Vesiliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will »

Liikenneturvallisuusuutisia Euroopan Komission tutkimuskeskuksesta; päivitys 10 minuutin välein:

http://eccairsportal.jrc.ec.europa.eu/M ... .78.0.html

------------

Italiassa Costa Concordia risteilyalus on saanut pohjakosketuksen ja kallistunut. Laivalla olleista yli 4000 henkilöstä on useita kuollut. Pelastustyöt jatkuvat.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 4_ul.shtml

Costa Concordia risteilee Välimerellä.

http://www.telegraph.co.uk/travel/cruis ... ordia.html

Costa Cruises järjestää myös Itämeren risteilyjä:

http://www.costacruise.com/fi/cruises_l ... 01205.html

Edit: Rannikkovartiosto vahvistaa kolmen kuolleen. Mahdollisia muita uhreja etsitään. Laivassa ei pitäisi enää olla ketään, mutta etsintä jatkuu. Alus lepää hiekkasärkällä, osittain pinnan yläpuolella, revittyään 50m kylkeään auki vedenalaiseen esteeseen ja kaaduttuaan kyljelleen. Törmäyksen syytä ei tiedetä.

Paikka on Italian ja Korsikan välisessä salmessa, Elban ja Rooman välillä.
http://maps.google.fi/maps?q=isola+del+ ... 00&t=h&z=7

http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/2012 ... 74223.html

Pelastustyöt etenivät epäjärjestyksessä. Laivan tyhjentäminen kesti tunteja. Pelastusharjoitus oli ollut tarkoitus järjestää lauantaina iltapäivällä.

Image (Gregorio Borgia/Associated Press)

Rannikkovartioston mukaan laiva törmäsi vedenalaiseen riuttaan.

http://www.cbc.ca/news/world/story/2012 ... ml?cmp=rss''

Laivan vieressä pilkottaa esimerkki paikallisista kalliomuodoista. Riutta lienee ollut graniittia, josta saaren kallioperusta pääosin muodostuu. Ei ihme, että kylki aukesi.

Ulkoministeriön mukaan laivalla ei ollut suomalaisia, Aftonbladetin mukaan oli. Ministeriö seuraa tilannetta.

http://www.satakunnankansa.fi/Ulkomaat/ ... ollut.html

Edit 2.

Image
(EPA/AOP)

Melkoinen rohmu. Vedenalainen este on ollut lähellä pintaa. Yrittivätkö sisään/ulos ilman luotsia?

Iltalehden mukaan laivalla oli yhteensä 4229 henkeä, joista on toistaiseksi laskettu 4165. Kymmeniä pitäisi vielä löytää, joko maista, merestä tai onnettomuusaluksesta.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 0_ul.shtml

Omaisten mukaan kaksi suomalaista on pelastunut onnettomuudesta:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 5_ul.shtml

Kapteeni ei ollut komentosillalla satamaväylällä ajettaessa.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 9_ul.shtml

Iltalehti seuraa tiiviisti: Ensiaputarpeet loppumassa saarelta, kun evakuoituja on lähes kolme kertaa saaren asukasluku. Uutisen kuvasta näkyy, että vaurion paikka on vasemmalla, peräpäässä. Laiva lienee ollut kääntymässä, jompaankumpaan suuntaan. Liekö käytetty sivupotkureita ohjailuun.

Edit 3.
Image

Pohjasi lähellä rantaa. Missä lie saanut kosketuksen sivuunsa?


Edit 4.

BBC:n artikkelin kartalla alus merkitty saapuneeksi Giglion lauttasatamaan kaakosta, Rooman suunnalta. Kyljen aukko olisi silloin tullut rannan puolelle. ... Laivayhtiön presidentin mukaan pelastusveneitä ei voitu käyttää normaalisti, koska alus kallistui nopeasti.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16561904

Image

Alus kuitenkin upposi aukko meren puolelle ja keula kohti satamaa, mutta pohjois-koillisen suunnalta. Ehkä alusta yritettiin kääntää kiinni aallonmurtajaan ja operaatio epäonnistui.

http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=42. ... 15&vpsrc=6

-------------

Edit 5.

