Kielianalyysi

Rikosten koko muu kirjo henkirikosten lisäksi ajanjaksosta riippumatta
Post Reply
User avatar
Elizzza
Posts: 477
Joined: Tue Nov 20, 2012 8:18 pm

Kielianalyysi

Post by Elizzza »

Kesällä 2011 kielentutkija Ulla Tiililän pienessä työhuoneessa Kotuksessa eli Kotimaisten kielten keskuksessa soi puhelin. Poliisi soitteli: voisiko Tiililä tehdä analyysia teksteistä, jotka olivat osa erästä rikostutkintaa?

Kotukseen toimitettiin nivaska paperia: fakseja, kirjeitä ja sähköposteja. Niissä useat eri henkilöt käsittelivät erään rovaniemeläisen eläkeläisen asiaa. Vanhuksella oli ollut elämänmittainen haave lomakylän perustamisesta. Kirjeissä virkamiehet, vaikuttajat sekä liikemies Carl J. Danhammer pyrkivät kaikin tavoin edistämään vanhuksen asioita.

Poliisille tapaus oli päätynyt, koska mies oli lopulta menettänyt kaikki säästönsä, 300 000 euroa. Oli syytä epäillä, että kaikki viestit oli kirjoittanut yksi ja sama henkilö.

Sen selvittämiseen tarvittiin kielentutkijaa.

Tällaista työtä, jossa tekstianalyysia käytetään oikeuden apuna, kutsutaan "forensiseksi lingvistiikaksi". Tutkijalle annetaan erilaisia tekstejä, ja hänen pitää vertailemalla pystyä jäljittämään, kuka tai keitä kirjoittajat mahdollisesti ovat.
Lue lisää:
http://www.hs.fi/sunnuntai/a14371023622 ... ref=og-url

Tämä kiinnostaa minua. Netissäkin (ilman mitään rikoksia) voi joskus huomata että sama ihminen kirjoittaa kahdessa paikassa eri nimellä/nimimerkillä.
Kun trolli tulee jonnekin, hänellä on hyvin tyypillisiä kirjoittamisominaisuuksia joista ainakin itse luulen tunnistavani.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Kielianalyysi

Post by härkä »

Minulla ei ole oikeastaan kokemusta muista nettikirjoittelusta kuin näistä rikosaiheisista.
Aikaa ei jää muuhun osallistumiseen.

Tuntuisi siltä , että mitä suurempi yhteiskunnallinen heijaste rikostapauksella on , sitä enemmän niin kutsuttuja röllejä.
Es. kadonneissa ei yleensä ole lainkaan rölläystä.
On tarkoitushakuista käsitellyn tapauksen vääristelyä. On myös " protestihenkeä " , joka yleensä kohdistuu hyvin kirjoittaviin ja oletettavasti oikeassa oleviin.

Toisaalta.

Samansuuntaisesti ajetteleva voidaan tulkita yllättävän usen rölliksi.
Tietyt poikkeamat tavassa kirjoittaa , verraten jokapoikaan / tyttöön voivat herättää epäilyksiä.
Otetaan esimerkiksi vaikka meiille kirjoittava SiSu , jota luultiin Sirpaksi. Sai minfoon ko. syystä ikibannin.
Minusta tyylit kirjoittaa kuitenkin täysin erilaiset.
Lisäksi Sirpan ego on niin suuri , ettei hän toisella nikillä koskaan kirjoittaisi.
Nythän oli ottanut toisen nikin minfoon , jossa valotti asiaa ikibannin saatuaan. En ota kantaa Sirpan kirjoituksiin tässä yhteydessä sen kummemmin.
Elävässä elämässäkin on ihmisiä , jotka " valittavat "oudon runsaasti.
Mielenkiintoinen kysymys anyway.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
SiSu
Posts: 131
Joined: Wed Nov 14, 2012 6:19 pm

Re: Kielianalyysi

Post by SiSu »

Analyysi minusta oli, että olen nuori sekopäinen nainen.

Nimimerkkini SiSu tuli Mikki Hiiren komisariosta.

Työni olen tehnyt laatupäällikönä, joka uskoo tilastotieteeseen ja prosessivalvontaan. (Tässä kaikki ovat tervetulleita haastamaan, sillä haluan oppia uutta)

Olen oppinut inhoamaan tätä tapausta siksi, että syyllistä ei rangaista, koska´syyllinen on syyllinen, vaan olisihan muukin ehkä mahdollista, kun tarpeeksi kaivellaan? .... ei ole.

Tällä palstalla oleva aikajana ja siihen samanaikaisesti liitetty tyttären ja annelin todistus ei jätä minkäänlaista mahdollisuutta Annelin syyttömyydelle.

P:S. Saattaa se antaa kodin sisällä olevalle kanssarikolliselle aikaa, mutta ei herra X:lle.

Edit. Korjasin työ etc.
Post Reply