Vesiliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

VIKING AMORELLA - karilleajo 20.9.2020

Post by -Uta- »

https://www.satakunnankansa.fi/a/8d5e8f ... 17e075a110
20.9.2020 13.40 – PÄIVITETTY 20.9.2020 21.57

Matkustaja-autolautta Viking Amorella ajoi sunnuntaina karille Ahvenanmaalla.
Länsi-Suomen Merivartiosto kertoi asiasta twitterissä.

Image

Mitä tapahtui, missä ja milloin?
Alus sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan Hjulgrundilla noin kello 12.50 ollessaan matkalla Turusta Maarianhaminaan. Laivalla on Viking Linen mukaan noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä.

Mitä pohjakosketuksesta seurasi?
Länsi-Suomen merivartioston tiedottamisesta vastaava Samu Hiljanen kertoo, että Amorella on ottanut runsaasti vettä sisäänsä. Alus on ajettu tarkoituksella matalikkoon Järsön saaren rantaan. Laiva on kallistunut lievästi. – Aluksen vakaus on kärsinyt erittäin paljon vuodosta. Se on ajettu niin matalaan, että se on jäänyt kiinni, Hiljanen sanoo. Tietoa mahdollisessa tärähdyksessä loukkaantuneista ihmisistä ei ole vielä kerrottu. Esimerkiksi öljyvuodoista ei Merivatioston mukaan ole havaintoja.

Muun muassa ahvenanmaalaisten ja ruotsalaisten medialähteiden mukaan hätäkutsussa olisi kerrottu aluksen saamista vuodoista. Ålands radion mukaan kutsussa olisi todettu vuodoista "aluksen alimmissa osissa" sekä "useissa paikoissa". Tästä ei kuitenkaan ole virallista tietoa.

Ruotsalaislehti Aftonbladet on julkaissut nauhoitteen, jonka lehti kertoo olevan karille ajaneen Amorella-aluksen hätänauhoite. Nauhoitteen mukaan karille ajaneen Viking Linen Amorella lähetti may day -kutsun, jossa se kertoi, että laivassa on vuotoja useissa eri osastoissa. Nauhoitteella sanotaan myös, että vuotoja olisi laivan alemmissa osissa.

Image

Onko ihmisillä hengenvaaraa?
Merivartioston mukaan välitöntä hengenvaaraa ei ole. Paikalla on useita meripelastuksen yksiköitä, ja matkustajien evakuointiin valmistaudutaan. Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo Lännen Medialle, että aluksen tilanne on vakaa, eikä henkilövahinkoja ole sattunut. Tunnelma aluksella on hänen mukaansa ollut rauhallinen.

Miten matkustajien evakuointi toteutettiin?
Kyllä. Länsi-Suomen Merivartiosto kertoi twitterissä, että aluksen evakuointi aloitettiin kello 15.40. Merivartiosta arvioi evakuoinnin kestävän noin kaksi tuntia. Länsi-Suomen Merivartiosto tviittasi hieman aiemmin, että Ahvenanmaan paikallinen meripelastuksen johtoryhmä on hälytetty tapauksen vuoksi. Paikallinen johtoryhmä koordinoi evakuointikeskuksen perustamisen ja vastaa sen toiminnasta.

Poliisi on puolestaan eristänyt Ålands radion mukaan osia Lumparlandissa sijaitsevan Svinön lauttarannasta. Poliisi huomauttaa, että uteliaat veneilijät ja autoilijat haittaavat evakuointia ja pyytää ulkopuolisia pysymään poissa alueelta.

Merivartiosto kertoi kello 16.40 aikoihin, että aluksesta oli evakuoitu jo 120 henkilöä maihin. Kello 17 jälkeen viimeiset matkustajat oli evakuoitu, ja seuraavaksi alettiin evakuoimaan osaa miehistöstä.

Evakuoinnit hoidetaan Merivartioston mukaan neljällä aluksella.

