Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Rekisteröityjen käyttäjien yhteinen julkinen muistilehtiö sekä kysymys- ja vastauspalsta
Forum rules
Foorumin ketjuihin voi tallettaa yhteiseen muistiin kiinnostavia asioita, kysellä ja vastata kaiken ollessa läpinäkyvää
Post Reply
monoliitti
Posts: 1372
Joined: Tue May 30, 2017 5:04 pm

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by monoliitti »

Helsingin Sanomien toimittaja kirjoitti taannoin Astra rokotteen aiheuttamista vaivoistaan . Kaksi vuorokautta oli ollut vuodepotilaana. Ehkä vastaisivat Qeen vaivoja.
Itse sain perjantaina Pfizer rokotteen. Mitään kipuja tai oireita en huomaa.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by skoune »

will wrote: Sun Apr 11, 2021 11:41 am Skounen esille ottamaa von Willebrantin taudin ja O-veriryhmän välistä yhteisvaikutusta laskimotukoksiin voi suuruusluokalleen tarkastella tiedetyistä runsaussuhteista.

Tukoksia on Suomessa todettu yksi sataa tuhatta rokotettua kohden. Suhde voi lopulta olla matalampi tai korkeampi, mutta käytetään tätä tässä. Siis odotettavissa olisi 55 aivolaskimotukosta, jos koko väestö rokotettaisiin Astra Zenecalla.

O(+)-veriryhmää on Suomessa 27% ja O(-)-veriryhmää 4%.

Von Willebrantin tautia sairastaa n. 2000 henkilöä ja diagnoosit lisääntyvät n. 10% vuosittain. Keskivaikeaa tai vaikeaa muotoa on tavattu n. 600 henkilöllä.

VW-taudin ja Rhesus-positiivisen O-ryhmän yhteisvakutus ilmenisi vähintään 540 henkilöllä ja Rhesus-negatiivisen vähintään 80 henkilöllä. Jälkimmäinen on samaa suuruusluokkaa toistaiseksi ilmoitetun laskimotukosriskin kanssa, vaikkakin suurempi. Ja Rh-negatiivisuus siis tarkoittaa sitä, ettei veressä siinä ryhmässä ole myöskään Rhesus-vasta-aineita, AB-vasta-aineista puhumattakaan.

Keskivaikean vW-tautiryhmän ja Rhesus-negatiivisen O-ryhmän yhteisvaikutus koskisi tilastollisesti 24 henkilöä. Se on pienempi arvio kuin odotettavissa olevien laskimotukosten määrä koko väestössä, käytettäessä Astra Zenecaa. Toisaalta, jos vW-diagnooseja toistaiseksi olisi vain 44%:n osalta kaikista Suomen vW-tautitapauksista, päädyttäisiin samoihin lukemiin.

