Tieliikenneonnettomuudet
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: 22.9.2014 12.12
Re: Tieliikenneonnettomuudet
Liikenneonnettomuus : Sammy Babitzin


Aleksandr "Sammy" Babitzin
(ven. Александр Бабицын; 11. heinäkuuta 1948 Helsinki – 29. huhtikuuta 1973 Jyväskylä) oli suomalainen muusikko
Kuolema
Sammy Babitzin ei ehtinyt julkaista elinaikanaan yhtään albumia, ennen kuin kuoli 24-vuotiaana auto-onnettomuudessa. Onnettomuus tapahtui Suojoen sillalla Äänekosken Hietamalla 13-tiellä vuonna 1973 keikkamatkalla Kukonhiekan lavalle. Babitzinin auton kuljettaja kuoli välittömästi onnettomuuspaikalla, mutta Sammy Babitzin kuoli sisäelinvammoihin Jyväskylässä Keski-Suomen keskussairaalassa. Onnettomuudessa kuoli myös Sammyn tyttöystävä. Auton kyydissä ollut naismatkustaja jäi ainoana onnettomuudesta henkiin. Onnettomuusauto Alfa Romeo 1750 GTV romuttui täysin. Tutkijalautakunta piti onnettomuuden ratkaisevana syynä sitä, että sillan kansi (joka oli vaneripintainen) oli erittäin liukas sekä myötävaikuttavina tekijöinä liian suurta tilannenopeutta ja sitä, että kukaan autossa olleista ei käyttänyt turvavyötä. Silminnäkijähavaintojen perusteella Alfa Romeon nopeus oli onnettomuushetkellä ollut 130–160 kilometriä tunnissa, eikä kyseisellä tieosuudella vielä silloin ollut nopeusrajoitusta. Babitzinin hautajaisiin Helsingin ortodoksisella hautausmaalla osallistui tuhansia ihmisiä. Hänen kuolemansa jälkeen pohdittiin, julkaistaisiinko häneltä kesken jäänyt levy. Se julkaistiin ja myi kultaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sammy_Babitzin


Aleksandr "Sammy" Babitzin
(ven. Александр Бабицын; 11. heinäkuuta 1948 Helsinki – 29. huhtikuuta 1973 Jyväskylä) oli suomalainen muusikko
Kuolema
Sammy Babitzin ei ehtinyt julkaista elinaikanaan yhtään albumia, ennen kuin kuoli 24-vuotiaana auto-onnettomuudessa. Onnettomuus tapahtui Suojoen sillalla Äänekosken Hietamalla 13-tiellä vuonna 1973 keikkamatkalla Kukonhiekan lavalle. Babitzinin auton kuljettaja kuoli välittömästi onnettomuuspaikalla, mutta Sammy Babitzin kuoli sisäelinvammoihin Jyväskylässä Keski-Suomen keskussairaalassa. Onnettomuudessa kuoli myös Sammyn tyttöystävä. Auton kyydissä ollut naismatkustaja jäi ainoana onnettomuudesta henkiin. Onnettomuusauto Alfa Romeo 1750 GTV romuttui täysin. Tutkijalautakunta piti onnettomuuden ratkaisevana syynä sitä, että sillan kansi (joka oli vaneripintainen) oli erittäin liukas sekä myötävaikuttavina tekijöinä liian suurta tilannenopeutta ja sitä, että kukaan autossa olleista ei käyttänyt turvavyötä. Silminnäkijähavaintojen perusteella Alfa Romeon nopeus oli onnettomuushetkellä ollut 130–160 kilometriä tunnissa, eikä kyseisellä tieosuudella vielä silloin ollut nopeusrajoitusta. Babitzinin hautajaisiin Helsingin ortodoksisella hautausmaalla osallistui tuhansia ihmisiä. Hänen kuolemansa jälkeen pohdittiin, julkaistaisiinko häneltä kesken jäänyt levy. Se julkaistiin ja myi kultaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sammy_Babitzin
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: 22.9.2014 12.12
Re: Tieliikenneonnettomuudet
Liikenneonnettomuus : Sauli Lehtonen

Kolariauton lattialta löytyi Sauli Lehtosen tavaramerkiksi tulleet silmälasit.