Miten SPR auttaa aluksesta evakuoituja?
Suomen Punaisen Ristin koulutetut vapaaehtoiset tukevat viranomaisia Viking Amorellan karille ajamisen yhteydessä, kertoo Suomen Punaisen Ristin Ahvenanmaan valmiuspäällikkö Olof Collin STT:lle. Evakuointikeskus sijaitsee Strandnäsin koulussa Maarianhaminassa, jonne paikalle saapuu 40–50 SPR:n vapaaehtoista. He tarjoavat evakuoiduille henkistä tukea, ruokaa ja juomaa. Collin ei kommentoi tässä vaiheessa, tulevatko kaikki laivan matkustajat koululle ja mikä matkustajien vointi tällä hetkellä on.

Miten Amorellan kyydissä olleiden matkustajien matka jatkuu?
Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoi Helsingin Sanomille, että laivalla olevista matkustajista suurin osa on suomalaisia. Joukossa on myös jonkin verran ruotsalaisia matkustajia. Osa matkustajista on ahvenanmaalaisia.
Noin kello 18 aikaan selvitettiin vielä sitä, kuinka matkustajien kuljettaminen takaisin kotiin järjestetään. Amorellalla olleilla ja nyt Maarianhaminaan evakuoiduilla matkustajilla on Boijer-Svahnströmin mukaan ainakin senhetkisten suunnitelmien mukaan mahdollisuus joko yöpyä hotellissa Maarianhaminassa ja palata kotiin huomenna tai nousta yhtiön Viking Grace -laivan kyytiin.

Viking Grace purjehtii Turusta Maarianhaminan kautta Tukholmaan ja takaisin, joten ruotsalaisilla on mahdollisuus nousta yöllä laivan kyytiin ja päästä sillä takaisin Tukholmaan. Myös suomalaiset voivat halutessaan nousta laivaan joko tällöin tai sen palatessa huomenna Tukholmasta tai sitten matkustaa kotiin toisen laivayhtiön laivalla. Huomisesta alkaen Amorellan korvaa Viking Linen Gabriella-laiva.

Mitä Amorellalle seuraavaksi tapahtuu?
Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoi Ylen kello 20.30 tv-uutisille, että A morella on tarkoitus tuoda korjattavaksi Turun korjaustelakalle.Amorella on ollut myynnissä, sillä se on ollut Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnströmin mukaan määrä korvata reilun vuoden päästä uudella aluksella.

Miltä tilanne paikan päällä näytti?
Videopalvelu YouTubeen ilmestyi nopeasti paikan päältä suorana striimattu video.
Videolla näkyy matalalle ajettu alus, meripelastuksen yksiköitä sekä merivartioston Super Puma -pelastuskopterihelikopteri.

Millainen väylä onnettomuuspaikalla on?
Amorella ajoi samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta, ja onnettomuustutkinnan mukaan kyseessä oli inhimillinen virhe. Vuoden 2013 onnettomuuden tutkintaselostuksessa kapeikkoa kuvataan ohjattavuuden kannalta vaativaksi. Väylä on hyvin kapea, ja vesi mataloituu siinä yhden pohjakynnyksen kohdalla 15 metristä runsaaseen yhdeksään metriin. Tällöin niin sanottu matalavesivaikutus aluksen ohjattavuuteen on Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tuntuva. Kapeikon pohjaolosuhteet luovat siihen lisäksi kanavavaikutuksen, minkä vuoksi idästä saapuva alus pyrkii kääntymään sivuun – ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Kapeimmassa kohdassa on Amorellalle riittävää vettä vain noin 150-200 metrin leveydeltä.

Saako Amorella apua muilta aluksilta?
Karille ajanutta Viking Amorellaa avustamaan on saapunut ainakin Ålandstrafikenin M/S Viggen -alus. Aluksen kapteeni vahvistaa STT:lle, että pelastusoperaatio on käynnissä, mutta ei osaa antaa tilanteesta vielä tarkempia tietoja. Viggen-aluksella on yhtiön sivujen mukaan noin 250 henkilöpaikkaa. Se operoi Kustavin Vuosnaisten ja Brändön (Åva) välillä. Länsi-Suomen merivartioston mukaan Viking Amorellan tilanne on tällä hetkellä vakaa eikä ihmishenkiä ole välittömässä vaarassa. Useita yksiköitä on hälytetty ja useita aluksia on paikalla valmistautumassa evakuointiin.