Suuruusluokkia koskevan numeroleikin tuloksena voisi pitää mahdollisena, että keskivaikea tai vaikea von Willebrant-tauti yhdessä O(-)-veren kanssa saattaisi olla laskimotukosten takana. Laskelmat on toki tehty perusteellisesti vanhentuneiden lukion biologian tietojen ja wikipedian pohjalta, eikä minulla lainkaan ole kokemusta elimistön vasta-aineiden tutkimuksesta, toisin kuin ajattelen kunnianarvoisella nimimerkki Skounella olevan. Jään mielenkiinnolla odottamaan, josko totuus tästä rokoteongelmasta olisi puhkeamassa tietoisuuteen Hejac-foorumin kautta.
Kiitos tsempistä, will!
Olen toitottanut tästä asiasta jo viikkoja näilläruotsalaisilla foorumeilla ja ottanut yhteyksiä asiasta suomalaisiin, espanjalaisiin, ruotsalaisiin ja norjalaisiin lääkärikontakteihini. Valitettavasti nämä kontaktit ovat suht nuoria, ja uskovat siihen mitä kirjoihin on kirjoitettu...
Nyt kuitenkin huomasin, että ruotsalaisen "THL"n ohjesivuille on lisätty kohta, missä pitää neuvotella lääkärin, apteekkihenkilökunnan (!) tai sairaanhoitajan kanssa jos rokotettavalla on verenvuotoon ja mustelmiin taipumusta..olen todella väsynyt taistelemaan näitä tämänkin asian tutkijoita vastaan...ainakin täällä on, kuten olen jo maininnutkin kyseessä poliitikkojen maine ja vallassa pysyminen ja maan talous yksittäisten ihmisten terveyden uhalla.
Ajatelkaa nyt minua raukkaa, olen yli 13 kuukautta suojellut itseäni enkä käynyt missään Uppsalassa, en edes ruokakaupassa jne (paitsi yhden kerran ajokorttilääkärillä joka ei käyttänyt maskia ja hän laittoi paperit, että verenpaineeni pitää tarkistaa terveyskeskuksessa, ennen kun hän voi puoltaa ajokelpoisuustodistustani. Hänen hutaisemalla mittaamansa verenpaine oli juuri yläpaineeltaan se mitä pidetään rajana..en viitsi tänne laittaa mitä asiasta luulen, mutta se, että vuoden eristyksissä olevan verenpaine jne mitataan ilman maskia voisi ehkä nostattaa kenen tahansa paineita, mutta en uskalla mennä mittauttamaan paineitani ennen kuin olen rokotettu, siis koronatartunnan pelosta. Enkä pysty muuttamaan uuteen asuntooni Suomessa, ennen kun olen rokotettu, enkä pysty myymään asuntoani täällä, ennen kun olen rokotettu...(Heinä- ja elokuun olin kotimökissäni pahoin seurauksin, onnettomuus ja leikkaus ja siksi taas eristyksissäsielläkin)

Ja nyt ne tyrkyttävät minulle Astraa, eli rokotusta vihdoin, mutta eka pisto olisi siis 13.4. ja toka 7.7.2021.

Anteeksi kun avauduin taas, mutta pian en enää jaksa.. Mutta Astraa en ota! (ovat kierästi muuttaneet rokotteen nimeä joksikin muuksi ja luulevat, että tyhmät siirtolaismummut ei tajua sitä
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by will »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fcd ... bceec4df04
J&J:n rokotteeseen liittyen on raportoitu kolme aivolaskimotukosta 4,5 miljoonaa rokotettua kohden. RNA:han perustuvissa Pfizerin rokotteessa tukoksia oli 30 ja rokotettuja 54 miljoonaa sekä Modernan rokotteessa viisi tapausta neljää miljoonaa rokotettua kohden. Määrät ovat monin verroin pienempiä kuin Astra Zenecalla rokotetuilla.
Pfizerin rokotteesta seuraisi Suomen kokoisessa väestössä kolme, Johnson & Johnsonin rokotteesta kolmesta neljään ja Modernan rokotteesta kuudesta seitsemään aivolaskimotukosta. Astra Zenecan rokotteesta vastaavasti sairastuneiden määrä olisi seuraavassa suuruusluokassa, kymmenkunta kertaa suurempi. Mahdollisesti sen käyttöön liittyy eri riskitekijä kuin muihin mainittuihin.

Ikäihmisten kohdalla luvut voivat olla erilaisia, muttei uutinen kerro siitä tarkemmin. Tällaiset raportoidut verenkiertohäiriotapausten määrät luonnollisesti saavat ihmiset varovaisiksi, vaikka yksittäisen henkilön keskimääräinen riski on pieni.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by skoune »

