Jari Komulainen. Sähköpyörän akku ?

Rikos- ja aiheeseen sopivat uutisoinnit.
Forum rules
Merkittävän tuntuisille uutisille on suotavaa luoda oma ketju.
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Jari Komulainen. Sähköpyörän akku ?

Post by härkä »

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017052 ... =aamulehti

Vakuutusyhtiön näkemys voitti vastoin asiantuntijoita: Palamaton sähköpyörä sytytti tuhoisan palon
Lauantai 27.5.2017 klo 07.56
Liikemies Jari Komulainen on tuomittu maksamaan miljoonakorvaukset Klaukkalan tuhoisasta rivitalopalosta.
Oikeus päätti, että palon sytytti Komulaisen maahantuoman pyörän akku.
Vastaavaa syttymissyytä ei tiedetä mistään muualta maailmasta.

Konkurssi uhkaa Jari Komulaisen yritystä - valitus hovioikeuteen vetämässä: "Fysiikan lakien vastaista"
Maailmalla on myyty yli 250 miljoonaa sähköpyörää. Missään ei tunneta tapausta, jossa pyörän lyijyakku, joka ei ole latauksessa, olisi syttynyt palamaan saati aiheuttanut palon, joka tuhoaisi kokonaisen rivitaloyhtiön.
Ei missään muualla kuin kaksi vuotta sitten Suomen Klaukkalassa. Näin päätti maaliskuussa Hyvinkään käräjäoikeus - vastoin maan arvostetuimpien asiantuntijoiden lausuntoja.

Presidentin vävynä ja venäläisillä sukellusveneillä mainetta niittäneen takavuosien kohuliikemiehen yritys tuo maahan muun muassa sähköpyöriä. Yksi niistä on virunut pari vuotta karrelle palaneena vakuutusyhtiön varastossa.
Pyörä tuhoutui rajussa, räjähdysmäisesti levinneessä palossa 25. toukokuuta 2015.

Omistaja oli juuri palannut kevään ensi ajelultaan ja vienyt lenkin päätteeksi pyörän rivitalon ulkovarastoon. Mies meni takapihalle istuskelemaan, mutta ei ehtinyt olla siellä montakaan minuuttia, kun ohikulkija tuli huutamaan, että katto on tulessa.
Mies ryntäsi sisään katsomaan, mutta ei päässyt edes talon toiselle puolelle, kun kuumuus iski ovesta vastaan. Palokunnan ehtiessä paikalle koko kiinteistö roihusi liekeissä.
Tuli tuhosi viiden perheen kodit purkukuntoon. Kukaan ei onneksi loukkaantunut saati menehtynyt palossa.

Kuitti postissa

Paloa seuraavana päivänä Jari Komulainen luki uutisista, että poliisi kertoi sähköpyörän sytyttäneen rivitalon palamaan.
- Ihmettelimme porukalla, että kenenkähän maahantuomasta pyörästä oli kysymys, Komulainen muistelee.
Noin viikon kuluttua Komulaisen firmaan tuli lasku. Palossa tuhoutuneen huoneiston omistaja vaati maahantuojalta korvausta palaneesta pyörästä. Summa oli 399 euroa. Lopullisen laskun hän ilmoitti lähettävänsä, kun tuhojen laajuus ja uudisrakentamisen kustannukset selviävät.
- Fiilis oli aika epätodellinen. Lähetin laskun asianajajalle ja ryhdyin selvittämään lyijyakkujen turvallisuutta, Komulainen kertoo.
Laskun liitteenä oli kopio takuulapusta ja pyörän ostokuitista.
- Kaikki muu oli tuhoutunut palossa. Kuitti oli kuitenkin jäljellä, Komulainen pohtii.

Syy ennätysajassa

Tutkimme akuston virtalukon kaikki kuviteltavissa olevat vikatilanteet, eikä lämpöä saatu nousemaan edes lähelle syttymislämpötiloja, kertoo uusimmasta tutkimuksesta vastannut VTT:n tuotepäällikkö Tapio Klasila.
Tutkimme akuston virtalukon kaikki kuviteltavissa olevat vikatilanteet, eikä lämpöä saatu nousemaan edes lähelle syttymislämpötiloja, kertoo uusimmasta tutkimuksesta vastannut VTT:n tuotepäällikkö Tapio Klasila. (RISTO KUNNAS)
Poliisin tutkijat olivat raunioiden jäähdyttyä menneet palopaikalle ja todenneet vain parin tunnin tutkinnan jälkeen medialle, että sähköpyörä oli todennäköisin syyllinen.

