VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Rikos- ja aiheeseen sopivat uutisoinnit.
Forum rules
Merkittävän tuntuisille uutisille on suotavaa luoda oma ketju.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Post by Eks-EkstroVertti »

https://www.is.fi/politiikka/art-2000007889606.html

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/oike ... 265e66c20b

"P. E. Svinhufvud teki työtä viime kädessä kansanvaltaiselle hyväksyttävyydelle rakentuvien instituutioiden vahvistamiseksi. Tänään saamme Suomessa nauttia erilaisten kansainvälisten vertailujen mukaan maailman vakaimmasta valtiosta, korkeimmista vapauden indekseistä,onnellisuudesta ja hyvästä hallinnosta. Mutta hyvän hallinnon ja demokraattisen oikeusvaltion instituutioita on vaalittava päivittäin. Eilen 17.5.2018 julkaistiin Euroopan neuvoston pääsihteeri Thorbjörn Jaglandin kertomus demokratian, oikeusvaltion ja ihmisoikeuksien tilasta, jossa pääsihteeri keskittyy demokraattisten instituutioiden merkitykseen ja niitä vastaan kohdistuviin uhkiin. Raportti kertoo demokraattisen oikeusvaltion lepäävän sen keskeisten instituutioiden kuten riippumattoman oikeuslaitoksen, reilujen ja vapaiden vaalien sekä osallistumisen vapauksien perustalla. Mutta pääsihteerin raportti on karua luettavaa. Oikeusvaltion instituutioiden nakertaminen ja suoranaiset hyökkäykset niitä vastaan ovat arkipäivää laajalti Euroopassakin – Euroopan unionin jäsenvaltioita myöten. Svinhufvudin sanoin lakia tallataan jalkojen alle. Kärjistävässä populismissa arvokkuus ja dialogi ovat kaukana. Tätä on meidän Svinhufvudin kestävänä perintönä syytä pontevasti vastustaa. Samalla meidän on syytä aktiivisesti pitää huolta demokraattisen oikeusvaltion ja sen instituutioiden hyvästä kunnosta täällä Suomessa – jokaisena päivänä."

^(Valtioneuvoston oikeuskansleri, OTT Tuomas Pöystin puheen loppuosa presidentti P.E. Svinhufvudin kotimuseon Kotkaniemen uudelleenavajaisissa 18.5.2018)

"Epäilyä suosimisesta on saattanut syntyä, vaikka ratkaisuilla on asialliset perusteensa ja lain puitteissa on toimittu."

-Tuomas Pöysti-


Pöysti on Suomen ylin oikeusviranomainen, johon asemaan ei sovi pieninkään asiallisin perustein syntynyt epäily. Lain henkeä ja yleistä oikeustajua vastaan on hyvinkin mahdollisesti rikottu. Koska epäily on syntynyt, Pöystin tulisi tehdä omat johtopäätöksensä, ja pyytää eroa. On melkoisen selvää, ettei Tytti Yli-Viikarin olisi koskaan pitänyt nousta VTV:n pääjohtajan virkaan, eikä hän siihen ilman Pöystiä olisi päässytkään. Onko populistista epäillä, että taustalla ei ole pelkästään "harkinnan pettäminen", vaan löyhä moraali.Yleensä ne kuitenkin tarkoittavat samaa ominaisuutta: taipumista huonouteen, huonoutta...
Mielestäni ylimmän tason rakenteellinen viranomaiskorruptio Suomessa on täten saanut (nyt viimeistään) kasvot.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000007891918.html

Pöystin toimet tulee selvittää, voitaisiin nostaa esiin mm. KHO:n päätös 13.11.2015, taltionumero 3252, diaarinumero 1631/3/13.

Se, että maan puolustusministerinä on Antti Kaikkonen (kes.), joka vuonna 2013 tuomittiin Helsingin käräjäoikeudessa ehdolliseen vankeusrangaistukseen luottamusaseman väärinkäytöstä, on törkeydessään suunnilleen samaa tasoa.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Post by will »

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d ... 536ba7bf05

https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... t=promobox

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007898478.html

Samaan aikaan valtiontalouden varsinainen tarkastustoiminta on vähentynyt.
Valtion taloudenhoidon valvonta ei ole hyvällä hollilla. Tai ainakin se on nykyaikaista.

