

– Venäläiset ajattelevat asioita paljon historian kautta. Meillä sanotaan, että Salpalinja on museolinja ja niin edelleen. Venäläiset saattavat ajatella, että suomalaiset laittavat sen nopeasti kuntoon. Venäläiset voivat ajatella, että heidän tarvitsee saada jotain Salpalinjan toiselle puolelle, sotilasasiantuntija arvioi.

– Venäläinen tapa on koettaa saada maantieteellistä tilaa. Syvyys ei ala äiti-Venäjän alueelta vaan Suomesta. Venäjällä on ollut sata vuotta virkamiehiä, joiden tehtävänä on suunnitella, miten tämä toteutetaan. Voihan Kotasaari periaatteessa olla lomakohde, mutta en usko siihen väitteeseen, asiantuntija kertoo. Hän puhuu Kotasaaresta ”Airiston Helmi kakkosena”.

Lähde: Venäjän erikoisjoukoille opetetaan suomea
Kaikki lähteet vertaavat Kotasaaren rakennushanketta siihen, miltä Airiston Helmen rakennushankkeet näyttivät paperilla Turun saaristossa, kunnes Suomen viranomaiset tekivät yllätysratsian venäläisomisteisiin kiinteistöihin.

IL:n tietojen mukaan Venäjän armeijalla on Pihkovan sotilastukikohdan erikoisjoukkoprikaatissa osia, jotka on tarkoitettu operaatioihin Suomessa. Prikaatin sotilaille muun muassa opetetaan suomen kieltä.

Venäjän läntisellä sotilaspiirillä on myös erikoisjoukkoja, jotka on korvamerkitty Suomen suunnan operaatioihin. Joukot siis olisivat sotilastiedustelu GRU:n tai läntisen sotilaspiirin erikoisjoukkoja.

– Erikoisjoukkojen sotilaat tulisivat 2–3 hengen ryhminä eri paikoista rajan ylitse. Ihmisiä alettaisiin tuoda pikkuhiljaa turisteina hyvissä ajoin ennen kuin mikään alkaa. He tulisivat vuokra-autoilla, eikä heitä tulisi kerralla sataa, sotilasasiantuntija kuvailee venäläistä operaatiomallia.

Kokoontumispaikkaan olisi etukäteen kuljetettu ja varastoitu joukkojen varusteita ja aseita. Jännitteen kiristyessä tai avoimen konfliktin alkaessa Venäjä aktivoisi Suomeen vaivihkaa sijoittamansa erikoisjoukot.

– Kokoontumispaikasta erikoisjoukot lähtisivät tehtäväänsä, mikä ikinä se olisikaan. Ne voisivat lähteä tehtäväänsä myös helikopterilla. Kokoontumispaikassa erikoisjoukot varustetaan ja huolletaan ennen ja jälkeen tehtävien, sotilasasiantuntija arvioi uhkakuvaa.

Yhtiö ei kommentoi
Iltalehti on pyytänyt Maanmittauslaitokselta kauppakirjan Kotasaaren myynnistä Kesaeville. Kauppa tehtiin 2. huhtikuuta 2020, jolloin Kesaev osti kiinteistön yksityishenkilönä 700 000 eurolla.

Kauppakirjaan on kirjattu, että Kesaev on EU-maa Kyproksen kansalainen. Siitä ei löydy mainintaa ostajan venäläisyydestä. Näin toimimalla Kesaev kiersi luvanhakuvelvollisuuden maakauppaan Suomen Puolustusvoimilta.

Erikseen mainitaan, että Kesaev ostaa saaren perustettavan yhtiön lukuun. Kaupantekohetkellä saaressa oli ainoastaan vanha rantasauna.

Suunnitelmat suurista rakennuksista olivat todennäköisesti olleet valmiina etukäteen, sillä uusi yhtiö haki välittömästi poikkeamislupaa rantakaavaan.

Kesaeville saaren myi Kiinteistö Oy Puumalan Kotasaari, jonka omisti tasaosuuksin viisi venäläismiestä.

Viisikko piti ylimääräisen yhtiökokouksen Moskovassa 3. maaliskuuta 2019. Miehet päättivät myydä saaren. ”Myyntihinta ja maksutapa sovitaan erikseen, kun ostaja on määritelty”, he kirjasivat Moskovassa kokouspöytäkirjaan. Kauppa syntyi kolmetoista kuukautta myöhemmin.