will wrote: Sun Apr 11, 2021 3:59 pm https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fcd ... bceec4df04
J&J:n rokotteeseen liittyen on raportoitu kolme aivolaskimotukosta 4,5 miljoonaa rokotettua kohden. RNA:han perustuvissa Pfizerin rokotteessa tukoksia oli 30 ja rokotettuja 54 miljoonaa sekä Modernan rokotteessa viisi tapausta neljää miljoonaa rokotettua kohden. Määrät ovat monin verroin pienempiä kuin Astra Zenecalla rokotetuilla.
Pfizerin rokotteesta seuraisi Suomen kokoisessa väestössä kolme, Johnson & Johnsonin rokotteesta kolmesta neljään ja Modernan rokotteesta kuudesta seitsemään aivolaskimotukosta. Astra Zenecan rokotteesta vastaavasti sairastuneiden määrä olisi seuraavassa suuruusluokassa, kymmenkunta kertaa suurempi. Mahdollisesti sen käyttöön liittyy eri riskitekijä kuin muihin mainittuihin.

Ikäihmisten kohdalla luvut voivat olla erilaisia, muttei uutinen kerro siitä tarkemmin. Tällaiset raportoidut verenkiertohäiriotapausten määrät luonnollisesti saavat ihmiset varovaisiksi, vaikka yksittäisen henkilön keskimääräinen riski on pieni.
will, kiitos taas selvityksestä" Nyt pitää muistaa sekin, että alussahan ei ikäihmisiä rokotettu ollenkaan Astralla, vaan noita nuorempia. Joten noista Astralla rokotetuista ja tilastoihin päätyneistä on siis suurin osa noita "nuoria". - Olin yhteydessä erääseen entiseen opiskelijaani (suomen kielen..), hän on lakimies ja otti selvää, että minulla on lain mukaan oikeus kieltäytyä Astrasta ja saan valita rokotteeni , mutta sitten tuli vielä, että joudun sitä odottamaan. Siis ei voi olla totta, ovatko nää vähän ajattelemattomia nää rokottajat, totta ihmeessä pitää olla vaihtoehto tarjolla! Nyt alan katsoa Areenasta jotain hömppäsarjaa!
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by skoune »

skoune wrote: Sat Apr 10, 2021 10:24 pm
will wrote: Sat Apr 10, 2021 9:02 pm Antikropp on suomeksi vasta-aine. Koostumukseltaan ne ovat valkuaisaineita.
...
Laitan tähän tämmöisen, kun ihmettelen tuon Hanna Nohynekin intoa puolustaa Astraa !?

ttps://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/laakar ... n-loytyisi
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by härkä »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007913706.html
Mitä seuraa, jos kieltäytyy ottamasta AstraZenecaa, kun oma vuoro tulee? Asiantuntija: haittojen pelko ylittänyt järjen rajat
”Ihan oikeasti nyt, kansalaiset”

Osa rokotusvuorossa olevista välttelee AstraZenecan koronavirusrokotetta tai rokottamista ylipäätään. Mitä siitä seuraa?

Helsingin terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen ja Oulun kaupungin terveysjohtaja Jorma Mäkitalo pitävät tärkeänä kansalaisten valinnanvapautta, vaikka toivovat, että mahdollisimman moni rokotteen ottaisi.
– Rokotusoikeus ei mene ohi, vaan säilyy niin kauan kuin koronarokotuksia tehdään. Osa varmasti miettii, että en mene vielä, odotan että tulee uusia valmisteita, Turpeinen sanoo.

– Minusta on todella tärkeätä, että rokottaminen on vapaehtoista. Ja että ihmiset voivat valita ottaako rokote nyt vai odottaa toista, Mäkitalo sanoo.
AstraZenecan veritulppaongelma – vaikka yhteys onkin löytynyt – on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan riskinä erittäin harvinainen. Rokotteen hyödyt ovat keskimäärin huomattavasti sen haittoja suuremmat.

THL on linjannut, että valinnanvapaus ei ulotu rokotevalmisteeseen.