Pitkähkö juttu mm. kaoottisista tunnelmista laivalla:

http://news.yahoo.com/night-chaos-fear- ... 20243.html

Matkustajille oli kerrottu teknisestä viasta, eikä annettu hälytystä. Kokeneet merimatkustajat olivat ymmärtäneet mistä on kysymys, pukeneet pelastusliivit ja menneet pelastuspisteisiinsä, mutta ensikertalaiset eivät olleet perillä tilanteen vakavuudesta. SOS-kutsua ei lähetetty. Aluksen pohjan revettyä kapteeni pyrki ohjaamaan lähelle lauttasataman rantaa. Onnettomuus on ilmeisesti tapahtunut kauempana rannasta. Laivan pelastusharjoituksia pidettiin kahdesti kuussa ja uusia matkustajia otettiin päivittäin, joten huomattava osa matkustajista ei ollut osallistunut niihin lainkaan. Omistajan mukaan alus ajaa onnettomuuspaikan ohi viikoittain, ja aluetta on pidetty turvallisena. Syyttäjä taas epäilee, että kapteeni ohjasi tarkoituksella lähelle maata.

Toinen kuvaus ja faktoja:

http://nation.com.pk/pakistan-news-news ... p-disaster

Laivayhtiön mukaan aluksella oli 4234 matkustajaa, joista 52 alle kuusivuotiaita lapsia. Kolme kuollutta on löytynyt, 14 sairaalahoidossa ja n. 70 kateissa. Kaksi matkustajaa pelastettiin hytistään vuorokausi onnettomuuden jälkeen. Kapteenia ja perämiestä epäillään henkirikoksista.

Jos onnettomuus sattui ulompana rannasta, niin paniikissa mereen hypänneiden ruumiita saattaa olla törmäys- ja pohjauspaikkojen välillä ja virtaukset ovat voineet kuljettaa niitä edelleen. Toivotaan kuitenkin, että kadonneet olisivat maissa saarelaisten asunnoissa ja siten hyvässä turvassa.

Edit 6.

http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=42. ... 17&vpsrc=6

yllä olevassa karttalinkissä on keskellä vasemmalla niemenkärki, luotoja ja niiden edessä matalikko, jolla CC lepää pohjassa kyljellään. Ylhäällä, hieman oikealla on luotoja, joita CC on voinut väistää oikealle ja törmännyt niihin peräpuolestaan vasemmalla kyljellä. Sieltä olisi tultu takaisin sataman lähelle matalikolle ja ankkuroitu.

Kuusi kuollutta on toistaiseksi löydetty, toistakymmentä on kateissa. Uhreja voisi olla meressä karilleajoluotojen ja pohjaamismatalikon välillä.

Onnettomuuden syynä pidetään tervehdysajoa liian lähellä maata.

Zoomailemalla oheisen linkin kuvaa näkyy laivan liikkeistä ais-rekisteröity tiukka väistö oikeaan, kauemmas maasta, suunnilleen luotojen kohdalla.

http://www.marinetraffic.com/ais/defaul ... 02:00%20PM
User avatar
Uutisvastaava
Posts: 234
Joined: Wed Dec 14, 2011 1:03 pm

Re: Laivaliikenne

Post by Uutisvastaava »

Loistoristeilijä kaatunut ja puoliksi uponnut Italian rannikolla
Päivitetty 14.1.2012 11:23, julkaistu 14.1.2012 11:22

Karille ajanut loistoristeilijä Costa Concordia makaa tällä hetkellä puoliksi uponneena. Turma sattui myöhään eilen, kun alus karahti hiekkasärkälle lähellä Isola del Giglion saarta Italian länsirannikolla Toskanan edustalla.

Suurin osa aluksella olleista yli 4 000 ihmisestä oli aamupäivään mennessä saatu evakuoitua.

Henkilökuntaan kuuluvan Fabio Costan mukaan matkustajien joukossa syntyi nopeasti paniikki.

– Kaikki yrittivät rynnätä pelastusveneisiin, mutta paniikissa jokainen töni toistaan. Monet putosivat alas portaita. Kesti tunteja ennen kuin ihmiset saatiin pois laivasta, hän kertoo.

