Vesiliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Costa Concordian törmäyskurssi

Post by will »

John Condradin laatiman alustavan rekonstruktion mukaan Costa Concordia törmäsi 15 solmun nopeudella Le Scole-nimiseen luotoon Isola del Giglion sataman kaakkoispuolella. Vaikka keula saatiin kääntymään luodon ohi niin perä osui. Aluksen painopiste on edessä, mistä johtuen nopeissa käännöksissä aluksen perä tekee laajan kaaren. Kapteeni yritti kääntää perän ajoissa takaisin, siinä kuitenkaan onnistumatta. Käännös siis myöhästyi, kuten hän itse kertoi onnettomuuden jälkeen.

http://gcaptain.com/gcaptains-john-konr ... deo/?37941

Luodon edestä on löydetty aluksen pohjasta höylääntynyttä pohjapeltiä.

http://www.oldsaltblog.com/2012/01/21/c ... cole-rock/

Saksalainen käsitys laivan reitistä:

Image

Lähde: http://nachrichtenlandkarten.blogspot.com/


Artikkeli Wikistä, missä rekonstruktiokuva:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Costa_Conc ... karilleajo


The Telegraphin artikkeli ja kuvasarja aluksen evakuoinnista:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... eeing.html

Image


Pohdintaa synnyistä syvistä:
Mario Palombo’s name has been mentioned in the press these days as the possible recipient of “the bow” (the ship’s passage to salute the inhabitants of the coastline, as referred to in the sailors’ slang), but he cared to specify his non involvement with the disaster. At the moment of the wreckage, he was in Grosseto.

Concerning the tradition of performing the sail past that he allegedly established, he specified that those events were always signaled to and agreed with the harbor master. “I don't understand how this happened or what was going through my colleague's head,” he said.
http://www.i-italy.org/19002/costa-conc ... ed-tragedy

Tarkka reitti tulee selviämään kunhan CC:n navigaatiorekisteröinnit on puretty. Nyt näyttäisi siltä, että alus on ollut menossa suoraan kuivalla maalle niemen kärjessä olevien luotojen kohdalla ja käännetty viime hetkellä sivuun, jolloin perä olisi kääntynyt vasempaan ja ottanut kiinni luotojen reunaan.
aniko
Posts: 30
Joined: Tue Nov 22, 2011 1:43 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by aniko »

"Saksalaisen" kuvan perusteella näyttää kyllä juuri siltä, että kapteeni on kyllä linjannut laivan oikein rantaviivan kanssa, mutta liian lähellä rantaa. Tai toinen vaihtoehto, väärän lahdenpohjukan kohdalla. Tuo reittihän olisi luultavasti toiminut ihan ok, jos siirretään tuo käännös pohjoiseen päin siten, että tuo jyrkkä mutka tulee sataman edustalla. Kapteenilla mennyt sijainti sekaisin, vaiko eikö hän tosiaan tiennyt, että ennen satamaa on pitkä niemi ja luotoja, jotka estävät lähellä rantaa ajon sitä pitkin ennen sataman kohdalle tuloa?
User avatar
Uutisvastaava
Posts: 234
Joined: Wed Dec 14, 2011 1:03 pm

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Uutisvastaava »

Julkaistu: su 29.01.2012 klo 19:41| Päivitetty: su 29.01.2012 klo 19:44| Ulkomaat
Costa Concordia nostetaan vuoden loppuun mennessä

Italialainen turmaristeilijä Costa Concordia saadaan nostettua karilta vuoden loppuun mennessä, sanoo pelastustoimia johtava viranomainen.

Italian väestönsuojeluviraston päällikkö Franco Gabrielli sanoi, että aluksen omistaja on jo hankkimassa aluksen nostamiseen tarvittavia huoltoaluksia. Tehtävään kykenevät harvat yritykset vastaavat hänen mukaansa haasteeseen viipymättä.

- Tähän kuluu noin kaksi kuukautta. Jos huomioidaan sään ja merenkäynnin asettamat rajoitukset, hylyn siirtämiseen menee 7-10 kuukautta, Gabrielli sanoi toimittajille.

