Vesiliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
itäviitta
Posts: 579
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by itäviitta »

Jimiltä tulee parastaikaa dokumentti Costa Concordiasta.

Aika hyvältä näyttää. Siis dokumentillisesti.
Kierrä minut rannan puolelta
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Queen »

Oli kyllä mielenkiintoinen dokkari. Tuo laivan kapteeni oli aivan uskomaton! Ukkoa yritettiin "väkipakoin" palaamaan laivaan ja antamaan tietoja tilanteesta, mutta tämä ilmeisesti yritti saada puhelun kuulostamaan siltä, ettei häiriöiden vuoksi saanut kunnolla selvää puhelun tarkoituksesta. Itselle tuli ainakin tällainen olo.
Kyllä oikein pisti vihaksi, kun ihmisiä pyydettiin vain menemään hytteihinsä ja kerrottiin, että kaikki on kunnossa.
Mietin katsoessani, että onko yhdelle ainoalle ihmiselle annettu liian paljon valtaa näillä isoilla aluksilla. Olisiko parempi systeemi, että olisi jonkinlainen "turvaryhmä", mikä ottaa ohjat käsiinsä turman sattuessa?
aniko
Posts: 30
Joined: Tue Nov 22, 2011 1:43 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by aniko »

Queen wrote:Mietin katsoessani, että onko yhdelle ainoalle ihmiselle annettu liian paljon valtaa näillä isoilla aluksilla. Olisiko parempi systeemi, että olisi jonkinlainen "turvaryhmä", mikä ottaa ohjat käsiinsä turman sattuessa?
Sillä että laivan kapteenilla on niin paljon valtaa on tietysti lähinnä historialliset syynsä. Kyllä ajan tasalla olevassa organisaatiossa nimenomaan jokaiselle on määritelty oma vastuualueensa hätätilanteessa. Väitän että tällä paatilla oli valmiussuunnitelma hutaistu vasemmalla kädellä ja sitten unohdettu jonnekin pöytälaatikkoon, ja tuskin kukaan mitään jaksoi pahemmin harjoitellakaan. Se on nähty jo niin monta kertaa, että tällainen löysä turvallisuuskultuuri kostautuu ennemmin tai myöhemmin.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119472 ... tissa.html

Päivitetty 9.2.2012 22:20, julkaistu 9.2.2012 22:20.
Kolme turistia hukkui sukellusveneen turmassa EgyptissäSTT

Kolme saksalaista turistia hukkui torstaina sukellusveneonnettomuudessa Egyptin Hurghadassa. Viranomaisten mukaan kyse oli pariskunnasta ja heidän lapsestaan.

Sukellusveneestä pelastettiin kolmetoista muuta turistia, joista neljä vietiin sairaalaan. Turistien kansallisuus ei ollut torstaina tiedossa.

Alustavien poliisitutkimusten perusteella onnettomuus tapahtui, kun sukellusvene törmäsi koralliriuttaan. Laivan lasiseinä särkyi ja vesi virtasi sisään alukseen.


Image

Kuvassa laivoja , joita sanotaan myös " keltaisiksi sukellusveneiksi " Kuva on Sharm el Sheijhkistä.
Näitä on Punaisella merellä paljon.
Onnettomuudessa oli ilmeisesti kuitenkin varsinainen minisukellusvene , mutta en ainakaan heti onnistunut kuvaa sellaisesta omistani kuvista löytämään. ( Sellainen pitäisi kyllä olla . :shock: )
Alueella on huomattava määrä koralliriuttoja.
Itsekin kävin vastaavalla koralliriutalla , tosin puisella vanhalla " merirosvolaivalla ".
Noitten " keltaisten sukellusveneitten " turvallisuutta olen jo aiemminkin miettinyt. Vauhtia ei ole paljon , mutta rakenteet saattavat olla heikot. Kalusto voi olla myöskin iäkästä ?

Uutinen ei kerro , minä ikäinen lapsiuhri oli ?
Nimenomaan pienten lasten ja uimataidottomien kannattaa suhtautus varauksella tuonkaltaisiin laivamatkoihin.
Usein kansilla on vaarallista liikkua. Ne voivat olla aallokosta johtuen liukkaita ja kaiteet ovat harvahkot ja usein myös matalat. Esim. vanhoja puulaivoja ei ole alunperin suunniteltu turistien kuljetuksiin.
Lasipohjia on myös modernemmissä laivoissa ja veneissä. Retket ovat kylläkin antoisia.
Lienee kuitenkin niin , että useat noita risteilyjä tekevät paatit , eivät olisi luvanvaraisia ainakaan Suomessa.