Poliisi ei käyttänyt palokoiraa syttymisjälkien etsinnässä, se ei myöskään pyytänyt sähkölaitokselta kulutusraporttia, josta olisi voinut selvitä mahdollinen oikosulku kiinteistön sähkölaitteissa.
Pyörän omistajaa ja muita asukkaita puhuttamalla poliisi päätyi siihen, että sähköpyörä oli todennäköinen palon aiheuttaja. Poliisin mukaan palon syttymispaikka voitiin jälkien perusteella kohdentaa juuri siihen paikkaan, mihin pyörä oli jätetty.
Samaa mieltä olivat vakuutusyhtiön tarkastajat.

Vakuutusyhtiö esitti haastehakemuksessaan, että palon aiheutti pyörän lyijyakku. Myöhemmin se ilmoitti, että syynä ei ollutkaan akku, vaan jokin muu pyörän sähköosista. Yksilöityä syytä tai näyttöä esittämänsä tueksi yhtiö ei kuitenkaan pystynyt esittämään.
Oikeudessa yhtiö täsmensi, että syynä oli virtalukon kuluminen ja virtalukon vääränlainen sulake. Se väitti, että virtalukkoon olisi tehtaalla asennettu väärä, suurempi sulake. Tosin sellaista sulaketta ei valmisteta missään päin maailmaa.
Vakuutusyhtiö vaati Komulaisen firmalta lähes miljoonan euron korvauksia korkoineen.

Ei saatu syttymään

Vakuutusyhtiö ei antanut muiden kuin omien tutkijoidensa perehtyä hiiltyneeseen pyöränraatoon.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes otti kuitenkin asian tutkittavakseen. Se totesi, että akku oli yksi teoreettinen mahdollinen palon syttymissyy muiden joukossa. Vaihtoehtoisia syitä se ei tutkinut, ei myöskään tarkemmin pyörän sähkölaitteita. Tukes kuitenkin päätti, ettei ole mitään syytä vetää myytyjä pyöriä tai niiden akkuja pois markkinoilta.
Komulainen puolestaan oli jo ennen oikeuskäsittelyn alkua hankkinut käsiinsä maahantuomansa samanlaisen sähköpyörän ja vienyt sen VTT:lle. Suomen ylintä teknistä asiantuntemusta edustava VTT teki pyörälle ja akulle maksimaaliset rasitustestit ja sai virtalukon pohjan lämmöt nousemaan vain vajaaseen 70 asteeseen. Syttymislämpö on yli 400 astetta..
Komulainen sai vielä yhdysvaltalaiselta kevyiden kulkuneuvojen turvallisuutta valvovalta yhdistykseltä lausunnon, jossa se totesi, ettei sillä ole tiedossa maailmalta yhtäkään tapausta, missä lyijyakku olisi edes lataustilanteessa syttynyt palamaan.

Jättilasku oikeudesta

Viikon kestäneessä oikeudenkäynnissä kuultiin sekä vakuutusyhtiön että Komulaisen todistajia. Lausunnot vaihtelivat sen mukaan, kumman todistajasta oli kyse.
Vakuutusyhtiö pyrki kaikin tavoin osoittamaan, että syy oli tekninen vika pyörän sähköjärjestelmässä: kuumentunut virtalukko oli sytyttänyt sen ympärillä olleen rungon ja akkukotelon palamaan.
VTT puolestaan kokeili ja totesi, ettei se ole mahdollista: vioitetun tai kulutetun virtalukon johtimen tinaliitokset irtoaisivat ja virta katkesi ennen syttymislämpötilan saavuttamista..

Oikeus katsoi lopulta, että asiantuntijalausunnot osoittivat, että oikein toimiva ja vikaantumaton sähköpyörä ei syty palamaan. Vastoin VTT:n näkemystä se kuitenkin katsoi, että vikaantunut virtalukko oli aiheuttanut akkukotelon syttymisen ja sitä kautta koko rivitalohuoneiston tuhoutumisen.
Hyvinkään käräjäoikeus tuomitsi Komulaisen SOLO-International -yhtiön yhteensä 784 000 euron korvauksiin.
Käräjöinnistä kertoi ensimmäisenä Ylen MOT-ohjelma.

RISTO KUNNAS
[email protected]


Erikoinen tapaus. Satuin katsomaan mainitun MOT ohjelman.
Tuomio sanalla sanoen kummastuttaa.
Panee miettimään , mitkä tekijät ovat vaikuttaneet ja miten juttu mahdollisesti vielä etenee ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Jari Komulainen. Sähköpyörän akku ?