Vaikeat sääolosuhteet ovat pakottaneet keskeyttämään aluksen polttoainesäiliöiden tyhjentämisen. Polttoaineen pumppaamisella halutaan estää ympäristökatastrofi luonnonsuojelualueella, joka on myös suosittu virkistysalue.
http://www.nelonen.fi/uutiset/ulkomaat/ ... ness%C3%A4
"On täysin luonnollista, että näinkin moniulotteinen ja monimutkainen todellisuus ennemmin tai myöhemmin vastaa täydellisesti sepitettyä vastinettaan."
User avatar
Uutisvastaava
Posts: 234
Joined: Wed Dec 14, 2011 1:03 pm

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Uutisvastaava »

Varustamo pohtii, mitä tehdä Costa Concordialle - ongelmana turmalaivan valtava koko
Nyt väitellään jo siitä korjataanko vai romutetaanko Costa Concordia, vaikka Italian saaristossa karille jumittuneen jättiristeilijä haverin syytä selvitetään edelleen, kertoo Ny Teknik -lehti.

Kyljellään makaavan loistoristeilijän arvoksi on laskettu 450 miljoonaa euroa, mutta sen nostamisen ja korjaamisen uudelleen käyttökuntoon arvioidaan maksavan toista sataa miljoonaa euroa.

Varustamo ei ole vielä tehnyt asiasta päätöstä. Laivan runko ja koneisto saattavat olla niin vahingoittuneita, että korjaaminen on taloudellisesti kannattamatonta.

Kolme maailman suurimpiin kuuluvaa pelastustyhtiötä on jo ilmaissut kiinnostuksensa laivan nostoon: hollantilaiset Smit International, Titan Salvage ja Svitzer.

Liian suuri pystyyn vedettäväksi?

Todennäköisin menetelmä on ns. parbuckle -menetelmä eli alus oikaistaan vieritysvaijereilla ja raa’alla voimalla.

Ongelmana on kuitenkin laivan valtava koko. Vuonna 2004 Smit International pelasti tällä menetelmällä Norjan rannikolla kaatuneet Rocknes-rahtilaivan, ja jo silloin arveltiin menetelmän toimivan äärirajoilla.

Rocknes oli kuitenkin 125 metriä lyhyempi kuin 290-metrinen Costa Concordia ja myös selvästi matalampi.

Esimerkiksi Itämeren suurin risteilyalus Silja Europa on 202 metrin pituinen.

Smit International on jo tosin pelastanut Costa Concordian kokoisen Pride of America -risteilyaluksen. Olosuhteet olivat kuitenkin helpommat, sillä Pride of America oli uponnut satamalaiturin viereen olleessaan vielä rakenteilla. Yhtiön ansiolistalla on myös uponneen venäläisen sukellusveneen Kurskin nostaminen.

Smit International tyhjentää parhaillaan Costa Concordiaa oljystä.
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/v ... ko/a767113
"On täysin luonnollista, että näinkin moniulotteinen ja monimutkainen todellisuus ennemmin tai myöhemmin vastaa täydellisesti sepitettyä vastinettaan."
User avatar
Uutisvastaava
Posts: 234
Joined: Wed Dec 14, 2011 1:03 pm

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Uutisvastaava »

Etsinnät Costa Concordiassa lopetettu
31.1.2012 19:24 | 0 |
STT–REUTERS–AFP

Rooma. Italian viranomaiset lopettivat tiistaina etsinnät risteilyalus Costa Concordian hylyssä. 15 ihmistä on yhä kateissa runsas kaksi viikkoa sitten sattuneen karilleajon jäljiltä. Turman uskotaan vaatineen kaikkiaan 32 ihmisen hengen.

Viranomaisten mukaan sukeltaminen osittain upoksissa olevassa aluksessa ei ole enää turvallista. Kateissa olevien perheille on lähetetty viesti, jossa kerrotaan etsintöjen lopettamisesta.

Etsintöjä jatketaan kuitenkin aluksen niissä osissa, jotka ovat vedenpinnan yläpuolella. Risteilyaluksen polttoainesäiliöitä päästään mahdollisesti tyhjentämään tällä viikolla. Jopa kuukauden vievä pumppaus on viivästynyt vaikeiden sääolojen vuoksi.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Etsinn%C3%A4t ... 5554623300
"On täysin luonnollista, että näinkin moniulotteinen ja monimutkainen todellisuus ennemmin tai myöhemmin vastaa täydellisesti sepitettyä vastinettaan."
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will »

Välimerellä hukkui viime vuonna useampia Eurooppaan pyrkineitä pakolaista kuin edeltäneinä vuosina.
Eurooppaan tuli viime vuonna Välimereltä yli 58 000 laitonta maahanpyrkijää.
Kyseessä on uusi ennätys.