Sauli Tapani Lehtonen (10. huhtikuuta 1975 Pori – 9. syyskuuta 1995 Helsinki) oli suomalainen iskelmä- ja tangolaulaja, joka kruunattiin kymmenenneksi tangokuninkaaksi Seinäjoen tangomarkkinoilla vuonna 1994. Lehtonen oli tunnettu siitä, että hän lauloi silmät suljettuina. Hän kuoli hirvikolarissa vuonna 1995.
Kuolema
Sauli Lehtonen oli 8. syyskuuta 1995 isänsä ajamassa autossa matkalla Helsingistä Elimäen Korialle pienessä vesisateessa. Porvoon moottoritiellä Sipoon Boxissa he törmäsivät hirveen noin kello 21.50. Onnettomuuspaikalle lähetettiin hätäpuhelun jälkeen Sipoon pelastuslaitoksen yksiköt ja Medi-Heli. Sauli Lehtonen kuoli saamiinsa vakaviin vammoihin aamuyöllä 9. syyskuuta Töölön sairaalassa. Kuollessaan hän oli vasta 20-vuotias. Hänen isänsä selvisi onnettomuudesta hengissä ja kertoi myöhemmin, ettei ole syyttänyt itseään, sillä tapahtuneelle ei voinut yhtään mitään.
Onnettomuusiltana Sauli Lehtonen oli palaamassa MTV3:n jääkiekko-ohjelman nauhoituksista. MTV3 näytti ohjelman televisiosta seuraavana päivänä, mutta Lehtosen esiintymiset oli leikattu pois. Kanava muisti Lehtosta hiljaisella hetkellä.
Kuolema uutisoitiin laajalti Suomessa, ja se oli monen lehden ykkösaihe. Muun muassa aihetta käsitellyttä Ilta-Sanomia myytiin ennätysmäärä.
Lehtosen hautajaiset pidettiin Palokan kirkossa silloisessa Jyväskylän maalaiskunnassa. Tiina Räsänen lauloi muistotilaisuudessa Petri Laaksosen kirjoittaman kappaleen ”Täällä pohjantähden alla”. Lehtonen haudattiin Jyväskylän maaseurakunnan Seppälänkankaan (nyk. Lahjaharjun) hautausmaalle.
Mika Toivasen säveltämä ja Jorma Toiviaisen sanoittama ”Mun aika mennä on” jäi Lehtosen viimeiseksi levytykseksi, mikä voi kuulostaa enteelliseltä, vaikka laulu ei käsittelekään kuolemaa. Kappale oli tarkoitus nauhoittaa vielä uudestaan, mutta Lehtonen ehti kuolla ennen sitä. Kappale voitti Tangomarkkinoiden sävellys- ja sanoituskilpailun vuonna 1995 ja Sauli Lehtonen lauloi tuolloin tangon ensiesityksen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sauli_Lehtonen

