Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Rekisteröityjen käyttäjien yhteinen julkinen muistilehtiö sekä kysymys- ja vastauspalsta
Forum rules
Foorumin ketjuihin voi tallettaa yhteiseen muistiin kiinnostavia asioita, kysellä ja vastata kaiken ollessa läpinäkyvää
Post Reply
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by will »

Osaatko alan ammattilaisena antaa tähän jonkin arvelun ratkaisuksi, kuten, että omaisia ei olisi ollut ja talouspuolesta olisi huolehtinut edunvalvoja?
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by Queen »

Nythän IS uutisoi tästä Luotsista:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006428434.html

Otan tähän vain osan uutisesta:
"Ongelmat huipentuivat osakaspariskunnan riitelyyn ja avioeroon. Hekin päätyivät käräjille keskenään, kun lääkärinainen syytti ex-miestään kotisairaalan varojen kavaltamisesta. Mies oli ottanut muistisairaalta asiakkaalta ennakkomaksuna 3 000 euroa käteisenä ja jättänyt summan tilittämättä yritykselle. Mies tuomittiin kavalluksesta 45 päivän vankeuteen."

Vaikea tietysti sanoa, mitä kaikkea tuohon sotkuun liittyykään, kun jo Jari Sillanpään huumejututkin tulivat esille.
Nuo rahavarojen kavallukset sopivatkin tietysti hyvin noin tehtynä, että potilaalta, vieläpä muistisairaalta, otetaan ennakkomaksua, jota ei sitten tilitetä. Omaiset eivät välttämättä ole lainkaan olleet tietoisia, että rahaa on siirretty. Laskutus tullut sitten jälkikäteen hoidosta ja omaiset luultavasti tässä vaiheessa heränneet siihen, että potilaalta on hävinnyt 3000 euroa jo hoidon alussa. Korostan, että tämä on vain arvailujani.

Jotenkin tuosta "kuolleeksi toteamattomuudesta" tulee arvelu, olisiko ensin menty siitä mistä aita on matalin.
On ollut potilas, jolla ei ole ollut lähiomaisia (ainakaan paikan päällä). Kiire on ollut ja lääkäri poissa paikalta. Tämä hoitaja on todennut, että kuollut on. Vastuulääkäri luullutkin ehkä, että joku muu lääkäri on hoitanut asian.
Kun yhden kerran homma on hoidettu näin ja mennyt läpi, onkin jo seuraavan kerran helpompi tehdä uusintana sama.

Ainakin yksikössä, jossa työskentelin, ensimmäinen "paperiasia" oli kirjoittaa kuolleesta potilaasta loppulausunto eli epikriisi. Siinä käytiin läpi potilaan taudin kulku ja hoito kaikkine diagnoosineen. Tämän perusteella lääkärinkin oli helpompaa ottaa huomioon kaikki kuolemaan vaikuttaneet tekijät laatiessaan kuolintodistusta.
Ehkä tässä Turunkin tapauksessa paperit on läpikäyty ja hoitaja poiminut yhtä jos toistakin kuolintodistukseen ja sitten vain alle lääkärin nimi (joko oikea tai väärennetty).
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by will »

Kiitos Queen! Oikeuden päätöksestä aikanaan näkee, kuinka piittaamattomia mahdollisesti on oltu kanssaihmisten suojaksi säädetyistä lakipykälistä. Aikaisemmat tuomiot tosin panevat uumoilemaan lisää rikostuomioita jo tässä vaiheessa, vaikka ei ole vielä syytettykään.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by will »

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori tiedotti kaupungin uusimmista päätöksistä koronavirustilanteeseen liittyen. Kaupunki teki tänään perjantaina uusia päätöksiä, joilla pyritään toteuttamaan valtioneuvoston eilisiä linjauksia Helsingin arjessa.

Kaupunki ei aio sulkea peruskouluja tai päiväkoteja. Vapaavuoren mukaan ne kuuluvat yhteiskunnan keskeisempiin toimintoihin, joita ei ilman raskaita perusteita lamaannuteta.
https://yle.fi/uutiset/3-11253125

Covid-19 taudilla on mm. tässä tie kehittyä epidemiaksi. Terveet aikuiset sen enimmäkseen kestävät, mutta perussairaat, vanhukset ja erityisesti perussairaat vanhukset voivat joutua tappioluetteloon. Osa vanhuksista on toivottavasti suojassa hoivakodeissa, näiden ilmoitettua pitävänsä asiakkaansa karanteenissa ulkomaailmalta.

