Lentoliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

Lento-onnettomuuksia:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... B0UvLcd4y8
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 1nTGcHIAV8

Sarja Teneriffan törmäyksen (1977) syistä:
http://www.youtube.com/watch?v=AaFO9dEe ... detailpage

Sarjan mukaan, vallinneessa poikkeustilanteessa rikottiin yksiä lentoturvallisuusmääräyksiä toisista määräyksistä johtuneen kiireen vuoksi. Se viime kädessä olisi johtanut törmäykseen. Kieliongelmat ja jalkapallon seuraaminen olisivat johtaneet lepsuihin lennonjohdon ohjeisiin sumun peittämällä, ahtaalla kentällä, jossa ei ollut tutkaa eikä kiitoradan ja rullausteiden valoja. Pelastustoimet viivästyivät huonon näkyvyyden takia, mikä lisäsi uhrien määrää.

747-kuljetuskoneen sakkaukselta näyttäneessä onnettomuudessa huonosti kiinnitetty ja lähdössä liikkunut lasti olisi siirtänyt koneen painopistettä ja siten aiheuttanut koneen syöksymisen maahan.

http://www.youtube.com/watch?v=eWeXgvot2TI

Concorde-onnettomuudessa 2000 vieras esine kiitoradalla olisi aiheuttanut palon ja koneen tuhoutumisen hätälaskussa. Tutkintamateriaalia:

http://www.youtube.com/watch?v=YqgvQrMPuPs
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

Tämmöisiinkin pitää näköjään taas alkaa varautumaan... :roll:

Image

SAS flight in Russian spy plane near miss

Published: 08 May 2014 13:35 GMT+02:00
Updated: 08 May 2014 13:35 GMT+02:00

A Scandinavian Airlines flight had to take last minute evasive action to avoid colliding with a Russian spy plane just off the Swedish south coast in March, according to a report which emerged on Thursday.

According to a Sveriges Television report on Thursday, the incident occurred on March 3rd just 50 kilometres south of the Swedish city of Malmö - home to over 300,000 people.

The plane was reportedly a Russian Ilyushin 20m military aircraft used for signals surveillance. The two aircraft are reported to have passed by each other a mere 90 metres apart. :shock:

The Swedish Accident Investigation Authority (Statens Haverikommission) has reviewed the incident and decided against opening an investigation into the matter.

"We have let the matter go. Firstly the incident occurred over international waters, moreover the plane was Danish registered. This means that it is outside our area of ​​responsibility," Jens Olsson at the board told the TT news agency. :roll:

According to Olsson, the Danish Accident Investigation Board (Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane - HCLJ) has also decided against investigating the matter. :roll:

The SAS flight SK 681 had just taken off from Copenhagen's Kastrup airport bound for Rome when the crew received information that an unidentified craft was in their path and which had not shown up on their in-flight warning system.

Jens Olsson explained that he believed these types of events to be rare. While he declined to speculate on the likelihood of an airborne collision, he described the situation as an "unpleasant experience". :roll:

Lieutenant Colonel Stephan Persson Tyrling, head of the air operations section of the National Defence University, opined that 90 metres is to be considered very close and classified the incident as "very serious".

"The pilots in the civilian plane had spotted it, but with a little poorer visibility you don't know what could have happened," he said.

According to Persson Tyrling, Russia has built up its military capabilities in recent years with an increased presence in the Baltic states. He cited an incident last autumn when Russian bombers carried out attack exercises against Sweden.

He added furthermore that Russian military aircraft had broadened their field of operations since the days of the Cold War.

"South of Bornholm was about what you could imagine then. They didn't fly much further west," he said.

He however expressed understanding that the Accident Investigation Commission elected not to pursue the matters saying that he doesn't believe any crime to have been committed as the Russian aircraft was in international airspace.

TT/The Local/pvs ([email protected])

- http://www.thelocal.se/20140508/sas-pla ... -near-miss
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

Kumman olisi kuulunut väistää? SAS:n kone väisti, sotilastutkan varoituksen perusteella.

Tuolla lailla voi esim. testata sitä, miten sotilastutkat valvovat siviilikoneiden lentoalueita reaaliajassa.

Skoonen eteläpuolella havaitussa koneessa oli pitkä antenni, jollainen näkyy Vulvadosin edellä postaamassa kuvassa. Jostain syystä venäläiskoneet ovat laajentaneet sähkömagneettista seurantaansa kohti länttä, ainakin ruotsalaisupseerin mielestä. Kaiketi kuvan kone ei kuitenkaan ole sama, koska SAS:n mukaan sotilaskoneessa ei ollut tunnuksia. Jos pitkä "antenni" kuitenkin olisi ollut koneen perässä, sen päässä olisi saattanut olla jonkin mittalaitteen vastaanotin, jota olisi ollut tarpeen pitää kauempana koneesta häiriöiden vähentämiseksi.