Lukuja paisuttivat erityisesti Tunisian ja Libyan hallintojen romahtaminen.

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR kertoi tiistaina, että ainakin 1 500 Eurooppaan pyrkinyttä pakolaista hukkui viime vuonna Välimereen.

Määrä on suurin sen jälkeen kun UNHCR aloitti tilastoinnin vuonna 2006.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/must ... tf-promo11
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

MV Rabaul Queen, Papua Uusi Guinea

Post by will »

Tyynen meren läntisen saariston rannikkovesiin on ilmeisesti uponnut satoja ihmisiä kuljettanut matkustajalautta, MV Rabaul Queen. Se on lähettänyt hätäviestin, radioyhteys on menetetty ja toistaiseksi n. 30 ihmistä nostettu merestä. Pelastustoimet ovat käynnissä.

Image

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-16848536
http://www.hs.fi/ulkomaat/Satoja+ihmisi ... 5554710944

Edit. Yli 200 matkustajaa on saatu kuiville, mutta yli 100 on edelleen meressä pelastusliivien varassa, lautan haaksirikkouduttua huonon sään vallitessa. Mahdollisimman monet yritetään pelastaa ennen auringolaskua. Australiasta tulleen pelastusryhmän mukaan kuolleita ei toistaiseksi ole löytynyt. Pelastustoimiin osallistuu kahdeksan laivaa, kolme helikopteria ja kolme lentokonetta.

Edit 2. Uppoamispaikka on 16 km Finschhafenista, Solomonin merellä. Alus liikennöi Laen (Papua Uusi Guinea) ja Kimben (Uusi Britannia) välillä.
http://maps.google.fi/maps?q=Finschhafe ... ea&t=m&z=6

Edit 3. BBC:n mukaan pelastettuja on ensimmäisen päivän valon häipyessä 230. Laivalla näyttäisi olleen n. 300 henkeä. Kadoksissa olevien etsintää jatketaan. Tropiikissa merivesi on lämmintä ja siinä voi selvitä kaksi vuorokautta.

Edit 4. Varustamon mukaan aluksella oli 350 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Heistä 238 on pelastettu ja ainakin 120 kateissa. Etsityt ovat pääasiassa yliopisto-opiskelijoita, joiden pelätään jääneen loukkuun alukseen sen upotessa. Osa matkustajista on pysytellyt pinnalla irtonaisten esineiden varassa. Merestä on myös tavattu tyhjiä pelastuslauttoja.

Henkiinjääneiden mukaan alukseen iski isoja aaltoja, jotka kaatoivat sen lähellä Laen kaupunkia. Lautalla ei olisi ollut mitään ongelmaa, kun se oli radioyhteydessä toiseen alukseen hieman ennen katoamistaan. Alus oli normaalilla viikottaisella matkallaan Kimben ja Laen välillä, jota se oli kulkenut onnettomuksitta 11 vuotta. Rabaul Queen oli kuivatelakalla korjattavana marraskuussa 2011.

Omaiset ovat epätoivoisia ja kivittäneet laivayhtiön toimistoa. Henkilökunta on siirretty tuntemattomaan paikkaan.

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-16865832

--- Kiire on tullut. Jotain samanlaista on kuin Kurun kaatumisessa Näsijärvellä. Sisään tulvinut ristiaallokko ehkä koitui kohtaloksi.

Edit 5. Toisen päivän kuluessa pelastettujen luku nousi kaikkiaan 246 henkilöön. Yli sata oli edelleen tietymättömissä, ja mahdollisesti jäänyt lauttaan sisälle. Uutisen mukaan alus oli kaatuessaan ylikuormassa:

http://www.thenews.com.pk/article-33735 ... -PNG-ferry

Edit 6. Neljä hukkunutta matkustajaa on löytynyt. Noin sata on kateissa. Elossa mahdollisesti olevia etsitään.
http://www.thedailystar.net/newDesign/l ... ?nid=35586''

Kopteritähystäjän blogi:
http://tfsikkema.blogspot.com/2012/02/s ... queen.html

Lautta oli lähtenyt liikenteeseen, vaikka aluksia oli varoitettu kovista tuulista ja kehotettu pysymään satamissa. Pääosa matkustajista oli opiskelijoita, menossa Laen kaupunkiin. Rabaul Queenin pituudeksi ilmoitetaan 47 m, miehistön luvuksi 14 ja mukana olleeksi henkilömääräksi 350. Pelastajat arvelevat, että jotkut matkustajista ovat saattaneet uida maihin, 16 km:n päähän onnettomuuspaikasta.

