Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
username
Posts: 38
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

Lyhyt postaus.

Yritin lukea minfon sivuja, ja näin vain ihmisiä, jotka ovat vuosia tätä yrittäneet selvittää. Sydäntä särkee. Olen pahoillani.

Koska poliisi ei ole kertonut kaikkia tietojaan, niin jonkun on avauduttava asioista. Itselläni on tiettyjä tietoja asiasta, kumminkaan ei tietoja murhahetkestä, vaikkakin minulle vaiheessa on tarjottu kuvia ruumiista. Näyttelijä Ville Virtasen sanoin: En tykkää nähdä kuolleita ihmisiä.

Se kävi minulle ilmi ylen podcastistä, ja luettuani vähän minfon juttuja, että moni tarvitsee ratkaisun tähän asiaan. Olen niin pahoillani teidän puolestanne, että olette vuosia joutuneet tämän asian kanssa elämään. Minut käskettiin olla hiljaa tutkintojen ajan, minä en usko enää että mitään tutkintoja enää on. Ainoastaan salausta.
monoliitti
Posts: 1376
Joined: Tue May 30, 2017 5:04 pm

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by monoliitti »

Luonnollisin selitys havaitulle miehen ja naisen öiselle keskustelulle talon edessä olisi ,että joku puolituttu tai tuntematon olisi vain ryhtynyt heittämään läppää Susannelle , joka muutaman vuorosanan jälkeen olisi jatkanut matkaa koti ovelle. Kuultuaan murhasta olisi mies vaiennut välttääkseen epäilyjä ja kuulusteluja ,kun ei mielestään voinut mitään merkittävääkään kertoa.
Surmaaja olisi ollut, syystä tai toisesta ennalta pyörävarastossa.
username
Posts: 38
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

monoliitti wrote: Sun Aug 08, 2021 4:12 pm Luonnollisin selitys havaitulle miehen ja naisen öiselle keskustelulle talon edessä olisi ,että joku puolituttu tai tuntematon olisi vain ryhtynyt heittämään läppää Susannelle , joka muutaman vuorosanan jälkeen olisi jatkanut matkaa koti ovelle. Kuultuaan murhasta olisi mies vaiennut välttääkseen epäilyjä ja kuulusteluja ,kun ei mielestään voinut mitään merkittävääkään kertoa.
Surmaaja olisi ollut, syystä tai toisesta ennalta pyörävarastossa.
Siis erotat murhaajan ja keskustelijan toisistaan täysin? Eli esität, että murhaaja olisi ollut pyörävarastossa kun Susanne sinne meni? Mistä syystä? Aika mielenkiintoista.
Todella mielenkiintoinen "luonnollinen selitys", kotiinsa kävelevä nainen menee sittenkin hakemaan polkupyöräänsä kellarista kun on saapunut kotipihaansa?
Okei, kunnioitan pohdintaasi, tämänlaisten vaihtelevien teorioiden käyttö ratkaisussa on välillä tarvittavaa. Monet ovat päätyneet käyttämään vain yhtä kaavaa ajattelussaan, ja toisenlaisen ajattelukaavan antaminen antaa mahdollisuuksia, ja näin saamaan uutta virtaa ajatuksille.
username
Posts: 38
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

Queen wrote: Sun Aug 08, 2021 9:33 am Username, kiitos edellisestä vastauksesta! Lisäkysymys sinulle:
Oletko koskaan itse yhdistänyt Susannen surmaa näihin muihin Helsingin kellarisurmiin (mm. Ketola, Kekkonen)?
"Ketolan kohdalla puhuttiin tuntomerkeistä: Mies oli tumma tukkainen, viiksekäs ja noin 170-175cm pitkä. Päässään hänellä oli tumma pipo, jonka etuosa oli valkoinen. Vaatetuksena oli tumman sininen raidallinen pusero, farkut ja ruskeat korkosaappaat."
Sopisiko tällaiset tuntomerkit epäilemääsi tekijään?
En varsinaisesti ole itse tutkinut näitä muita murhia. Poliisikin on ollut varsin haluton antamaan lisätietoja mahdollisista yhtymäkohdista. Olin ainoastaan avustajana/asiantuntijana tiettyä henkilöä kohtaan, joten en tiedä yhtään mitään kehenkään muuhun liittyviin asioihin. Enkä usko että kukaan muu olisi voinut tätä tehdä kuin juuri epäilemäni kaveri. Joka on jopa palkannut pari kertaa perääni palkkamurhaajan, jotten puhuisi poliisien kanssa. Kumminkin kertomukseni siitä, että AJV:llä oli klassisen kahvikupin verran naisten kultasormuksia herätti suurta kiinnostusta.