Kotiin hoidettavien kohdalla näkymät eivät ole yhtä hyvät. Koska virus tarttuu edelleen jo ennen oireita kantajassaan, jotkut vanhukset tulevat saamaan tartunnan kotonaan hoitajaltaan. Ennalta ei voi tietää, kuka sen kestää, kuka ei. Turvallisuus vaarantuu, tuskin hoitajat mihinkään suojavarusteisiin pukeutuvat joka vanhusta varten erikseen. Kunhan edes maskia käyttäisivät tehostetun käsihygienian lisäksi. Mikä on mahdollista käytännössä, Queen?
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by Queen »

Olen pohtinut paljon tätä, että miten kotihoidon asiakkaat ja hoitajat tulevat pärjäämään tämän tilanteen kourissa. Itse en ole enää ko. työssä.
Kotipalvelujen asiakkaissahan on runsaasti huonokuntoisia ja monisairaita ihmisiä, joille tartunta saattaisi olla kohtalokas.
Hoitajat kuitenkin joutuvat ramppaamaan monissa asunnoissa sekä hakemaan asiakkaille ruokia, tarvikkeita ja lääkkeitä (kaupat ja apteekit).
Kun olin noissa hommissa, normaaliaikoinakin käytettiin käsidesiä aina ja hanskoja tarvittaessa. Itseasiassa aika harvoin oman työni aikana (kotipalvelussa) näin edes maskin käyttöä.
Itse taisin käyttää pari kertaa ainakin: toisella kertaa asiakkaassa oli tarttuva tauti, toisella kertaa tunsin itse flunssan olevan alkamassa, vaikka en varsinaisesti sairas ollutkaan.
Nyt olisi syytä ottaa maskitkin käyttöön.

Toinen asia näiden kotona asuvien vanhuksien suhteen on se, että sukulaisten ja tuttavien ei pitäisi vierailla heidän luonaan, vaikka vanhus asuisi yksinkin.
Sikälihän se on ikävää, että vanhusten aika tulee muutenkin jo pitkäksi ja nyt pitää lopettaa ne viimeisetkin vierailut. Omaisilla mahtaa olla murhe näistä vanhuksista. Vanhukset itse taas eivät välttämättä ymmärrä tätä vaaratilannetta, vaan vähättelevät asiaa esim. puhelinkeskusteluissa. Olen itsekin saanut vanhustuttavalta puhelimitse kuulla: Ei ne sellaiset lenssut mitään haittaa, tulee jos on tullakseen jne.
Vanhan ihmisen on vaikea ymmärtää, että olen itse flunssainen (yskä, kurkkukipu, kuumeen tunne, hirvittävä päänsärky), enkä halua häntä tartuttaa, joten en mene hänen luokseen. Tämä kielto saa aikaan pahan mielen, vaikka kuinka selittäisi asiaa.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by will »

Niinpä, myös on omaishoitajia, jotka vastaavat vanhuksestaan, toki kunnan kanssa yhdessä. Heitä itse asiassa on enemmistö kotiin hoitajista.

Jos omaishoitaja asuu toisessa osoitteessa tai käy työssä hoidettavan osoitteesta käsin, hän tarvitsee vähintään maskin ja tehostetun käsihygienian. Jos taas hoito on täysipäiväistä ja samasta osoitteesta, molemmat voivat linnoittautua sisään ja tilata ruokatavaran, lääkkeet ja muut tarvikkeet ovelle, mikäli asunto on taajamassa.

Karanteenista saattaa tulla pitkä. Briteissä arvioidaan viruskauden kestävän ensi vuoden kevääseen. Voi tuntua katkeralta menettää läheinen vanhus jonkun virushuolimattomuuden vuoksi, jota hoitaja ei ole tullut ajatelleeksi. Laitospaikkoja ei ole kaikille, ja sitten vasta tuhoa tulee, jos laitoskaranteenin sisään pääsee viruskone monistamaan itseään koko yksikköön.

