Palkintokysymysketju

Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

^ Juuri sitä tarkoitan. Esim. tuosta Reutersista tuli oletettavasti aika monelle mieleen Reuters ja kysymyksen luonteen huomioiden siitä edelleen Reutersin murha? Näin varmaan sinullekin, vai?

Tarkoitus ei ole väheksyä, vaan tiedustaa tietoisuudesta koskien esim. Googlen kuvahaun suomia mahdollisuuksia.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
monoliitti
Posts: 1372
Joined: Tue May 30, 2017 5:04 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by monoliitti »

Onnittelut Skounelle ratkaisusta! Itse en päässyt kuin tuulimyllyistä van Goghin murhaan.
Kissaihminen
Posts: 374
Joined: Sat Jan 07, 2012 6:07 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Kissaihminen »

Eks-EkstroVertti wrote:Onnittelut Skounelle. En osallistunut kysymykseen mutta saanen silti esittää kritiikkiä. Eikö ole liiankin yksinkertaista antaa vihjeitä, jotka voi halutessaan ratkaista pelkästään klikkaamalla?
Kiitos kritiikistä. Ajattelin aikanaan, että nuo Vincent van Goghin ja Helene Schjerfbeckin maalaukset voisivat olla joillekin tuttuja ja helpottaisivat ratkaisua. Minua ei haittaa yhtään, jos joku löysi ne netistä vaikka puolella klikkauksella. Siinä samallahan hänen taidetuntemuksensa kasvoi. Nyt ainakin kaikki tämän ketjun lukijat tuntevat Goghin Tähtiyön, Schjerfbeckin Toipilaan ja Kekkosen muistomerkin Kajaanissa.

Pähkinän myötä myös Reutersin murha Kajaanissa tuli esille, samoin Vincent van Goghin veljen pojanpojan murha. Mitä minä Eks-EkstroVertti tein mielestäsi väärin ja kuinka olisit tehnyt tämän palkintokysymyksen toisin?
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

Et tehnyt mitään väärin mutta en olisi itse käyttänyt kuvia, joista selviää kuvahaulla, mitä ne esittävät. Olisi mielestäni haastavampaa, että vinkit kyettäisiin tietämään tai ainakin selvittämään jotenkin muulla tavoin.
Last edited by Eks-EkstroVertti on Mon Jul 19, 2021 7:47 pm, edited 1 time in total.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Palkintokysymysketju

Post by skoune »

Eks-EkstroVertti wrote: Mon Jul 19, 2021 3:35 pm ^ Juuri sitä tarkoitan. Esim. tuosta Reutersista tuli oletettavasti aika monelle mieleen Reuters ja kysymyksen luonteen huomioiden siitä edelleen Reutersin murha? Näin varmaan sinullekin, vai?

Tarkoitus ei ole väheksyä, vaan tiedustaa tietoisuudesta koskien esim. Googlen kuvahaun suomia mahdollisuuksia.
Eks-Ekstrovertti, minun ei tarvinnut paljoa klikkailla, sillä sekä Vincent van Goghin ja Helene Schjerfbeckin maalaukset sattuvat olemaan (nekin) minulle tuttuja ja mieluisia. Minulla on esim näistä molemmista esillä olleista maaluksista pikku kuvat itsellänikin.. mitäpä, jos minulle tuli kajaanilaisesta Kekkosen muistomerkistä mieleen siellä tapahtunut murha, jonka kohteena oli Helene Sn ystävä Reuters;) sitä voi ihmisillä olla hyvä muistikin...
Ja koska ei vanhempi van Gogh mitenkään sopinut kiinalaiseen apinaan, niin käytin jopa googlea etsiäkseni sopivaan vuoteen (apinan..) sopivan murhan ..ja kas, sieltähän tämä nuorempi van Gogh löytyikin ja oli van Gogh- nimisen henkilön murha tapahtunut Alankomaissa (ja mitä sen tuulimyllykuvan klikkaaminen olisi hyödyttänyt, jos ei olisi osannut yhdistää kuvaa Alankomaihin ihan yleissivistyksen pohjalta? Mutta kiitos vaan onnitteluista ;)
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

^Ymmärrät nyt ehkä tahallasi väärin. Uskon kyllä, että tunnistit mm. Toipilaan...Onhan kyseessä yksi suomalaisten rakastetuimmista maalauksista. Mutta kyse onkin siitä, että nekin, jotka eivät sitä tunnistaneet, kykenivät nyt yhdellä klikkauksella "tietämään" sen. Tässä, kuten jo aiemmin kirjoitin, ei ollut siis tarkoitus arvostella typeryyttäsi, vaan kritisoida vihjeiden jäljitettävyyttä..
Last edited by Eks-EkstroVertti on Mon Jul 19, 2021 8:02 pm, edited 1 time in total.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Palkintokysymysketju

Post by skoune »

Eks-EkstroVertti wrote: Mon Jul 19, 2021 7:50 pm ^Ymmärrät nyt ehkä tahallasi väärin. Uskon kyllä, että tunnistit Toipilaan...Onhan kyseessä yksi suomalaisten rakastetuimmista maalauksista. Mutta kyse onkin siitä, että nekin, jotka eivät sitä tunnistaneet, kykenivät nyt yhdellä klikkauksella "tietämään" sen.
No miksi he eivät vastanneet oikein, jos tuo oli niin helppoa. En viitsi enää vastailla moisiin kommentteihin. Uskalsin vastata tänne Kissaihmisen kyssäriin, koska luulin, että saisin olla rauhassa ilman jonkun "sensuroitu sana".
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

^Luulen, että Kissaihminen narraa ja vastausehdotuksia hänen kysymykseensä tuli vain kaksi - sinun ja Monoliitin. Kukaan muu ei siis osallistunut, eli "heitä" ei ole.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
Kissaihminen
Posts: 374
Joined: Sat Jan 07, 2012 6:07 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Kissaihminen »

Eks-EkstroVertti wrote:^Luulen, että Kissaihminen narraa ja vastausehdotuksia hänen kysymykseensä tuli vain kaksi - sinun ja Monoliitin. Kukaan muu ei siis osallistunut, eli "heitä" ei ole.
Minä en oikein vieläkään ymmärrä mikä sinua tässä oikein "rassaa". Minä tein palkintokysymyksen ja tietysti saan tehdä sen ihan itse omalla tavallani, kuvilla tai sanallisilla vihjeillä. Sinullakin on täysi oikeus laittaa Rikosaiheiseen kysymysketjuun sanallisia vihjeitä, kuvia tai Youtube-linkkejä kuten esim. Vulvados on tehnyt. Siitä tulikin mieleeni, että vastauksia tuli useita ja muun muassa Vulvados osallistui. Yritä silti jaksaa.

Omalta osaltani päätän keskustelun tähän.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

^ Ei ihme ettet ymmärrä, sillä minua ei "rassaa" tässä mikään. Äläpä ole ymmärtämätön rakentavaa kritiikkiä ja harmitonta jälkispekulointia kohtaan... Nimenomaan kirjoitin, että et ole tehnyt mitään väärin. Mukavaahan tämä oli ja olisin halunnut vielä jatkaa aiheesta.

Päättelen nyt vastauksistasi, että esimerkiksi: Liittäessäsi Reuter-murhan ensimmäiseksi vinkiksi kuvan Reutersin logosta todellakin tiesit, että kuvahaulla selviää sekunnissa mikä se on (jos ei muuten tiennyt). Asia ok.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
Post Reply