Vesiliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
Kallekustaa
Posts: 13
Joined: Tue Jan 03, 2012 2:08 pm

Costa Concordia

Post by Kallekustaa »

Ou est la femme?

http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... -sank.html

Nainen oli kapteenin kanssa syömässä, kun laiva alkoi vajota, eikä ollut kiirettä pois ruokapöydästä. Hän on ollut tärkeä tai kiinnostava nainen tai mamman sukulaisia. Tässä valossa näyttää, että kapteeni joko pullisteli tai yliedusti, kun ajoi liian lähelle rantaa.

Uutinen suomeksi: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/leht ... 36653.html
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will »

The Telegraphin kuvan 2 mukaan pohjakosketus olisi tapahtunut AIS-koordinaattien mukaisessa paikassa. Yksityiskohtaisissa kuvissa onnettomuus olisi sattunut jo lähestyttäessä satamaa, eikä Costa Concordia olisi koskaan ollut pitkällä sataman pohjoispuolella, missä se on ollut AIS-koordinaattien mukaan. Yksityiskohtaiset kuvat eivät selitä sitä, miksi törmäys on tapahtunut etuviistosta peräpuolelle.

http://www.telegraph.co.uk/news/interac ... olded.html

Edit:

CC:n kapteeni sanoo tehneensä käännöksen liian myöhään, ts. liian pitkään sataman ohittamisen jälkeen:
Navigoin näköaistini avulla, sillä tunnen vedet ja olen tehnyt saman kolme tai neljä kertaa. Mutta tällä kertaa määräsin käännöksen liian myöhään ja päädyin liian matalaan veteen.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Turmalaivan+k ... sboksi630b


Alla olevassa linkissä on Toscanan saariston digitaalinen merikortti.
Isola del Giglio on lähtöruudusta eteläkaakkoon, puolivälissä kortin alareunaan, minne katselun voi vierittää.

http://www.1yachtua.com/nauticalcharts/ ... ecchia.asp

Saaren korkeus merenpinnasta on 498 m ja meren syvyys 120 m tai yli. Saaren rannoille on merkitty 100 m:n syvyyskäyrä, jonka sisäpuolella veden syvyys siis on välillä 0-100 m. Käyrän sisäpuolella on alle 20% saaren reliefistä ja sen paikallinen vaihtelu voi olla suurta. Kareja ei ole merkitty erikseen, joten koko vyöhyke on periaatteessa vaarallinen, lauttaväylää kenties lukuun ottamatta. Kapteeni on ajanut tälle kartoituksessa sisäisesti määrittelemättömälle alueelle 11 solmun nopeudella laivalla, jonka pituus on 290m, kyydissä yli 4200 ihmistä, sekä päätynyt niemenkärkien edessä olevalle vedenalaiselle luodolle, jonka kuohut näkyvät ilmakuvassa. Voi arvata, että sonar varoitti madaltuvasta merestä, minkä jälkeen laivalla yritettiin äkkikäännöstä oikeaan. Keula olisikin kääntynyt oikealle, peräosan samalla luistaessa vasemmalle ja törmätessä kariin sekä temmaten siitä mukaansa ison kivenlohkareen. N. 50 m. pitkästä laivankylkeen syntyneestä aukosta tulvinut vesi olisi upottanut aluksen. Kuolleita on nyt vähintään 11, lopulta tulee olemaan ehkä puolensataa. Jos loistoristeilijää ei olisi ajettu rantaan, niin kuolleita mahdollisesti olisi kolme tai neljänumeroinen määrä.

Image

Lähde: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... eboat.html
Lähteessä on runsaasti hyviä kuvia.

Menemällä kartoittamattomalle alueelle kapteeni on ottanut ison riskin laivan ja matkustajien kustannuksella. Siihen pitäisi löytää jokin parempi syy kuin mitä on esitetty (laivan näyttäminen läheltä saarelaisille), muutoin yhtiön turvallisuuskuva kärsii.
User avatar
itäviitta
Posts: 579
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by itäviitta »

http://www.iltasanomat.fi/digi/facebook ... -tf-promo5

Facebook-viesti paljasti vaarallisen tempun ennen Italian laivaturmaa

FILIPPO MONTEFORTEJulkaistu: 18.01.2012 12:34
Patrizia Tievolin Facebook-viestistä on tullut kuvaava esimerkki katsojien innostuksesta, ennen kuin Costa Concordia haaksirikkoutui Giglion saaren edustalla.