Tekisi mieli kysyä, millaisen maan olemme jättäneet kouluttautuneille, työtä tekeville ja veroa maksaville lapsillemme.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Post by Eks-EkstroVertti »

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.) on järkyttynyt, muka.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6 ... 6a6908dd29

Parodiaksihan tämä menisi jälleen... Mutta kuten nykyisin aina, he tekevät sen itse:


Pyydän hiljaisuutta. Tulee maailman ehkä paras saksalaisvitsi
von Papenin luvalla, ja vapaasti:


suurinta, olipa aika mikä hyvänsä,
suurinta on palvella
hallitusvaltaa, olipa se kuka hyvänsä.
Se on kuin palvelisi maataan.


Ei se niin hyvä vitsi ollut.
Pyydän hiljaisuutta.
Parodia on jo kauan ollut mahdotonta.
Ne tekevät sen itse.

-Paavo Haavikko (Puut, kaikki heidän vihreytensä 1966)

Kuinka moni muistaa vielä taannoisen Haavisto-jupakan, kun samainen Järkyttyjä- Outi yritti vaikuttaa perustuslakivaliokunnan hallituspuolueiden jäsenten sanamuotoihin viestittelyillään. Ja piti sen jälkeen suurimpana ongelmana asian vuotamista julkisuuteen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1 ... cecccc99ab

Jäljet johtavat sylttytehtaalle:

https://kuntalehti.fi/uutiset/laki/hs-t ... nsleriksi/

Ukko-Pekan haudasta kuuluu kolinaa.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Post by Eks-EkstroVertti »

will wrote: Fri Apr 02, 2021 2:49 pm https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d ... 536ba7bf05

https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... t=promobox

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007898478.html

Samaan aikaan valtiontalouden varsinainen tarkastustoiminta on vähentynyt.
Valtion taloudenhoidon valvonta ei ole hyvällä hollilla. Tai ainakin se on nykyaikaista.

Tekisi mieli kysyä, millaisen maan olemme jättäneet kouluttautuneille, työtä tekeville ja veroa maksaville lapsillemme.
Johtajuuden todellinen taso paljastuu silloin, kun käsillä olevaan ongelmaan ei voi ostaa ratkaisua velaksi.

Parhaiten Willin kysymykseen osaisi mielestäni vastata Seppo Oikkonen, jonka Uudesta Suomesta poistetut kirjoitukset löytyvät nykyisin täältä:

https://kuinkakarlmarxtavattiin.blogspot.com/

Ehkä näin:

Kuolleen maan.

SUOMI ON KUOLLUT

1.

Useimmat meistä kuvittelevat että totaalinen yhteiskunnallinen romahdus olisi jokin erityisen dramaattinen tapahtuma, jokin luonnonkatastrofin kaltainen, tulivuortenpurkausten vulkaanista voimaa purkava, maanjäristysten tapainen, raunioita jälkeen jättävä, sotien hävitystä ja hirveyksiä muistuttava, räjähdyksenomainen, kertakaikkinen kuolemaa ja tuhoa kylvävä, siis jokin maailmanloppu. Mistään sen kaltaisesta ei yhteiskunnan hajoamisessa kuitenkaan ole kyse, vaan melkeinpä jostain aivan päinvastaisesta.

Kun yhteiskuntamme katoaa, se vain lakkaa olemasta. Yhteiskunta ei lopultakaan ole muuta kuin joukko ajatuksia -- joukko jatkuvuuden ja luottamuksen tuntoja - korviemme välissä. Kun nämä ajatukset ja tunnot hajoavat, yhteiskunta lakkaa olemasta. Maa autioituu ympäriltämme - kansallinen sielunmaisema kasvaa enää henkistä rikkaruohoa.

