Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Huom.: Legendaariset rikokset ovat omassa osiossaan.
Forum rules
Huom.: Legendaariset rikokset ovat omassa osiossaan.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Post by Queen »

Somertonin miehen hyvin kehittyneistä jaloista ja erikoisesta jalkaterän muodosta on useinkin tutkimuksissa herännyt epäilyksiä mm. hänen tanssijataustastaan. Eikö esim. paljon ratsastaville kehity vahvat sääret? Jalkaterien muodon selvittäisi esim. bootsien tms. kenkien kärjen muoto.

Vähän ohi aiheen: Tiedättekö mistä korkeat korot kengissä on saanut alkunsa?
Luin sellaista, että kuninkaallisten joukossa villitys levisi, koska kengillä, joissa oli selkeät korot, oli helpompi ratsastaa ja hevosen selästä oli helpompi ampua, kun kenkä pysyi hyvin jalustimessa. Tästä se levisi sitten vasta lyhyille miehille pituuden lisäämistä ajatellen sekä myöhemmin naisten käyttöön.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Post by Queen »

Ei mitään uutta asiasta, mutta mietteitä ja kysymyksiä:

Onko Somertonin mies elänyt jonkun toisen henkilön henkilöllisyyden turvin tai peräti keksityllä henkilöllisyydellä?
Vai miksi kukaan ihminen ei ole tunnistanut häntä edes vuosikymmenien aikana?
Mietin siis niin, että jospa hänet on jossain vaiheessa julistettu kuolleeksi. Luulisi, että jokaisen ihmisen tunnistaisi joku; perheenjäsen, sukulainen, työkaveri tms. Jos hän on edellisvuodet ollut esim. vankeudessa tai jossain hoitolaitoksessa, niissäkin on henkilökunta ja toiset potilaat, jotka tunnistaisivat. Mies kuitenkin oli kait hyvin ravittu ja perustervekin.
Jos mies olisi aiemmin julistettu kuolleeksi, ei kait edes sukulaiset enää osaisi liittää häntä tähän löytyneeseen ruumiiseen tai ainakin epäilisivät asiaa.

Miehen matkalaukun sisältökin oli kovin vajavainen. Hänellä oli vaatteista aamutakki, alushousuja, pyjama, vaihtohousut ja takkikin, mutta esim. vaihtopaidat puuttuivat. Päällä ollut vaatetus oli liiallista lämpöasteiden suhteen. Hänellä oli kauluspaita ja jopa solmio, mutta miksi vaihtovaatetus oli näin vähäistä?

Viestin purussa suurin vaikeus on heti siinä, että ei tiedä sen aihetta, eikä sitä milloin se ylipäätään on kirjoitettu, vuosia sittenkö? Onko sillä mitään merkitystä miehen kuoleman kanssa. Viestihän saatiin täysin esiin vasta ultraviolettivalon avulla.
Osaako joku selittää tätä asiaa, en oikein ymmärrä? Siis eikö viestiä ole alunperin edes kirjoitettu tuohon kirjaan, vaan erilliselle lapulle ja se on vain painautunut siihen? Senhän kerrottiin olleen lyijykynän jälki.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Post by härkä »

^
Olisiko miehellä ollut jonkin toinen pakaasi ?
Toisaalta se oikein sopisi kuvaan.
Ehkä tuohon aikaan ei juuri lomakledjuja kuljeteltu. Ainakin itse olisin ottanut simmareita, shortseja ja hulahula-paitoja.

Miehellähän ei muistaakseni löydetty rahaa tai lompsaakaan. Missä ne ovat / joutuivat ?
Sitten tälläinen.
https://fi.celeb-true.com/mark-oliphant ... evelopment
Hän valmistui Adelaiden lukiosta ja aloitti opintonsa Adelaiden yliopistossa vuonna 1919. Alun perin hän oli kiinnostunut lääketieteellisestä urasta, mutta hänen fysiikan professori Kerr Grant tarjosi hänelle kadettiin fysiikan laitoksella, jonka Oliphant hyväksyi.
Ote linkistä.
Joissain ulkolaisissa keskusteluissa tuo on yhdistetty Somertonin mieheen.
Tiedä sitten hänestä. :shock:
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Post by Queen »