Costa Concordian turmaa edeltävistä tapahtumista on paljastunut uusia yksityiskohtia.

Kapteeni Francesco Schettino teki kohtalokkaan ohiajonsa ehkä osittain tehdäkseen vaikutuksen Giglion saarelta kotoisin olevan laivan hovimestarin Antonello Tievolin sukulaisiin.

Tievolli oli kertonut ohiajosta etukäteen sukulaisilleen. Hänen siskonsa Patrizia Tievoli välitti tiedon Facebookissa muutamia minuutteja ennen haaksirikkoa.

- Concordia ajaa pian hyvin läheltä. Suuret terveiset veljelleni, joka vihdoin pääsee lomalle Savonaan saavuttaessa, päivitti Patrizia Tievoli Facebookiin.

The Telegraph -lehden mukaan kapteeni Schettino kehotti päätarjoilijaansa kannelle katsomaan, kun laiva ohitti Gigliota.

Antonello Tievolli potee lehden mukaan syyllisyyttä, vaikkei itse pyytänytkään ohiajoa.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Melkoisen riskin on kapteeni tosiaankin ottanut.
Olisiko niin , että koska tuo alue ei ole varsinaista turistiseutua , niin nuo karit olisi siksi jätetty merkkaamatta.
Ajatellen pienveneitä.
Vaikkei kareja merikartalla olekkaan , on katsottu että ammattilaiset asian tietävät. Ja onhan se sillä sinisellä viivallakin merkattu.
Toisaalta noitten matalikkojen ja karien merkkaaminen Välimerellä on varmasti yleisellä tasolla huomattavasti puutteellisempaa kuin es. meillä Suomessa.
:D Kollegojani on vesissämme sangen tiuhassa, :D
Kierrä minut rannan puolelta
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

100 vuotta Titanicista

Post by will »

Costa Concordian tapahtumien johdosta The Telegraph on kertonut meriturvallisuuden parantumisesta Titanicista alkaen:

http://www.telegraph.co.uk/travel/cruis ... tions.html

15.4.2012 tulee kuluneeksi täydet sata vuotta Titanicin uppoamisesta.


Iltalehti julkaisi artikkelin suomenkielisen version, Estonialla täydennettynä.

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2012 ... 9_ma.shtml
aniko
Posts: 30
Joined: Tue Nov 22, 2011 1:43 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by aniko »

Iltalehden listasta puuttuu jostain syystä tietyllä tapaa klassikoksi muodostunut autolautta Herald of Free Enterprise, joka upposi Belgian edustalla 6.3.1987, 193 kuolonuhria. Tässä tapauksessa keulaportti ei varsinaisesti vuotanut, vaan alus lähti satamasta sekä keula- että peräportti kokonaan auki.. :shock: Tapausta on käytetty esimerkkinä huonosta johtamiskulttuurista.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

Lisää uusia paljastuksia : :shock:

Kerrotaan , että kapteeni istui ravintolassa moldovalaisen kaunottaren kanssa.
Nuori nainen ei ollut matkustajaluettelossa , eikä henkilökunnan listoilla.
Hänestä on kyllä kuvia , joissa on muun henkilökunnan seurassa.
On ollut joko kapteenin henkilökohtainen vieras tai tehnyt töitä ilman virallista lupaa.

http://www.corriere.it/cronache/12_genn ... 45db.shtml

Linkissä myös kuvia naisesta.

Nainen tulee olemaan yksi avaintodistajista asiaa vatvottaessa.