Kolariauton lattialta löytyi Sauli Lehtosen tavaramerkiksi tulleet silmälasit.
Sauli Tapani Lehtonen (10. huhtikuuta 1975 Pori – 9. syyskuuta 1995 Helsinki) oli suomalainen iskelmä- ja tangolaulaja, joka kruunattiin kymmenenneksi tangokuninkaaksi Seinäjoen tangomarkkinoilla vuonna 1994. Lehtonen oli tunnettu siitä, että hän lauloi silmät suljettuina. Hän kuoli hirvikolarissa vuonna 1995.
Kuolema
Sauli Lehtonen oli 8. syyskuuta 1995 isänsä ajamassa autossa matkalla Helsingistä Elimäen Korialle pienessä vesisateessa. Porvoon moottoritiellä Sipoon Boxissa he törmäsivät hirveen noin kello 21.50. Onnettomuuspaikalle lähetettiin hätäpuhelun jälkeen Sipoon pelastuslaitoksen yksiköt ja Medi-Heli. Sauli Lehtonen kuoli saamiinsa vakaviin vammoihin aamuyöllä 9. syyskuuta Töölön sairaalassa. Kuollessaan hän oli vasta 20-vuotias. Hänen isänsä selvisi onnettomuudesta hengissä ja kertoi myöhemmin, ettei ole syyttänyt itseään, sillä tapahtuneelle ei voinut yhtään mitään.
Onnettomuusiltana Sauli Lehtonen oli palaamassa MTV3:n jääkiekko-ohjelman nauhoituksista. MTV3 näytti ohjelman televisiosta seuraavana päivänä, mutta Lehtosen esiintymiset oli leikattu pois. Kanava muisti Lehtosta hiljaisella hetkellä.
Kuolema uutisoitiin laajalti Suomessa, ja se oli monen lehden ykkösaihe. Muun muassa aihetta käsitellyttä Ilta-Sanomia myytiin ennätysmäärä.
Lehtosen hautajaiset pidettiin Palokan kirkossa silloisessa Jyväskylän maalaiskunnassa. Tiina Räsänen lauloi muistotilaisuudessa Petri Laaksosen kirjoittaman kappaleen ”Täällä pohjantähden alla”. Lehtonen haudattiin Jyväskylän maaseurakunnan Seppälänkankaan (nyk. Lahjaharjun) hautausmaalle.
Mika Toivasen säveltämä ja Jorma Toiviaisen sanoittama ”Mun aika mennä on” jäi Lehtosen viimeiseksi levytykseksi, mikä voi kuulostaa enteelliseltä, vaikka laulu ei käsittelekään kuolemaa. Kappale oli tarkoitus nauhoittaa vielä uudestaan, mutta Lehtonen ehti kuolla ennen sitä. Kappale voitti Tangomarkkinoiden sävellys- ja sanoituskilpailun vuonna 1995 ja Sauli Lehtonen lauloi tuolloin tangon ensiesityksen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sauli_Lehtonen
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: 22.9.2014 12.12
Re: Tieliikenneonnettomuudet
Liikenneonnettomuus : Rami Sarmasto

Rami Sarmasto
(oikea nimi Raimo Sulo Virtanen; 24. elokuuta 1938 Sauvo – 13. helmikuuta 1965 Humppila) oli suomalainen näyttelijä ja muusikko. Liikenneonnettomuudessa kuollutta Sarmastoa luonnehdittiin aikoinaan "Suomen James Deaniksi".
Sarmasto seurusteli laulaja Tamara Lundin kanssa, ja heidän oli määrä avioitua. Kohtalo kuitenkin puuttui peliin ja Sarmasto kuoli auto-onnettomuudessa Humppilassa pari viikkoa ennen kaavailtuja häitä 26-vuotiaana. Lund ja Sarmasto olivat valtatie 2:lla matkalla esiintymään Harjavallan Hiittenharjulle, kun heidän autonsa törmäsi vastaantulleeseen ylileveään kuljetukseen. Sarmasto on haudattu Turun hautausmaalle.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rami_Sarmasto
Rami Sarmasto
(oikea nimi Raimo Sulo Virtanen; 24. elokuuta 1938 Sauvo – 13. helmikuuta 1965 Humppila) oli suomalainen näyttelijä ja muusikko. Liikenneonnettomuudessa kuollutta Sarmastoa luonnehdittiin aikoinaan "Suomen James Deaniksi".
Sarmasto seurusteli laulaja Tamara Lundin kanssa, ja heidän oli määrä avioitua. Kohtalo kuitenkin puuttui peliin ja Sarmasto kuoli auto-onnettomuudessa Humppilassa pari viikkoa ennen kaavailtuja häitä 26-vuotiaana. Lund ja Sarmasto olivat valtatie 2:lla matkalla esiintymään Harjavallan Hiittenharjulle, kun heidän autonsa törmäsi vastaantulleeseen ylileveään kuljetukseen. Sarmasto on haudattu Turun hautausmaalle.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rami_Sarmasto
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: 22.9.2014 12.12
Re: Tieliikenneonnettomuudet
Liikenneonnettomuus : Penna Tervo