Kovia aikoja taitaa olla tulossa. Vaan johan täällä on aikansa pehmoiltukin, oikeastaan käsittämättömän pitkään, jos vertaa historian kertomaan vanhojen hyvien aikojen kestosta kerrallaan.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by Queen »

Lueskelin Vauva-palstalta yli 70-vuotiaista, joiden kulkemista on haluttu rajoittaa nyt poikkeusaikana. Mutta - nämä esim. 80-100 vuotiaatpa eivät usko tällaisia kieltoja. Heidän omaisensa ovat nyt helisemässä näitten ikäihmisten kanssa, jotka vaativat päästä kaupoille itse ja muutenkin liikkumaan ja kokoontumaan.
Ilmaistiinkohan tuo kehotus pysyä kotona (käytännössä karanteenissa) ministerien taholta liian lepsusti? Tässähän ei päättäjien toimesta ole ainoastaan kysymys siitä, että vanhempia ihmisiä suojeltaisiin, vaan myös siitä, etteivät he sairastuttuaan täyttäisi kaikkia tehohoitopaikkoja.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by will »

Potevatko nämä vanhukset jotain, vai ovatko jääneet pahasti paitsi, mutta vielä ehtii? Jos ovat täysivaltaisia, ei kai auta kuin jatkaa keskustelua asian merkityksestä. Tarinoita on tietysti yhtä monta kuin vanhusta, kuten myös kertojia. Omassa omaishoitosuhteessani on järkevästi asetuttu odottamaan kerhojen, piirien, kurssien ja kuntosalin jälleenavautumista ja kauppojen vapautumista virusuhkan alta.

Hoidettavan läheiset ystävättäret ymmärtävät tilanteen. Lasten ja lapsenlasten tapaamista tulee pian ikävä. Niin lähellä tavallisesti, nyt niin kaukana. Vaikka on puhelin, puuhaamme skypeä.

Briteissä verkkoyhteydet ovat ylikuormittuneet, mutta toistaiseksi meillä Espoossa riittää verkkovirikettä. Kirjoja on hyllyssä, oikeastaan enemmän kuin tarpeeksi, ettei tarvitse pelkkää postillaa tavata. Jotkut tavarat ehtii laittaa toiseen järjestykseen ja koota valokuvia kirjoiksi. On hyvä hetki pysähtyä ajatuksissaan, hengähtää ja luoda silmäys kohti koronanjälkeistä aikaa.

Taloyhtiössä asuu kolmannes lapsiperheitä, kolmannes eläkeläispariskuntia ja kolmannes muita perheitä. Lipputanko näkyy olohuoneen ikkunasta. Aika näyttää.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by will »

Queen wrote: Sun Mar 15, 2020 10:50 am Olen pohtinut paljon tätä, että miten kotihoidon asiakkaat ja hoitajat tulevat pärjäämään tämän tilanteen kourissa. Itse en ole enää ko. työssä.
Kotipalvelujen asiakkaissahan on runsaasti huonokuntoisia ja monisairaita ihmisiä, joille tartunta saattaisi olla kohtalokas.
Hoitajat kuitenkin joutuvat ramppaamaan monissa asunnoissa sekä hakemaan asiakkaille ruokia, tarvikkeita ja lääkkeitä (kaupat ja apteekit).
Kun olin noissa hommissa, normaaliaikoinakin käytettiin käsidesiä aina ja hanskoja tarvittaessa. Itseasiassa aika harvoin oman työni aikana (kotipalvelussa) näin edes maskin käyttöä.
Itse taisin käyttää pari kertaa ainakin: toisella kertaa asiakkaassa oli tarttuva tauti, toisella kertaa tunsin itse flunssan olevan alkamassa, vaikka en varsinaisesti sairas ollutkaan.
Nyt olisi syytä ottaa maskitkin käyttöön.

