Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Selviämättä jääneet katoamistapaukset
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Piia Ristikankare 1988

Post by härkä »

Mitenkähän oikein on ?

Kuka voisi päättää tv - kanavan valinnasta tilanteessa , joka vastaa tätä Piian katoamisajankohtana tapahtunutta.

Koska minulla ei valitettavasti ole sisaria , on pakko kysyä kokemuksia toisilta :shock:
Piia oli kuitenkin veljeään vanhempi ja oletettavasti myös silloin fyysisempi - luulen.

Voisiko joku energinen ottaa selville , mitä televisiosta tuolloin tuli ???
Itse en viitsi - suoraan sanoen :oops:
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Piia Ristikankare 1988

Post by Queen »

En minäkään ole niin energinen, että saisin selvitettyä, mitä juuri ko. iltana on tullut, mutta ainakin silloin tuli perjantai-iltaisin Speden Spelit (vai millä nimellä se mahtoi sinä vuonna kulkea?). Tuota Piian ja veljensä riitelemisaikaakaan ei taida ihan tarkalleen olla tiedossa.
Jääkiekkoa ei tullut! :mrgreen: Kyseinen päivä taisi olla se "musta perjantai" jääkiekon osalta.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Piia Ristikankare 1988

Post by härkä »

Tämän päivän printti Iltalehdessä on sivun juttu uudesta käänteestä , eli kallosta.
Jutussa ei ole sen kummempaa. Isää haastatellaan jne.

Se riitelyajankohta on tosiaan hämärän peitossa. Samaten kuin se , koska Piia poistui kotoaan.
Sen TV - ohjelman saa ehkä helpoimmin menemällä minkä tahansa lehtitalon arkistoon , jossa on tv - ohjelmia julkaistu.

Tosin jää sekin vaihtoehto , että oliko talossa satelliitti- antennia ? Tuolloin oli jo Sky - Channel , Super Channel ja Music - TV , jota noihin aikoihin Guzenina muitten muassa juonsi.
Kaapeliverkkoon tuo talo ei varmaankaan kuulunut.

Taivaskanavien ohjelmia ei lehdissä tuolloin muistaakseni ollut. Ei ainakaan kaikissa.

Jostain syystä se riitelyn kohteena ollut kanavavalinta vaivaa minua :shock:
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Piia Ristikankare 1988

Post by härkä »

Image

Tuossa 7.10.1988 suomalaiset tv - ohjelmat.
Kuvaa täytyy vähän suurentaa. Pahoittelen.
Lisäksi on tietenkin mahdollista , että kuten edellä sanoinkin , olisi ollut lautasantenni. Tai SVT:n ja Tallinnan TV:n katseluun tarvittavat antennit.

Joka tapauksessa noista Ylen ja MTV:n ohjelmista voi hyvinkin löytyä riidan aiheita.
Mielenkiintoisia ohjelmia näkyi silloin tulleen. Muunmuassa Murhasta tuli totta. :shock:

No , tulihan nyt sitten tuokin tehtyä :roll: :mrgreen:
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Piia Ristikankare 1988

Post by Queen »

Tuossa ei näy Speden Speliä (taisi silloin olla Spede Special). Tuohon aikaan se on tullutkin keskiviikkoisin ja vasta myöhemmin siirtyi perjantai-illaksi. Olisiko tappelu tullut tuossa klo 21.00 aikaan, poika olisi halunnut katsoa Rallicrossia ja Piia Hill Street Bluesia, tai toisinpäin? Tosin itsekään en olisi osannut valita, kumpaa katsoisi. :mrgreen: HSB oli hyvä sarja, mutta kyllä rallikin olisi kiinnostanut.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Piia Ristikankare 1988

Post by härkä »

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/344318 ... ratkenneen

Poliisi uskoo Kaarinan pääkallon arvoituksen ratkenneen

Kotimaa | Turun Sanomat04:58

Piikkiöstä Raadelman kartanon omenatarhasta löytyneen pääkallon arvoitus on ratkeamassa. Viime perjantaina löytynyt kallo on todennäköisesti iäkkään miehen, joka katosi Kaarinassa seitsemän vuotta sitten.

– Meillä on vahva epäily siitä, että kallo liittyy aiempaan tapaukseen. Vuonna 2005 kallon löytöpaikan läheltä löytyi pahasti tuhoutunut vainaja, jolta puuttui ruumiinosia, kertoo tutkinnanjohtaja Veli-Matti Soikkeli Varsinais-Suomen poliisista.

Kaarinan poliisi selvitti iäkkään miesvainajan kuolinsyyn, mutta muiden muassa kallo jäi löytymättä. Soikkelin mukaan tapaukseen ei liittynyt rikosta.

Katoamisesta ei aikanaan kerrottu julkisuuteen, koska miehen omaiset toivoivat tätä eikä rikosta epäilty.

– Valistunut arvaukseni on, että nämä asiat kyllä yhdistyvät kun dna-vertailut saadaan päätökseen. Prosentti on aika korkea ottaen huomioon olosuhteet, maastoetäisyyden ja omat tekniset tutkimuksemme, Soikkeli sanoo.

Poliisi on ollut yhteydessä myös vainajan omaisiin.

TS


Ilmeisesti kallo on tuon miehen.
Mitä sitten lie hänelle tapahtunutkaan ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Harriet
Posts: 1164
Joined: Sun Nov 27, 2011 10:42 pm

Re: Piia Ristikankare 1988

Post by Harriet »

Piia Ristikankareen isä uudessa Aibissa pohti josko Piia on itsemurhan tehnyt, hypännyt Ruotsinlaivalta mereen, poliisi ei tätä teoriaa pidä uskottavana, myös tytön päiväkirjassa ei ole viitteitä masennuksesta tms isän mukaan Piia oli koulukiusattu. Tapausta tutkitaan henkirikoksena.
tapausta ei tutkita tällä hetkellä aktiivisesti tj Kimmo Heinosen mukaan, yksi vihje aiotaan kuitenkin lähiaikoina tarkistaa.