Noista Somertonin miehen tavaroista; lähtökohtaisesti ajattelin niin, että jospa hänellä ei yksinkertaisesti ole ollut mitään mukaan otettavaa, jos hän mahdollisesti on lähtenyt jostain laitosoloista ja menettänyt omaisuutensa tai muutoin aikanaan lähtenyt kotoaan "kahta kättä heiluttaen" päätyen esim. työhön laivalle tms.
Toki olisi mahdollista, ettei hänellä ole ollut ajatustakaan jäädä Adelaideen pyörimään, mutta silti luulisi, että mies tarvitsisi vaihtopaidan. Sen voi tietysti ostaa tarpeeseen, mutta miksi hän kuitenkin on ottanut vaihtohousut? Lompakon ja henkilökortin hän on joko itse tuhonnut tai joku on ne ottanut pois, ettei miestä voisi tunnistaa.
Mutta edelleen mietin, miksi maailmassa ei ollut/ole yhtään ihmistä, joka olisi tunnistanut hänet. Onhan hän joskus jossain asunutkin, eivätkö naapurit ole tunnistaneet häntä?

Mielenkiintoinen tutkimuskohde tuo Oliphantkin. Nyt olen kaivannutkin jotain tarttumapintaa sille, että olen kokeillut eri sanoja tietyllä sotien aikaan käytetyllä menetelmällä salakirjoitukseen. Tästä olen hakenut "kirjainpareja", jotka sopisivat keskenään ja jotka kuitenkin natsaisivat kokonaistekstiin.
Ongelma pelkkien kirjainten kanssa pelaamiisessa on tuo aiemmin tunnistettu eli viesti on niin lyhyt, että todennäköisyyksiä ei voi laskea suoraan kirjaimista.

Esim. vastaan on tullut tällaista:
***MAN*** vastaisi ***CAR***
ENG****** vastaisi SEA******
Näissä siis kirjaimet voisivat olla vain sanan osia, eikä esim. CAR tarkoittaisi autoa. En ole keksinyt yhtäkään sanaa, joka sopisi vastasanansa kanssa yhteen. Selvennykseksi vastasana pitää hakea tuolla koodin purkamisella.
Esim. ENG-alkuun olen kokeillut ENGLISH, ENGLAND, jne. kaikkea mitä keksinyt olen. Se ei tuo sopivaa jatkoa SEA-kirjaimille.

(Näitä on tosi vaikea selittää viestin välityksellä.)
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Post by skoune »

Queen wrote: Wed Mar 30, 2022 9:45 am Noista Somertonin miehen tavaroista; lähtökohtaisesti ajattelin niin, että jospa hänellä ei yksinkertaisesti ole ollut mitään mukaan otettavaa, jos hän mahdollisesti on lähtenyt jostain laitosoloista ja menettänyt omaisuutensa tai muutoin aikanaan lähtenyt kotoaan "kahta kättä heiluttaen" päätyen esim. työhön laivalle tms.
Toki olisi mahdollista, ettei hänellä ole ollut ajatustakaan jäädä Adelaideen pyörimään, mutta silti luulisi, että mies tarvitsisi vaihtopaidan. Sen voi tietysti ostaa tarpeeseen, mutta miksi hän kuitenkin on ottanut vaihtohousut? Lompakon ja henkilökortin hän on joko itse tuhonnut tai joku on ne ottanut pois, ettei miestä voisi tunnistaa.
Mutta edelleen mietin, miksi maailmassa ei ollut/ole yhtään ihmistä, joka olisi tunnistanut hänet. Onhan hän joskus jossain asunutkin, eivätkö naapurit ole tunnistaneet häntä?

Mielenkiintoinen tutkimuskohde tuo Oliphantkin. Nyt olen kaivannutkin jotain tarttumapintaa sille, että olen kokeillut eri sanoja tietyllä sotien aikaan käytetyllä menetelmällä salakirjoitukseen. Tästä olen hakenut "kirjainpareja", jotka sopisivat keskenään ja jotka kuitenkin natsaisivat kokonaistekstiin.
Ongelma pelkkien kirjainten kanssa pelaamiisessa on tuo aiemmin tunnistettu eli viesti on niin lyhyt, että todennäköisyyksiä ei voi laskea suoraan kirjaimista.