. Kyllä varmaan - Saaran armaan , kanssa Säkkijärven polkka oisi tullut halvemmaks, :D
Tuli mieleen.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Costa Concordia

Post by will »

BBC uutisoi, että moldovalaisnainen Domnica Cemortain on ollut komentosillalla laivan ajettua kiville, ja myöhemmin, maansa television haastattelemana puolustanut kapteenin toimia.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16641592

Satamaviranomaiset olivat olleet ensimmäisessä yhteydessä alukseen puoli tuntia pohjakosketuksen jälkeen ja saaneet tiedusteluunsa vastauksen, että laivalla on blackout ja se pysyttelee sataman läheisyydessä, kunnes vika on korjattu.

Laivan henkilökunta oli patistellut matkustajia takaisin hytteihinsä vielä siinä vaiheessa, kun laiva jo oli alkanut vajota ja osa matkustajista oli pukenut pelastusliivit sisään tulvivasta vedestä levinneen tiedon vuoksi. Henkilökunta oli kertoinut toimivansa kapteenin määräyksen mukaisesti.

Kuolleita on tunnistettu kahdeksan, tunnistamatta on kolme. Kateissa on 21, kun otaksutaan, että tunnistamattomat uhrit ovat matkustajaluettelosta eivätkä vapaamatkustajia.

Virallinen kadonneiden luettelo: http://www.prefettura.it/grosseto/news/ ... News_22384

BBC:n onnettomuuskuvauksen mukaan CC oli poikennut reitiltään tavallista myöhemmin ajaakseen IG:n sataman ohi. Tästä johtuen alus olisi tullut jyrkemmässä kulmassa kohti rannikkoa ja joutunut pitkäksi menneen käännöksen vuoksi matalan puolelle. Jyrkkä käännös olisi johtanut viistosta perän puolelle tulleeseen pohjakosketukseen aluksen saapuessa mantereelle johtavan lauttaväylän eteläreunaan. Alus olisi jäänyt väylän pohjoisreunaan "korjaamaan blackoutia" yli puolen tunnin ajaksi, kunnes kapteeni määräsi laivan käännettäväksi ja ajettavaksi rantaan. Tämän viivytyksen on arveltu maksaneen ihmishenkiä.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16563562

Onnettomuuden kulku BBC:n mukaan:

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe- ... panel-anim

Sivulla esitetään 3-D kuva rannan syvyyssuhteista ja niemen kärjen edessä olevat kivet, muttei varsinaisesti näytetä pohjakosketuksen paikkaa. Törmäsikö alus saaren rantaan kapteenin pitäessä seuraa DC:lle vai oliko OH? DC itse kertoi kotimaansa televisiolle olleensa komentosillalla kapteenin määräyksestä tulkkausta varten.

Image

Kapteenin profiili: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16584591

Yhtiön lausunto onnettomuudesta: http://www.costacruise.com/B2C/USA/Info ... tement.htm

------

Ennalta katsoen paatti on ollut yli kymmenen kilometriä sivussa syväväylältä ja vaaraksi sataman lähiliikenteelle. Tuurilla ne isotkin laivat seilaavat, kuten sanonta kuuluu.
User avatar
Uutisvastaava
Posts: 234
Joined: Wed Dec 14, 2011 1:03 pm

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Uutisvastaava »

Rannikkovartiosto: Italian turmalaivassa saattaa olla eloonjääneitä
julkaistu tänään 21.1. klo 09:29, päivitetty tänään 21.1. klo 11:14


Pelastustyöntekijät jatkavat etsintöjään riutalle Italiassa kaatuneessa loistoristeilijässä. Italian rannikkovartioston mukaan on edelleen pieni mahdollisuus, että laivasta löydetään elossa olevia, vaikka turmasta on kulunut jo viikko.


Kova merenkäynti on liikuttanut alusta ja sen pelätään uppoavan kokonaan. Mikäli laivan todetaan olevan riittävän vakaasti paikallaan, lähetetään laivan veden alla oleviin osiin sukeltajia.

Perjantaina etsintöjä tehtiin turvallisuussyistä ainoastaan vedenpinnan yläpuolella olevissa osissa.

Loistoristeilijä Costa Concordia ajoi karille Toscanan rannikolla viikko sitten. Turmassa kuoli ainakin 11 ihmistä ja 21 ihmistä on edelleen kateissa.