Miten pohjakosketuksesta tiedotettiin aluksen matkustajille?
Yle on saanut laivalta tallenteen. Tallenteen mukaan laivalla kuului seuraavanlainen kuulutus: – Huomio kaikki matkustajat. Meillä on ollut pohjakosketus. Hakeutukaa kokousosastolle kannelle kymmenen. Eli menkää kokousosastolle kannella kymmenen. Tutkimme parhaillaan vahinkoa. Pyydämme teitä rauhallisesti odottamaan lisätietoa.

Onko kyseessä ensimmäinen karilleajo?
Ei. Amorella ajoi samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta, ja onnettomuustutkinnan mukaan kyseessä oli inhimillinen virhe.Aiemmin samana vuonna alus törmäsi pahasti satamalaituriin.

Kuinka suuri Amorella on?
Alus 169 metriä pitkä ja vajaat 28 metriä leveä. Sen syväys on 6,35 metriä. Amorella on rakennettu entisessä Jugoslaviassa vuonna 1988.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: VIKING AMORELLA - karilleajo 20.9.2020

Post by -Uta- »

Näin Viking Amorella lähti irti mudasta
- katso pika­kelattu video operaatiosta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006646137.html
Heidi Vaalisto
23.9. 20:53

Image
Amorellaa avustaa kolme hinaajaa.­KUVA: SEPPO KÄRKI

Sunnuntaina karille ajanut Viking Amorella pääsi keskiviikkona irti rantamatalikon mudista.
Se hinattiin Långnäsin satamaan Ahvenanmaalle.

Långnäsissa laivan lasti purettiin. Laivan tyhjennyksen jälkeen alus voi jatkaa matkaansa kohti Naantalia ja siellä toimivaa korjaustelakkaa. Naantaliin Amorella suuntaa torstaina.

Naantalissa onnettomuustutkijat alkavat tutkia tarkemmin vaurioita ja selvittää karille ajon syytä. Arvoitus on edelleen, miksi alus ajoi karille Ahvenanmaan saaristossa. – Meitä kiinnostaa kaksi asiaa, Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi paaluttaa. Laivan vaurioiden ja onnettomuuden syyn lisäksi tutkijoita kiinnostavat väylän rakenteet. – Olemme tarkastelleet väylää pinnalta. On tarkoitus jatkaa väylän tarkastelua ja sitä, onko siellä kaikki kunnossa. Nurmi sanoo, että väylä on yksi vaihtoehto, jota onnettomuudessa selvitetään. Selvitys antaa suuntaa jatkotutkimuksille.

TURUSTA Tukholmaan matkannut Amorella sai sunnuntaina pohjakosketuksen Hjulgrunden vesillä, Ahvenanmaalla. Se ajettiin Järsön saaren rantamutiin. Ennen keskiviikon hinausta ja aluksen siirtoa aluksesta pumpattiin vettä ja laivassa tehtiin sukellustarkastus. – Laivassa oli mittavat vauriot, arvioi hinaustöistä vastaavan Alfons Håkansin varustamon toimitusjohtaja Joakim Håkans. Håkans sanoo, että kohteen korjauksessa olivat omat hankaluutensa. Turusta saapui neljä sukeltajaa tekemään korjaustöitä. – Pitää olla todella taitava korjaaja ja sitten hänet laitetaan veteen. Hänen pitää pystyä tekemään siellä sama kuin maan päällä. Arvostan korkeasti sukeltajia, Håkans kehuu.

ALUKSEN hinaus alkoi keskiviikkona iltapäivällä onnettomuuspaikalta kohti Långnäsia. Amorellan hinasi Långnäsin satamaan Alfons Håkans varustamon kolme hinaajaa: Neptun, Jupiter ja Kraft.

– Kaikki on mennyt käsikirjoituksen mukaan, ei ole tullut mitään yllätyksiä, Joakim Håkans selosti keskiviikkoiltana. Långnäsin satamassa Amorellan lasti purettiin ja laivassa tehdyt väliaikaiset korjaukset tarkastettiin. Amorellassa oli lastina noin 40 rekkaa ja saman verran henkilöautoja. Håkans kertoo, että lasti oli menossa Ruotsiin.