Penna Tervo
(10. marraskuuta 1901 Viipuri – 26. helmikuuta 1956 Tuusula) oli suomalainen pankinjohtaja, kansanedustaja ja ministeri.
Tervo kuoli auto-onnettomuudessa Tuusulassa kesken ministeri- ja kansanedustajakautensa. Ministeriä Riihimäeltä Helsinkiin kovalla vauhdilla kuljettanut valtioneuvoston suuri Chevrolet-henkilöauto alkoi heittelehtiä jäisellä tiellä, jolloin vastaan tullut auto törmäsi sen vasempaan takakulmaan. Kaikki autossa olleet putosivat auki sinkoutuneista ovista maantielle, ja pahimmat vammat saanut Tervo kuoli tajuihinsa tulematta matkalla sairaalaan. Onnettomuus oli eräiden salaliittoteorioiden mukaan Neuvostoliiton salaisen poliisin KGB:n järjestämä, ja sen toteuttajaksi on väitetty muun muassa Bodominjärven murhiin liitettyä Hans Assmannia. Onnettomuutta koskeneen arkiston avautuminen alkuvuodesta 2006 ei millään tavalla tukenut murhateorioita
https://fi.wikipedia.org/wiki/Penna_Tervo

Penna Tervo
(10. marraskuuta 1901 Viipuri – 26. helmikuuta 1956 Tuusula) oli suomalainen pankinjohtaja, kansanedustaja ja ministeri.
Tervo kuoli auto-onnettomuudessa Tuusulassa kesken ministeri- ja kansanedustajakautensa. Ministeriä Riihimäeltä Helsinkiin kovalla vauhdilla kuljettanut valtioneuvoston suuri Chevrolet-henkilöauto alkoi heittelehtiä jäisellä tiellä, jolloin vastaan tullut auto törmäsi sen vasempaan takakulmaan. Kaikki autossa olleet putosivat auki sinkoutuneista ovista maantielle, ja pahimmat vammat saanut Tervo kuoli tajuihinsa tulematta matkalla sairaalaan. Onnettomuus oli eräiden salaliittoteorioiden mukaan Neuvostoliiton salaisen poliisin KGB:n järjestämä, ja sen toteuttajaksi on väitetty muun muassa Bodominjärven murhiin liitettyä Hans Assmannia. Onnettomuutta koskeneen arkiston avautuminen alkuvuodesta 2006 ei millään tavalla tukenut murhateorioita
https://fi.wikipedia.org/wiki/Penna_Tervo
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: 22.9.2014 12.12
Re: Tieliikenneonnettomuudet
Liikenneonnettomuus : Mary Ward