Edit

Sain saksalaislähteestä tiedon , että kyseessä onkin lasipohjalaiva.
Itse asiassa juuri samanlainen , josta ylläoleva kuvani on - liekö sama ? Tuskin.
Pariskunnan lapsi oli 9- vuotias.

Tässä ko. firman sivut.
http://egypt-excursionsonline.com/Excur ... heikh.html

Se toimii monessa paikassa alueella.
Laivoissa on alaosassa lasi-ikkunoita , joista on linkissä kuvia. Jokin niistä meni rikki ja vesi tuli sisään.

http://www.wiwo.de/disasters-und-accide ... 94886.html
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Queen »

aniko wrote:Sillä että laivan kapteenilla on niin paljon valtaa on tietysti lähinnä historialliset syynsä. Kyllä ajan tasalla olevassa organisaatiossa nimenomaan jokaiselle on määritelty oma vastuualueensa hätätilanteessa. Väitän että tällä paatilla oli valmiussuunnitelma hutaistu vasemmalla kädellä ja sitten unohdettu jonnekin pöytälaatikkoon, ja tuskin kukaan mitään jaksoi pahemmin harjoitellakaan. Se on nähty jo niin monta kertaa, että tällainen löysä turvallisuuskultuuri kostautuu ennemmin tai myöhemmin.
Näin se varmaan on. Kuitenkin ihan näillä kotisatamistakin lähtevillä aluksilla voitaisiin tehdä paljon turvallisuuden eteen. Luvalla sanoen, tämä matkustajien ohjeistaminen on täysin ala-arvoista näköjään kaikkialla.
Tiedän, että vastuualueita on jaettu laivoilla, mutta tehdäänkö asian vuoksi tosissaan töitä?
Mielestäni ryhmään tulisi ottaa asiaan täysillä sitoutuvat henkilöt, jotka myös saisivat säännöllisen koulutuksen ja palkan osallistumisestaan sekä arvostusta tuosta tekemästään työstä. Taannoin telkkarista tuli joku ohjelma, jossa henkilökuntaan kuuluva joutui suorastaan hattu kourassa anelemaan kapteenilta pääsyä turvallisuuskoulutukseen.
Turvaryhmä tulisi myös merkitä joillakin tunnuksilla, että matkustajat hätätilanteessa voivat kysymyksineen turvautua heihin ja saada näin asiallisia neuvoja.

Risteilylle lähdettäessä joutuu usein (etenkin pitkämatkalaiset) odottelemaan terminaalissa hetken jos toisenkin. Nämä tilanteet kannattaisi käyttää hyväkseen ja järjestää siellä ohjeistusta haverien varalle. Kaipa sitä laivayhtiöt ajattelee, ettei virkistäytymään lähteviä kansalaisia tule stressata tällaisilla asioilla, mutta asiatonta on päätään pensaaseenkaan lykätä. Näistä tilaisuuksista saattaisi jäädä edes jotain ohjeita mieleen osalle matkustajista, jotka sitten voivat näin auttaa toisiaankin hädän hetkellä.

Ryhmämatkalaisille voisi busseissa jakaa oppaita, joissa olisi käyttäytymisohjeistusta turman varalle. Bussimatkan aikana olisi aikaa tutustua niihin ja asia saattaisi kiinnostaa lapsiakin. Ja kun ohjeisiin näin etukäteen tutustuisi, varmaan useampi selvittäisi laivalle päästyään edes sen oman kokoontumispaikkansa.

Laivoilla on myöskin erilaisia kilpailuja. Näiden teemaksi voisi silloin tällöin ottaa turva-asiat. Ihmiset perehtyisivät asioihin paremmin kun olisi palkinto tiedossa.

Laivan telkkareissa pyörii aika-ajoin pientä tietoiskua, mutta kun kaikissa hyteissä ole telkkua.
---------
Mahdankohan minä saada tästä sepustuksesta jo turvallisuuspalkinnon? :mrgreen:
Nimimerkki: Siljan ja Vikingin pitkäaikainen kanta-asiakas
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will »

Animaatio Costa Concordian satamastalähdöstä viimeisten matkustajien pelastamiseen helikopterilla:

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 404917.ece
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Vesirahtiiliikenteen turvallisuus

Post by will »

Lähes 300 merimiestä on hukkunut tällä vuosituhannella useissa onnettomuuksissa nikkelimalmilastin lietyttyä, liikuttua ja kaadettua aluksen. Kuormat ovat olleet menossa jaloterästehtaille. Turvallisuussäännöt ja lastausohjeet ovat olemassa, mutta alkeelliset satamaolosuhteet voivat tehdä mahdottomaksi niiden noudattamisen.