AMORELLAN hinaus kohti Naantalia alkaa torstaina. Joakin Håkans arvioi, että merimatka kestää tuplasti normaalin ajan. Amorella pitää hinata hitaasti. – Vauhti pitää sovittaa pohjavaurioiden mukaan. Ajetaan hiljaa ja hallitusti, jotta ei tule lisää vaurioita. Håkans lisää, että sukeltajat ovat saaneet Amorellan pohjan niin hyvin paikattua, että alukseen ei pääse vuotamaan paljon vettä. – Alus on hyvin hallinnassa hyvin pienellä pumppauksella. Amorella on varustamoyhtiölle vanha tuttu. Viimeksi varustamo avusti Amorellaa joulukuussa 2013, kun se edellisen kerran ajoi karille. Onnettomuuspaikka on lähellä nykyistä paikkaa.

NAANTALISSA Amorellan kunnostustyöt alkavat sen jälkeen, kun onnettomuustutkintalautakunta on tarkastellut vaurioita. Nurmi kertoo, että onnettomuustutkijat ovat jo Långnäsissa tehneet alustavia selvityksiä ja puhuttamisia. Naantalissa he kuulevat tarkemmin laivan miehistöä. – Olemme toistaiseksi halunneet rauhoittaa sitä peliä emmekä ole kauheasti painaneet päälle, Nurmi selostaa.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: VIKING AMORELLA - karilleajo 20.9.2020

Post by -Uta- »

"Alus kulkee selvästi liian lähellä väylän pohjoisreunaa" – Amorellan AIS-signaaleja lähettävän Jarmon merikartta puhuu karua kieltä hetkistä ennen onnettomuutta
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/alu ... #gs.h09igt
JULKAISTU 22.09.2020 11:43

Image

Merikartasta on nähtävissä, että Viking Amorella kulki huomattavan lähellä väylän pohjoisreunaa ennen turmaa.

Viking Amorellan karilleajoon johtaneita syitä voi toistaiseksi arvailla, mutta joitain tekijöitä pystytään sulkemaan pois jo nyt. Onnettomuuspaikka on haastava, mutta siitä huolimatta laivat ovat navigoineet siitä päivittäin ongelmitta. Amorella kulki tavanomaista reittiään kohti niin kutsuttua Hjulgrundin kapeikkoa. Väylää edeltää jyrkkä 90 asteen käännös, minkä jälkeen alus täytyy suoristaa noin sadan metrin levyiselle väylälle saarten välistä.

Merikartta osoittaa laivan kulkevan lähellä väylän reunaa

Lentokoneiden ADS-B-signaaleja ja laivojen AIS-signaaleja Marine Traffic -meriliikenneverkkopalvelulle lähettänyt espoolainen Jarmo Niskanen hieraisi silmiään, kun näki sunnuntaina karille ajaneen Viking Linen Amorella-aluksen reitin merikartalta.

Marine Traffic on reaaliaikaisesti meriliikennettä seuraava verkkosivusto. Niskanen lähettää signaalia serverille antennin avulla. Jo 15 vuotta AIS-signaaleja harrastuksena tutkineen Niskasen ensimmäinen kommentti merikartasta oli se, että laiva oli aivan liian lähellä väylän reunaa.

– Alus kulkee selvästi liian lähellä väylän pohjoisreunaa ja ajautuu liian lähelle eteläviittoja. Eihän laivan pidä koskaan ajaa niin, että mennään poijun päältä, Niskanen kertoo.

AIS on laivojen tunnistamiseen ja sijainnin määrittämiseen tarkoitettu järjestelmä, joka käyttää hyödykseen GPS:ää. AIS välittää myös aluksen tarkan nopeuden ja muut mittausarvot, kuten tuulen suunnan ja lämpötilan.

Niskanen kertoo, että aluksen nopeus vaihtelee niin ikään matkalla huomattavasti.

– Nopeus on kapeassa kohdassa 6,5 solmua. Kun vuoto ilmenee, hidastuu nopeus kolmeen solmuun ja laiva lähes pysähtyy. Sitten se lähtee liikkeelle uudestaan kovaa vauhtia matalikkoon.