ALIBI 9/ 2012

Image
Quilty as charged

SEURAA HEJACia TWITTERISSÄ: http://bit.ly/1JUp7t8
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Piia Ristikankare 1988

Post by Queen »

Minä olen aina pitänyt tätä isän esittämää teoriaa kummallisena - Piia hypännyt ehkä ruotsinlaivalta mereen. :shock:
Ensimmäinen vaikeus tulisi siinä, että Piian pitäisi päästä Turun satamaan.
Piialla pitäisi olla rahaa ostaa risteilylippu. (Taisi Piialla olla 20 mk)
Piialla ei ole ikää matkustaa laivalla yksin (reittimatkalla saa vanhempien luvalla, mutta siitä ei nyt ole kyse).
Piian pitäisi olla ollut mahdollisimman huomaamaton matkatessaan Turkuun, livistäessään laivalle liputtomana ja oleskellessaan laivalla, kunnes onnistuu kenenkään huomaamatta hypätä mereen. Muutoinhan joku olisi ilmoittanut nähneensä hänet.
Piian pitäisi loikata laivan kaiteen yli kenenkään huomaamatta.
Tämähän tuntuu ihan järjettömältä!
Jos haluaa tehdä itsemurhan, kai se nyt onnistuu helpomminkin. Vai onko isällä ajatus, että uskovaiset eivät hyväksy itsemurhaa, minkä takia Piia olisi halunnut kadottaa ruumiinsa? Ei tämä silti tunnu millään muotoa mahdolliselta.
User avatar
skoune
Posts: 1146
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Piia Ristikankare 1988

Post by skoune »

Queen wrote:Minä olen aina pitänyt tätä isän esittämää teoriaa kummallisena - Piia hypännyt ehkä ruotsinlaivalta mereen. :shock:
Ensimmäinen vaikeus tulisi siinä, että Piian pitäisi päästä Turun satamaan.
Piialla pitäisi olla rahaa ostaa risteilylippu. (Taisi Piialla olla 20 mk)
Piialla ei ole ikää matkustaa laivalla yksin (reittimatkalla saa vanhempien luvalla, mutta siitä ei nyt ole kyse).
Piian pitäisi olla ollut mahdollisimman huomaamaton matkatessaan Turkuun, livistäessään laivalle liputtomana ja oleskellessaan laivalla, kunnes onnistuu kenenkään huomaamatta hypätä mereen. Muutoinhan joku olisi ilmoittanut nähneensä hänet.
Piian pitäisi loikata laivan kaiteen yli kenenkään huomaamatta.
Tämähän tuntuu ihan järjettömältä!
Jos haluaa tehdä itsemurhan, kai se nyt onnistuu helpomminkin. Vai onko isällä ajatus, että uskovaiset eivät hyväksy itsemurhaa, minkä takia Piia olisi halunnut kadottaa ruumiinsa? Ei tämä silti tunnu millään muotoa mahdolliselta.
Oho! Multa oli tuo Alibin juttu mennyt ohi. Todella kumma kannanotto isältä! Siis hän olisi nyt vuosien jälkeen alkanut epäillä tällaista? Ei vaikuta ollenkaan uskottavalta tapaustenkululta.

Valitettavasti tuo Alibin artikkeli puhuu mielestäni aivan jostain muusta mahdollisesta kuolinsyystä...
Kukkahattusetä
Posts: 105
Joined: Sat Sep 01, 2012 10:34 am

Re: Piia Ristikankare 1988

Post by Kukkahattusetä »

Minä käsitin että tuo ruotsinlaivalta hyppääminen oli esitetty vain yhtenä teoriana muiden joukossa, ei siis mitenkään erityisen todennäköisenä tapahtumakulkuna. En muutenkaan jaksa itse uskoa itsemurhaan, Piia oli päässyt peruskoulusta ja kiusaajien kynsistä isommalle paikkakunnalle opiskelemaan, saanut uusia kavereita ja viihtyi koulussa hyvin. Uusi ihastuskin taisi olla kiikarissa. Kuulostaa mielestäni siltä että elämä olisi vihdoin alkanut hymyilemään.

Paljon askarruttanut kirje... voisikohan sen sisältö olla jotakuinkin seuraavan kaltainen:

"Olen XXX ja tunnustan napanneeni ja surmanneeni jonkun nuoren tytön vuonna -88, heitin ruumiin mereen rannalta XX. Tapahtumat etenivät jotakuinkin seuraavasti: --- Asia on painanut minua ja haluan tunnustaa sen. Kirjeen lähettämisen jälkeen surmaan itseni ja ruumiini löytyy paikasta X. etc..."

Koska Piiaa ei mainita nimeltä, menee tutkimuksissa hetki ennen kuin kirje yhdistetään hänen katoamiseensa. KRP tarkastaa paikallispoliisilta ja henkilön XXX ruumis on tosiaan löytynyt paikasta X narunpäässä roikkumasta. Kirjeen sisällössä ei havaita minkäänlaista ristiriitaa poliisin omien tutkimusten kanssa joten tunnustus vaikuttaa siltä osin uskottavalta. Koska pelkän tunnustuksen perusteella ei voida ketään tuomita + henkilö on menehtynyt, jutulle ei voida lyödä pistettä vaan se on pidettävä näennäisesti avoinna vaikka poliisi uskookin tietävänsä tekijän suurella todennäköisyydellä.
Post Reply