Kuten T S Eliot toteaa kuuluisassa runossaan, maailma ei lopu paukahtaen vaan kitisten. Sitä kitinää meillä on nyt yltympäriinsä. On niukumista ja naukumista tulonjakokysymyksissä, periaatekärhämää säästöistä ja päästöistä, riitelyä tyhjänpäiväisistä sukupuolikysymyksistä. Henkiset siltarummut kumisevat. Outo korviketodellisuuden onttous kovertaa meitä sisältä käsin tyhjiksi. Maa autioituu -- kohta kuihtuvat viimeisetkin katkerot, ne joista yritimme miltei epätoivoisesti vielä viimeiset elämän pisarat tiristää.

2.

Juuri näin meille on nyt käymässä. Emme ehkä huomaa vielä, että häviämässä on nimenomaan yhteiskunta. Uskomme yhä, että toistaiseksi meillä "menee tosi huonosti" vain asioissa, joissa kaikilla muillakin mailla menee huonosti. Ne ovat noita isoja asioita, jotka nousevat aktuelleina esiin: euron kriisi, velkakriisi, rahatalouden kriisi, talouskriisi. Globaalisti, Eurooppaa koskien, Suomessa, kansantaloudessa, valtiontaloudessa. Ajattelemme, että ne ratkeavat, jos yleensä ratkeavat, jossain päätöksenteon ylätasanteilla, huipputasolla, huippukokouksissa. Sijoitus on vaistomaisesti oikea, paitsi etteivät ne ratkea.

Tai sitten kiinnitämme kaiken huomiomme poliittisen elämämme arkisten valtataistelujen tasolle. Kiivailemme esimerkiksi siitä, onko maan jakautuminen hallitus-Suomeen ja perussuomalais-Suomeen vain jonkinlainen avuttoman kansanosan toivoton protesti. Ettei siinä ole kyse mistään asiallisista asioista -- ettei asiallisia asioita voi hoitaa muulla tavalla kuin millä "vastuullisuutta" tunteva yhteiskunnan osa niitä nyt hoitaa. Protestejahan tulee ja menee, ne hajoavat aina omaan mahdottomuuteensa ja protestoijien keskinäisiin riitoihin.

Niin se varmaan käy nytkin? Siitä varmaan vain on kysymys nytkin?

3.

Mutta entäpä jos ei käykään? Jos tämä nykyinen jakauma onkin oire jostain paljon syvemmällä olevasta, todellisesta yhteiskuntamme lopun alusta? Entäpä jos sanoisin, että itse asiassa Suomi on jo kuollut, tosiasiassa ja peruuttamattomasti?

Ja sanoisin sen vieläpä painottaen sitä, ettei tällä yhteiskuntamme kuolemalla ole mitään tekemistä puoluepoliittisen elämämme tai edes sellaisten sinänsä viimeistä itsenäisyytemme niittiä merkitsevien sinettien kanssa kuin taannoin eduskunnassa tehty päätös EU:n toimivallan laillistamisesta avoimella valtakirjalla yli oman perustuslakimme. Jos sanoisin, että Suomi on kuollut sisältämme jo kauan sitten -- ja että esimerkiksi se, ettei perustuslain muutos jaksanut herättää juuri minkäänlaista mittavampaa kansalaiskeskustelua, kertoo yksinkertaisesti siitä, ettei kukaan enää oikeastaan välitä.

Että asiat ovat kaikenkaikkiaan ja laajalla rintamalla jo siinä pisteessä, että kyynisyys on realismia. Että kukaan ei enää usko mihinkään, ei mitään mistään -- ei mistään, ei hyvää, eikä edes tarpeeksi pahaa. Että keskustelua käydään enää lapsentasolla: "Onko markkinavoimilla sinun kasvosi?" "Alkaako finanssitalouden kriisi näkyä jo reaalitaloudessa?" "Onko ilmainen moottoritie sosialismia?"

4.

Suomi ei kuollut sodissa, eikä menettänyt itsenäisen valtion ominaisuuksiaan YYA-aikana. Päinvastoin. Mutta juuri silloin kun politiikkamme irtautui ja sai vapauden itänaapurin romahtaessa, meidän olisi pitänyt ottaa kansallinen kohtalomme omiin käsiimme. Kukaan ei sitä ottanut, vaan korkein päätösvalta annettiin taloudelle, rahalle, josta piankin kasvoi kasvoton kaikki ehdot saneleva totalitaristinen ajatuskoneisto.