Evakuoitujen matkustajien ottamista kuvista näkyi, kuinka alus oli pahasti kallellaan. Carin mukaan alus ei todennäköisesti kuitenkaan uppoa, sillä hiekkasärkkä tukee sitä.

Aluksella oli yli 3 000 matkustajaa ja tuhat miehistön jäsentä. Monet matkustajista ovat ulkomaisia turisteja. Aluksen omistavan Costa Crociera -yhtiön mukaan risteilyllä oli muun muassa noin 500 saksalaista ja 160 ranskalaista.

Ulkoministeriön mukaan kuolleiden tai loukkaantuneiden joukossa ei ole suomalaisia.

STT, AFP, Reuters

Rooma
http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119471 ... kolla.html
"On täysin luonnollista, että näinkin moniulotteinen ja monimutkainen todellisuus ennemmin tai myöhemmin vastaa täydellisesti sepitettyä vastinettaan."
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Laivaliikenne

Post by härkä »

Turmassa on vahvistettu kuolleen 3 ihmistä.
Kaksi ranskalaista turistia ja perulainen miehistön jäsen. Heidän kaikkien oletetaan hukkuneen.
Suomalainen pariskunta on pelastanut ja matkalla Milanoon parhaillaan. He lentävät huomenna sunnuntaina Suomeen.

Tässä linkissä laivayhtiön historiaa. Kaksi yhtiön laivoista on rakennettu Suomessa.

http://www.soiletours.com/wordpress/?page_id=654

Yleistä yhtiöstä
Costa Crociere

Yhtiö on perustettu vuonna 1854 perustajan omalla nimellä “Giacomo Costa fu Andrea”. Yhtiön alkutaipaleella se kuljetti kankaita ja oliiviöljyä Genovan ja Sardinian välillä. Pian erinomaisen alun jälkeen yhtiö kuljetti tavaroita ympäri maailman. Costa oli erikoistunut kuljettamaan raakaa oliiviöljyä Välimeren maista kaukomaihin.
1900-luvun alussa Costa oli asemassa, jossa se kasvatti laivastoaan. 1924 pieni höyrylaiva Ravenna kuljetti raakamateriaalia läntiselle Välimerelle ja 1928 Langano liittyi laivastoon. Kolmekymmenluvulla alkoi alusten nimeäminen perinteisesti perheen jäsenten mukaan, Federico (1931), Eugenio ja Enrico (1934), Antonietta, Beatrice ja Giacomo (1935). Toisen maailmansodan alussa yhtiöllä oli kahdeksan alusta. Ainoastaan Langano selvisi sodasta. Sodan jälkeen Costa aloitti uudestaan laivanrakennuksen ja niiden ostamisen rannikon kaupankäyntiin.
Italialaisten alusten tuhoutuminen, kasvava matkustajaliikenne, sodan jälkeinen taloudellinen lama ja siirtolaiseksi lähteminen meren toiselle puolelle vahvisti Costan perheen uskoa uuden laivaston rakentamiseen. 1947 vihittiin uusi matkustaja-alus, jossa oli ensimmäinen- ja toinen hyttiluokka. Höyryalus Maria C aloitti ensimmäisenä matkustaja-aluksena, jota pian seurasi Anna C, joka oli ensimmäinen italialainen Atlantin ylittävä matkustaja-alus sodan jälkeen.