Niskasen mukaan on myös mielenkiintoista, että laivan edelliset reittiviivat kulkevat aivan eri linjaa sunnuntaiseen reittiin verrattuna.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Pohjanmeri - Rahtilaiva Eemslift Hendrika

Post by -Uta- »

Dramaattinen operaatio Pohjanmerellä: tyhjä rahtialus kelluu kohti Norjan rannikkoa
– öljytuhot uhkaavat
- aluksen koko 12-henkinen miehistö on evakuoitu.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/cc9 ... 61d4dba1d0
Eilen klo 19:44

Hollantilainen rahtilaiva Eemslift Hendrika ajelehtii Pohjanmerellä parhaillaan kohti Norjan rannikkoa.
Öljyä sisältävä alus saattaa aiheuttaa mittavat ympäristötuhot, mikäli se uppoaa matkalla rannikolle.


Alus on tällä hetkellä tyhjä, sillä sen miehistö jouduttiin evakuoimaan maanantaina dramaattisten vaiheiden jälkeen.

Eemslift Hendrika joutui ongelmiin maanantaina myrskyn vuoksi. Rahti pääsi liikkumaan, minkä vuoksi alus kallistui jopa 40–50 astetta. Uutistoimisto AFP:n mukaan alus on tällä hetkellä kallistunut noin 30 astetta.

Alus lähetti hätäkutsun maanantaipäivänä. 12 miehistön jäsenestä 8 pelastettiin helikopterilla laivan kannelta.

Jäljelle jääneet neljä miehistön jäsentä joutuivat hyppäämään veteen, koska alus keinui liikaa aallokossa. Kaikki saatiin lopulta turvaan.

Image
Helikopterista otettu kuva Eemslift Hendrikasta.
Vihreä AQS:n omistuksessa oleva alus on irronnut, ja se kelluu kohti Norjan rannikkoa. AOP


15-metrisiä aaltoja
Eemslift Hendrika kuljettaa useita pieniä merialuksia Saksan Bremerhavenista Norjan Kolvereidiin.

Tiistai-iltapäivänä havaittiin, että yksi kuljetettavista aluksista oli pudonnut veteen, Norjalaisen VG:n mukaan alus kelluu puolentoista meripeninkulman, eli hieman alle kolmen kilometrin päässä Eemslift Hendrikasta.

– Tämä on kuin sadusta. Alus on pudonnut ja laskeutunut keula oikeaan suuntaan, sanoo pienen aluksen omistavan AQS-yrityksen edustaja Kristian Hjertvik VG:lle.

Tällä hetkellä viranomaisten huolenaiheena on kuitenkin iso alus, eli Eemslift Hendrika. Se sisältää 350 tonnia öljyä ja 75 tonnia dieseliä. Mikäli alus kaatuu, seurauksena voi olla iso öljyturma Norjan rannikolla.

Eemslift Hendrika oli tiistaiaamuna noin 130 kilometrin päässä Ålesundin kaupungista. Norjalaiset pelastusviranomaiset seuraavat tilannetta ja yrittävät saada aluksen hallintaansa. VG:n mukaan 15-metriset aallot kuitenkin hankaloittavat pelastustoimia.

TUOMO HYTTINEN /IL
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Suezin kanava - Konttilaiva Ever Given

Post by -Uta- »

Valtava konttilaiva tukki Suezin kanavan – merkittävä osa maailmankaupasta seisoo
Rahtialukset voivat joutua kiertämään Afrikan mantereen ympäri.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/67e ... fa3e3df7c7
24.03.2021 klo 9:18 (muokattu 26.03.2021 klo 11:27)

Taiwanilaisen Evergreen-rahtiyhtiön operoima konttilaiva Ever Given oli matkalla Kiinasta Rotterdamiin,
kun se tiistaina kääntyi Suezin kanavassa poikittain ja jäi jumiin.


Image

Nyt 400-metrinen ja 224 000 tonnin painoinen Ever Given tukkii yhden maailman vilkkaimmista laivaväylistä. Sekä Välimeren että Punaisen meren puolella ainakin sata laivaa odottaa pääsyään kanavan läpi. Al Jazeeran mukaan kanavan läpi pääsyä odottavat laivat joutuvat mahdollisesti kiertämään Afrikan mantereen ympäri, jos liikennöinnin keskeytyminen jatkuu yli 24 tuntia. Rahtilaivojen matka-aika pitenisi silloin kokonaisella viikolla. Suezin kanavan kautta kulkee noin 12 prosenttia maailmankaupasta ja joka päivä keskimäärin 50 laivaa.