Kauppakirjan allekirjoitti 2.4.2020 Kesaevin puolesta hänen suomalainen asianhoitajansa.

Kolme viikkoa aiemmin, 10. maaliskuuta 2020 Kesaev oli laatinut ja allekirjoittanut Moskovassa perustamissopimuksen, jolla hän perusti Oy Mersaari Ab:n ja merkitsi nimiinsä sen kaikki osakkeet.

Perustamissopimuksessa yhtiön kotipaikaksi määriteltiin Puumala ja toimialaksi ”rakentaa, omistaa ja hallinnoida kiinteistöjä ja niillä sijaitsevia rakennuksia”.

”Yhtiö voi omistaa ja hallita osakkeita ja huoneistoja sekä harjoittaa vuokraustoimintaa”, toimialan määrittely jatkui.

Matkailusta tai laajemmasta avoimesta majoitustoiminnasta ei ole mainintaa.

Hallituksen puheenjohtajaksi Kesaev valitsi venäläisen liikekumppaninsa Alexander Brodyaginin. Yhtiön kolmanneksi hallituksen jäseneksi hän valitsi suomalaisen juristin. lltalehti tavoitti saaren omistavan yhtiön hallituksen jäsenen, joka sanoi, ettei ole kommentoitavaa.

Yhtiön omistaa Kesaev yksin. Moskovassa pidetyn perustamiskokouksen jälkeen Mersaari Oy rekisteröitiin Suomessa. Patentti- ja rekisterihallitukselle Kesaev esitti sekä Venäjän että Kyproksen passin.

Seuraavassa kuussa Kesaev osti Kyproksen kansalaisena Kotasaaren. Kaupassa ostajana ei suoraan ollut hänen venäläisomisteinen osakeyhtiönsä.

Kesäkuun 10. päivänä 2020 Kesaev vieraili Helsingissä. Tuolloin Mersaari Oy:n hallituksen kokouksessa hyväksyttiin Kotasaaren osto yhtiötä sitovaksi kiinteistökaupaksi.

Puolustusministeriö huolestunut
Puolustusministeriö on seurannut Kesaevin toimintaa.

– Voimme vahvistaa, että Kotasaaren rakennushanke on seurannassamme. Kesaevin tai kenenkään muun kultaisen passin ostajan on turha kuvitella, että he välttäisivät valvontamme. Seuraamme tarkasti kiinteistökauppoja, joissa ostaja tulee Kyprokselta, Kreikasta, Bulgariasta, Maltalta tai Portugalista, kertoi tiimin vetäjä Anu Sallinen puolustusministeriön kiinteistö- ja ympäristöyksiköstä IL:lle viime viikolla.

Neljä ensimmäistä EU-maata käy puolustusministeriön arvion mukaan kauppaa EU-passeilla, Portugali oleskeluluvilla.

Lakia kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta muutettiin vuonna 2019 siten, että kiinteistön pakkolunastus on nykyään mahdollista kansallisen turvallisuuden varmistamisen nojalla.

Puolustusministeriö halusi tuoda julkisuuteen ja yleiseen tietoisuuteen, että Kotasaaren pakkolunastus on mahdollista, mikäli kiinteistöä käytetään Suomen turvallisuutta vaarantavaan toimintaan.

Kesaevin edustajat ovat kertoneet Puumalan viranhaltijoille, että kyse on lomakylän rakentamisesta.

Suomalainen sotilasasiantuntija arvioi, että ministeriön julkinen kannanotto on poikkeuksellinen ja kertoo asian vakavuudesta.

Kun Iltalehti lähestyi Kotasaarta vesitse, venettä vastaan ajoi saaren lounaiskulmaan musta Mercedes Benz -merkkinen auto. Ajoneuvo on rekisteritietojen perusteella vuokrattu Suomesta.

Kun saaren kuvausta suoritettiin kaakosta, saaren itäkulmaan ajoi hopeinen BMW, joka on rekisteröity Viroon.

Saaren valokuvaus suoritettiin kiinteistön rajojen ulkopuolelta.

LUE MYÖS
Puolustusministeriö huolestui venäläisoligarkin jättiprojektista Saimaalla: ”Rakennushanke on seurannassamme”
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8 ... 1247e84db2
Post Reply