Vuonna 1947 Giacomo Costa fu Andrea muutettiin nimeksi Linea C. Kaupalliset reitit Pohjois-Amerikkaan vihittiin käyttöön 1948, “art nouveau” tyyppisellä aluksella Maria C, joka sai pian seurakseen Luisa C:n. Vuonna 1953 Franca C avasi uudet reitit Venezuelaan ja Antilleille.
Uudet luksusalukset olivat varustettu ilmastoinnilla ensimmäisessä ja toisessa luokassa, niissä oli mukavat ja ylelliset tilat sekä moitteeton palvelu joka tarjosi vieraanvaraisuutta, mukavuutta sekä parhaita perinteisiä Välimeren herkkuja edustaen italialaista tyyliä.
Vuonna 1957 ensimmäinen Costan alus astui palvelukseen Genovan telakalta, Federico Costa.
Vuonna 1959 Costa julkisti ensimmäisen aluksen, joka oli täysin pyhitetty risteilynautinnon tuottamiseen. Alus aloitti 7 ja 14 vuorokauden risteilyillä Amerikkaan ja Karibialle. Heti 1960-luvun alussa Costa aloitti risteilyt Etelä-Amerikkaan, Brasiliaan, Uruguayhin ja Argentiinaan sekä Magellan salmelle ja Antarktikselle. Linea C:n suosio kasvoi niin suureksi, että se tilasi uuden “tulevaisuuden aluksen” Eugenio C:n.
Tästä eteenpäin aluksilla ei ollut enää virallista kolmea luokkaa, vaan ne muodostivat ensimmäisen yhden kannen aluksen, jossa oli monia erilaisia oleskeluhuoneita ja – tiloja. Tämä oli myös suunta puhtaasti risteilyyn suuntautuvaan liiketoimintaan. Vuonna 1968 ensimmäinen yksinomaan matkustajille tarkoitettu risteilyalus Franca C aloitti myös uuden ajan lomamatkustamisen keksimällä “fly and sail” tuotekonseptin. Vuosien saatossa Linea C tuotti risteilymatkustajille monia elämyksellisiä kohteita Alaskasta Afrikkaan sekä Välimereltä Kauko-itään.



Vuonna 1986 Costa Cruises aloitti nykyisellä nimellään jatkaen perinteikästä risteilyalusten kehittämistä ja aloittamalla alusten täydellisen uusiutumisen. Vuoteen 1998 mennessä kaikki alukset oli peruskorjattu.
2000-luku toi mukanaan mm. Suomessa rakennetut Costa Atlantican ja Costa Mediterranean, jotka olivat ensimmäisiä aluksia joissa oli enemmän parvekehyttejä kuin missään aikaisemmassa risteilyaluksessa. Yli 70 % aluksien hyteistä on parvekkeellisia.


Alusten koko suureni ja vuonna 2006 Costa Concordia aloitti täysin uuden aikakauden rakennuttamalla ensimmäisenä aluksen, jossa on yli 2000 neliön Samsara Spa-kylpylä. Costa Concordian ja sen sisaraluksen, Costa Serenan kapasiteetti on 3780 matkustajaa.


2009 valmistuvat Costa Luminosa ja Costa Pacifica. Alukset on suunniteltu toteuttamaan risteilyasiakkaiden kaikki toiveet hemmottelusta hauskanpitoon. Tutustu reitteihin ja valitse mieluisesi. Tutustu uusiin aluksiin Costa Luminosa ja Costa Pacifica.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Harriet
Posts: 1164
Joined: Sun Nov 27, 2011 10:42 pm

Re: Laivaliikenne

Post by Harriet »

Viikkarin Isabellalle on sattunut pieni haveri, no tietysti ei mitenkään verrattavissa tuohon Italiaan turmaan, mutta kyllä Suomessakin osataan, on ollut tulipaloja, teknisia ongelmia, karille ajoja.

Risteilijöille sattuu ja tapahtuu Suomessakin.
Viking Linen Isabella törmäsi lauantain vastaisena yönä laituriin Långnäsissä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/raju- ... 10412.html

HISTORIAA:
Viikkarin Sally Albatross: Tammikuussa 1990 aluksen ollessa vuosihuollossa Finnbodan telakalla Nackassa Tukholmassa aluksella syttyi tulipalo, jonka seurauksena alus tuhoutui lähes täysin.

Sally Albatross ajoi 04.03.1994 pahasti karille Savinin matalalla Helsingin edustalla. Matkustajat ja miehistö evakuoitiin. Alus kallistui ja alimmat kannet tulvivat vedestä. Saint Patrick II otti matkustajat kyytiin, ja Silja Symphony oli lähtenyt Helsingistä hakemaan matkustajia, mutta alus käännytettiin takaisin.
kuvat yle.fi

Image

Image
http://www.laivagalleria.net/?page_id=502

Viron Estonian uppoaminen on varmaan tuhoisimmista onnettomuuksista joka on sattunut ei ainoastaan Itämerellä vaan koko laivaliikenteen historiassa.