Perjantaina julkisuuteen tulleen matkustajan kuvaaman videon mukaan laivan henkilökunnan jäsen kehotti turman jälkeen pelastusliivit päälleen pukeneita pelästyneitä matkustajia palaamaan hytteihinsä, sillä aluksella ei ole mitään hätää.

Costa Concordian omistavan varustamon toimitusjohtajan Pierluigi Foschin mukaan kapteeni Francesco Schettino antoi turman jälkeen harhaanjohtavaa tietoa. Foschin mukaan varustamon edustaja puhui Schettinon kanssa 20 minuuttia karilleajon jälkeen, mutta kapteeni antoi tapahtuneesta vääristellyn kuvan kertoen laivalla olevan ongelmia. Schettino ei kertonut laivan törmänneen riuttaan.

Tämä lykkäsi pelastustöiden aloittamista, ja kehotus matkustajien evakuoimiseen annettiin vasta noin puolitoista tuntia karilleajon jälkeen.


AFP, AP
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2012/01/ ... 93210.html
"On täysin luonnollista, että näinkin moniulotteinen ja monimutkainen todellisuus ennemmin tai myöhemmin vastaa täydellisesti sepitettyä vastinettaan."
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Costa Concordia: turvallisuus

Post by will »

Säädösten mukaan pelastusharjoitukset olisi pidettävä 24 tunnin sisään matkallelähdöstä ja evakuointi tehtävä kolmessa tunnissa, jos se käy välttämättömäksi.

Harjoitusvälin on kerrottu olleen kaksi viikkoa. Evakuointi kesti viisi tuntia.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16599236

Image
Matkustajat poistuvat Costa Concordiasta sen kylkeä pitkin
Kuva: Reuters

Alusdynamiikan professoria ihmetyttää, miksi alus on kallellaan poispäin rikkoontuneesta pohjan kohdasta. Mahdollisesti henkilökunta on pumpannut liikaa painolastivettä vastapuolelle samalla, kun aukon puolella olleet, ehjiksi jääneet tankit on tyhjennetty, aiheuttaen kaatumisen yhdessä sisällä olleen irtoveden liikkumisen kanssa. Se selviää tutkimuksissa tarkemmin.

Uutisissa ei ole ollut tietoja siitä, onko löytynyt uhreja rikkoontuneen pohjan läheisyydessä olevista osastoista vesirajan alapuolella, minne vesi tulvi välittömästi törmäyksen ja pohjan sisäänmurtumisen jälkeen. Lukumääräisesti 21 henkeä on edelleen kateissa.

Aluksessa on öljyä 2000 tn. Sen poistamiseen on valmius, mutta työhön ryhdytään vasta kun on varmistunut, ettei laivassa ole enää uhreja. Alus valuu syvälle päin keskimäärin 15 mm/h. Aina havaitun uuden liikkeen jälkeen varmistutaan aluksen stabiilisuudesta ennen sukeltajien lähettämistä töihin uudelleen, mikä hidastaa pelastustöitä.

Image
Costa Serena ja Costa Concordia
Kuva: Reuters

Image
Costa Concordian savupiippu ja yläkansi; edessä pelastustyöntekijöitä
Kuva: Reuters

Edit: Hesari kestoo, että pelastushenkilöstö on löytänyt kahdennentoista uhrin laivan peräosasta, lähellä pelastuspistettä. Uhri oli nainen, pelastusliivit yllään.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Rannikkovarti ... 5553749495

Komea yökuva laivasta ja satamasta Hesarin uutisessa yllä.

Edit: Sunnuntaina 22.1. löytyi 13. uhri 10 m aluksen vesilinjan alapuolelta. Hän oli nainen, pelastusliivit päällään. Löytyneistä uhreista on tunnistettu kahdeksan.

On epäselvää montako matkustajaa on ollut mukana laivan kirjanpidon ulkopuolella. Siten kateissa olevien määrää ei täsmällisesti tiedetä.