Papua Uusi Guinean saaristossa elää 6 M ihmistä lauttayhteyksien varassa ulkomaailmaan päin.

http://www.upi.com/Top_News/World-News/ ... 328303134/

Edit 7.

Rabaul Queen perän puolelta kuvattuna: http://print.alvarezphotography.com/-/g ... aul-harbor

Wikipedian mukaan alukseen osui kolme isoa aaltoa n. klo 2 yöllä paikallista aikaa. Alus kaatui, upoten neljä tuntia myöhemmin. Satakunta ihmistä oli yhä kateissa kahden päivän etsintöjen jälkeen.
http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Rabaul_Queen

CNN kuvittaa pelastusnäkymiä: http://edition.cnn.com/2012/02/03/world ... =rss_world


Edit 8.

Kapteenin mukaan alukseen osui ns. hirviöaalto (rogue wave) horjuttaen sitä pahasti, minkä jälkeen seuraava aalto vyöryi sisään. Alus upposi minuuteissa.

Hirviöaallot ovat kahden suuren normaaliaallon korkuisia, todetusti jopa yli 25 m. Odottamattomina ne ovat vaaraksi valtamerialuksille. Syntymistapoja on monia ja ilmiötä tutkitaan, koska se on tieteelle suhteellisen uusi.
--- Tuplakoko viittaa siihen, että ne voisivat mm. johtua kahden tavallisen aallon interferenssistä ristiaallokossa.

Kapteenin mukaan keli ei ollut poikkeuksellisen huono sillä reitillä. Korkeiden loivien aaltojen vuoksi alus kuitenkin oli käsiohjauksessa.

Konepäällikkö oli ollut alhaalla aluksen kaatuessa, ja jäi kateisiin. Neljä löytynyttä ruumista ajelehtivat hylkytavaran seassa 50 merimailin päässä avomerelle päin haaksirikkopaikasta. --- Rantaan oli 16 km. Tuskin sinne on kukaan pystynyt uimaan vastavirtaan ja pahassa kelissä. Pelastuneet taitavat olla tiedossa.

Pelastettuja on 246. Alukseen sai ottaa 310 henkeä. Kuitenkin kyydissä oli 351 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Kadoksiin jääneet 113 henkilöä ovat enimmäkseen Laeen seuraavaksi lukukaudeksi menossa olleita opiskelijoita ja heidän omaisiaan. Lae on alueen pääkaupunki (190 000 asukasta).

http://www.gulf-times.com/site/topics/a ... rent_id=21


Edit 9.

Kuolleita on löydetty yhteensä kuusi.

Matkustajat väittävät, että kyydissä olisi ollut yli 500 ihmistä.

Eräs omainen taas väittää saaneensa puhelun, jonka mukaan autiolla saarella olisi 27 pelastunutta.

Aluksen uppoamispaikalla on vettä 1300 m, joten sen nostoa ei voi yrittää Papua Uusi Guineassa käytettävällä välineistöllä.


http://www.radionz.co.nz/news/world/975 ... limbs-to-6


Edit 10.

Pelastustöihin osallistui 15 linkissä nimettyä alusta.
Omaiset ovat miehittäneet muut kolme Rabaul Shippingin alusta kommunikaation parantamiseksi yhtiön ja heidän itsensä välillä. Onnettomuuden uhreja on ollut aina kuuteen henkeen asti perhettä kohden.

http://gcaptain.com/rabaul-shipping-fle ... new/?39595

Yhtiö on rikkonut turvallisuusääntöjä useasti jo aikaisemmin ja on nyt myöntänyt, että aluksella oli ylimäärä matkustajia. Edelleen on epäselvää paljonko heitä oli. Australian radio kertoo huhusta, että turma-aluksen kapteeni olisi kieltäytynyt lähtemään merelle, mutta yhtiö olisi määrännyt hänet tekemään niin. Meriturvallisuusviranomaiset ryhtyvät kuulustelemaan yhtiön edustajia.

http://pidp.eastwestcenter.org/pireport ... -10-06.htm
http://www.rnzi.com/pages/news.php?op=read&id=66050


Edit 11.