Image
Quilty as charged

SEURAA HEJACia TWITTERISSÄ: http://bit.ly/1JUp7t8
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Laivaliikenne

Post by härkä »

http://fi.wikipedia.org/wiki/SS_Andrea_Dori.

Tässä lyhyesti eräästä toisesta italialaisaluksesta.


SS Andrea Doria.

Höyrylaiva SS Andrea Doria oli valtamerilinjalaiva, jonka omisti Italia di Navigazione -laivayhtiö. Laivan kotisatama oli Genova Italiassa. Se oli nimetty 1600-luvun aikaisen genovalaisen amiraali Andrea Dorian mukaan. Andrea Dorian bruttorekisteripaino oli 29 083 tonnia. Laiva oli suunniteltu 1200 matkustajaa ja 500 miehistön jäsentä varten, ja se laskettiin vesille 16. kesäkuuta 1951. Ensipurjehduksensa se teki 14. tammikuuta 1953. Alus oli toisen maailmansodan koettelemuksista toipuvalle Italialla kansallisylpeyden aihe.

Onnettomuus

25. heinäkuuta 1956 kello 23.11 alus purjehti Nantucket-saaren lähellä kohti New Yorkia, kun siihen törmäsi moottorilaiva M/S Stockholm, joka oli Svenska Amerika Linien -yhtiön laiva. Törmäyksestä tuli yksi merenkulun historian kuuluisimmista onnettomuuksista ja sitä seurasi merenkulun historian suurin pelastusoperaatio. Stockholmista vaurioitui vain keula eikä se joutunut merihätään. Onnettomuudessa menehtyi 46 Andrea Dorian matkustajaa. 1 660 matkustajaa ja miehistön jäsentä pelastui. Puolet aluksen pelastusveneistä joutui käyttökelvottomiksi. Andrea Doria upposi 26. heinäkuuta 1956 kello 10.09. Haaksirikko tapahtui lähellä Yhdysvaltain rannikkoa, joten paikalliset mediayhtiöt valokuvaajineen olivat paikalla aluksen kääntyessä ylösalaisin ja upotessa. Kuvamateriaali levisi nopeasti maailmalle ja lisäsi onnettomuuden julkisuutta.

Suurimman osan Andrea Dorian matkustajista pelasti Compagnie Générale Transatlantiquen linjalaiva Ile de France. Se oli lähtenyt New Yorkista kohti Ranskaa samaan aikaan kun Stockholm kohti Ruotsia ja oli siksi lähettyvillä. Pelastusoperaatioon osallistui myös useita Yhdysvaltain rannikkovartioston aluksia.


Andrea Doria uppoaa.
http://www.traskphoto.com/images/Andrea%20Doria.jpg

Andrea Doria satamassa.
http://njscuba.net/zzz_sites/andrea_doria_5.jpg

SS Stockholm törmäyksen jälkeen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... lision.jpg

SS Stockholm ja New York
http://cache2.artprintimages.com/lrg/26 ... RUD00Z.jpg

Ile de France , jolle matkustajia pelastettiin.
http://www.relevantsearchscotland.co.uk ... age005.jpg
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
itäviitta
Posts: 579
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: Laivaliikenne

Post by itäviitta »

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/vaar ... -tf-promo1

Ilta-Sanomat

Vaarallinen "inchino"-temppu saattoi johtaa Italian laivaturmaan

Ainakin viisi kuoli Italian risteilyturmassa. 2006 rakennetun aluksen kaatumista on hämmästelty suomalaistenkin asiantuntijoiden toimesta.FILIPPO MONTEFORTEJulkaistu: 16.01.2012 06:48
Italian laivaturman syyksi on paljastumassa vaarallinen paikallinen tapa.

Uutistoimisto AP kertoo risteilyaluksen ilmeisesti tehneen vaarallisen perinteen mukaisen koukkauksen lähellä rantaa.

Perinne tunnetaan nimellä ”inchino”, vapaasti suomennettuna kunniakumarrus. Tällöin laiva laitetaan täyteen valaistukseen ja pyritään ajamaan mahdollisimman läheltä paikallista Giglion saarta sumutorvea soittaen.

Viranomaisten mukaan laivan kapteeni Francesco Schettinon tempun seurauksena alus osui rantakivikkoon. Törmäys repi suuren aukon laivan runkoon.