Esim. vastaan on tullut tällaista:
***MAN*** vastaisi ***CAR***
ENG****** vastaisi SEA******
Näissä siis kirjaimet voisivat olla vain sanan osia, eikä esim. CAR tarkoittaisi autoa. En ole keksinyt yhtäkään sanaa, joka sopisi vastasanansa kanssa yhteen. Selvennykseksi vastasana pitää hakea tuolla koodin purkamisella.
Esim. ENG-alkuun olen kokeillut ENGLISH, ENGLAND, jne. kaikkea mitä keksinyt olen. Se ei tuo sopivaa jatkoa SEA-kirjaimille.

(Näitä on tosi vaikea selittää viestin välityksellä.)
Mä en oikein tiedä noista koodeista ja kielistä. Ja siitä itsemurhaviestistä. Millä kielillä ne on kirjoitettu. Jossainhan sanottiin, että muitakin kieliä (kuin englanti) olisi siellä mukana. Luulen, että tämä on toivoton tapaus ratkoa sellaiselle, joka ei osaa noita kaikkia mukana olleita kieliä ..
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Post by Queen »

Sitä ei tiedä millä kielellä pitäisi toimia. Itsellä ei ole mahdollisuus kuin englanninkieleen, koska en suomen lisäksi osaa kuin englantia, ruotsia ja jonkun sanan italiaa. Jaa, niin no, nyt osaan jo jonkun sanan navajoakin. :mrgreen:
Taisi olla aiemmin puhettakin, että navajoa käytettiin salauskielenä ainakin 1. maailmansodan aikaan, koska sitä ei ymmärtänyt juuri kukaan. Ongelma kielen käytössä oli se, että navajon kielessä on hyvin suppea sanavarasto ja monille asioille piti keksiä uusi nimitys.

Ja vaikka viesti olisi englantiakin, ei sitä ole helppoa avata kenenkään ammattilaisenkaan. Jos joku koodisana tarvitaan, se voi olla ihan mikä tahansa sana, tai vaikka kirjainyhdistelmä, joka ei tarkoita mitään. Sen selvittämisen jälkeen pitää vielä tietää, millä tekniikalla koodin purkaminen tehdään.
Lisäys: Välttämättä kyse ei ole itsemurhaviestistä. Sekin on yksi ongelma, että helpottaisi jo paljon, jos tietäisi, mistä viestissä puhutaan; mahdollinen itsemurhaviesti, kahden ihmisen välinen muu viesti, huvin vuoksi kirjoitettu runo tai muu kirjoitus, kirjoitus, joka on piruuttaan tehty, tärkeä ammattisalaisuusviesti, tms. Mahdollisuuksia on lukemattomia.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Post by skoune »

Queen wrote: Thu Mar 31, 2022 10:00 am Sitä ei tiedä millä kielellä pitäisi toimia. Itsellä ei ole mahdollisuus kuin englanninkieleen, koska en suomen lisäksi osaa kuin englantia, ruotsia ja jonkun sanan italiaa. Jaa, niin no, nyt osaan jo jonkun sanan navajoakin. :mrgreen:
Taisi olla aiemmin puhettakin, että navajoa käytettiin salauskielenä ainakin 1. maailmansodan aikaan, koska sitä ei ymmärtänyt juuri kukaan. Ongelma kielen käytössä oli se, että navajon kielessä on hyvin suppea sanavarasto ja monille asioille piti keksiä uusi nimitys.