Mary Ward
(27. huhtikuuta 1827 Ballylin, Offalyn kreivikunta, Irlanti – 31. elokuuta 1869 Birr, Irlanti) oli irlantilainen tutkija, joka kuoli pudottuaan serkkujensa rakentaman kokeellisen höyryauton pyörien alle. Häntä pidetään usein maailman ensimmäisenä auto-onnettomuuden kuolonuhrina.
Kuolema
Ward tuli yhtä tunnettuksi kuolemastaan kuin elämästään. Hänen kuolemaansa pidetään maailman ensimmäisenä auto-onnettomuuden aiheuttamana. William Parsonsin pojat Richard ja Charles olivat yhtä innokkaina mekaanikkoina kuin isänsäkin. Vanhempi pojista, Richard, oli rakentanut höyryauton. 1800-luvun puolivälissä höyryvoiman kuviteltiin yleistyvän myös kuljetuksissa. Vaikka höyryveturit saavuttivat suosiota, niin höyryautot eivät menestyneet yhtä hyvin. Ne olivat epäluotettavia ja niiden katsottiin aiheuttavan liikaa vahinkoja jo ennestään huonokuntoisille teille. Brittiparlamentin vuonna 1865 hyväksymä Locomotive Act eli Red Flag Act edellytti, että jokaisen moottorikäyttöisen ajoneuvon edellä kulki punaista lippua tai lyhtyä kantava mies ja määräsi enimmäisnopeudeksi 6 km/h maaseudulla ja 3 km/h kaupungeissa. Määräys lopetti käytännössä höyryauton käytön, mutta joillakin asianharrastajilla oli sellainen yhä, usein kotitekoinen, kuten Parsonsien kulkuneuvo.
Mary Ward ja hänen aviopuolisonsa sekä Parsonsin pojat ja heidän opettajansa olivat Parsonsin auton kyydissä, kun Ward paiskautui autosta tien kaarteessa. Hän putosi auton teräspyörän alle ja kuoli lähes välittömästi. Onnettomuuspaikkaa vastapäätä asuvan lääkäri havaitsi paikalle saavuttuaan, että Wardilla oli haavoja ja mustelmia sekä verenvuotoa korvista. Kuoleman oli aiheuttanut murtunut niska.
Wardin mikroskooppi, apuvälineet, mikroskooppinäytteet ja kirjat ovat esillä hänen aviomiehensä kodissa Castle Wardissa, County Downissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mary_Ward



Mary Ward
(27. huhtikuuta 1827 Ballylin, Offalyn kreivikunta, Irlanti – 31. elokuuta 1869 Birr, Irlanti) oli irlantilainen tutkija, joka kuoli pudottuaan serkkujensa rakentaman kokeellisen höyryauton pyörien alle. Häntä pidetään usein maailman ensimmäisenä auto-onnettomuuden kuolonuhrina.
Kuolema
Ward tuli yhtä tunnettuksi kuolemastaan kuin elämästään. Hänen kuolemaansa pidetään maailman ensimmäisenä auto-onnettomuuden aiheuttamana. William Parsonsin pojat Richard ja Charles olivat yhtä innokkaina mekaanikkoina kuin isänsäkin. Vanhempi pojista, Richard, oli rakentanut höyryauton. 1800-luvun puolivälissä höyryvoiman kuviteltiin yleistyvän myös kuljetuksissa. Vaikka höyryveturit saavuttivat suosiota, niin höyryautot eivät menestyneet yhtä hyvin. Ne olivat epäluotettavia ja niiden katsottiin aiheuttavan liikaa vahinkoja jo ennestään huonokuntoisille teille. Brittiparlamentin vuonna 1865 hyväksymä Locomotive Act eli Red Flag Act edellytti, että jokaisen moottorikäyttöisen ajoneuvon edellä kulki punaista lippua tai lyhtyä kantava mies ja määräsi enimmäisnopeudeksi 6 km/h maaseudulla ja 3 km/h kaupungeissa. Määräys lopetti käytännössä höyryauton käytön, mutta joillakin asianharrastajilla oli sellainen yhä, usein kotitekoinen, kuten Parsonsien kulkuneuvo.
Mary Ward ja hänen aviopuolisonsa sekä Parsonsin pojat ja heidän opettajansa olivat Parsonsin auton kyydissä, kun Ward paiskautui autosta tien kaarteessa. Hän putosi auton teräspyörän alle ja kuoli lähes välittömästi. Onnettomuuspaikkaa vastapäätä asuvan lääkäri havaitsi paikalle saavuttuaan, että Wardilla oli haavoja ja mustelmia sekä verenvuotoa korvista. Kuoleman oli aiheuttanut murtunut niska.
Wardin mikroskooppi, apuvälineet, mikroskooppinäytteet ja kirjat ovat esillä hänen aviomiehensä kodissa Castle Wardissa, County Downissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mary_Ward
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: 22.9.2014 12.12
Re: Tieliikenneonnettomuudet
Liikenneonnettomuus : Pierre Curie