Komentosillalla ollut kapteeni ei antanut heti evakuointikäskyä, koska uskoi voivansa korjata tilanteen. Tilanteen vakavuus selvisi hänelle vasta, kun vettä alkoi virrata sisään.

–Hän käänsi keulan kohti Giglion saaren satamaa ja heitti ankkurit veteen yrittäen pitää laivan mahdollisimman lähellä rannikkoa, rannikkovartioston edustaja kuvasi.

Matkustajat olivat karilleajon aikaan aloittelemassa illallista. Käytävät täyttyivät hätääntyneistä ihmisistä, joita miehistö yritti parhaansa mukaan rauhoittaa. Vain harva henkilökunnasta osasi italiaa, jota valtaosa matkustajista puhui.

Hyttihenkilökunta ryhtyi lopulta ohjaamaan ihmisiä pelastusveneille. Niiden laskeminen kuitenkin vaikeutui laivan kallistuessa, ja monet joutuivat odottamaan parikin tuntia kylmässä säässä. Ainakin sata ihmistä hyppäsi mereen ja ui Gigliolle.

Saaren asukkaista matkustajilla on vain hyvää sanottavaa. Saarelaiset toivat haaksirikkoisille huopia ja lämpimiä vaatteita ja majoittivat koteihinsa.

–Ne, jotka todella auttoivat meitä, olivat Giglion asukkaat, kiitti italialainen Luciano Castro.

Sen sijaan Costa Concordian kapteenin toimet joutuivat yhä oudompaan valoon. Syyttäjä kertoi tämän jättäneen laivansa hyvissä ajoin ennen kuin kaikki matkustajat oli evakuoitu.


”Minusta tuntui. että elin viimeisiä hetkiäni”

Ensin jysähti, sitten sammuivat valot. Kello oli noin 21.30 paikallista aikaa.

–Noin 20 minuutin kuluttua ääni kertoi meille, että sähkön kanssa oli ongelmia ja vikaa yritetään korjata, kuvasi matkustaja.

Noin 15 minuutin kuluttua kuulutus toistettiin. Matkustajat eivät enää uskoneet siihen.

Laivalla olleen Joel Pavageaun mukaan kapteeni kehotti viidellä kuudella kielellä ihmisiä olemaan hätääntymättä.

–Minusta tuntui, että elin viimeisiä hetkiäni, Pavageau sanoi.

Italialaisen loistoristeilijän Costa Concordian perjantaisen haverin vaiheet täsmentyivät viikonvaihteessa sitä mukaa, kun pelastustyöt ja tutkinta etenivät.

Pelastusmiehet löysivät laivasta 36 tuntia onnettomuuden jälkeen hengissä miehistön jäsenen. Jalkansa murtanut mies oli teehuoneessa. Hänet hilattiin helikopteriin ja vietiin turvaan.

Vain muutama tunti aiemmin aluksesta oli pelastettu eteläkorealainen pariskunta, jonka kuntoa sanottiin hyväksi. Häämatkalla ollut pari oli odottanut jostain syystä hytissään.

–Emme ymmärrä, miksi, ihmetteli pelastusmiehistön jäsen.


Ainakin viisi kuolonuhria

Kuolonuhrien luku nousi sunnuntaina ainakin viiteen, kun kyljellään makaavasta laivasta löydettiin kaksi uutta uhria.

Kateissa olevien määrä kutistui huomattavasti lauantaista, kun nimiluettelot täsmentyivät ja lisää pelastuneita löytyi läheiseltä Giglion saarelta. Silti hukassa oli edelleen toistakymmentä ihmistä, sekä matkustajia että henkilökuntaa.

Pelastusmiehistöt tutkivat laivasta miltei kaikki vedenpinnan yläpuolella olevat osat sekä joitakin vedenalaisia paikkoja.

–On epätodennäköistä, että ilmataskuja enää löytyy, arvioi pelastuspäällikkö Cosimo Pulito.

–Aloitimme sieltä, missä uskoimme elonjääneitä todennäköisimmin olevan.