En todellakaan ole tutkinut mitään asioita vuosikymmeniin. Ajatellut vain, että hoitakoot poliisit asiansa omalla tavallaan. Kumminkin hän omisti myös sellaisen pipon mikä täsmää kuvaukseen (puhtaasti pipon, ei minkäänlaisen erikoishatun), jonka etuosa ainakin oli valkoinen muistaakseni. Hän ei ollut tummatukkainen, minkä itseasiassa uskon olevan väärinkäsitettyä tietoa. Hänellä oli punertava tukka, joka on mahdollisesti nähty, tai kerrottu poliiseille tummana tukkana. Koska näköhavainnot on toki yöaikaan tehty.

Ikävä kyllä tuo korkosaapas juttu on todennäköisesti niin, ettei hänellä ole ollut sellaisia, tai sitten on luopunut niistä myöhemmin. Farkut? Ei hän koskaan tuntiessani niitä käyttänyt. Raidallista puseroa? Hän käytti joka päivä. Eli siis tämä henkilö on varmasti mahdollisesti muuttanut vaatetustaan, sen jälkeen kun tunnusmerkit hänestä oli annettu. Hän kumminkin valmistumisensa jälkeen sai johtajaviran isosta organisaatiosta. Siihen ei farkut oikein sovi. Pituus on mielenkiintoinen, hän oli ehkä pari senttiä alle keskimitan. Itse laittaisin mitaksi 175-180cm. Laitettu miten laitettu, ehkä ne korkosaappaat ovat saaneet ihmiset pitämään häntä jopa lyhyempänä.
username
Posts: 38
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

username wrote: Fri Aug 06, 2021 11:32 pm
Tekijä olisi suuria ikäluokkia, ikätoverini Käpylän-Sofianlehdon alueelta?
Onko rikostekniikka sittemmin eristänyt vieraan DNA-profiilin?
Onko profiilissa joku ongelma, mahdollisesti monta lähdettä?
Onko nimimerkki usernamen epäilemän henkilön sukunimen ensimmäinen kirjain L?
Asuiko hänen isänsä samassa U-muotoisessa talossa SL:n kanssa, pihan vastakkaisella puolella.
Vastasin aikaisemmin hieman arkaillen. DNA näytteen kadottua poliisi näki näin: Ei voida enää nostaa syytettä häntä kohtaan.
Olin hämilläni miksi? He vastasivat että puolustus voi kyseenalaistaa DNA näytteen, ja vaatia uutta testiä, jota ei voi tehdä enää.
Että he tarvitsevat lisätodisteita.

Ymmärrän kumminkin poliisejakin, sillä murhaoikeudenkäyntiä ei voi aloittaa tuosta noin vain, esimerkiksi vain siksi, ettei voi uudestaan laittaa haastetuksi, kun on kerran päässyt läpi oikeuskäsittelyn. Halusivat mahdollisimman vahvat todisteet, joilla asia olisi selvä.
Tuomio voitaisiin lukea. Yksiselitteisesti. Poliisit pelkäsivät häviävänsä taistelun. Wayne Gretzky sanoi 'You miss 100% of the shots you don't take'.
monoliitti
Posts: 1376
Joined: Tue May 30, 2017 5:04 pm

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by monoliitti »

Jos joku viralliseen tutkintaan osallistunut keskusteluamme vilkaisee , niin pitäisi hänen helposti tunnistaa A.Juhani V. suurten ikäluokkien mies ,muuttanut noin 1980 Myllypuroon jossa mahdollisesti tehtyt henkirikoksen, johtajana suuressa organisaatiossa ennen kuolemaansa. Mistä olisi saanut kupin täyteen naisten kultasormuksia ,ei kai kaikki ruumiista irroitettuja.
username
Posts: 38
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

monoliitti wrote: Mon Aug 09, 2021 7:08 pm Jos joku viralliseen tutkintaan osallistunut keskusteluamme vilkaisee , niin pitäisi hänen helposti tunnistaa A.Juhani V. suurten ikäluokkien mies ,muuttanut noin 1980 Myllypuroon jossa mahdollisesti tehtyt henkirikoksen, johtajana suuressa organisaatiossa ennen kuolemaansa. Mistä olisi saanut kupin täyteen naisten kultasormuksia ,ei kai kaikki ruumiista irroitettuja.
Ei varmaankaan, vaan todennäköisesti valikoiduilta uhreiltaan. Tämä on omaa toiveen mukaista pohdintaani. Eli hän on raiskannut kultasormuksia kantaneita naisia. Useat ovat jääneet henkiin toivon mukaan. Suurin osa on suostunut osaansa. Susanne taas oli voimakastahtoinen nainen, joka laittoi vastusta paljonkin. Ehkä se on juuri raivostuttanut tämän raiskaajan murhaamaan hänet, menettänyt täysin malttinsa, kun on menettämässä kontrollia tilanteessa. Raiskauksesta tappoon? Ei niin mahdotonta.