Mahdollisesti oheisella kartalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vaikka saattaisi ollakin. Kuvalla on otsikoitu mm. venäläiseen tasankoon liittyvää häiriöisyyttä (anomaliavyöhyke). Ehkä koneella on mitattu juuri tuota häiriöisyyttä, tai kuinka pitkälle se ulottuu eteläisellä Itämerellä, koska kone havaittiin kartalle merkityn keltaisen rajan läheisyydessä. Jos kone tuolloin olisi vetänyt perässään jotain anturia kaapelin päässä, niin olisi ymmärrettävää, ettei se oman turvallisuutensa vuoksi muuttanut kurssiaan. Löystynyt ja uudelleen kiristyvä kaapeli voisi saada koneen sakkaamaan.

Suurpoliittisesti näyttäisi olleen kiinnostusta kartalle merkityn häiriöisyyden muuttumista osoittavan keltaisen rajan suuntaan, sen eri puolilta. Rajan lounaispuoli on otsikoitu nimellä Eurooppa, missä selvästi on paljon vähemmän häiriöitä. Koillispuolen voimakas ja vaihteleva häiriöisyys kertoo hyvin vanhasta peruskalliosta, johon on vuosimiljardien aikana rikastunut monia metalleja lantanideista kultaan ja raudasta uraaniin.

Image

Oli miten oli, merkittävä osa Uralin länsipuolisista Euraasian mantereen mineraalisista luonnonvaroista tosiasiassa sijaitsee tuon keltaisen rajan koillispuolella. Samalla puolella rajaa ovat myös Pohjoismaat, Baltian maat, Ukraina ja Kaukasus sekä Venäjän Euroopan puoleiset osat. Yksinomaan Suomen alueelta tavataan n. puolia EU:n kriittisinä pitämistä mineraalisista raaka-aineineista.

Edit: Yllä oleva kartta on osa Maailman magneettista anomaliakarttaa, joka on saatavilla Maailman geologisten karttojen komissiosta, Pariisista. Kartan selitteen mukaan mm. UNESCO on tukenut sen valmistamista.
http://ccgm.org/en/16-catalogue?p=2
Kuvalle merkitty rajaviiva, nuolet ja venäjänkieliset tekstit ovat muuta alkuperää, ja ehkä kiinnostavia sen kannalta, mihin Euraasian Unioni voisi perustaa taloutensa. Kuvalla saattaisi esim. nähdä harvaan asutun tuotantoalueen ja tiheästi asutun markkina-alueen. Jos muistan oikein, niin naapurimaamme päämies on tehnyt akateemisen opinnäytteen taloudellisen geologian alalta. Neuvostoliiton aikana vuorityö ja geologia olivat siellä suuressa arvossa. Sikäli liiton hajoamista voisi pitää geopoliittisena katastrofina, vaikkei se koskenutkaan Siperian geologisia luonnovaroja, joita on paljon.

Pietarin ekonomisella foorumilla on länsimaisten gurujen toimesta opetettu naapurimme talouspäättäjille mm., että ylevistä periaatteista huolimatta kaikkein kannattavin kapitalistisen toiminnan muoto on monopoli. Ehkä ei ole oppi kaatanut ojaan, vaikka mistä senkään loppujen lopuksi tietää, kun on ilmaantunut talouspakotteita.

Aikanaan saattaa selvitä, oliko eurooppalaisella georajalla turvallisuuden vaarantanut venäläisvalmisteinen lentokone sotilastehtävissä, kuuntelulla vai teknistieteellisellä tutkimuslennolla.

Edit 2.
Kaukaisella alueella, samoihin aikoihin: Mikä mahtoi olla tilanne kansainvälisessä ilmatilassa Thaimaanlahden suulla 8.3. tänä vuonna. Ettei siellä ollut tuntemattomaksi jäänyt tiedustelukone testaamassa paikallisten puolustusvoimien havaintovalmiutta.

MH370:n tutkimusten mukaan, sotilastutkanauhoitusten perusteella ison lentokoneen sanottiin nousseen FL450:lle katoamispaikan läheisyydessä ja laskeutuneen sieltä kohti länttä tutkan näkyvyyden alapuolelle. Koneen tulkittiin olleen MH370, mutta selvää näyttöä siitä ei ole, koska koneen Malakan salmessa lähettämä siviilikoneen tyyppinen signaali oli viallinen.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

Lento MH17 Amsterdamista Kuala Lumpuriin on kadonnut tutkasta Ukrainassa pudoten maahan. Kuolleiden määräksi arvioidaan yli 300 henkeä, koska törmäyspaikka on asuttua aluetta. Epäillään, että kone on ammuttu alas.

http://www.theguardian.com/world/2014/j ... st-ukraine

Lentoyhtiö ja konetyyppi ovat samat kuin MH370-lennolla, jonka hylkyä ei ole löydetty eikä turman syytä tiedetä.