STT - IS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Viimeisimmän tiedon mukaan on löytynyt jo kuudes uhri ja reilut 10 on edelleen kateissa.
Kierrä minut rannan puolelta
aniko
Posts: 30
Joined: Tue Nov 22, 2011 1:43 am

Re: Laivaliikenne

Post by aniko »

Matkustajille oli kerrottu teknisestä viasta, eikä annettu hälytystä. Kokeneet merimatkustajat olivat ymmärtäneet mistä on kysymys, pukeneet pelastusliivit ja menneet pelastuspisteisiinsä, mutta ensikertalaiset eivät olleet perillä tilanteen vakavuudesta. SOS-kutsua ei lähetetty. ... Laivan pelastusharjoituksia pidettiin kahdesti kuussa ja uusia matkustajia otettiin päivittäin, joten huomattava osa matkustajista ei ollut osallistunut niihin lainkaan.
Laivayhtiön presidentin mukaan pelastusveneitä ei voitu käyttää normaalisti, koska alus kallistui nopeasti.
Yhtäläisyydet Estoniaan kyllä suorastaan kylmäävän ilmeisiä.. En oikein usko että mitään pelastusharjoituksia on todellisuudessa pidetty, ainakaan noin usein. Riippumatta siitä ovatko matkustajat harjoitelleet vai eivät, pitäisi miehistön osata evakuoida matkustajat kohtuullisessa ajassa (vrt. lentokone, jossa matkustamo on saava tyhjäksi 90:ssa sekunnissa, ja se onnistuu).

Se ero kyllä on, että tuolla ihmiset (kertomuksen mukaan) joutuivat paniikkiin, mitä taas Estonialla ei juuri ilmennyt. Estonialla erittäin monet sen sijaan lamaantuivat, ja toimintakykyisille paniikki iski vasta aivan viimeisillä hetkillä. Paniikin syntyminenhän ei ole lainkaan niin yleistä kuin ajatellaan, jos ajatellaan paniikkia nimenomaan kirjaimellisena pakokauhuna, siis äärimmäisenä tarpeena paeta.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Laivaliikenne

Post by härkä »

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119471 ... antui.html

.Iso määrä ”unohtui”: Italian laivaturmassa kadonneiden määrä lähes tuplaantui

Italian turmalaivasta on sittenkin kateissa 29 ihmistä, kertoo alueen rannikkovartiosto. Kateissa on neljä miehistön jäsentä ja 25 matkustajaa. Aiemmin kadonneita arvioitiin olevan 15. Arviosta unohtui 10 saksalaista, jotka saksalaisviranomaisten mukaan ovat yhä kateissa.

Rannikkovartioston mukaan alueita laivassa on vielä tarkastamatta ja toivonkipinä elää yhä.

Viikonloppuna sattuneessa turmassa kuoli ainakin kuusi ihmistä. Lisäksi yli 60 loukkaantui.

Costa Crocieren epäillään uponneen kapteenin virhearvion vuoksi. Laivalta ennen kaikkia pelastettuja paennut kapteeni on pidätetty ja häntä epäillään henkirikoksista.


Nyt on kerrottu , että kapteeni Francesco Schettino olisi halunnut miellyttää laivan hovimestaria Antonello Tievollia , joka on kotoisin Giglion saarelta.
Antonello oli soittanut isälleen Giusepille hetkeä ennen törmäystä ja kertonut " kunniakierroksesta "
Myös 7. uhri on löytynyt.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Kallekustaa
Posts: 13
Joined: Tue Jan 03, 2012 2:08 pm

Re: Laivaliikenne

Post by Kallekustaa »

Uhreja olisi rannikkovartioston laskutavan mukaan 21 matkustajaa, 5 vierastyöläistä ja 10 saksalaista. Maassa maan tavalla.

Laiva oli lähtenyt Palermosta, Sisiliasta, ja sen tervehdysreitti kulki hyvin lähellä satamaa. Hovimestari soitti maihin, että sopii tulla katsomaan. Valitettavasti laiva meni karille, joka on oikeiden merikarhujen tiedossa.