Irrottaminen iso operaatio
Ever Givenin miehistö selvisi karilleajosta naarmuitta.

Varustamon mukaan poikkeuksellisen kova tuuli käänsi laivan kanavassa, ja se jäi pohjaan kiinni. Viranomaisten mukaan myös pölyinen ilmanlaatu haittasi aluksen ohjaamista.

Ever Givenin ympärillä häärii iso joukko hinaajia. Valokuvien perusteella laivan keulassa mantereen puolella on myös kaivinkoneita, jotka yrittävät vapauttaa alusta.

Image
Kaivurit tekevät töitä valtavan aluksen vapauttamiseksi. REUTERS

Ever Given on yksi maailman kookkaimmista konttilaivoista. Merenkulun asiantuntijan mukaan se on suurin koskaan Suezin kanavaan juuttunut alus.

– Tällä voi olla merkittäviä seurauksia maailmankaupalle, kertoo merihistorioitsija Sal Mercogliano BBC:lle. – Jos laivaa ei saada irti nousuveden aikana, ei ole muuta mahdollisuutta kuin alkaa purkaa sen lastia, sanoo Mercogliano.

Laivan irrottaminen tulee joka tapauksessa kestämään useita päiviä, kertoo Cairo24-uutissivusto. Viranomaiset ovat avanneet joitakin kanavan kapeampia, historiallisia reittejä liikenteelle purkaakseen edes hieman alusten sumaa. Iso osa kanavan läpi kulkevasta rahdista on öljyä matkalla läntiseen Eurooppaan. Jo keskiviikkona puolenpäivän aikaan Brent-raakaöljyn hinta olikin nousussa esimerkiksi Lontoossa, kertoo Financial Times.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Suezin kanava - Konttilaiva Ever Given

Post by -Uta- »

Ever Given -alus saatiin irti Suezin kanavasta,
grafiikka näyttää aluksen suhteutettuna Helsingin Etelä­satamaan
Useat irrotustöissä olleet hinaajat soittivat torviaan laivan liikkumisen kunniaksi.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007887803.html
Ilona Tyystjärvi HS, Pekka Hakala HS, Sonja Parkkinen HS
29.3. 6:55 | Päivitetty 29.3. 22:09


LAIVALIIKENNE pääsi jatkumaan Suezin kanavalla maanantai-illasta sen jälkeen, kun viikon ajan reittiä tukkinut Ever Given -konttialus saatiin takaisin liikkeelle iltapäivästä.

Suezin kanavaviranomainen SCA kertoi Suomen aikaa neljältä iltapäivästä, että 400-metrinen alus oli saatu irti. Egyptiläisen tv-kanavan lähetys näytti pian ilmoituksen jälkeen, kuinka alus liikkui eteenpäin keskellä kanavaa. Useat irrotustöissä olleet hinaajat soittivat torviaan laivan liikkumisen kunniaksi.

Hieman ennen lopullista vapautumista laivan irrotuksessa tapahtui takaisku, kun laiva palasi hetkellisesti sivuttaiseen asentoon. Tilanne onnistuttiin kuitenkin korjaamaan, ja pian laiva saatiin kellumaan.

Image
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Suezin kanava - Konttilaiva Ever Given

Post by will »

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 38/zoom:14

Ever Given on edelleen ankkurissa Suuren Katkerajärven itäosassa, missä virtaukset ja tuuli sitä hieman liikuttelevat. Reittisuunnitelmaa ei ole. Alus on ollut kanavassa kohta kolme viikkoa, saatuaan pohjakosketuksen ja tukittuaan syväväylän Välimeren ja Punaisen meren välillä sekä sittemmin tultuaan hinatuksi väljemmille vesille.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Suezin kanava - Konttilaiva Ever Given

Post by will »

Ever Given on edelleen ankkurissa kanavan keskiosissa olevalla järvellä, mutta sen vapauttamista koskevat neuvottelut ovat edenneet hyvin, ja lopullinen sopimusasiakirja allekirjoitettaneen pian. Kanavayhtiön vaatima korvaussumma on pudonnut. S-ryhmä saanee tuulettimensa ja kodinkoneensa kesän aikana. Ever Given on ollut käytännössä pysähtyneenä 97vrk.
Agreement in principle reached