Ja vaikka viesti olisi englantiakin, ei sitä ole helppoa avata kenenkään ammattilaisenkaan. Jos joku koodisana tarvitaan, se voi olla ihan mikä tahansa sana, tai vaikka kirjainyhdistelmä, joka ei tarkoita mitään. Sen selvittämisen jälkeen pitää vielä tietää, millä tekniikalla koodin purkaminen tehdään.
Lisäys: Välttämättä kyse ei ole itsemurhaviestistä. Sekin on yksi ongelma, että helpottaisi jo paljon, jos tietäisi, mistä viestissä puhutaan; mahdollinen itsemurhaviesti, kahden ihmisen välinen muu viesti, huvin vuoksi kirjoitettu runo tai muu kirjoitus, kirjoitus, joka on piruuttaan tehty, tärkeä ammattisalaisuusviesti, tms. Mahdollisuuksia on lukemattomia.
Hm, mä en osaa siis englantiakaan kunnolla, sillä aikaa sitten tänne lähettämässäni linkissä oli mun ymmärryksen mukaan selvästi sanottu, että ko koodi oli ratkaistu ja se viesti oli selvitetty olevan itsemurhaviesti! Sillä ukolla oli vain sen kirjan nimi piilotettuna sinne jonnekin vaatteiden saumaan. Autossa oli käsittääkseni se englanninkielinen käännös ko kirjasta. Ja sinne kirjoitettu jotain. Mutta en tiedä, ehkä tuo koodilappu on kuitenkin ollut jossain tavaroissa miehen mukana (se ei mielestäni näytä miltään kirjansivulle kirjoitetulta). - Nyt mä vihon viimein yritän jättää tämän asian unoholaan. On vähän tuoreimpiakin "koodeja" ratkottavana..
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Post by Queen »

Vähän kertausta Somertonin miehen mysteeristä, koska skounen viestissä on mielestäni virheellisyyksiä:

Itsemurhasta ei voida olla varmoja, koska ruumiinavauksen suorittanut patologi tohtori Dwyer oli vakuuttunut, ettei kyseessä ollut luonnollinen kuolema ja että uhri oli ottanut tai saanut jonkinlaista hyvin liukenevaa rauhoittavaa ainetta.
Toisen ruumiinavauksen suoritti patologi John Cleland kesäkuussa 1949. Kuolinsyy ei selventynyt, mutta toisen tutkimuskerran yhteydessä miehen housuista löydettiin salatasku (tai joidenkin mielestä taskukellolle tarkoitettu sisätasku), jossa oli pieni pala paperia. Lapussa oli kaksi sanaa, Tamám Shud. Nämä sanat ovat loppusanat runokirjasta Rubaiyat, ei siis kirjan nimi.
Lääkärin autosta löytyneestä ko. runoteoksesta puuttui juuri tuo viimeinen sivu, joten oli oletettavaa, että Somertonin mies oli sen tästä nimenomaisesta kirjasta repinyt, minkä jälkeen hän oli heittänyt kirjan auton avoimesta ikkunasta sisään.
Tämän samaisen kirjan takakannesta löytyi puhelinnumero ja tarkempien tutkimusten myötä suurennuslasin avulla myös hyvin haaleaa kirjoitusta. Tämä kirjoitus oli tuo "mystinen viesti". Tämä puhelinnumero taas oli sairaanhoitaja Jessican.

Eli kyseessä ei ole kirjan nimi, vaan lopputeksti.
Mitään erillistä koodilappua ei ole, vaan teksti näkyy himmeästi lääkärin autosta löytyneestä kirjasta.
Miehen matkalaukussa ei ollut mitään viestiin viittaavaa.

Toki voi olettaa, että mysteerikirjoitus on ratkaistu, mutta kuten aiemmin kirjoitin, ratkaisu ei mielestäni ollut kovin vakuuttava.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Post by skoune »

Queen wrote: Fri Apr 01, 2022 10:02 am Vähän kertausta Somertonin miehen mysteeristä, koska skounen viestissä on mielestäni virheellisyyksiä:

Itsemurhasta ei voida olla varmoja, koska ruumiinavauksen suorittanut patologi tohtori Dwyer oli vakuuttunut, ettei kyseessä ollut luonnollinen kuolema ja että uhri oli ottanut ...jonkinlaista hyvin liukenevaa rauhoittavaa ainetta.
... 1949. Kuolinsyy ei selventynyt
... jossa oli pieni pala paperia. Lapussa oli kaksi sanaa, Tamám Shud. Nämä sanat ovat loppusanat runokirjasta Rubaiyat, ei siis kirjan nimi.

Lääkärin autosta löytyneestä ko. runoteoksesta puuttui juuri tuo viimeinen sivu, joten oli oletettavaa, että Somertonin mies oli sen tästä nimenomaisesta kirjasta repinyt, minkä jälkeen hän oli heittänyt kirjan auton avoimesta ikkunasta sisään.