Yhteiskunnan romahtaminen muutamassa vuosikymmenessä on lopulta seuraus siitä että talous syrjäytti politiikan. Talous sai vahvuutensa kansainvälisestä kehityksestä, rahaekspansiosta ja globalisaatiosta, eurooppalaisesta integraatiosta, kun taas politiikkamme sai heikkoutensa siitä että "kansallinen etumme" on kahtiajakautuvassa yhteiskuntatodellisuudessamme aina ollut vain yksien puoluepukareiden lyömä-ase toisia puoluepukareita vastaan.

Ja nyt siis ollaan tilanteessa, jossa kaikkialla järjettömäksi muuttunut talous kohtaa oman kansallisen politiikkamme sen hajoamispisteessä. Maailmantalous -- niin dollarin kuin euronkin talous -- on vain suunnatonta irrationaalista harhaa, jossa mikään ei enää ole kenenkään hallinnassa. Kasvottoman kaikkivoivan rahan totalitarismi on pitkän historiallisen kehityksen tulos, eikä sille tule löytymään mitään tehokasta vastalääkettä minkään nykyisen talousajattelun tai -järjestelyn piiristä.


5.

Tässä älyllisesti sietämättömässä tilanteessa me vain panemme päämme pensaaseen ja jäsennämme asiat kuten ne olemme ennenkin jäsentäneet: että se-ja-se maa -- nyt siis Kreikka -- on "Euroopan sairas mies" -- vaikka tosiasiassa sairas on itse Eurooppa ja sen sairas idea, euroraha.

Tämä on taudin nimi. Kun emme halua tunnistaa ja tunnustaa tartuntalähdettä, tauti tulee väistämättä leviämään kaikkialle -- yksikään yhteiskunta ei tule siltä säästymään. Nyt jos koskaan tarvittaisiin vahvaa yhteiskuntapolitiikkaa, joka säilyttäisi ihmisten yhteisöt ehjinä ja työkykyisinä. Se olisi nyt kaikkein tärkeintä, vain se olisi tärkeää. Sellaista ei ole oikein missään. Mutta ei varsinkaan meillä.


6.

Suomi on tosiasiassa jo kuollut. Poliitikot toistelevat tyhjiä älyttömiä talousfraaseja, joilla ei ole enää mitään kosketuspintaa mihinkään reaalimaailman tapahtumiseen. Kaikki kuitenkin jollakin lailla tajuavat totuuden -- sen ettei mistään "Euroopan Unionista" ole minkään sen enempää taloudellisen kuin poliittisenkaan totaaliongelman ratkaisijaksi -- että koko tuo byrokraattinen näennäisdemokraattinen koneisto on suuruudenhullu mutta turha ja toimimaton molokki.



Sille kaikki ovat voineet siirtää omat vastuunsa, kunnes kukaan ei enää omien korviensa välissä pysty mitään ehjää yhteiskuntavisioita muodostamaan. Siellä on nyt jäljellä vain tyhjää. Juuri siinä tilanteessa nyt ollaan. Hyvien ajatusten lisäksi kaikki alkeellisetkin ajatukset korviemme välissä ovat hävinneet. Vain rikkaruhot enää kasvavat. Kysymys kuuluu: miksi itsepetos jatkuu?


7.

Miksi pääministeri, valtiovarainministeri, hallitus, eduskunta, korkeat virkamiehet ja niin sanotut asiantuntijat eivät myönnä vallitsevaa tilannetta? Siis sitä, ettei kenelläkään, toistan tämän: ei kenelläkään, ei talousasiantuntijalla, ei poliitikolla, ei sen enempää kansainvälisissä kuin kotimaisissa talouskuvioissa, ole mitään käsitystä siitä miten nykyiset tähtitieteellisissä summissa liikkuvat talousmahdottomuudet voitaisiin voittaa.

Että talous on niin harhainen ajattelun laji, ettei kenelläkään edes teoriassa voi olla imaginaaristen harhojen seurauksena kasvaneiden ja käsiin räjähtävien sijoitus- peli- ja velkasummien hallintaa. Mikä estää tunnustamasta tätä?