Edit: Helsingin Sanomien sivu MH17-onnettomuuteen liittyvistä uutisista:
http://www.hs.fi/aihe/itaukrainanlentoturma/
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

MH17 siis ammuttiin alas matkalentokorkeudestaan "sotaharjoituksen" alueella. Myös MH370 oli sotaharjoitusalueella kadotessaan tutkasta, niinikään matkakorkeudessa.

Suomenlahdella on menossa sotaharjoitukset, mutta Malesian Airlines ei lentäne alueen yli. Muita B777 koneita voisi olla liikenteessä, toivottavasti ongelmitta.

Tänä vuonna sattuneesta katoamisesta ja alas ampumisesta huolimatta Boeing 777 on luotettavan koneen maineessa. Mm. Japanin hallitus on harkinnutt ryhtyä käyttämään sitä korkeiden edustajiensa matkoihin, tietyin edellytyksin.
http://www.bizjournals.com/seattle/news ... l?page=all

Liekö horneteilla erityistehtäviä näinä päivinä, tunnistusten lisäksi.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

MH17 väliraportti on julkistettu. Lopullinen raportti saadaan vuoden päästä.

http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/ph ... actief.pdf

Reittilennolla ollut kone hajosi ilmassa, kun useat ulkopuolelta suurella nopeudella tulleet kappaleet lävistivät koneen rungon matkalentokorkeudessa. Siihen asti miehistön toiminta näyttäisi olleen normaalia. Hätäviestiä ei lähetetty, eikä kone muuttanut kurssiaan. BBC:n kuuleman asiantuntijan mukaan koneeseen sopisi osuneen ilmatorjuntaohjuksen shrapnellin kappaleita.

http://www.bbc.com/news/world-europe-29119024

Hesa: http://www.hs.fi/ulkomaat/Hollantilaisr ... 0228316595

Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_A ... _Flight_17

Koneen tuhoutuessa sai surmansa 298 henkeä. Näyttää sotarikokselta. Sitä on tarkoitus tutkia Haagissa.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... ntent=site

Air Francen vuoden 2009 turmasta paljastui järkyttäviä yksityiskohtia - lentäjältä lohduttomat viimeiset sanat
© Ho New / Reuters
Julkaistu: 13.10.2014 20:33

Atlantin valtamereen Etelä-Amerikan edustalle 2009 pudonneen Air Francen lennon viimeisistä hetkeistä on paljastunut järkyttäviä yksityiskohtia.
Lento 447:n turmassa kuolivat kaikki 228 ihmistä, jotka olivat Airbus 330-koneessa. Vanity Fair -lehti julkaisi lokakuun numerossaan uusia tietoja turmasta, jotka nostattavat kysymyksiä matkustajakoneiden turvallisuudesta sekä Air Francen lentäjien työtavoista.

Koneen mustan laatikon nauhoilta paljastuu, että vain yksi koneen kolmesta lentäjästä oli hereillä kun Airbus-kone kohtasi rajun trooppisen myrskyrintaman.
Lentokoneen kapteenina toimi 58-vuotias Marc Dubois ja perämiehinä 37-vuotias David Robert ja 32-vuotias Pierre-Cedric Bonin.
Kapteeni päätti mennä nukkumaan

Dubois tiesi edessä olevasta säärintamasta, mutta oli päättänyt mennä nukkumaan, ja luovutti koneen ohjaimet vain vähän aikaa Air Francella olleelle Boninille.

- Jos kapteeni olisi pysytellyt ohjaimissa myrskyalueen lennon ajan, ei se olisi lykännyt hänen nukkumaan menoaan kuin 15 minuuttia. Hänen ammattitaidollaan koko turmalta olisi ehkä vältytty, kritisoi onnettomuustutkintalautakunnan puheenjohtaja Alain Bouillard.

- Mutta en usko hänen poistumisensa johtuneen väsymyksestä. Kyse oli ennemminkin piintyneestä tavasta, jonka mukaan Air Francen lentäjät toimivat. Hän ei toiminut vastoin määryksiä, mutta silti se oli yllättävää. Jos olet vastuussa lopputuloksesta, niin et voi ottaa vapaata kesken toiminnan, jatkaa Bouillard.

Yö lentoemännän kanssa väsytti

Dubois oli ennen Riosta Brasiliasta lähtöä viettänyt yönsä naisystävänsä, vapaalla olevan lentoemännän kanssa. Myös nainen matkusti kohtalokkaalla lennolla.