– Tässä käydään keskustelua, voiko ihminen valita näin rokotteensa. THL ja kansalliset linjaukset lähtevät siitä, että rokotetta ei voi valita. Me olemme tulkinneet niin, että tavallaan tässä voi aikaa varatessaan valita mihin ajan ottaa. Se on kuitenkin järkevämpää kuin että aikoja jäisi käyttämättä niiltä, jotka olisivat halunneet Astran, Mäkitalo sanoo.
Suomi tekee AstraZenecaa koskevia päätöksiä ensi viikolla THL:n arvioitua tilannetta. Se kuulee myös Kansallista rokotusasiantuntijaryhmää Kraria, joka kokoontuu keskustelemaan asiasta tiistaina.

THL selvittää yhä, mitä tehdään niiden alle 65-vuotiaiden kanssa, jotka ehtivät jo saada AstraZenecan ykköspiikin ennen kuin käyttö rajattiin 65 vuotta täyttäneisiin.
Nuoremmille rokotetta ei toistaiseksi anneta, koska mahdollisten haittavaikutusten selvittely erittäin harvinaisten veren hyytymishäiriöiden osalta jatkuu yhä.

Suomessa on annettu noin 220 000 annosta AstraZenecan rokotetta.
Tällä hetkellä THL:ssä pohditaan tiettävästi sitäkin, voiko tehosteen antaa toisella rokotteella, jos ensimmäinen pistos on ollut AstraZenecaa.


Mäkitalo vetoaa järkeen
Mäkitalon mukaan erittäin harvinaisten haittavaikutusten pelko on mennyt ”yli kaiken järkevyyden”.
– Ihmiset ottavat jokapäiväisessä elämässään paljon suurempia riskejä kuin mitä liittyy Astran mahdollisiin haittavaikutuksiin. Moniin yleisiin lääkkeisiin liittyy paljon suurempia ja vakavia riskejä kuin tähän rokotteeseen.

Tukospelkojen keskellä vähälle huomiolle on jäänyt sekin, että itse koronavirustartuntaan liittyy moninkertaisia verenhyytymishäiriöriskejä suhteessa rokotteeseen, Mäkitalo sanoo.
– Haittavaikutuksista täytyy ilman muuta kertoa avoimesti, mutta niiden asettaminen oikeaan mittasuhteeseen on mennyt täysin pieleen. Moni on tehnyt erittäin harkitsemattoman päätöksen jättäessään rokotteen vielä ottamatta, vaikka rajoituksia aletaan purkaa ja etelässä on edelleen hyvin korkea riski uudesta tartunta-aallosta.

Mäkitalo vaikuttaa turhautuneen epäluuloista, jotka eivät hänen mukaansa perustu tieteellisen ajattelun ymmärtämiseen.
– Ihan oikeasti nyt, kansalaiset. Maamme eturivin kokeneimmat, riippumattomat rokote- ja infektioasiantuntijamme toteavat, käytyään läpi kaiken kansainvälisen datan, että rokote on turvallinen tietyillä rajauksilla.

– Kumpikohan arvio on pätevämpi, heidän vai kansalaisen.


Niin. Kumpikahan ? :D
Kuitenkin raja on vedetty yleiseen eläke-ikään.
Joskin jotkut saattavat olla yhteiskunnalle tuottoisia vielä eläkkeellä ollessaankin.
IS:n toisessa jutussa on maininta , että es. Oulu antaa jo varausvaiheessa rokotteen nimen ajan varaajalle.
Tuo ainakin vähentäisi turhaa kalabaliikkia itse rokotuspisteessä. En minäkään mennyt ko.pisteeseen uhoamaan ja valittamaan