Se on tosiasia.


8.

Kun itsepetos jatkuu -- on jatkunut -- tarpeeksi kauan, politiikan luonne muuttuu. Se on sen sairauden nimi, tai sen vakavin oire. Ollaan tyhjän päällä, ja kaikista ratkaisuista tulee yrityksiä säilyttää edes jonkinlainen uskottavuus.

Koska kyseessä on nimenomaan itsepetos, uskottavuus täytyy säilyttää ensin omissa silmissä ja siltä pohjalta sitten huijata muita. Näin eletään yhteisessä valheessa, josta kaikki ehkä jossain määrin vaistoavat sen valheellisuuden, mutta kukaan ei tohdi sanoa mitään ääneen.

Tekopyhyys päinvastoin oikeutetaan sillä, että aavistetaan kaikkien muidenkin olevan samalla lailla jokseenkin yhtä voimattomia oikeiden ongelmien edessä. Niin käydään poliittista taistelua ajatuskulisseissa, jotka on tarkoitettu enemmän propagandantekoon kuin ajattelemiseen.

Kotimaan politiikassa ei sen enempää hallitus-Suomella kuin perussuomalais-Suomella ole tarjottavanaan mitään todellista konkreettista ohjelmaa sille miten nykyisistä talousvaikeuksista päästäisiin -- saati sitten sille miten paluu takaisin yhteiskuntapolitiikan priorisoimiseen voisi onnistua. Kumpikin osapuoli syyttelee toistaan samasta synnistä: ettei ole "kunnollista ohjelmaa".


9.

Tähän asetelmaan sisältyy tietysti se riski, että jompikumpi osapuoli sortuu "konkretisoimaan" ohjelmallisia toimenpiteitä saavuttaakseen siten puuttuvaa uskottavuutta niin omissa kuin vastapuolen silmissä. Herra varjele tässä tilanteessa meitä poliitikoilta jotka julistavat: "Nyt tarvitaan tekoja, ei puheita!"

Kaikkien kuolemantuomiosta innostuneesti keskustelevien pitäisi siirtyä puhumaan siitä miten politiikassa parhaiten tuomitaan ajattelu kuolemaan. Sen jälkeenhän niitä päitä on yleensä historiassa alkanut putoilla.


10.

Politiikasta itsepetoksen tauti siirtyy yleisesti yhteiskuntaelämään, josta muodostuu puhumattomuuden kulttuurin uusi paljonpuhuva muoto. Se on lojaalisuutta yhteiselle valheelle, se on eliitin kiertoilmauksissa kehittyneiden väistöliikkeiden ja fraasien tunnustuksellista toistelua. Kaikki vaistoavat että kaikki valehtelevat, mutta kukaan ei uskalla myöntää tilannetta. Korviketodellisuus ja tyhjänpäiväiset merkityksettömät mutta mieltäkiihottavat kiistakysymykset valtaavat areenat.

Oma yhteiskuntamme on nyt tosiasiassa aivan samassa tilassa, jossa N-liitto oli ennen sortumistaan. Romahdus pinnan alla on jo tapahtunut. On enää ajan kysymys milloin koko konsensuspuheen pinta romahtaa. Suomi on kuollut. Suomi on kuollut.

Seppo Oikkonen, 6.12.2013
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Post by will »

Nykyinen valtion rahankäyttö, velanotto ja lopulta kuormasta syöminen huolettavat. Mm. matkustaminen oli tarkkaa vielä vuosituhannen vaihteessa, ja muutakin budjettivarojen käyttöä valvottiin.

Valtiontilintarkastus oli hallinnossa perusmitta, kuin metri Pariisissa tekniikan ja luonnontieteen parissa työskentelevillle. Nyt edellisestä on näköjään löysätty. Onko vaikea saada ketään vastuullisiin hommiin, ellei ole tarjota luontaisetuja tiskin alta? Vai olisiko heitä käytettävissä, mutta ei vallanpidon kannalta sopivien ihmisten joukosta?
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Post by Eks-EkstroVertti »

^Kaikki viittaa aina juuri siihen itseensä mutta todennäköisesti asia tullaan tullaan tässäkin tapauksessa kuittaamaan tyyliin

"Aihetodisteet ovat spekulatiivisia ja niiden merkitykset puhtaasti demagogisia”

Arvelen, että hirveen vihreet liittävät kohun osaksi populismin nousua.

