Tyynen meren läntisen saariston rannikkovesiin on ilmeisesti uponnut satoja ihmisiä kuljettanut matkustajalautta, MV Rabaul Queen. Se on lähettänyt hätäviestin, radioyhteys on menetetty ja toistaiseksi n. 30 ihmistä nostettu merestä. Pelastustoimet ovat käynnissä.
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-16848536
http://www.hs.fi/ulkomaat/Satoja+ihmisi ... 5554710944
Edit. Yli 200 matkustajaa on saatu kuiville, mutta yli 100 on edelleen meressä pelastusliivien varassa, lautan haaksirikkouduttua huonon sään vallitessa. Mahdollisimman monet yritetään pelastaa ennen auringolaskua. Australiasta tulleen pelastusryhmän mukaan kuolleita ei toistaiseksi ole löytynyt. Pelastustoimiin osallistuu kahdeksan laivaa, kolme helikopteria ja kolme lentokonetta.
Edit 2. Uppoamispaikka on 16 km Finschhafenista, Solomonin merellä. Alus liikennöi Laen (Papua Uusi Guinea) ja Kimben (Uusi Britannia) välillä.
http://maps.google.fi/maps?q=Finschhafe ... ea&t=m&z=6
Edit 3. BBC:n mukaan pelastettuja on ensimmäisen päivän valon häipyessä 230. Laivalla näyttäisi olleen n. 300 henkeä. Kadoksissa olevien etsintää jatketaan. Tropiikissa merivesi on lämmintä ja siinä voi selvitä kaksi vuorokautta.
Edit 4. Varustamon mukaan aluksella oli 350 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Heistä 238 on pelastettu ja ainakin 120 kateissa. Etsityt ovat pääasiassa yliopisto-opiskelijoita, joiden pelätään jääneen loukkuun alukseen sen upotessa. Osa matkustajista on pysytellyt pinnalla irtonaisten esineiden varassa. Merestä on myös tavattu tyhjiä pelastuslauttoja.
Henkiinjääneiden mukaan alukseen iski isoja aaltoja, jotka kaatoivat sen lähellä Laen kaupunkia. Lautalla ei olisi ollut mitään ongelmaa, kun se oli radioyhteydessä toiseen alukseen hieman ennen katoamistaan. Alus oli normaalilla viikottaisella matkallaan Kimben ja Laen välillä, jota se oli kulkenut onnettomuksitta 11 vuotta. Rabaul Queen oli kuivatelakalla korjattavana marraskuussa 2011.
Omaiset ovat epätoivoisia ja kivittäneet laivayhtiön toimistoa. Henkilökunta on siirretty tuntemattomaan paikkaan.
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-16865832
--- Kiire on tullut. Jotain samanlaista on kuin Kurun kaatumisessa Näsijärvellä. Sisään tulvinut ristiaallokko ehkä koitui kohtaloksi.
Edit 5. Toisen päivän kuluessa pelastettujen luku nousi kaikkiaan 246 henkilöön. Yli sata oli edelleen tietymättömissä, ja mahdollisesti jäänyt lauttaan sisälle. Uutisen mukaan alus oli kaatuessaan ylikuormassa:
http://www.thenews.com.pk/article-33735 ... -PNG-ferry
Edit 6. Neljä hukkunutta matkustajaa on löytynyt. Noin sata on kateissa. Elossa mahdollisesti olevia etsitään.
http://www.thedailystar.net/newDesign/l ... ?nid=35586''
Kopteritähystäjän blogi:
http://tfsikkema.blogspot.com/2012/02/s ... queen.html
Lautta oli lähtenyt liikenteeseen, vaikka aluksia oli varoitettu kovista tuulista ja kehotettu pysymään satamissa. Pääosa matkustajista oli opiskelijoita, menossa Laen kaupunkiin. Rabaul Queenin pituudeksi ilmoitetaan 47 m, miehistön luvuksi 14 ja mukana olleeksi henkilömääräksi 350. Pelastajat arvelevat, että jotkut matkustajista ovat saattaneet uida maihin, 16 km:n päähän onnettomuuspaikasta.
Papua Uusi Guinean saaristossa elää 6 M ihmistä lauttayhteyksien varassa ulkomaailmaan päin.
http://www.upi.com/Top_News/World-News/ ... 328303134/
Edit 7.