Toinen asia näiden kotona asuvien vanhuksien suhteen on se, että sukulaisten ja tuttavien ei pitäisi vierailla heidän luonaan, vaikka vanhus asuisi yksinkin.
Sikälihän se on ikävää, että vanhusten aika tulee muutenkin jo pitkäksi ja nyt pitää lopettaa ne viimeisetkin vierailut. Omaisilla mahtaa olla murhe näistä vanhuksista. Vanhukset itse taas eivät välttämättä ymmärrä tätä vaaratilannetta, vaan vähättelevät asiaa esim. puhelinkeskusteluissa. Olen itsekin saanut vanhustuttavalta puhelimitse kuulla: Ei ne sellaiset lenssut mitään haittaa, tulee jos on tullakseen jne.
Vanhan ihmisen on vaikea ymmärtää, että olen itse flunssainen (yskä, kurkkukipu, kuumeen tunne, hirvittävä päänsärky), enkä halua häntä tartuttaa, joten en mene hänen luokseen. Tämä kielto saa aikaan pahan mielen, vaikka kuinka selittäisi asiaa.
Näin se meni Hallituksen vastauksessakin. Kodinhoitajat tehostavat käsihygieniaa ja ottavat uuden maskin seuraavalle asiakkaalle mennessään. Tästä annetaan ohje kunnille.

Omaishoitajien suuri osuus hoitotyöstä rinnastettiin kaveriapuun, ja se pitäisi antaa oven toiselta puolelta. Elikkä perheen puitteissa järjestettyä omaishoitoa ei ilmeisesti hallituksen mielestä ole olemassa, merkittävästi ainakaan. Jos näin, kunnallinen apu tulee kaatumaan, koska mistään ei saada niin suurta määrää korvaavia kotiavustajia, että eri taloudessa asuvien omaisten työ vanhuksen hyväksi tämän asunnossa voitaisiin korvata standardisoiduilla kunnan avustajilla.

Vähintään voisi järjestää omaistaan hoitaville samat suojavälineet kuin kodinhoitajille, eli käsihygienia-aineet ja -tarvikkeet ja kertakäyttömaskeja. Tätä tavaraa ei tällä hetkellä saa kaupoista, joten sen hankkimisessa viranomaiset voisivat olla avuksi.

Omaishoitajaliiton palveluoppaan 2020-2021 mukaan pääasiallisia omaishoidettavan auttajia on n. 350 000 ja heistä sopimuksen tehneitä omaishoitajia n. 47500. www.omaishoitajat.fi

Mahdollisesti jopa 300 000 omaistaan hoitavaa tarvitsisi hieman kriittistä materiaaliapua, ettei hoidettava vahingossa saa koronatartuntaa oireettomalta hoitajaltaan, joka omista pakottavista syistään joutuu oleskelemaan hoitopaikan ulkopuolella osan päivää.

Niinno, laitetaan kaulahuivi suun eteen ja pestään kädet nestesaippualla, tai keksitään jotain muuta suojausta.

Perusasiat kunnossa:
https://soundcloud.com/user-11140692/sannawave-1

Kiintoisaa seurata Hallituksen toimintaa heidän oman tiedotuksensa kautta. Kiitos tästä avoimuudesta.

Edit: Torstai-lltapäivän kyselytunnilla Hallitus oli yhä sitä mieltä, ettei omaisten pitäisi hoitaa vanhuksia, vaan kunnat palkkaavat ammattitaitoista väkeä siihen työhön. Huomenna kuullaan lisää, on mm. tulossa ohjeistus. Se pitää sitten katsoa, josko oikein kotiin hoitavat, vai mikä on homman juju. Tuollaisella laajamittaisella palkkaamisella saataisiin sosiaalimenot ylös, kunhan vain tosiasiassa löytyy rahaa ja työvoimaa.
Hallitus wrote:Valmiuslain käyttöönotto tarkoittaa, että sote-huollon resurssit voivat nyt liikkua vapaammin kuin koskaan aikaisemmin.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kommentti: Vanhusten turvallisuus - pitääkö olla huolissaan?

Post by will »

Huoltovarmuusvarastot on avattu maanantaina ja kuorma-autot kuljettavat suojautumisvälineitä tarvitsijoille. Tämän on määrä koskea myös kotiinhoitoa. Siitä suurkiitos! Tavaraa lienee parasta tiedustella kuntavääpelin toimistolta, kuten Espoo Logistics -palvelusta. Vielä ei ole tiedossa, mitä byrokratiaa tarvitaan, mutta selvinnee nopeasti, koska lisää tartuntoja ei haluta, riskiryhmiin varsinkaan.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/ ... 787586d9dd
Post Reply