Pierre Curie (5. toukokuuta 1859 – 19. huhtikuuta 1906) oli ranskalainen fyysikko, jonka tutkimukset radioaktiivisuuden, pietsosähköilmiön, magnetismin ja kristallografian aloilla olivat uraauurtavia.
Aikuisikä ja kuolema
Curie meni naimisiin puolalaisen Maria Skłodowskan (myöh. Marie Curie) kanssa, joka oli aiemmin muuttanut Ranskaan opiskelemaan matematiikkaa ja fysiikkaa. Curiet kokivat paljon vastoinkäymisiä heidän radioaktiivisuuteen liittyvissä tutkimuksissaan. Laboratorion olosuhteet olivat huonoja, ja jotta toimeentulo oli mahdollista, oli heidän pakko tehdä paljon opetustyötä. Suuri työtaakka heijastui stressaantumiseen. Pierre ja Marie saivat kaksi tytärtä, Irène Curien (1897) ja Ève Curien (1905). Pierre Curie valittiin heinäkuussa 1905 Ranskan tiedeakatemian jäseneksi.
Curie kuoli liikenneonnettomuudessa aamulla 19. huhtikuuta 1906. Matkalla laboratorioonsa hän jäi rankkasateessa kärryjen alle ollessaan ylittämässä rue Dauphinea Pariisissa. Hänen päänsä murtui ja Curie kuoli nopeasti. Ennen kuolemaansa Pierre Curie kiinnostui spiritismistä ja osallistui alan istuntoihin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pierre_Curie


Pierre Curie (5. toukokuuta 1859 – 19. huhtikuuta 1906) oli ranskalainen fyysikko, jonka tutkimukset radioaktiivisuuden, pietsosähköilmiön, magnetismin ja kristallografian aloilla olivat uraauurtavia.
Aikuisikä ja kuolema
Curie meni naimisiin puolalaisen Maria Skłodowskan (myöh. Marie Curie) kanssa, joka oli aiemmin muuttanut Ranskaan opiskelemaan matematiikkaa ja fysiikkaa. Curiet kokivat paljon vastoinkäymisiä heidän radioaktiivisuuteen liittyvissä tutkimuksissaan. Laboratorion olosuhteet olivat huonoja, ja jotta toimeentulo oli mahdollista, oli heidän pakko tehdä paljon opetustyötä. Suuri työtaakka heijastui stressaantumiseen. Pierre ja Marie saivat kaksi tytärtä, Irène Curien (1897) ja Ève Curien (1905). Pierre Curie valittiin heinäkuussa 1905 Ranskan tiedeakatemian jäseneksi.
Curie kuoli liikenneonnettomuudessa aamulla 19. huhtikuuta 1906. Matkalla laboratorioonsa hän jäi rankkasateessa kärryjen alle ollessaan ylittämässä rue Dauphinea Pariisissa. Hänen päänsä murtui ja Curie kuoli nopeasti. Ennen kuolemaansa Pierre Curie kiinnostui spiritismistä ja osallistui alan istuntoihin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pierre_Curie
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: 22.9.2014 12.12
Re: Tieliikenneonnettomuudet
Liikenneonnettomuus : Margaret Mitchell