Update Wednesday 23 June, 9:00 UTC

The UK Club is pleased to announce that, following extensive discussions with the Suez Canal Authority’s negotiating committee over the past few weeks, an agreement in principle between the parties has been reached. Together with the owner and the ship’s other insurers we are now working with the SCA to finalise a signed settlement agreement as soon as possible. Once the formalities have been dealt with, arrangements for the release of the vessel will be made.
https://www.ukpandi.com/news-and-resour ... statement/

https://www.hs.fi/talous/art-2000008087300.html
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by -Uta- »

Matkustajalautta upposi Balilla – ainakin 7 kuollut, useita kateissa
Onnettomuuden syy oli vielä keskiviikkona selviämättä.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008092183.html
STT–AFP
10:15


Image
Laivaston jäsenet osallistuivat tiistaina pelastustöihin Balilla. KUVA: DICKY BISINGLASI / ZUMA / MVPHOTOS

INDONESIAN Balilla seitsemän ihmistä on kuollut ja 11 on kateissa matkustajalautan upottua. Turma tapahtui tiistai-iltana Gilimanukin sataman lähellä.

Aluksella oli turman sattuessa yhteensä 57 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Kymmeniä eloonjääneitä onnistuttiin löytämään merestä lautan uppoamisen jälkeen.

Kadoksiin jääneiden etsintää vaikeuttivat heikko näkyvyys ja korkeat aallot. Onnettomuuden syy oli vielä keskiviikkona selviämättä.

Bali on eurooppalaistenkin suosima lomasaari.

Merionnettomuudet ovat yleisiä Indonesiassa, jonka saaristossa on yli 17 000 saarta. Maassa monet käyttävät veneitä myös pitemmillä merimatkoilla.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by -Uta- »

Merivoimat aikoo tyhjentää Saaristomerellä 40 vuotta sitten uponneen laivan hylyn polttoaineesta sukellus­operaatiossa. Noin kaksi viikkoa kestävä tyhjennysoperaatio on osa vesien­suojelu­ohjelmaa. Suomen aluevesillä on yli tuhat vanhaa hylkyä, jotka voivat olla riski ympäristölle.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008324641.html
Martta Kallionpää HS
13:16


Image
Beatris kuvattuna vuonna 1981 ennen uppoamistaan. KUVA: LEIF GRIP

MERIVOIMAT käynnistää Saaristomerellä sukellusoperaation, jonka tavoitteena on tyhjentää Beatris-aluksen hylyn polttoainetankit. Hylky on lähitulevaisuudessa mahdollinen öljypäästöjen lähde, kertoo ympäristöministeriö.

Moottorialus Beatris upposi marraskuussa 1981 Iniön selällä. Teräksisellä 40-metrisellä rahtilaivalla oli kulkiessaan sepelilasti. Sukellusoperaatiossa aluksen päälle kaatunutta sepeliä on pumpattava pois ennen kuin säiliöihin päästään porautumaan.

Noin kaksi viikkoa kestävä tehtävä alkaa merellä torstaina. Operaation tukialus on Merivoimien öljyntorjunta-alus Halli.

Image

Ympäristöministeriön koordinoimassa vesiensuojeluohjelmassa tunnistetaan Suomen aluevesillä sijaitsevia Itämeren hylkyjä, joiden arvellaan aiheuttavan öljypäästöjen riski. Ohjelmassa on tähän mennessä poistettu vaarallisia aineita kolmesta eri riskihylystä.

SUOMEN ympäristökeskuksen (Syke) arvion mukaan Suomen aluevesillä ja talousvyöhykkeellä on yli tuhat vanhaa hylkyä, jotka ovat käyttäneet polttoaineenaan öljyä, tai joissa on ollut lastina öljyä tai muita vaarallisia aineita. Näistä arviolta parikymmentä on suuren riskin hylkyjä, eli ne ovat ruostumassa puhki tai sijaitsevat lähellä tärkeitä tai herkkiä luontokohteita.

Image
Viistokaikukuva Beatrisin hylystä. KUVA: RAMERS
Post Reply