Huono viihde jatkuu. Edelleen ilmeisen järkyttynyt Outi on nyt pahoillaan lukutaidottomuudestaan:

https://demokraatti.fi/vtv-kohu-jatkuu- ... pahoillani

Valtiontalouden tarkastusviraston johtavan tilintarkastajan Pasi Tervasmäen lausunnon mukaan on spekuloitavissa josko Järkky-Outin lukutaidossa ei sittenkään ole vikaa, vaan kuulossa, tai siinäkin.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1 ... 45a97431ac
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Post by will »

^Eduskunnalla ja VTV:n henkilökunnalla näyttäisi olleen erilainen käsitys laitoksen nykyisestä toiminnasta. Onko tämä uskottavaa? Eduskunta on nimittänyt viraston pääjohtajan, joka voi ajatella työskentelevänsä Eduskunnan tuella.

Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja esiintyy kuin ei tuntisi tarkastusviraston budjettia edes päällisin puolin. Mikä taho eniten hyötyy tarkastusten vähentämisestä? Tämä ei voi olla pelkkä kauneudenhoitotapaus.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Post by Eks-EkstroVertti »

^Vaikka juuri nyt tapetilla ovatkin narsistiset vihreät kukkahatut, nuo hyödylliset idiootit islamin sekä EU:n integraation asialla, niin taustalta löytynee oikeisto- liittovaltiofederalisteja kuten esim. Alexander Stubb ja presidentti Sauli Niinistö, joka henkilönä on yksi pääsyyllisistä kaikkinaisiin talousongelmiimme euron käyttöönoton myötä. SDP:n johtavat poliitikot ovat saman agendan takana, mm. Jutta Urpilainen ja Eero Heinäluoma. Mielestäni on syytä olettaa, että kansallisvaltion tarkoituksellinen köyhdyttäminen, sen omaisuuden myyminen, talouden alasajo on joillekin tahoille mieluisa kehityskulku. En laske pääministeri Sanna Marinia minkäänlaisten johtavien poliitikkojen joukkoon mutta esimerkiksi "hänen neuvottelemansa elvytyspaketti" on yksi osa kokonaisuuntauksesta kohti totalitarismia.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Post by will »

https://www.is.fi/kotimaa/art-200000790 ... t=promobox
Parasta koko kohussa olisi, jos se saisi eri virastot vakavasti kysymään oleellisia kysymyksiä. Nimittäin näitä:

Onko ydintehtävämme kärsinyt tukitehtävien takia?

Tehdäänkö meillä kaikkea muodikasta sen kustannuksella, mikä on oleellista?

Tuotetaanko tarpeettomia raportteja, joita kukaan ei edes jaksa lukea?

Kulutetaanko aikaa työryhmissä, joiden lopputuloksella ei ole ydintoiminnan kannalta väliä?

Onko fokus oikeissa asioissa?

Ollaanko meillä varmasti – järkeviä?
On niinkin, että mikäli ei ole substanssiosaamista eikä ymmärrystä sen johtamisesta, tehdään jotain muuta sen sijaan. VTV:ssä tästä kaiketi ei ole ollut kysymys, ainakaan suorittavan henkilökunnan kohdalta. Tekemisen painotukset vaikuttavat ajan mittaan uusiin rekrytointeihin ja siihen minkä tehtävien parissa työskennelleet tulevat nousemaan laitoksessa vaikutusvaltaisiin asemiin. Heidän mukanaan muotoutuu laitoksen uusi toimintalinja.