Ensinnäkin mitä luin aikaisemmin tänä viikonloppuna oli, että hän oli viimeisinä kuukausinaan sanonut perheelleen, ettei ikinä nousisi kenenkään tuntemattoman autoon. Mistä tämä ajatus on tullut? Onko mahdollisesti joku hänen läheisensä joutunut kanssa raiskauksen uhriksi? Kultakorutkin häneltä viety. Ei mahdotonta. Sarjamurhaajat keräävät muistoja.

Ja todellakin, jos joku viralliseen tutkintaryhmään kuulunut tänne ilmestyy, kuten toivon, toivon vahvistusta puheilleni.

Tässä kumminkin eräs postaus, johon kiinnitin huomiota minfossa, ei siten että epäilisin häntä, vaan kyse on sarjamurhaajan konseptista:
Viesti Kirjoittaja ABC » Pe Marras 20, 2009 10:02 pm

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Susannen murhan tekotapa sopii täydellisesti itävaltalaisen sarjamurhaajan Jack Unterwegerin modus operandiin.

Unterwegerillä oli tapana kuristaa uhrinsa näiden vaatekappaleilla, ja eräille uhreista hän oli tehnyt seksuaalista väkivaltaa puiden oksilla, vrt. Susannen päältä väitetysti löydetyt lasten lapio ja suksisauva.
Unterweger oli perso kultakoruille, esim. näyttäville sormuksille, ja hän käytti niitä paljon vaurastumisensa jälkeen, vrt. Susannelta kadonneet sormukset. Yhden uhreistaan hän tapasi baarin ulkopuolella Prahassa, jossa oli vain hyvin lyhyen aikaa. Hänen tiedetään lisäksi surmanneen naisia ainakin kotimaassaan Itävallassa ja Yhdysvalloissa. Unterwegerin uhrit pitivät kuvien perusteella hiuksiaan samalla tavoin kuin Susanne, avoimena olkapäillä.
Unterweger oli varsin hauskannäköinen mies, ja vaikka hän ei nuorena puhunutkaan kieliä, puhui Susanne sen sijaan varmaankin sujuvaa saksaa.
Unterweger joutui 1976 vankilaan vuonna 1974 tekemästään murhasta, mutta en valitettavasti onnistunut löytämään hänen vangitsemisensa päivämäärää, jotta tässä spekulaatiossa olisi sen kummemmin pohjaa. Mielenkiintoinen yhtymäkohta erään tunnetun sarjamurhaajan sielunelämään joka tapauksessa.
username
Posts: 38
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

Tämän takia tulin tänne tänään, en vastaamaan mihinkään.

Tarkoitukseni ei ollut tulla tänään tänne. Ei puhua tai kertoa mitään. Ei sekaantua asiaan enää. Olen kaikkeni jo aiemmin antanut.

Kumminkin viikonloppuna, luin monia minfon viestejä. Katsoin päivämääriä ja lopulta näin vain kynäni kyyneleitteni takaa, joka sanoi minulle kirjoita. Päätin ettei yksikään tietoni ole enää salaisuus. Minä luovun salassapitovelvollisuudestani nyt. Kannan vastuuni.

Jonkun tämä on pakko tehdä. Tämä asia ei selviä, ilman että asiat selvitetään. En usko poliisin olevan valmis avaamaan tietojaan. Minä pistän heille/teille syytä avata tietojaan.

Sillä minä avaan, koska kun katsoin näitä viestejä, ja kuuntelin yleisradion podcasteja, en nähnyt muuta kuin traumatisoituneita ihmisiä. Sen te olette onnistuneet saamaan aikaan, vuosikymmeniä jatkuvalla valheella! Kukaan normaali ihminen ei hyväksyisi teidän tekojanne.