Post by will »

Pyörä ei ilmeisesti ollut uusi, vaan edellisenä vuonna käytetty ja säilytetty talven yli, sekä juuri otettu käyttöön uudelle kesäkaudelle. Akun johto on voinut olla huonosti kiinni ja liitos kuumentunut ajossa. Vajassa pyörän lähellä olisi ollut jotain syttyvää mistä palo olisi lähtenyt leviämään. Muutamassa minuutissa tapahtunut katon syttyminen viittaisi helposti palaviin materiaaleihin, jopa palaviin nesteisiin, mutta kai ne on suljettu pois. Tosin, kun kuitti tallessa eikä mitään muuta, tulee miettineeksi muutakin syytä kuin teknistä vikaa.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Jari Komulainen. Sähköpyörän akku ?

Post by härkä »

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005315343.html

Latauksessa ollut tasapainolauta sytytti palon Vantaan Nikinmäessä
Räjähdysmäiseen ääneen havahtunut asukas onnistui taltuttamaan palon peitteellä, kertoo paloesimies.

Anna-Mari Hänninen HS
Julkaistu: 5.8. 0:10
LATAUKSESSA ollut sähköinen tasapainolauta sytytti tulipalon rivitaloasunnossa Koillis-Vantaalla Nikinmäessä perjantai-iltana.
Asukkaat olivat havahtuneet räjähdysmäiseen ääneen palon syttyessä, kertoo varapaloesimies Janne Mattila Keski-Uudenmaan palolaitokselta.
Lauta oli ollut latautumassa alakerrassa sohvan vieressä, ja syttyessään se oli sytyttänyt myös sohvan päädyn palamaan. Paikalla ollut asukas oli itse saanut palon taltutettua peitteellä, ja kantanut laudan ulos, kertoo Mattila.

HENKILÖVAHINGOILTA vältyttiin, mutta sohva, seinä ja lattia kärsivät palovaurioita. Koko perhe oli Mattilan mukaan kotona.
”Hyvä että sattui tähän kellonaikaan, jolloin perhe oli hereillä vielä.”
Pelastuslaitos sai hälytyksen Vantaan koillisosassa Nikinmäessä sijaitsevalle Mehiläisenpolulle iltakahdeksan jälkeen perjantaina.
Palokunnan tehtäväksi jäi varmistaa, ettei palavaa materiaalia jäänyt kytemään, ja asunto savutuuletettiin.

VAIN runsaat kaksi viikkoa sitten latauksessa räjähdysmäisesti palamaan syttynyt tasapainoskootteri aiheutti vastaavan vaaratilanteen Espoossa.
Tuolloin rivitalokodin alakerta tuhoutui palossa, ja yksi savua hengittänyt asukas toimitettiin sairaalahoitoon. Perheen teini-ikäiset lapset pelastautuivat aamulla syttynyttä paloa yläkerran ikkunasta.
Espoossakin asukkaiden omat alkusammutustoimet rajoittivat paloa merkittävästi.


Näitä akkupaloja tuntuu tapahtuvan. Mikähän on syynä , että nimenomaan liikkumiseen tarkoitetuissa laitteissa on ongelmia. Onhan kaikenlaisia akuilla toimivia ollut jo pitkään.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Bodominlapsi
Posts: 95
Joined: Mon Oct 26, 2015 12:18 pm

Re: Jari Komulainen. Sähköpyörän akku ?

Post by Bodominlapsi »

härkä wrote:http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005315343.html

Näitä akkupaloja tuntuu tapahtuvan. Mikähän on syynä , että nimenomaan liikkumiseen tarkoitetuissa laitteissa on ongelmia. Onhan kaikenlaisia akuilla toimivia ollut jo pitkään.
Kännykän akkujen suhteen on ollut ongelmia, joissa akuilla on ollut tapumusta oikosulkeutua, jolloin syntyy ketjureaktio joka lopulta "räjäyttää" akun. Ongelma on kai lähinnä litium-ioni-akuissa. Paljon liikuteltavilta akuilta toivotaan keveyttä, ja silloin tulee juuri litiom-ioni-akut kyseeseen. Otsikon sähköpyörässähän oli kuitenkin ilmeisesti perinteisempi lyijyakku.

Mielenkiintoinen ja todella erikoinen tapaus on kyllä kyseessä. Mitään rikosta ilmeisesti ei ole todettu pyöränmyyjän toimesta. Jos onkin, niin tahallisuutta ei ainakaan ole ollut. Vahingonkorvausvelvollisuuskin on vähintään kyseenalainen.