Edit:

Eduskunnan tilinatarkastajat tekevät Valtiontalouden tarkastusvirastossa erityistilintarkastuksen mahdollisesti jo kuluvan kuun aikana. Muu Eduskunta on tarkastettu ja kertomus ensi viikolla allekirjoituksia vailla.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007902870.html

Havaintoja ja linjauksia odotellaan.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari & Oikeuskansleri Tuomas Pöysti

Post by Eks-EkstroVertti »

https://yle.fi/uutiset/3-11871160

Tarkastusviraston ydintoiminta eli muiden virastojen rahankäytön tarkastaminen on vähentynyt merkittävästi Tytti Yli-Viikarin pääjohtajakaudella.

"On ihan totta, että jonkun verran tässä suunta on muuttunut. Toisaalta on hyvä muistaa, että kun tehdään iso organisaatiomuutos, niin kaksi ensimmäistä vuotta ovat sellaisia, joissa paljon joudutaan sisäistä toimintaa tarkastelemaan ja se tottakai vie resursseja muualta, Anna-Liisa Pasanen toteaa."

"Iso organisaatiomuutos", johon johtaja Anna-Liisa "Ihan totta-Tottakai" Pasanen lausunnossaan ikään kuin itsestäänselvyytenä viittaa, jää sisällöltään suuren yleisön arvailtavaksi.

Tutkinnan alaisena oleva, STT:n tavoittama VTV:n johtaja Mikko Koiranen antoi pääsiäisenä yhden selityksen asialle:”Osa tarkastajista tällä hetkellä osallistuu sisäisiin kehittämisprojekteihin.”

Kuulostaa kulttuurivallankumoukselliselta uudelleenkoulutukselta. Virastotalon sisuksissa kasvatetaan uutta, parempaa virkahenkilö-ihmistä.

”Kaikki tarkastajat ovat tasa-arvoisia, mutta toiset tarkastajat ovat tasa-arvoisempia kuin toiset”.

Tarkoittavatko nämäkin muotoilut sitä, että valtiontalouden tarkastajat ovat nykyisin toimenkuvaltaan "vihreän siirtymän" konsultteja.

Kuka on tehnyt päätöksen tällaisesta "organisaatiomuutoksesta" ja milloin?

Asiaa tulisi tiedustella ensin toveri sisäministeriltä, ma luulen. Ja sitten vielä ehkä varmuuden välttämiseksi ulko-.


https://www.google.fi/url?sa=i&url=http ... kDegQIARB1

28.3.2019

STRATEGIATYÖ ON LUOVAA TYÖTÄ

Viime vuosi on ollut virastollemme innostavaa uuden luomisen aikaa. Strategiaprosessimme aikana olemme pohtineet asemaamme, rooliamme ja tulevaisuuttamme uudella tavalla.

Aiempina vuosina olemme strategiatyössämme keskittyneet vahvasti pohtimaan sitä, mihin suuntaamme tarkastusta tulevina vuosina ja miten resurssimme kohdistetaan eri tarkastustuotteille. Toki ne ovat tärkeitä kysymyksiä edelleen, mutta tällä kertaa strategiakeskustelua ohjasi erityisesti ajatus siitä, miten asioita voi tehdä toisin.

Strategiatyön innoittamana olemmekin jo aloittaneet johtamisjärjestelmämme ja organisaatiorakenteemme uudistamisen: madallamme organisaatiomme hierarkiaa ja delegoimme vastuuta ja valtaa. Tarkastusvirastossa luovuus näyttäytyy siis kykynä yhdistellä asioita meille uudella tavalla. Luovuus on kykyä kyseenalaistaa olettamuksiamme.

Neljän seinän sisältä ulos maailmalle!

Yksi tärkeä oivallus strategiaprosessin aikana oli, että me voimme – ja meidän itse asiassa jopa tulee – vahvistaa omaa osaamistamme ulkopuolisilla asiantuntijaverkostoilla ja -yhteisöillä. Verkostoitumistyö on tähän asti kasautunut turhan harvoille hartioille.

Nyt on astuttava rohkeasti ulos ja ajateltava laatikon ulkopuolelta. Tarvitsemme aiempaa useampia silmä- ja korvapareja seuraamaan toimintaympäristössämme tapahtuvia muutoksia, jotta osaamme keskittää voimavaramme olennaisiin ja merkittäviin kohteisiin oikea-aikaisesti. Mielenkiintoisia verkostoitumistilaisuuksia tarjoavat meille muun muassa SITRA, oma tieteellinen neuvostomme, kansainvälinen tarkastusvirastoyhteisö ja erilaiset valtionhallinnon järjestämät tapahtumat, kuten ValtioExpo tai Keväthumaus.