Kapteenin ja pelastajien keskustelusta on julkaistu nauhoitus, missä kapteeni sanoo aikovansa jäädä alukseen viimeisenä. Siinä vaiheessa aluksessa oli vielä n. 300 ihmistä.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16672216

Uutisten mukaan Domnica Cemortain kertoo olleensa venäläisten matkustajaryhmien vuoksi tulkkina laivalla. Edelleen hän olisi ollut lainassa emoyhtiöltä, olematta matkustaja tai henkilökuntaan kuuluva. Muut mahdolliset tehtävät selvinnevät aikanaan. Hyvin on tulkkauksen hoitanut, koska yhtään venäläistä ei tiedetä olevan kateissa.

Kapteenin mukaan tervehdysajot saaren rantavesiin ovat olleet paitsi laivayhtiön johdon tiedossa, myös tehty heidän aloitteestaan. Mitähän vielä kuullaan?

Edit 2. Pelastussuunnitelmia kehitellään 450 MEur: n arvoiselle laivalle:

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-16573312

Dieselöljy (2000 tn) on saatava pois aluksesta, samoin sisällä oleva ruoka ja irtain tavara, pohja tarkastettua ja ainakin yksi jo tiedossa oleva lähes 50 metrinen aukko paikattua, alus käännettyä pystyyn ja tyhjennettyä vedestä sekä hinattua telakalle.

Epävarmuutta liittyy mm. reiän paikkauksen onnistumiseen:

Image
Laivan tullessa matalaan lähes parikymmentä metriä läpimitaltaan ollut kivenlohkare osui olemaan 11 solmun nopeudella liikkuneen laivan ja merenpohjan välissä, repien pohjapelteihin 48,8 m pitkän aukon.
Kuva BBC
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Costa Concordia, pelastustoimet jatkuvat

Post by will »

Costa Concordia oli täydessä polttainelastissa: Yhteensä 13 tankissa on 1900 kuutiometriä öljyä. Sen talteenotto hylystä voi alkaa. Pumppauksen lasketaan kestävän yhtäjaksoisesti 22 vrk.

Image
Karabinierisukeltajia pelastustauolla. Kuva: Reuters

Pumppausvalmistelujen aikana löytyi kaksi naisuhria neloskannen internetkahvilan läheltä. Kateissa on yhä 18 matkustajaa. Vapaamatkustajien löytymisen todennäköisyys on vähentynyt. Unkarilaiseksi vapaamatkustajaksi otaksuttu naisuhri on joku toinen henkilö, joka on liikkunut väärän henkilöllisyyden turvin. Laivaturman uhriksi papereiden perusteella epäilty henkilö on nimittäin ollut Unkarin viranomaisten mukaan kuolleena jo kolme vuotta.

http://www.bbc.co.uk/news/world-16687012

Edit: Iltalehden mukaan kapteeni on ystävälleen selittänyt onnettomuuden johtuneen yhtiön taholta tulleesta vaatimuksesta:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 2_ul.shtml
Hänen osuutensa olisi ollut n. puolen kilometrin navigointivirhe.

...

Jos yhtiön ohje on totta, niin millä perusteella kapteeni on valittu tehtäväänsä ja mikä ylimalkaan on hänen suhteensa yhtiöön? Hänellä on lain edessä täysi henkilökohtainen vastuu laivasta, mutta omistaja teettää hänellä vaarallisia temppuja eikä hän ole selvillä siitä, missä laiva todellisuudessa on suorituksen kestäessä. Ensimmäinen perämieskö tosiasiassa on vastannut laivasta?

...

Eilisten the uutisten mukaan pelastusvenepaikkoja ostettiin henkilökunnalta rahalla. Kauniit ja rohkeat olivat silminnäkijöiden mukaan saapuneet maihin ennen lapsia ja heidän äitejään.
http://blogs.wsj.com/wealth/2012/01/23/ ... concordia/

Nyt kerrotaan 16 löytyneestä uhrista ja vähintään yhtä monesta yhä kateissa olevasta. Siten lähes yksi sadasta mukana olleesta on kuollut. Toisaalta hyvä tulos haaksirikossa, mutta mahdollisesti olisi voitu välttää kokonaan, jos olisi toimittu ajoissa ja järjestyksessä. Oikeudessa se punnitaan aikanaan.

The Sun muistelee yhtiön aluksen edellistä törmäystä, joka pantiin valaan syyksi.
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/ne ... whale.html
Post Reply