Nettiaika tässä lisänä.
Tuskin es. 70 - luvulla Maaseudun Tulevaisuus, maakunnan valtalehti , tahi paikallinen aviisi olisivat rokotehaitoista kirjoittaneet. Tai Yleisradio.
Nyt osa mediasta hakee tarkoitushakuisesti vastakkaisasettelua , jossa sitten ollaan tärkeitä omine mielipiteineen.
Koronan osalta koskien muitakin tekijöitä kuin rokotusta.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by skoune »

härkä wrote: Mon Apr 12, 2021 7:33 am ...
Ainakin minä olen istunut 13 kuukautta omin avuin ja kustannuksin yksin karanteenissa suojatakseni itseäni koronatartunnalta. Ja tämä siksi, että säästän nuoremmille sairaalapaikkoja enkä kuluta valtion rahoja.
Asun niin, että koirankusettajat, leikkipaikan lapset ja naapurit tulevat oleskelemaan alle 2 metriä terassini ovesta, Naapurini kuoli ilmeisesti koronaan, kun asunto oli tyhjänä pitkään ja sitten se myytiin. Uusi asukas repi suoja-aidan terassiemme väliltä ja nyt on 1,5 metriä sen asunnon avonaisesta ovesta mun asunnon oveen. Terassit ovat kiinni toisissaan ja aivan lyhyr osa on suojattu aivan seinän vierestä, muuten olemme samalla näyttämöllä.
Joten, olen suojautunut sisätiloihin..Ja tähän mennessä olen säästynyt tartunnalta. - Ja nyt pitäisi sitten mennä ottamaan rokote, jonka tiedän (ihan tieteellisesti..) aiheuttavan minulle todennäköisesti pahoja haittavaikutuksia. Joten rokottaminen tuottaisi minun tapauksessani suuremman riskin kuin hyödyn.- Perun tänään minulle laitetun Astra-ajan..

Meninpä sitten kurkkaamaan päivän Aftista ja entisessä kotikaupungistani Skoonesta oli tämmöinen uutinen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJ ... accinering
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by will »

Seniorikoronasta ei ole varsinaisesti uutta näiltä kulmilta, mutta susihukkanen on käymässä täällä historiallisen Qvarnbyn kylän alueella, nk. susirajan sisäpuolella (urbaanikkojen kannalta) tai sen ulkopuolella (suden kannalta). Johtuneeko välillisesti koronasta, koska asukkaat pitävät etäisyyttä toisiinsa ja viihtyvät kotonaan? Olisi syntynyt suden mentävä rako.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007914837.html
Poliisi toivoo elikon pääsevän kehäkolmosen yli (Bodomin suuntaan), mutta yhtä hyvä, ellei parempikin reitti olisi jommankumman leveähkön ja suhteellisen rauhallisen alikulun kautta.
Täytyisikö ottaa siperialaiseen malliin seiväs mukaan, kun pistäytyy täyttämässä taloyhtiön bioroskista? Siis se seiväs, jolla hätistetään nälkäisiä susia kauemmas. Ja mitä tehdään isoäitien ulkoilun kanssa? 8-)
Hukkanen
Posts: 152
Joined: Sat Dec 03, 2011 4:59 pm

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by Hukkanen »

Liittyykö tämä hukkaskysymys vanhusten turvallisuuteen?
Tai mistä minä tiedän mitä itsekunkin skalpin alla tapahtuu?
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by skoune »

Hukkanen wrote: Mon Apr 12, 2021 6:09 pm Liittyykö tämä hukkaskysymys vanhusten turvallisuuteen?
Tai mistä minä tiedän mitä itsekunkin skalpin alla tapahtuu?
No voishan se liittyäkin, eli nyt karanteenilaiset joutuu olemaan vielä tarkemmin sisätiloissa..
Täällä kotikaupungissani tilanne vain pahenee, ei kyllä uskalla lähteä ovesta ulos..

Coronaläget i Uppsala län (uppdaterad 12 april):
Sjukdomsfall: 32 250 (+522)
Antal vårdade (totalt idag): 151 (+13)
Intensivvårdas (idag): 30 (+ 5)
Avlidna inom 30 dagar från positivt PCR-prov: 496 (+1)
Post Reply