Nämä ihmiset, jotka ovat vuosikymmeniä tutkineet oma-aloitteisesti näitä asioita, toivoneet että asiat saataisiin selviksi. Heitä on monia. Heitä on ollut monia. Osa jo ehkä menehtynyt. Ilman sitä tietoa, että selvyys tähän asiaan saataisiin. Minkätakia ... MINKÄTAKIA??? Nämä ovat ihmisiä, jotka ovat vuosikymmeniä tehneet töitä asian ratkaisemiseksi, samoin kuin omaiset ovat yrittäneet selvitä, toivoa että löytäisivät syyn tapahtumaan. Sanon vielä kerran vuosikymmeniä... on turhia kaipuun kyyneleitä vuodatettu, ei kuoleman takia, vaan sen, että tämä ihminen olisi pitänyt saada vastuuseen. Se ettei häntä ole saatu vastuuseen. EI! Kyyneleitä tulisi vuodattaa ne henkilöt, jotka ovat vastuussa tästä. Ei omaiset tai heidän ystävänsä.

He ansaitsevat kuulla totuuden. He tulevat kuulemaan sen, koska heillä on oikeus siihen.

Hiljaisuus ei paranna haavoja. Se ei korjaa sitä mikä on menetetty.

Eikä hiljaisuus korjaa virheentekijän kohtaloa. Hän joutuu kantamaan sen hiljaisuudessaan. Ilman että ikinä saisi anteeksi.

Minä kyllä muistan muutaman faktan. Mitä tahansa teettekin, tehkää se niiden puolesta jotka ovat vuosikymmeniä yrittäneet tässä asiassa auttaa, kaikkia osallisia, niin omaisia kuin ystäviä. Uhreja kaikki ovat tässä asiassa. Kaikki läheiset. He ansaitsevat tietonsa. He eivät halua hiljaisuutta.

He haluavat että myönnätte tehneenne virheen.

Teille on annettu oikeus olla sanomatta mitään, koska sanojanne voidaan käyttää teitä vastaan. Se ei tarkoita että olisi sitten syyntakeeton.

Kaikki te tiedätte, että hiljaisuus on tunnustus. Merkki syyllisyydestä. Se leima jää, ja pysyy. Joten kysyn vielä kerran haluatko kuolla leimattuna miehenä, vai kerrotko tietosi?

Kuka on tärkeä? Uhri vai tekijä? Unohtuiko omaiset? Kukaan ei ole yksinään uhri. Kuolleella on monia surijoita tänäkin päivänä. Kaikki uhreja. Kaikki ovat vuodattaneet kyyneliä tämän takia. Eikö olisi paras että myöntäisit virheesi?

Mikä on tärkeämpi? Oikeus, laki oikeudenmukaisuus, velvollisuudet, kunniallisuus tai järki vai KRP?

Onko KRP sinulle kaikista tärkein? Miksi? Minä olen heistä irtaantunut tiettyjen syiden takia, koska kumminkin asia on että olen kumminkin ihminen, joka saa rakastaa ihmisiä. Välittää ja auttaa rehellisiä, rakastavia ihmisiä, ilman ohjeita. Olen vapaa. Olen onnellinen sen takia.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by -Uta- »

^ Kiitos viestistä username!

Olisipa hienoa, jos tällaiset foorumi-keskustelut (kuten Hejac ja Minfo) saisivat aikaan esim. tutkinnan uudestaan avaamisen, koska jonkinlainen selvyys tapaukselle olisi hyvä saada. Jos tekijä on kuollut, niin onhan joissakin tapauksissa avattu jopa hautoja DNA:n saamiseksi, eli tekijän kuolema ei siis estäisi tutkinnan loppuun viemistä.

Mielestäni tekijä on voinut seurata Susannea pidemmän tai lyhyemmän matkaa, ja Susannen kotiovella hän on voinut seistä vaikka sentin päässä Susannesta. Siinä vaiheessa Susanne ei olisi enää mahtanut asialle mitään, sillä tekijä olisi vain työntänyt hänet ja itsensä ovesta sisään.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by will »

monoliitti wrote: Mon Aug 09, 2021 7:08 pm Jos joku viralliseen tutkintaan osallistunut keskusteluamme vilkaisee , niin pitäisi hänen helposti tunnistaa A.Juhani V. suurten ikäluokkien mies ,muuttanut noin 1980 Myllypuroon jossa mahdollisesti tehtyt henkirikoksen, johtajana suuressa organisaatiossa ennen kuolemaansa. Mistä olisi saanut kupin täyteen naisten kultasormuksia ,ei kai kaikki ruumiista irroitettuja.
Teknillisen korkeakoulun opiskelijaluettelot ovat julkisia. Noilla nimitiedoilla löytää halutessaan otsikon ajankohdan lähivuosilta n. 1 henkilöä/v, elämässä myöhemmin menestyneitä ja palkittuja ihmisiä; useampiakin, jos haussa sallitaan pientä vaihtelua. Kuten toteat, tutkijat kyllä tunnistavat.
Post Reply