Uuden Seelannin radio kertoi 10.2.2012, että pelastuneiden ja uhrien määrä on täsmentynyt. Pelastuneet on laskettu uudelleen ja todettu olevan 237. Kuolleita on yhteensä 321, omaisilta saatujen tietojen mukaan plus kuusi merestä löydettyä. Aluksella on siten ollut 558 henkeä, kun se sai ottaa 310. Osa matkustajista (n.179) on ollut kyydissä ilman lippua, maksettuaan suoraan lipunkerääjälle. Ei suoraan sanota, ovatko nämä 558:n lipullisen matkustajan lisäksi vai sisältyvätkö samaan määrään.

Meriturvallisuuslähteiden mukaan laivan omistajayhtiötä on käytännössä ollut mahdotonta saada noudattamaan turvamääräyksiä. Nimettömänä pysyttelevä mt-lähde epäilee, ettei omistaja ole edes halunnut noudattaa niitä. Omistaja vastaa yhdeksästä kymmenneksestä PNG:n matkustajalauttaliikenteestä, joten hänellä on lähes monopoli. Viime kädessä aluksen kapteeni on vastuussa matkustajamäärän rajoittamisesta.

http://www.rnzi.com/pages/news.php?op=read&id=66083

Mereen onnistuneesti hypänneen kansimatkustajan mukaan aluksella oli 780 henkeä (joista siis yli 500 hukkui). Suuri osa heistä oli naisia ja pieniä lapsia. Mukaan pyrkimistä ei rajoitettu satamissa. Pelastusinfoa ei jaettu matkustajille. Kaaduttuaan alus upposi kahdessa minuutissa. Sisätiloista ei päässyt ulos. Pelastuneet korjasi kaksi paikalle sattunutta alusta. PNG:n tai Australian laivaston aluksia ei näkynyt. Pelastuneet ja omaiset haluavat yhtiön vastuuseen.

http://namorong.blogspot.com/2012/02/mv ... story.html

--- Pimeitä lipputuloja saattaa NZ-radion uutisen perusteella olla melkoinen määrä laskettuun nähden. Rahat on arvattavasti jaettu verottajan ohi ties kuinka laajalle piirille, jotta käytäntö voi jatkua. Mahdollisesti pimeät lipputulot ovat myös osa miehistön tosiasiallista palkkausta.

Syyllisiä haetaan. Merelle lähdettiin säävaroituksesta huolimatta tuplakuormassa tai enemmänkin. Kapteeni vastaa laivasta ja toisaalta tekee, mitä omistaja käskee. Viranomaiset eivät ole saaneet valvottua ohjeiden noudattamista. ... Uutisten mukaan osattiin heti epäillä, että osa porukkaa oli jäänyt laivaan sisälle. Ettei vielä osoittaudu, että laivaan oli huollossa tehty turvallisuutta huonontavia muutoksia ja että matkustajia oli esim. rahtitiloissa lukon takana. ... Kuljetusmonopoli on voinut johtaa voittojen maksimointiin matkustajien turvallisuuden kustannuksella.


Edit 12.

Australian meriturvallisuusvirasto tekee tutkinnan onnettomuudesta:

http://www.fijitimes.com/story.aspx?id=193351

Uhrien luvuksi on päivitetty 321 omaisilta saatujen tietojen mukaan. Matkustajien lukumäärää ei tiedetä.

http://www.pngindustrynews.net/storyvie ... nsource=s0

Onnettomuushetkellä nukkumassa ollut miehistön jäsen onnistui pääsemään ulos aallon rikkomasta pyöreästä ikkunasta aluksen jo upotessa, kiipesi irronneelle tyhjälle pelastuslautalle ja auttoi 19 matkustajaa pelastumaan veden varasta, heistä useimmat koululaisia.

http://pidp.eastwestcenter.org/pireport ... -14-07.htm

Edit 16.02.2012

Saarivaltio PNG (Papua New Guinea) aikoo hankkia turvallisen ja nykyaikaisen yhteysaluksen kuuden miljoonan asukkaansa väliseen liikenteeseen. Uhrien suuri lukumäärä (virallisesti arvioiden 183 henkeä) on palauttanut maan presidentin mieleen pyrkimyksen uuden yhteysaluksen hankkimiseksi. Yli viisi vuotta vanhat alukset joutuvat ankaran verotuksen kohteeksi ja niiden maahantuonti kielletään.

http://pidp.eastwestcenter.org/pireport ... -16-11.htm
http://www.islandsbusiness.com/news/ind ... e-full.tpl

Blogissa käsitellään PNG:n matkustusongelmia, kuten korkeita lipunhintoja ja ylikuormitettuja aluksia:
http://pngexposed.wordpress.com/2012/02 ... ng-in-png/