On myös sinällään erikoista laittaa maahantuoja tai myyjä vastuuseen, jos tuote on hyväksytty turvalliseksi (CE-merkintä). Vai tarkoittiko mahdollinen CE-teksti tässä tapauksessa sanoja China Export? Tällöinhän kyseessä olisi "väärennetty tyyppihyväksyntä". Oletan tässä että tuollainen merkintä pyörässä oli, mutta tämä on vain oletus.

Sinällään tähän tapaukseen liittymättä Kiinastahan kyllä saa helposti tilattua Suomeen tuotteita, joissa ei ole mitään (virallista) tyyppihyväksyntää. Osa näistä tuotteista ei varmasti ole turvallisiakaan.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Jari Komulainen. Sähköpyörän akku ?

Post by härkä »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005851606.html

Jari Komulaisen yritys tuomittiin jätti­korvauksiin – itsestään syttynyt sähkö­pyörä tuhosi rivi­talon
Liikemies Jari Komulaisen yritys on tuomittu suuriin korvauksiin yrityksen maahantuoman sähköpolkupyörän tulipalosta.
Liikemies Jari Komulaisen yritys on tuomittu suuriin korvauksiin yrityksen maahantuoman sähköpolkupyörän tulipalosta. (KUVA: Aleksi Jalava)
Julkaistu: 4.10. 11:31 , Päivitetty: 5.10. 9:20

Jaa56TwiittaaSähköposti
OIKEUSKÄSITTELY Tulipalo tuhosi rivitalon Nurmijärvellä.
Helsingin hovioikeus on tuominnut sähköpolkupyöriä maahantuovan yrityksen vajaan puolen miljoonan euron vahingonkorvaukseen sähköpolkupyörän aiheuttamasta rivitalon tulipalosta, hovioikeus kertoo tiedotteessa. Myös käräjäoikeus oli tuominnut maahantuontifirman korvauksiin.

Tuomitun yrityksen toimitusjohtajana toimii edesmenneen presidentti Mauno Koiviston ex-vävy Jari Komulainen. Komulainen oli naimisissa Assi Koiviston kanssa vuosina 1982–1990.

TUHOISA tulipalo tuhosi vuonna 1999 rakennetun rivitalon Nurmijärvellä vuonna 2015. Rakennuksen tuhonnut palo sai alkunsa sen jälkeen, kun pyörän omistaja oli käynyt ruokaostoksilla. Noin kymmenen kilometrin kauppareissun jälkeen pyörän häkkivarastoon vienyt mies kertoi käräjäoikeudessa, ettei hän huomannut ennen paloa mitään erikoista.

Vuonna 2014 hankittu pyörä oli miehen mukaan kuin uusi. Sillä oli ajettu noin 500–1 000 kilometriä, ja se toimi normaalisti. Mies asetti pyörän varaston seinustalle, lukitsi varaston oven ja meni kotiinsa sisään.

– Hän vei ostokset, pari kassillista, jääkaappiin, ja siinä meni aikaa noin 5 minuuttia, minkä jälkeen hän meni takapihalle. Ei ollut mennyt aikaa kuin noin 5–10 minuuttia, kun tuli oli irti, tuomiossa sanotaan.

HOVIOIKEUS katsoi, että palo sai alkunsa sähköpyörästä, jonka virta oli omistajan mukaan kytketty pois. Maahantuontifirman mukaan pyörän lyijyakku täytti kaikki turvallisuusvaatimukset eikä palo voinut saada alkuaan pyörästä. Asiassa jäikin kokonaan selvittämättä, miten tulipalo oli teknisesti saanut sähköpolkupyörässä alkunsa.

Muun muassa palonsyyntutkimuksen perusteella oikeus kuitenkin katsoi, että polkupyörän varastoon laittamisen ja palon syttymisen välillä on ollut selvä ajallinen ja paikallinen yhteys. Pyörä ja erityisesti sen akkupaketti virtalukkoineen taas sijaitsivat palon syttymispaikassa.

– Maahantuojan esittämä näyttö lyijyakulla varustettujen polkupyörien ja kyseisen pyörämallin yleisestä turvallisuudesta ei riittänyt osoittamaan, että tässä asiassa tulipalo ei olisi voinut saada alkuaan kyseisestä polkupyörästä, oikeus toteaa.

Oikeus katsoi, että koska tulipalo oli saanut alkunsa pyörästä, oli siinä tuotevastuulain tarkoittama turvallisuuspuute.