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/n ... an/a768844

OT: Malmikuljetukset liittyvät kaivostoiminnan yleiseen vaarallisuuteen. Kaivosalan vuotuinen uhrien määrä laskettaneen tuhansissa. Erityisesti hiilikaivoksissa sattuu runsaasti kuolemaan johtavia onnettomuuksia. Suomessa turvallisuus on kansainvälisesti verraten ollut hyvissä kantimissa, kun turvakysymyksiin on paneuduttu ja valtion valvonta pelannut. Saa nähdä, mitä tämä uusi kaivosbuumi tuo mukanaan.

Image
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Costa Concordian haaksirikon yhteenvetoja

Post by will »

Onnettomuuden analyysi, missä selvä, yksityiskohtaisesti animoitu kartakesarja Costan Concordian liikkeistä haaksirikon kestäessä.
http://perspectives.mvdirona.com/2012/0 ... nding.aspx

Image
Laivan asema heti törmäyksen tapahduttua. Nopeus on pudonnut solmun verran. Liike-energiaa on mennyt mm. laivan muodonmuutokseen ts. pohjan repeämiseen.
Lähde: blogi yllä.

Kuvia kapteenista ja miehistöstä komentosillalla heti yllä kuvatun pohjakosketuksen jälkeen:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ridge.html

Video, jolta edelliset kuvat on poimittu:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... ordia.html
Kapteenin kuvataan olevan hermostuneen päättämättömyyden tilassa (dithering). Hän ei mm. kykene antamaan määräystä laivan hylkäämisestä, vaikka toinen siltaupseeri ehdottaa sitä.

Sky Channelin artikkeli, linkkejä CC-sivuille ja video.
Onnettomuuden päätutkijan mukaan hän ei tiennyt videon olemassaolosta eivätkä henkilökunnan jäsenet kysyttäessä olleet sanoneet sellaista olevan. Nyt siitä tulee osa todistusaineistoa.
http://news.sky.com/home/world-news/article/16167872

Shipspotting sivuston mukaan aluksen tila määritellään kuolleeksi eikä sillä ole omistajaa (status: dead; owner -)
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1491332
Lienee mennyt lunastukseen.
Costa Concordian hylky Isola del Giglion sataman edustalla
Lähde: Reuters

Costa Concordian vakuutusyhtiö on ottanut yhteyttä amerikkalaiseen pelastusyritykseen Bisso Marine hylyn pelastamiseksi. Yritys pitää työtä mahdollisena. Hylky vietäisiin pois paloina.
http://in.news.yahoo.com/costa-concordi ... 25581.html

Pelastustyöstä on pyydetty tarjoukset neljältä amerikkalaisyhtiöltä.
http://marineinsight.com/news/cruise/am ... concordia/

Polttoaineen pumppaus on lopulta alkanut. Sää on toistaiseksi estänyt sen.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Italian+turma ... 5555522509
Vai olisiko omistajan vaihdos laivayhtiöltä vakuutusyhtiölle pannut vauhtia toimintaan?

Päivitetty wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Costa_Concordia_disaster

TV-dokumentti (JIM):
http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=341574
On vaikuttava kooste autenttisista vidoklipeistä ja haastatteluista, joissa pelastuneet eläytyvät kokemaansa; mm. tanssijat ryntäsivät etsimään kyniään, koska onnettomuuden sattuessa heidän tehtävänsä oli järjestää henkilökunnan nimenhuuto. Yksi muusikko hukkui, toinen on yhä kateissa. Kaikkiaan uhreja on 17+16. Kapteenin paineensieto petti, eikä hän kyennyt johtamaan laivan evakuointia.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Costa Concordia ja Rabaul Queen

Post by will »

Erilaisia aluksia, erilaiset haaksirikot; toinen ajoi viihdekäännöksessä rannanedustan kiville leudolla tuulella ja vajaassa lastissa, toinen kuljetti koululaisia, kaatuen suureen aaltoon ja ylikuormaansa yli kilometri vettä kölin alla. Toisessa menehtyi alle 50, toisessa yli 500 henkilöä.

Yhteistä näyttäisi olevan, että kummallakin oli miehistöön ja luetteloituihin matkustajiin kuulumattomia henkilöitä ja näillä ylimääräisillä oli vaikutusta onnettomuuden lopputulokseen. CC:llä kapteenin vieras mahdollisesti veti kapteenin huomion itseensä, kun olisi pitänyt navigoida, RQ:lla monista vierailijoista tuli uhreja, ensin painollaan huononnettuaan laivan tasapainoa.