Kapu on ottanut maakrapujen ohjeita laivan reitistä. Siihen täytyy olla painava syy. Esimerkiksi, laivan monien matkustajien joukkoon olisi sopinut Giglion saarella tiedetty mies, joka nyt lepäisi satamaväylällä kalojen kanssa.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Laivaliikenne

Post by will »

Onnettomuus tulee käsiteltäväksi amerikkalaisessa tuomioistuimessa ja sikäläisen lain mukaan. Kuolonuhreja on 6(+1?) ja kadonneita 29. Onnettomuuden yhteydessä olisi toimittu rangaistavalla tavalla. Matkustajille maksettavat korvaukset nousevat miljooniin. Niitä on mahdollisesti haettava jo puolen vuoden kuluessa, lipun ehdoista riippuen.

Carnival Cruise Lines ja sen omistamat yhtiöt Costa Cruise Lines, Inc. ja Costa Crociere S.p.A pyrkinevät vierittämään syyn kapteenin niskoille, välttääkseen taloudellisen vastuun ja suojellakseen liiketoimintaansa, mutta joutuvat kertomaan, miten ovat palkanneet kyseisellä tavalla toimineen kapteenin.

http://www.finanznachrichten.de/nachric ... ns-004.htm

Edit: Kapteeni kieltäytyy palaamasta alukselleen, jonne pelastajat ovat juuri menneet:
Komentaja Gregorio Maria De Falco: "Onko aluksen päällikkö puhelimessa?"

Päällikkö Schettino: "Kyllä, olen päällikkö. Kyllä, olen Schettino."

DF: "Kuulkaapas Schettino, ihmiset laskeutuvat keulan tikkaita alas. Te menette tikkaita vastakkaiseen suuntaan, nousette laivaan ja kerrotte, kuinka monta ihmistä siellä on. Onko selvä?"

"Teidän täytyy kertoa minulle, kuinka monta ihmistä siellä on, kuinka monta matkustajaa. Naista ja lasta. Tarkat määrät jokaisesta kategoriasta."

"Olette ehkä pelastaneet itsenne merestä, mutta aion saada Teidät näyttämään pahalta. Saatte maksaa tästä. Palatkaa laivaan, vittu!"

S: "Komentaja, olkaa hyvät. . .

DF: "Päällikkö, tämä on käsky! Minä määrään nyt! Te olette kertonut jättäneenne laivan. Nyt menette laivaan. Pintapelastajani ovat siellä."

S: "Missä he ovat?"

DF: "Keulassa. Matkaan! Siellä on jo ruumiita, Schettino."

S: "Montako?"

DF: "En tiedä, olen kuullut yhdestä. Teidänhän se pitäisi kertoa minulle, montako niitä ruumiita on, Kristus."

S: "Mutta ottakaa huomioon, että siellä on pimeää eikä siellä näe mitään."

DF: "Ja tekö haluatte lähteä kotiin, Schettino? Siellä on pimeää ja Te haluatte lähteä kotiin? Nouskaa keulaan ja kertokaa minulle, montako ihmistä siellä on, mitä voimme tehdä ja mitä he tarvitsevat. Heti!"
http://www.hs.fi/ulkomaat/Dramaattinen+ ... 5553566474

Sukeltajat löysivät tänään lisää uhreja laivan peräosasta, joka ruhjoutui kariin.
Pelastustyöntekijät ovat tiistaina löytäneet viisi ruumista karille ajaneesta Costa Concordia -aluksesta. Kuolleiden määrä on nyt virallisesti yksitoista.

Italian laivaturman jäljiltä on virallisen tiedon mukaan kateissa 29 ihmistä. Kadonneista matkustajista 14 on saksalaisia, viisi italialaisia, neljä ranskalaisia ja kaksi amerikkalaisia. Lisäksi kateissa on yksi italialainen, intialainen, perulainen ja unkarilainen miehistön jäsen.

Italialaislehti La Stampa kertoi kuitenkin aiemmin tiistaina, että kateissa on ainakin 40 ihmistä ja seitsemän on varmasti kuollut. Tieto perustuu pelastusviranomaisten salaiseen listaan, jonka lehti kertoo saaneensa haltuunsa.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Italian+turma ... 5553461743

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119471 ... la+24.html

BBC:n yhteenveto, kartat ja kaaviot:

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16563562

sekä kuvat:

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16582060

Alus tulee pääsemään vuoden 2012 lopulla valittaviin vuoden uutiskuviin.
Post Reply