Rabaul Queen perän puolelta kuvattuna:
http://print.alvarezphotography.com/-/g ... aul-harbor
Wikipedian mukaan alukseen osui kolme isoa aaltoa n. klo 2 yöllä paikallista aikaa. Alus kaatui, upoten neljä tuntia myöhemmin. Satakunta ihmistä oli yhä kateissa kahden päivän etsintöjen jälkeen.
http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Rabaul_Queen
CNN kuvittaa pelastusnäkymiä:
http://edition.cnn.com/2012/02/03/world ... =rss_world
Edit 8.
Kapteenin mukaan alukseen osui ns. hirviöaalto (
rogue wave) horjuttaen sitä pahasti, minkä jälkeen seuraava aalto vyöryi sisään. Alus upposi minuuteissa.
Hirviöaallot ovat kahden suuren normaaliaallon korkuisia, todetusti jopa yli 25 m. Odottamattomina ne ovat vaaraksi valtamerialuksille. Syntymistapoja on monia ja ilmiötä tutkitaan, koska se on tieteelle suhteellisen uusi.
--- Tuplakoko viittaa siihen, että ne voisivat mm. johtua kahden tavallisen aallon interferenssistä ristiaallokossa.
Kapteenin mukaan keli ei ollut poikkeuksellisen huono sillä reitillä. Korkeiden loivien aaltojen vuoksi alus kuitenkin oli käsiohjauksessa.
Konepäällikkö oli ollut alhaalla aluksen kaatuessa, ja jäi kateisiin. Neljä löytynyttä ruumista ajelehtivat hylkytavaran seassa 50 merimailin päässä avomerelle päin haaksirikkopaikasta. --- Rantaan oli 16 km. Tuskin sinne on kukaan pystynyt uimaan vastavirtaan ja pahassa kelissä. Pelastuneet taitavat olla tiedossa.
Pelastettuja on 246. Alukseen sai ottaa 310 henkeä. Kuitenkin kyydissä oli 351 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Kadoksiin jääneet 113 henkilöä ovat enimmäkseen Laeen seuraavaksi lukukaudeksi menossa olleita opiskelijoita ja heidän omaisiaan. Lae on alueen pääkaupunki (190 000 asukasta).
http://www.gulf-times.com/site/topics/a ... rent_id=21
Edit 9.
Kuolleita on löydetty yhteensä kuusi.
Matkustajat väittävät, että kyydissä olisi ollut yli 500 ihmistä.
Eräs omainen taas väittää saaneensa puhelun, jonka mukaan autiolla saarella olisi 27 pelastunutta.
Aluksen uppoamispaikalla on vettä 1300 m, joten sen nostoa ei voi yrittää Papua Uusi Guineassa käytettävällä välineistöllä.
http://www.radionz.co.nz/news/world/975 ... limbs-to-6
Edit 10.
Pelastustöihin osallistui 15 linkissä nimettyä alusta.
Omaiset ovat miehittäneet muut kolme Rabaul Shippingin alusta kommunikaation parantamiseksi yhtiön ja heidän itsensä välillä. Onnettomuuden uhreja on ollut aina kuuteen henkeen asti perhettä kohden.
http://gcaptain.com/rabaul-shipping-fle ... new/?39595
Yhtiö on rikkonut turvallisuusääntöjä useasti jo aikaisemmin ja on nyt myöntänyt, että aluksella oli ylimäärä matkustajia. Edelleen on epäselvää paljonko heitä oli. Australian radio kertoo huhusta, että turma-aluksen kapteeni olisi kieltäytynyt lähtemään merelle, mutta yhtiö olisi määrännyt hänet tekemään niin. Meriturvallisuusviranomaiset ryhtyvät kuulustelemaan yhtiön edustajia.
http://pidp.eastwestcenter.org/pireport ... -10-06.htm
http://www.rnzi.com/pages/news.php?op=read&id=66050
Edit 11.
Uuden Seelannin radio kertoi 10.2.2012, että pelastuneiden ja uhrien määrä on täsmentynyt. Pelastuneet on laskettu uudelleen ja todettu olevan 237. Kuolleita on yhteensä 321, omaisilta saatujen tietojen mukaan plus kuusi merestä löydettyä. Aluksella on siten ollut 558 henkeä, kun se sai ottaa 310. Osa matkustajista (n.179) on ollut kyydissä ilman lippua, maksettuaan suoraan lipunkerääjälle. Ei suoraan sanota, ovatko nämä 558:n lipullisen matkustajan lisäksi vai sisältyvätkö samaan määrään.