Aniko edellä mainitsi löysän turvallisuuskulttuurin kohtalokkuudesta. Kirjaamattomien matkustajien mukaan ottaminen on eräs merkki siitä, ettei turvallisuuteen kiinnitetä sitä huomiota, minkä se ansaitsisi.

Costa Concordialla oli kutakin ihmistä kohden turvalliset 27 tn bruttovetoisuutta, kun taas Rabaul Queenilla sitä oli vain 0,33 tn. Jos CC olisi pakattu suhteessa yhtä täyteen kuin RQ, niin sillä olisi ollut 344000 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Tämä vertailu kuvainnollistaa sitä, että RQ:n kapteeni kokeili aluksensa kantavuuden rajoja, kun otti mukaan kaikki halukkaat. Alus ei oiennut ison aallon iskusta. Haastattelussa on arveltu, että kohtalokas ylikuorma tuli kyytiin yhtiön epävirallisen ja pitkään jatkuneen matkustajapolitiikan myötä.

CC:llä taas oli suurkatastrofi kiinni vähästä, kun kapteeni kokeili aluksensa kääntymisrajoja, joko vahingossa tai näyttääkseen. Vain muutamia sekunteja myöhemmin tehty hätäkäännös ja automaattisesti seurannut viisto törmäys luotoon olisivat avanneet yli satametrisen aukon risteilijän kylkeen. Sen nopeus olisi pudonnut kolmanneksella, minkä jälkeen alus olisi mahdollisesti ohjauskyvyttömänä kaatunut ja uponnut satamaväylälle lyhyessä ajassa. Alla olisi ollut vettä hieman toista sataa metriä. Osa matkustajista olisi joutunut uimasilleen, kuten RQ:lla, osa ei olisi päässyt ulos asti, vaan mennyt pohjaan laivan mukana, kuten myös RQ:lla kävi. Mediassa arvellaan, että kohtalokkaaksi muodostunut huviajelu oli yhtiön vuosia jatkuneen epävirallisen matkustajien viihdytyspolitiikan mukaista.

Matkustajan pitäisi voida luottaa kapteeniin. Entä, jos joissakin yhtiöissä kapteeneja valitaan sillä perusteella, että he tekevät mitä omistaja kulloinkin vaatii, eivätkä välitä siitä riskistä mikä asiasta voi seurata matkustajille? Asiat ovat toki hyvin niin kauan, kun riski ei toteudu. Taidolla ajetaan, mutta ehkä olisi parempi olla menemättä vaaraan. Rajan vetäminen voi olla vaikeaa taloudellisissa paineissa.
aniko
Posts: 30
Joined: Tue Nov 22, 2011 1:43 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by aniko »

Queen wrote:Kuitenkin ihan näillä kotisatamistakin lähtevillä aluksilla voitaisiin tehdä paljon turvallisuuden eteen. Luvalla sanoen, tämä matkustajien ohjeistaminen on täysin ala-arvoista näköjään kaikkialla.
Tiedän, että vastuualueita on jaettu laivoilla, mutta tehdäänkö asian vuoksi tosissaan töitä?
Mielestäni ryhmään tulisi ottaa asiaan täysillä sitoutuvat henkilöt, jotka myös saisivat säännöllisen koulutuksen ja palkan osallistumisestaan sekä arvostusta tuosta tekemästään työstä.
Näin kyllä, mutta valitettavasti pisnesmiesten silmissä tuo kohta "palkka" tökkii, kuten kaikki muukin rahanmeno, joka ei heti näy tuottona. Itse olen nähnyt kuinka eräs suuri suomalainen lentoyhtiö suhtautui varsin leväperäisesti lakisääteiseen suuronnettomuusharjoitukseen, kun taas Ruotsissa SAS sai suuret resurssit käyttöönsä harjoittelua varten. Mutta tämähän johtuu tietysti siitä, että SAS on kokenut vakavia onnettomuuksia, suomalaiset yhtiöt eivät. Suomessa laivayhtiöt ovat kuitenkin varautuneet suuronnettomuuksiin kohtuullisen hyvin, johtuen 90-luvun suurista laivaonnettomuuksista (Sally Albatross ja Estonia). Niin se vain aina näyttää menevän, että ensin on pakko tulla kuolonuhreja, sitten vasta asialle aletaan tehdä jotain.
Post Reply