Tämän samaisen kirjan takakannesta löytyi puhelinnumero ja tarkempien tutkimusten myötä suurennuslasin avulla myös hyvin haaleaa kirjoitusta. Tämä kirjoitus oli tuo "mystinen viesti".
...
Eli kyseessä ei ole kirjan nimi, vaan lopputeksti. ???

Mitään erillistä koodilappua ei ole, vaan teksti näkyy himmeästi lääkärin autosta löytyneestä kirjasta.
Miehen matkalaukussa ei ollut mitään viestiin viittaavaa.

Toki voi olettaa, että mysteerikirjoitus on ratkaistu, mutta kuten aiemmin kirjoitin, ratkaisu ei mielestäni ollut kovin vakuuttava.
Anteeksi mun virheellisyydet... En tiedä mitä ne olivat mielestäsi? Ehkä kirjoitin huolimattomasti, että ko kirjan nimi olisi Tamam Shud (joka oli pieni lappu repäisty siitä autossa olevasta kirjasta).

Mutta lihavoin joitakin kohtia: niiden perusteella ei ole mitään, mikä poissulkisi itsemurhan mahdollisuuden!

Minulle uutta tietoa oli tuon viimeisen sivun puuttuminen! Siis sillä sivulla oli ne lopetussanat? Olisiko joku lähde tälle?

Itse olen nähnyt sellaisen kuvan jostain siitä kirjan sivusta, mistä on revitty pois pieni pala (joka sitten löytyi S-mieheltä sieltä kuolinpaikalta)..

Ja se, että tuo koodikirjoitus oli ko kirjassa, sitähän peräänkuulutin, kun en ollut sen kirjoituksen paikasta nähnyt mitään tietoa.

Kuitenkin sen olen nähnyt, että kirjaan oli merkitty kaksi puhelinnumeroa, joista toinen oli Jessican, mutta toinen tuntematon numero.

Viimeiseen lauseeseen ("Toki voi olettaa, että mysteerikirjoitus on ratkaistu, mutta kuten aiemmin kirjoitin, ratkaisu ei mielestäni ollut kovin vakuuttava.) sanoisin, että minä uskon kyllä sellaiseen ratkaisuun, jonka monen asiaan liittyvän kielen ja ko kirjassa olevien runojen ammattimaiset erikoistutkijat ovat julkaisseet. Ja hehän saivat selville, että kyseessä oli itsemurha.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Somertonin mies ja salainen viesti 1948

Post by Queen »

En nyt jaksaisi jankata ihan perusasioista, enkä nyt ehdikään.
Monessakin lähteessä on mainittu, että mieheltä löytyneet runoteoksen sanat oli otettu kirjasta, joka löytyi lähistöllä olleesta lääkärin autosta. Jos asia kiinnostaa, tarpeeksi kun lukee, kyllä ne vastaan tulevat. Itse olen lukenut kymmenittäin näitä mysteeriä koskevia tekstejä niin netistä kuin kirjoistakin.
Ja kyllä, runoteoksen loppusanat sijaitsevat ennen takakantta olevalla sivulla. Samalla sivulla ei ole mitään muuta tekstiä.
Ja kyllä, koodikirjoitus oli kirjassa. Muistaakseni vielä takakannen sisäkannessa.
Nämä loppusanat siis sitoivat miehen kirjaan, josta ne puuttuivat. Kirja taas sitoi Jessican samaan mysteeriin, koska hänen puhelinnumeronsa oli kirjassa ja hän asui lähellä rantaa, josta mies löytyi.
Tietenkään itsemurhan mahdollisuutta ei ole poissuljettu. Niin en ole väittänytkään. Kirjoitin, että itsemurhasta ei voida olla varmoja.
Tämä ei perustu minun ajatuksiini, vaan asiantuntijoiden lausumiin.
Olihan esillä sellainenkin epäilys, että myrkky olisi tullut savukkeista, joita mies poltteli rannalla.
En tiedä, tutkittiinko jäljellä olevat savukkeet, mutta eihän myrkkyä ole tarvinnut ollakaan kuin yhdessä ainoassa.
Mutta nyt en tosiaan ehdi enempää.
Ps. Muistaako joku, mikä oli sen lääkärin nimi, jonka autosta kirja löytyi? (Jos en satu itse sitä enää löytämään)
Post Reply