- En nukkunut tarpeeksi viime yönä. Vain yhden tunnin - se ei ole riittävävästi, totesi Dubois ohjaamossa ennen menoaan nukkumaan.

Lentotallenteiden mukaan myös toinen perämiehistä, David Robert, oli nukkumassa ohjaamon takana sijaitsevassa kahden hengen lepotilassa.

Kone joutui ongelmiin, kun sen lentonopeutta mittaavat laitteet menivät epäkuntoon. Kone sakkasi ja alkoi nopeasti menettää korkeutta ilman, että lentäjä havaitsi sitä.

Mutta sen sijaan, että olisi laskenut koneen nokkaa alaspäin sakkaeuksesta oikenemiseen, lentäjä yritti ohjata konetta ylöspäin.

Paniikki ohjaamossa

Dubois palasi ohjaamon 1 minuutti ja 38 sekunttia sen jälkeen, kun laitteisto oli mennyt epäkuntoon. Siinä vaiheessa lentäjä oli jo paniikissa.
- V...u! Me murskaudumme! Ei voi olla totta! Mitä oikein tapahtuu? huusi toinen perämies Robert.

Pian ohjaamonauhalle tallentuivat lentäjien viimeiset sanat. Äänessä oli joko Robert tai Bonin:
- V...u! Me kuolemme!

Kone murskautui mereen 4 tuntia ja 15 minuuttia lähtönsä jälkeen.
Koneen hylky ja ruumiit sekä musta laatikko löydettiin syvältä merenpohjasta vasta kaksi vuotta turman jälkeen.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

Ei nyt ehkä kauhean ylevät viimeiset sanat, mutta varmasti rehellisemmät ja todenmukaisemmat kuin jotkut hieman keinotekoisilta kuulostavat kaunokirjalliset viritelmät... 8-)

Alkukielellä keskustelu löytyy mm. täältä: http://de.wikipedia.org/wiki/Air-France-Flug_447

Mitä taas tuohon kapteenin univajeen syyhyn tulee, niin sortumatta kovin pitkälle meneviin kansallisiin stereotypioihin tekisi mieli sanoa, että kuulostaa varsin ranskalaiselta... :mrgreen:

Kuulostaa muuten varsin sopivalta kamalta elokuvakässäriin, enkä kauheasti ihmettelisi, vaikka useammankin käsikirjoittajan sormet laulaisivat jo näppiksellä... 8-)
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
Frankie
Posts: 809
Joined: Sun May 11, 2014 10:22 pm
Location: Kun lykkää tehtäviä tuonnemmaksi, on se vaara ettei sitten enää koskaan pystykään

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Frankie »

http://m.youtube.com/watch?v=Oq3jJtHAd1A

Tätä ketjua ei olisi pitänyt katsoa. Taidan matkustaa junalla lopunikäni.
"Tilannehan on hyvin kiristynyt ja kun siihen lisätään ydinaseet niin eiköhän tämä koko paska kärähdä ja kohoamme ylöspäin koko saatanan sakki." (Toimittajan kysyessä, uskooko Leskinen ylösnousemukseen)
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

MH17, nettitutkinta

Post by will »

http://www.elisa.net/nettiyhteiso-toi-l ... ttamiseen/

Nettiyhteisö on selvittänyt Buk-ilmatorjuntayksikön liikkeitä Itä-Ukrainassa, ja päätellyt, että separatistit todennäköisesti ampuivat sillä alas MH17-lennon. Saapuminen saattueessa, purkaminen lavetilta ja sijainti 17.7. sekä poistuminen - yksi ohjus puuttuen - on selvitetty sosiaalisesta mediasta saadun kuvamateriaalin avulla.

https://www.bellingcat.com/news/uk-and- ... stigation/
It is the opinion of the Bellingcat MH17 investigation team that there is undeniable evidence that separatists in Ukraine were in control of a Buk missile launcher on July 17th and transported it from Donetsk to Snizhne on a transporter. The Buk missile launcher was unloaded in Snizhne approximately three hours before the downing of MH17 and was later filmed minus one missile driving through separatist-controlled Luhansk.
Kartta it-yksikön liikkeistä ja koneen putoamispaikasta:
https://wp4553-flywheel.netdna-ssl.com/ ... /11/81.jpg

Aineiston perusteella: Yksikkö otettiin alas kuljetusalustalta muutama tunti ennen MH17-lennon tuhoutumista, n. 20 km onnettomuuspaikasta etelään.

Bellingcat raportti pdf-tiedostona.
https://www.bellingcat.com/wp-content/u ... ation1.pdf
Post Reply