Tutkavastaaja (transponderi) oli kytketty irti MH370:n lähettämän viimeisen viestin aikoihin, joko ennen tai jälkeen. Siihen pitäisi olla jokin peruste. Jos lentokoneen laitteet on huollettu kuten pitää, niin yleensä niissä itsessään ei ole vikaa. Voi toki olla. Tulee pohdittavaksi ulkoinen syy, kuten mahdollisesti idästä suhteellisen lähellä lähestynyt sotilaskone, jossa olisi ollut tutka tai sen häirintää kytkettynä, aiheuttaen häiriöitä siiviikoneen transponderiin. Lentäjät olisivat kytkeneet transponderin irti, koska sitä ei tarvittu lennonjohtojen välisessä kaistassa, missä se oli siiviilitutkien näkymättömissä. Sotilaskone olisi tullut kohti ja ohittanut matkustajakoneen liian läheltä. Sen seurauksena siviilikoneen matkustamo olisi vaurioitunut ja kone pian syöksynyt maahan, USA:n suurlähetystön välittämäksi ilmoitetun lentäjien hätäviestin mukaisesti.
Malakan niemimaan matalalta ylittänyt iso lentokone olisi ollut tämä sotilaskone, joka olisi Malakansalmen siviililiikenteen reitille päästyään, sotilastutkien näkyvissä lähettänyt siviilikoneen tunnisteita, joskin epäsäännöllisesti, kuin laitteet olisivat olleet epäkunnossa. Ei sellainen periaatteessa mahdotonta olisi, sota-asioissa kun salaaminen ja hämääminen ovat normaalia toimintaa. Malakan ylittäneen koneen ei ole sanottu lähettäneen siviilikoneen tietoja matalalentonsa aikana. Sen laskeutumisen korkealta (45 000') on kerrottu näkyneen sotilastutkalta. Alunperin molemmat koneet olisivat olleet samalla lentotasolla, mistä sotilaskone olisi viime hetkessä väistänyt ylös käyttäen täyttä moottoritehoaan. Tämä olisi aiheuttanut siviilikoneen tuhoutumisen, eikä siitä sopisi kertoa. Sotilaskone olisi laskeutunut alas ja havaittu siinä vaiheessa, ennen painumistaan sotilastutkan katvealueeseen. Koneet olisi tulkittu samaksi siviilikoneeksi, jota nyt etsitään Australian länsipuoliselta valtamerialueelta.
Edit 8.5.2014
Sotilastiedustelukone oli törmätä vuorolentoon eteläisen Itämeren kansainvälisellä alueella maaliskuun kolmantena päivänä tänä vuonna. Sotilastutkan tekemän havainnon perusteella siviilikonetta varoitettiin ja se väisti. Vastaava törmaysvaara on voinut sattua Thaimaan lahdella maaliskuun 8 päivää vasten yöllä.
Venäläiskone lensi kansainvälisellä alueella 50 kilometriä Malmöstä lounaaseen.
Venäläiskone ei näkynyt lainkaan pohjoismaisten lennonjohtajien käyttämässä järjestelmässä. Koneen huomasi tutka-asema, jonka jälkeen SAS:n konetta varoitettiin ja se ehti muuttaa kurssiaan.
Koneet ohittivat toisensa lopulta 90 metrin etäisyydellä toisistaan. Sallittu vähimmäisetäisyys olisi ollut 300 metriä.
http://www.hs.fi/ulkomaat/SASn+kone+oli ... 9512553729
http://www.elisa.net/ruotsalaismedia-ma ... koneeseen/
Krimin tapahtumien aikoihin Ruotsin ja Vietnamin tutkilla näyttäisi olleen miehitys, Malesian ja Indonesian tutkilla nauhoitus ja Intian tutkilla kustannustensäästöohjelma.
Esimerkkinä kaukolentoihin tarkoitettuja, painoltaan ja moottoriteholtaan vastaavia sotakoneita kuin kadonnut malesialainen Boeing 777-200 jumbojetti:
http://www.youtube.com/watch?v=SOO60OoqGCE
http://www.youtube.com/watch?v=S5LUNfDdWFI
Edit 2, 11.5.2014: Venäläisministerin mukaan em. strategista pommikonetta voisi ajatella käytettävän lentoon toisen maan ilmatilassa, milloin lentolupa hänen omalle koneelleen ei heltiä vapaaehtoisesti. Käytännössä pommittajan luvaton tunkeutuminen toisen maan ylle edellyttäisi hävittäjäsuojaa jne.
Rogozin valitteli Twitterissä Ukrainan ja Romanian ilmatilan sulkemista ja ilmoitti palaavansa seuraavan kerran TU-160-pommikoneella.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Ven%C3%A4j%C3 ... 9693065252
Suuri maa, suurta huumoria.
Esimerkkivideo koneen varsinaisesta käyttötarkoituksesta:
http://www.youtube.com/watch?v=mf4lS5qUZ_g