Onnettomuustutkinnan kertoman uhriluvun odotetaan kasvavan. Kateissa on erityisesti pieniä lapsia ja heidän äitejään. Alakansilta ei ollut mahdollista päästä ulos aluksen kaatuessa. Kuljetusministeri on todennut, että hän olisi voinut arvata onnettomuuden ennalta, kun tietää kaluston ja niillä noudatetut turvallisuusjärjestelyt.
http://pngexposed.wordpress.com/2012/02 ... least-200/
- Vaikuttaa siltä, että kuljetusministerillä ei olisi ollut paljon sanavaltaa kansalaisten kuljetuskysymyksissä. Mahdollinen selitys tähän voi löytyä yllä viitatusta blogista.
Kallekustaa
Posts: 13
Joined: Tue Jan 03, 2012 2:08 pm

Costa Concordian onnettomuus

Post by Kallekustaa »

Costa Concordian komentosillalla on onnettomuushetkellä ollut henkilökuntaan kuulumaton ja kapteenista kiinnostunut nainen. Tämä tieto on peräisin naisen kuulusteluista, joista Italian lehdet kirjoittavat.

http://www.hs.fi/ulkomaat/P%C3%A4%C3%A4 ... 5554756867

Tuoreeltaan aluksen kapteeni kertoi antaneensä kääntymiskomennon liian myöhään. Hän sanoi, ettei sillalla ollut ulkopuolisia. Seuraavaksi kuulustelijat ottavat selville, kumpi puhuu totta.

Image
Kuva on lainattu tästä lehtijutusta: http://www.heraldsun.com.au/news/world/ ... 6249937035
User avatar
itäviitta
Posts: 579
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by itäviitta »

Tässä italialainen linkki , jossa amatöörivideokuvaa laivalta.

http://www.corriere.it/cronache/12_genn ... 45db.shtml

Lähes täydelliseltä Italian hallinnaltani ( lähes ) :mrgreen: voin sanoa , että ihmisiä kehoitetaan siirtymään takaisin hytteihin.
Harvinaisen avonainen ja antava puku muuten tuolla naiskomendantilla.

Tämänkaltaisten tiedotustenko takia joitakin vielä löytymättömiä uhreja tuli?
Kierrä minut rannan puolelta
User avatar
itäviitta
Posts: 579
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by itäviitta »

http://newsinfo.inquirer.net/139593/fer ... 60-rescued

ROME—More than 260 people were rescued early Saturday from a ferry which ran aground off Italy in a snow storm, while emergency services freed people trapped in cars and trains in freezing temperatures.

The Shardon ferry ran aground shortly after setting off from Civitavecchia port near Rome, causing panic among the 262 passengers who feared a repeat of a cruise ship tragedy in the area last month which killed 32 people.

Coastguard spokesman Carnine Albano said the accident, which tore a 25-meter (80-foot) hole in the ship’s side above the waterline, was caused after the vessel was buffeted by a violent snow storm from the north-east.

The coastguard evacuated the passengers and no injuries were reported.

Heavy snowfalls in Rome caused the normally mild-weather capital to grind to a halt. Schools were closed in much of central and northern Italy and streets were widely deserted after authorities warned people to stay indoors.

Over 150 people were stuck in a train for 10 hours overnight in the Abruzzo region with scarce water supplies.

Emergency services also rescued 20 people blocked in their cars overnight near Rome, and two people were taken to hospital.

Tuscany region ordered all emergency services to be on high alert as residents in Florence suffered a lengthy blackout and temperatures dropped to minus 10 degrees Celsius (14 degrees Fahrenheit) in parts of the region.

In Venice, sections of the lagoon froze over.

Trains were severely delayed between Florence and Bologna and over 40 flights were cancelled from Rome’s Fiumicino airport.

Italy’s Civil Protection Agency representative in Milan, Romano La Russa, sparked an angry reaction after calling on local authorities to put political asylum seekers to work clearing snow and salting public roads.


Shardon niminen autolautta törmäsi eilen lumituiskussa kiville. Tapahtumapaikka oli lähellä Roomaa sijaitseva Civitacecchian sataman edusta. Laivaan tuli 25:n metrin repeämä kylkeen.
Kaikki matkustajat saatiin evakuoitua. Paniikkia kuitenkin oli , koska Costa Concordia tuli varmasti kaikille mieleen.
Kierrä minut rannan puolelta
Post Reply