Käräjillä tuomittujen vajaan 700 000 euron korvausten sijaan hovioikeus määräsi maahantuojan maksettavaksi vajaan puolen miljoonan korvaukset. Hovioikeus kohtuullisti käräjäoikeuden tuomitsemaa korvaussummaa siksi, että rakennuksen puutteellinen paloeristys oli vaikuttanut tulipalon leviämiseen ja vahingon laajuuteen.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Jari Komulainen. Sähköpyörän akku ?

Post by will »

Helsingin Sanomat kelaa asiaa uudelleen: Hovioikeus päätti asian vakuutusyhtiön eduksi.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008027483.html

Vakuutusyhtiön mukaan kuumeneminen on tapahtunut viallisessa virtalukossa.
VTT:n mukaan lyijyakku ei voinut sytyttää paloa eikä virtalukko kuumentunut tarpeeksi missään testatussa vikatilanteessa.

Ladatussa lyijyakussa on ilman muuta energiaa tulipalon aikaansaamiseen akun ulkopuolella. Uutisista voi lukea esim., että pelastuslaitos saattoi onnettomuusauton virrattomaksi. Tämä on tehty, jottei purkautuva lyijyakkuenergia sytytä onnettomuusautoa tuleen.

Esim. kytkettynä ulkoiseen vastukseen, jossa syntyvä lämpö ei johdu pois, akusta lähtevä virta voi hitaamminkin sytyttää tulipalon. Tästä varmaan ei ole ollut kysymys. Mutta, pyörä ja akku olivat edellisenvuotisia ja otettu juuri käyttöön uudelle pyöräilykaudelle. Mahdollisesti keväthuollossa löysäksi jäänyt akkukaapelin liitos akun puolella - ei virtalukossa - on saattanut kuumentua koeajon aikana ja ilmajäähdytyksen loputtua sytyttää palon. Siinä tapauksessa vastuu olisi huollon tehneellä. Jos pyörään jäi virta koeajon päätteeksi, osavastuuta olisi käyttäjällä. Syttymisen syytä ei saatu selville.

Olen täysin varma lyijyakun kaapelikengän liitoksen kuumenemismahdollisuudesta palon asteelle käytön aikana. Sitä ei liene testattu tässä prosessissa. Onko vaihtehto edes ollut esillä tutkinnassa?
Bodominlapsi
Posts: 95
Joined: Mon Oct 26, 2015 12:18 pm

Re: Jari Komulainen. Sähköpyörän akku ?

Post by Bodominlapsi »

HS:n uutinen on maksumuurin takana enkä saa sitä auki. Tämä tapaus jaksaa ihmetyttää minua.

Kiinastahan saa tilattua ties minkälaista elektroniikkaa edullisesti (tosin nykyään joutuu maksamaan tullimaksun). Nämä tuotteet eivät tyypillisesti ole CE-merkittyjä, ja vaikka CE-merkki laitteesta löytyisikin, se voi hyvin olla väärennetty. Tällaisia tuotteita ei kai edes lain mukaan saa myydä, tai ainakin vastuu on myyjällä. Jos taas myydään CE-testattuja tuotteita, niin ei vastuuta voi mielestäni myyjälle sysätä.

Jos CE-testatuista elektroniikkaosista (akku, johdot, akkukengät, virtalukko, sähkömoottori jne) kokoaa laitteen (sähköpolkupyörä) myyntiin, niin vastuu turvallisuudesta voi maalaisjärjen mukaan siirtyä myyjälle, jos kasauksessa/suunnittelussa on puutteita. Turvallisista osista on mahdollista koota vaarallinen laite.

Esimerkiksi jos akun johdot pääsevät ajon aikana hiertymään, niin voi ajatella että kyseessä on suunnitteluvirhe. Hiertyneiden akun johtojen koskettaessa toisiaan (tai pyörän runkoa) on tulipalon vaara ilmeinen. Tästä näkökulmasta virtalukon tulisi olla mahd. lähellä akkua, eikä esim. johtojen päässä ohjaustangossa. Tällöin rikkoutuneet ohjaustankoon menevät johdot voivat aiheuttaa oikosulun ainoastaan kun virta on päällä. Jos taas virtalukko on helposti operoitavassa paikassa eli ohjaustangossa, on oikosulun riski virran ollessa pois huomattavasti suurempi. Nämä lienevät ihan perusasioita sähköalan ammattilaisille. Itsellä ei ole kokemusta sähköpolkupyöristä.

Mielenkiintoinen kysymys on willin esittämä mahdollisuus siitä että joku ronklaa asennusta. Pitääkö pyörän mukana toimittaa paperi jossa sanotaan että kaapeleihin ei saa koskea kuin ammattihenkilö?
Post Reply