Margaret Munnerlyn Mitchell (8. marraskuuta 1900 Atlanta, Georgia – 16. elokuuta 1949 Atlanta, Georgia oli yhdysvaltalainen Pulitzer-palkittu kirjailija. Mitchell tunnetaan parhaiten Tuulen viemää -romaanin (1936) kirjoittajana. Tuulen viemää jäi hänen ainoaksi teoksekseen, mutta hänen kuolemansa jälkeen muun muassa hänen aikaisempia tekstejään, novellejaan ja kirjeitään on koottu kirjoiksi. Ennen uraansa kirjailijana Mitchell työskenteli toimittajana. Mitchell kuoli vuonna 1949 48-vuotiaana Atlantassa jouduttuaan auton yliajamaksi.
Kuolema
11. elokuuta 1949 Mitchell oli aviomiehensä John Marshin kanssa ylittämässä katua kun Mitchell joutui auton yliajamaksi Atlantassa. Hänet vietiin Grady Hospital -sairaalaan, missä hän oli viisi päivää aina kuolemaansa saakka. Mitchell kuoli 16. elokuuta 1949 48-vuotiaana. Hänet haudattiin perheen sukuhautaan Oaklandin hautausmaalle Atlantaan. Samaan hautaan on haudattu myös hänen vain kolmea vuotta myöhemmin 1952 sydänkohtaukseen kuollut aviomiehensä, John Marsh.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Margaret_Mitchell



Margaret Munnerlyn Mitchell (8. marraskuuta 1900 Atlanta, Georgia – 16. elokuuta 1949 Atlanta, Georgia oli yhdysvaltalainen Pulitzer-palkittu kirjailija. Mitchell tunnetaan parhaiten Tuulen viemää -romaanin (1936) kirjoittajana. Tuulen viemää jäi hänen ainoaksi teoksekseen, mutta hänen kuolemansa jälkeen muun muassa hänen aikaisempia tekstejään, novellejaan ja kirjeitään on koottu kirjoiksi. Ennen uraansa kirjailijana Mitchell työskenteli toimittajana. Mitchell kuoli vuonna 1949 48-vuotiaana Atlantassa jouduttuaan auton yliajamaksi.
Kuolema
11. elokuuta 1949 Mitchell oli aviomiehensä John Marshin kanssa ylittämässä katua kun Mitchell joutui auton yliajamaksi Atlantassa. Hänet vietiin Grady Hospital -sairaalaan, missä hän oli viisi päivää aina kuolemaansa saakka. Mitchell kuoli 16. elokuuta 1949 48-vuotiaana. Hänet haudattiin perheen sukuhautaan Oaklandin hautausmaalle Atlantaan. Samaan hautaan on haudattu myös hänen vain kolmea vuotta myöhemmin 1952 sydänkohtaukseen kuollut aviomiehensä, John Marsh.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Margaret_Mitchell
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: 22.9.2014 12.12
Re: Tieliikenneonnettomuudet
Liikenneonnettomuus : Albert Camus


Albert Camus
(/al.bɛʁ kamy/) (7. marraskuuta 1913 Mondovi, Ranskan Algeria – 4. tammikuuta 1960 Villeblevin, Ranska) oli ranskalainen kirjailija, lehtimies ja filosofi sekä yksi absurdismin johtohahmoista.
Väite salamurhasta
Italialaisakateemikko Giovanni Catelli väitti vuonna 2011 italialaislehti Corriere della Serassa että Camus salamurhattiin. Catelli perusti väitteensä tšekkirunoilija Jan Zabranan päiväkirjoihin. Catelli huomasi, että italiankielisenä kirjana julkaistuista päiväkirjoista puuttui osa. Catellin mukaan Zabrana kuvaa siinä tapaamistaan venäläisen KGB-agentin kanssa. Agentti kertoi Zabranalle, että neuvostoagentit järjestivät auto-onnettomuuden, jossa Camus kuoli. Neuvostoagentit olivat asettaneet auton renkaaseen laitteen, joka sai sen räjähtämään tietyssä nopeudessa, Zabranan päiväkirjassa sanottiin.
Catellin mukaan Neuvostoliiton ulkoministeri Dmitri Šepilov määräsi Camus’n tapettavaksi, koska oli raivostunut kirjailijan ranskalaislehdessä vuonna 1957 julkaistusta artikkelista. Siinä Camus syytti ministeriä Unkarin kansannousun murskaamisesta.
Olivier Todd, entinen BBC:n Pariisin toimittaja ja kirjan Albert Camus: Une Vie (Elämä) kirjoittaja, kuitenkin toteaa: "vaikka en millään lailla epäilekään etteikö KGB voisi tehdä jotain sellaista, en usko että tarina on totta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Camus