Meriturvallisuuslähteiden mukaan laivan omistajayhtiötä on käytännössä ollut mahdotonta saada noudattamaan turvamääräyksiä. Nimettömänä pysyttelevä mt-lähde epäilee, ettei omistaja ole edes halunnut noudattaa niitä. Omistaja vastaa yhdeksästä kymmenneksestä PNG:n matkustajalauttaliikenteestä, joten hänellä on lähes monopoli. Viime kädessä aluksen kapteeni on vastuussa matkustajamäärän rajoittamisesta.
http://www.rnzi.com/pages/news.php?op=read&id=66083
Mereen onnistuneesti hypänneen kansimatkustajan mukaan aluksella oli 780 henkeä (joista siis yli 500 hukkui). Suuri osa heistä oli naisia ja pieniä lapsia. Mukaan pyrkimistä ei rajoitettu satamissa. Pelastusinfoa ei jaettu matkustajille. Kaaduttuaan alus upposi kahdessa minuutissa. Sisätiloista ei päässyt ulos. Pelastuneet korjasi kaksi paikalle sattunutta alusta. PNG:n tai Australian laivaston aluksia ei näkynyt. Pelastuneet ja omaiset haluavat yhtiön vastuuseen.
http://namorong.blogspot.com/2012/02/mv ... story.html
--- Pimeitä lipputuloja saattaa NZ-radion uutisen perusteella olla melkoinen määrä laskettuun nähden. Rahat on arvattavasti jaettu verottajan ohi ties kuinka laajalle piirille, jotta käytäntö voi jatkua. Mahdollisesti pimeät lipputulot ovat myös osa miehistön tosiasiallista palkkausta.
Syyllisiä haetaan. Merelle lähdettiin säävaroituksesta huolimatta tuplakuormassa tai enemmänkin. Kapteeni vastaa laivasta ja toisaalta tekee, mitä omistaja käskee. Viranomaiset eivät ole saaneet valvottua ohjeiden noudattamista. ... Uutisten mukaan osattiin heti epäillä, että osa porukkaa oli jäänyt laivaan sisälle. Ettei vielä osoittaudu, että laivaan oli huollossa tehty turvallisuutta huonontavia muutoksia ja että matkustajia oli esim. rahtitiloissa lukon takana. ... Kuljetusmonopoli on voinut johtaa voittojen maksimointiin matkustajien turvallisuuden kustannuksella.
Edit 12.
Australian meriturvallisuusvirasto tekee tutkinnan onnettomuudesta:
http://www.fijitimes.com/story.aspx?id=193351
Uhrien luvuksi on päivitetty 321 omaisilta saatujen tietojen mukaan. Matkustajien lukumäärää ei tiedetä.
http://www.pngindustrynews.net/storyvie ... nsource=s0
Onnettomuushetkellä nukkumassa ollut miehistön jäsen onnistui pääsemään ulos aallon rikkomasta pyöreästä ikkunasta aluksen jo upotessa, kiipesi irronneelle tyhjälle pelastuslautalle ja auttoi 19 matkustajaa pelastumaan veden varasta, heistä useimmat koululaisia.
http://pidp.eastwestcenter.org/pireport ... -14-07.htm
Edit 16.02.2012
Saarivaltio PNG (Papua New Guinea) aikoo hankkia turvallisen ja nykyaikaisen yhteysaluksen kuuden miljoonan asukkaansa väliseen liikenteeseen. Uhrien suuri lukumäärä (virallisesti arvioiden 183 henkeä) on palauttanut maan presidentin mieleen pyrkimyksen uuden yhteysaluksen hankkimiseksi. Yli viisi vuotta vanhat alukset joutuvat ankaran verotuksen kohteeksi ja niiden maahantuonti kielletään.
http://pidp.eastwestcenter.org/pireport ... -16-11.htm
http://www.islandsbusiness.com/news/ind ... e-full.tpl
Blogissa käsitellään PNG:n matkustusongelmia, kuten korkeita lipunhintoja ja ylikuormitettuja aluksia:
http://pngexposed.wordpress.com/2012/02 ... ng-in-png/
Onnettomuustutkinnan kertoman uhriluvun odotetaan kasvavan. Kateissa on erityisesti pieniä lapsia ja heidän äitejään. Alakansilta ei ollut mahdollista päästä ulos aluksen kaatuessa. Kuljetusministeri on todennut, että hän olisi voinut arvata onnettomuuden ennalta, kun tietää kaluston ja niillä noudatetut turvallisuusjärjestelyt.
http://pngexposed.wordpress.com/2012/02 ... least-200/
- Vaikuttaa siltä, että kuljetusministerillä ei olisi ollut paljon sanavaltaa kansalaisten kuljetuskysymyksissä. Mahdollinen selitys tähän voi löytyä yllä viitatusta blogista.