Koska verkostot muuttuvat ja elävät jatkuvasti, tarvitsemme kykyä jatkuvasti arvioida ja valita omia vaikuttavuustavoitteitamme parhaiten palvelevat foorumit. Tähän tarpeeseen rakennamme koko virastoa palvelevan asiakkuus- ja sidosryhmäohjelmamme.

Riippumattomuus ei tarkoita eristäytymistä.

Verkostoissa systemaattista ja johdettua toimimista on tähän saakka jarruttanut voimakas varovaisuus riippumattomuutta koskevissa tulkinnoissamme. Tarkastusalan standardit ovat kuitenkin kehittyneet ajan mittaan, ja nyt peräänkuulutetaan dialogia, vuorovaikutusta ja verkostoitumista työn vaikuttavuuden parantamiseksi.

Olemme tarkastelleet ja kyseenalaistaneet tulkintojamme ja uskomuksiamme strategiaprosessin aikana: riippumattomuutemme ei vaarannu, vaikka avarramme näkemyksiämme erilaisissa yhteisöissä. Päinvastoin. On tärkeää, että kuulemme mahdollisimman montaa osapuolta objektiivisuutemme turvaamiseksi ja uusien näkökulmien huomioimiseksi. Oman kokonaisnäkemyksemme tulee perustua näiden eri näkökulmien huolelliseen puntarointiin.

Tieto jalostuu ja rikastuu kohtaamisissa. Tarkastustieto on helpommin hyödynnettävissä, kun toimimme verkostoissa. Olemmekin valmiita astumaan oman laatikkomme sisältä mukaan uusille areenoille. Oivaltaen ja yhdistellen syntyy myös uutta tietoa ja laajempi ymmärrys meitä ympäröivästä maailmasta.

Osallistumisella parannamme kykyämme peilata tarkastushavaintojamme tulevaisuutta vasten. Siten osaamme jatkossa haastaa ja sparrata valtionhallintoa entistä paremmalla ja rakentavammalla tavalla.

Tilaa kokeiluille – uudistamme myös johtamis- ja toimintakulttuuriamme.

Verkostojen kautta uskomme saavamme myös ideoita ja herätteitä oman toimintamme kehittämiseen. Olemme linjanneetkin kokeilukulttuurin osaksi uutta strategiaamme.

Voimme varmasti tehostaa omia prosessejamme ja työvaiheitamme monin tavoin, mutta haluamme kannustaa luovuuteen ja innovatiivisuuteen toimintamme kehittämisessä. Vain siten uusien teknologioiden tarjoamista mahdollisuuksista saadaan merkittäviä hyötyjä irti.

Hyviltä vaikuttavia ideoita testataan kokeilemalla. Meillä on myös rohkeutta vaihtaa suuntaa, jos kokeilun tulokset edellyttävät sitä. Olemme vielä alkumetreillä kokeilukulttuurin suhteen, mutta uskomme lujasti, että luovuutta ja innovatiivisuutta voi harjoitella ja johtaa.


Pirkko Lahdelma. Oppimiskeskuksen johtaja, VTV, johto.

Sellaista kivaa siellä ovat kehitelleet he. Verkostoituvaa, innovatiivista ja vuorovaikutteista kokeilukulttuuria valtiontalouden tarkastuksen saralla.

VTV:n kulttuurikokeiluun voisi mielestäni lisätä ulottuvuuksia esim. New age-liikkeen puolelta. Ehkäpä voitaisiin myös panostaa tilintarkastajien visuaaliseen ilmeeseen erilaisten uushenkisten aatesuuntausten pohjalta kuten okkultismi, tarot, jooga tai Rudolf Steinerin antroposofia. Tämä siis ihan vain ideana ja keskustelua herättämään.

https://www.youtube.com/watch?v=4wqrKuS1zMA
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
Post Reply