Albert Camus
(/al.bɛʁ kamy/) (7. marraskuuta 1913 Mondovi, Ranskan Algeria – 4. tammikuuta 1960 Villeblevin, Ranska) oli ranskalainen kirjailija, lehtimies ja filosofi sekä yksi absurdismin johtohahmoista.
Väite salamurhasta
Italialaisakateemikko Giovanni Catelli väitti vuonna 2011 italialaislehti Corriere della Serassa että Camus salamurhattiin. Catelli perusti väitteensä tšekkirunoilija Jan Zabranan päiväkirjoihin. Catelli huomasi, että italiankielisenä kirjana julkaistuista päiväkirjoista puuttui osa. Catellin mukaan Zabrana kuvaa siinä tapaamistaan venäläisen KGB-agentin kanssa. Agentti kertoi Zabranalle, että neuvostoagentit järjestivät auto-onnettomuuden, jossa Camus kuoli. Neuvostoagentit olivat asettaneet auton renkaaseen laitteen, joka sai sen räjähtämään tietyssä nopeudessa, Zabranan päiväkirjassa sanottiin.
Catellin mukaan Neuvostoliiton ulkoministeri Dmitri Šepilov määräsi Camus’n tapettavaksi, koska oli raivostunut kirjailijan ranskalaislehdessä vuonna 1957 julkaistusta artikkelista. Siinä Camus syytti ministeriä Unkarin kansannousun murskaamisesta.
Olivier Todd, entinen BBC:n Pariisin toimittaja ja kirjan Albert Camus: Une Vie (Elämä) kirjoittaja, kuitenkin toteaa: "vaikka en millään lailla epäilekään etteikö KGB voisi tehdä jotain sellaista, en usko että tarina on totta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Camus
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: 22.9.2014 12.12
Re: Tieliikenneonnettomuudet
Liikenneonnettomuus : Lauri Viita

Lauri Viidan viimeisen taksimatkan päätepiste. ALPO MANNINEN
Mäntsälän keskustassa linja-autoaseman kohdalla taksi joutui rattijuopon ajaman kuorma-auton ruhjomaksi.
Viita kuljetettiin yöllä Helsinkiin, jossa hän aamulla kuoli sisäiseen verenvuotoon.
https://www.mantsalanuutiset.fi/paikalliset/3200096

Lauri Arvi Viita
(17. joulukuuta 1916 Pirkkala – 22. joulukuuta 1965 Helsinki) oli tamperelainen runoilija, kirjailija ja kirvesmies. Häneltä ilmestyi neljä runokokoelmaa ja kaksi romaania, joista tunnetuimpia ovat runokokoelma Betonimylläri (1947) ja romaani Moreeni (1950).
Viita kuuluu sodanjälkeisen suomalaisen kirjallisuuden kärkinimiin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lauri_Viita

Lauri Viidan viimeisen taksimatkan päätepiste. ALPO MANNINEN
Mäntsälän keskustassa linja-autoaseman kohdalla taksi joutui rattijuopon ajaman kuorma-auton ruhjomaksi.
Viita kuljetettiin yöllä Helsinkiin, jossa hän aamulla kuoli sisäiseen verenvuotoon.
https://www.mantsalanuutiset.fi/paikalliset/3200096

Lauri Arvi Viita
(17. joulukuuta 1916 Pirkkala – 22. joulukuuta 1965 Helsinki) oli tamperelainen runoilija, kirjailija ja kirvesmies. Häneltä ilmestyi neljä runokokoelmaa ja kaksi romaania, joista tunnetuimpia ovat runokokoelma Betonimylläri (1947) ja romaani Moreeni (1950).
Viita kuuluu sodanjälkeisen suomalaisen kirjallisuuden kärkinimiin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lauri_Viita